Jag har det gott utan all det där och städhjälpen gör ett bra jobb hos mig
Radikala förändringar
Moderator: Moderatorgruppen
Det är väl viktigt att kunna köpa strumpor och grönsker.Några få människor i hela världen köper ett halsband av guld till sin jycke
,om man ska tro skvallerblaskorna.jag har däremot ingen TV och det vill jag inte ha heller.Vad ska en människa med 500 par skor till? eller en lägenhet i Tokyo,en i New York,en i Paris,en i Sthlm o.s.v.
J R Auk skrev:....
Folk som jobbar på företag verkar nästan alltid vara olyckliga.
...
Neej då. Så farligt är det väl inte i betongöknen. Oflashigt, man får inga bohempoäng på det, men det är folk runtikring där också. Och förhoppningsvis intressanta saker att pyssla med. Jag har det i alla fall. Och trevligt folk från många kulturer och kön. Jag är rätt lycklig med det jobb jag har och det är på ett företag. Det dj-iga med just mitt jobb är att det är så långt ifrån där jag bor.
Men jag håller med dej, mindre skulle man jobba. Typ halvtid.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Dorian skrev:Jag jobbar på posten lite då och då när jag inte pluggar. Det blir inte några feta pengar av det kan jag lova. Sen handlar jag ju inte på Ikea så ofta däremot besöker antikvariat titt som tätt.
För att få ett halvtidsjobb eller motsvarande är det Manpower, Academic Work och andra rekryteringsföretag du får gå till. Då kan du bestämma när du vill jobba, inte vara bunden till samma plats o.s.v.
Det som jag ibland kan sakna från tidigare fasta jobb är rutinerna och jobbet som en fast punkt...men, men.
Du har helt rätt...egna grytor framför Dafgård och annat geck.
Man kan inte köpa till sig lycka och hålla på med all denna hälsokosthysteri som verkar vara på tapeten. Tror de att de ska leva för evigt. Tsss....dags för svenska folket att acceptera döden och sig själva.
Det där sista instämmer jag verkligen i.
Jag menar det är som om alla desperat kämpar för det långa livet, och bryr sig inte om det blir ett långt tomt sådant.
Vad gör det om man dör, om man gör så i avgörandet av livets mening?
För övrigt har jag en liten aforism jag vill dela, eller det är som en liten gåta också
Den som saknar det som alla vill ha blir det som alla vill vara.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
För övrigt när man bara har ett sidoarbete, så kallar jag det inte jobb, då menar jag att det är att leva.
Något måste vi ju göra för att överleva, om vi inte vill leva på andra.
Men när hela ens vecka är centrerad kring arbetet då kallar jag det jobb. (sen är det klart att inte alla ser sitt arbete som just det, en del sysselsätter sig med sin hobby, eller sitt intresse, och försörjer sig på det)
Något måste vi ju göra för att överleva, om vi inte vill leva på andra.
Men när hela ens vecka är centrerad kring arbetet då kallar jag det jobb. (sen är det klart att inte alla ser sitt arbete som just det, en del sysselsätter sig med sin hobby, eller sitt intresse, och försörjer sig på det)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Härligt att höra Anders, och jag hoppas att du är ärlig i det.
Du ser, inte många säger sig vara olyckliga. Men jag tolkar det som det ändå. Det kan tex vara att de börjar tala om vad de skall göra med pengarna de tjänar då frågan om trivsel kommer på tal.
Då är man inte lycklig med sitt jobb, och inte sin tillvaro heller för den delen, i min mening.
Då måste man ha något som mättar, behovet, fyller ut mening, i det att man bygger upp en förväntan, på detta materiella substituts förlösning när det införskaffas.
Men klart att alla inte är missnöjda, jag bara gör generaliseringar.
Du ser, inte många säger sig vara olyckliga. Men jag tolkar det som det ändå. Det kan tex vara att de börjar tala om vad de skall göra med pengarna de tjänar då frågan om trivsel kommer på tal.
Då är man inte lycklig med sitt jobb, och inte sin tillvaro heller för den delen, i min mening.
Då måste man ha något som mättar, behovet, fyller ut mening, i det att man bygger upp en förväntan, på detta materiella substituts förlösning när det införskaffas.
Men klart att alla inte är missnöjda, jag bara gör generaliseringar.
En hobby betraktar jag som ngt som varken är intellektuellt krävande eller kräver ngn avancerad utbildning,som att samla på kristall,det är min hobby.När jag som hobbyfotograf tar ett fotografi,så kan jag inte jämföra detta med en yrkesfotograf som har ett ansvar med studier bakom sig.
.
Du Dorian om du jobbar på posten,det är ju ett viktigt jobb om än inte "fint".
Jag brukar köpa ngt litet föremål av kristall när jag är ute och reser,annars så gillar jag att ha det minimalistiskt.
Vad är meningen med att fylla på med så mkt prylar så man måste klättra över prylarna om man har gott om plats både inne och ute
Jag vill ha det tomt i ett rum,kanske bara en gungstol i rummet......
Har förplktelser.Ha det gott
Du Dorian om du jobbar på posten,det är ju ett viktigt jobb om än inte "fint".
Jag brukar köpa ngt litet föremål av kristall när jag är ute och reser,annars så gillar jag att ha det minimalistiskt.
Vad är meningen med att fylla på med så mkt prylar så man måste klättra över prylarna om man har gott om plats både inne och ute
Jag vill ha det tomt i ett rum,kanske bara en gungstol i rummet......
Har förplktelser.Ha det gott
Återgå till "Tankar och känslor"