Mening/värde

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

testarossa
Avstängd

Mening/värde

Inläggav testarossa » 26 feb 2008 20:49

Jag tycker att vissa saker är värda och andra inte. Jag finner mening i att läsa vissa böcker och i att hjälpa folk med vissa saker. Att utforska mig själv, och andra människor är det bästa jag vet.

Jag har fler vänner som inte, eller iaf påstår att de inte, finner mening eller värde i någonting. Och jag förstår vad de menar. Jag har själv varit där.

"Det känns meningslöst, vad ska man med det till, av vilken anledning, och varför det och varför det och varför det."

Ja, kunskapsteoretiskt så kan vi kanske inte förklara, men jag känner den/det (meningen/värdet) och säkert många av er också.

Vad är det för skillnad på de som har hittat det och de som inte har det?

Handlar det om att våga känna värde? Eller ÄR de facto värdet/meningen helt värdelöst och påhittat? Något annat?

Ge mig gärna era tankar och erfarenheter om detta. Litteratur också!

Användarvisningsbild
StefanW

Inläggav StefanW » 26 feb 2008 22:23

Det finns en mening inom varje människa. Den djupaste av alla meningar är att kunna hjälpa andra. Har man problem att finna mening, så testa med att hjälpa en medmänniska med något. Finns alltid något man kan göra för någon bättre behövande. Testa detta och se vad som händer.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 27 feb 2008 00:28

Jag tror att det aldrig finns en given mening med något. Utan att allt får den mening vi vill ge det just för stunden. I varje nu så kan var sak ha olika meningsfylldhet.

testarossa
Avstängd

Inläggav testarossa » 27 feb 2008 09:04

Ok, Magica, men varför vill vissa människor inte ge mening alls då (enligt dem)?

Och varför vill jag ge mening åt så mycket som möjligt?

magicadehex

Inläggav magicadehex » 27 feb 2008 18:41

testarossa skrev:Ok, Magica, men varför vill vissa människor inte ge mening alls då (enligt dem)?

Och varför vill jag ge mening åt så mycket som möjligt?

Jag antar att det faller dem i smaken bättre just i det tillfälle de inte ger något någon mening. Det kan vara meningsfullt, även om inte andra ser det direkt. Alla när vi oss på olika sätt. Det finns ingen given väg för lycka, exempelvis. Det som är lycka för en kanske är en annans olycka. Kanske de som inte ger någon mening i just sitt liv visar oss andra mening i våra liv?

testarossa
Avstängd

Inläggav testarossa » 27 feb 2008 19:16

Så du tror att det är något man väljer? Jag tror snarare att det i vissa fall går så långt att vissa människor tar livet av sig för att de har oturen att inte veta hur detta fungerar. Att de inte förstår varför alla andra älskar saker och finner mening i vad för trivialt mänskligt skit som helst. Att de fastnar i en nån sorts kvasi-nihilistisk syn på allt och bara vill att någon ska ge dem något att älska. Men misslyckas gång på gång.

Mina vänner är inte så här långt gångna, men de börjar påminna om dessa extremfall. De är olyckliga och erkänner det -nästan-, de insinuerar det iaf. Och låtsas skita i allt, fast allt de egentligen verkar vilja göra är att bry sig.

Min teori är att de kanske inte vågar tycka om något, p.g.a. diverse jag kan utveckla iafall så önskas. Jag tror i.a.f. inte att det är något som faller dem i smaken.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 28 feb 2008 12:54

Testarossa: Jag tror inte heller att det faller alla i smaken. Däremot så tror jag (på fullaste allvar) att det faktiskt finns de som det faller i smaken.
Jag tror även att vissa människors meningslöshet är meningsfull för andra- det motiverar andra på något sätt, och på det sättet är ju inte meningslösheten meningslös i sig.

Återgå till "Tankar och känslor"