Ling skrev:magicadehex skrev:På din fråga nr 2: Lessen att behöva krångla till det, men jag menar att vi inte med säkerhet kan veta om detta är livet vi lever nu.
Hur kan man ta reda på det? Får vi veta det när vi dör, någon säger till dig " Ja, det var ditt liv du levde, och nu är det slut"?
Jag undrar varför man öht har en tanke om att vi kanske inte lever detta livet just nu, vad är det vi gör här då?
Eller är det bara en filosofisk tankelek utan reel substans?
Ling: Det kan vi kanske inte ta reda på. Om vi nu inte lyckas meditera oss över till nirvana och tittar efter hur det ligger till med den saken, men jag vill tro att vi inte heller då kan veta med säkerhet.
Varför jag har en tanke om att detta kanske inte är livet är just för att vi inte vet något med säkerhet. Vi kan bara uppleva (som en klok vän påpekat för mig) men inte med säkerhet veta.
Ponera att det vi kallar vaket tillstånd egentligen är en dröm, vi är desillusionerade och upplever detta "livet" med en sådan intensitet, att vi är alldeles övertygade om att vi lever det verkliga livet nu. Men så plötsligt trillar man av pinnen och upplever där, i det vi kallar efterlivet, en ännu större intensitet av verklighetskänsla och då blir övertygade om att Det är det riktiga livet. Hur kan vi med säkerhet veta att detta är livet och inte en dröm?