Scientologi

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
miles davis
Inlägg: 575
Blev medlem: 12 jun 2006 00:52

Inläggav miles davis » 09 jan 2009 00:42

Skogsälvan skrev:
miles davis skrev:
Skogsälvan skrev:Aha... vilka fler grupper gäller det "faktumet"?


Sekter överlag, skulle jag nog säga.


Nu blir jag irriterad. Väldigt irriterad. Du kan prata och formulera dig väl. Dessutom kan du mycket.


Tackar ödmjukast för komplimangerna.
Om det nu inte var sarkasm, vilket det rimligtvis icke torde vara.
I vilket fall så saknas mig orsaken till din irritation. Vad nu?
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 09 jan 2009 00:49

Nej, det var ingen sarkasm, Davis. Jag vill ha ökad förståelse och du motarbetar det.

Användarvisningsbild
miles davis
Inlägg: 575
Blev medlem: 12 jun 2006 00:52

Inläggav miles davis » 09 jan 2009 02:16

Okej, jag ska hålla mig på avstånd. Låt oss se vad CTID har att erbjuda.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.

Logos är Djävulskap.

Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 09 jan 2009 16:40

:P

I så fall kanske det finns förutsättningar att kommunicera vidare.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 09 jan 2009 21:02

miles davis skrev:Okej, jag ska hålla mig på avstånd. Låt oss se vad CTID har att erbjuda.


Eller... varför inte testa att kommunicera? Än är inte undrens tid förbi, ska du se  :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 09 jan 2009 21:05

CTID: Kan du inte berätta lite spontant om en kurs och en auditering. Vad händer? Vad kostar det? Som jag har uppfattat det innebär kurserna mycket självstudier. Förekommer det något sorts prov? Hur lång tid tar en auditering? Hur ofta bör man göra det?

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 09 jan 2009 23:32

Skogsälvan skrev:CTID: Kan du inte berätta lite spontant om en kurs och en auditering. Vad händer? Vad kostar det? Som jag har uppfattat det innebär kurserna mycket självstudier. Förekommer det något sorts prov? Hur lång tid tar en auditering? Hur ofta bör man göra det?


Kan börja med auditering. Du kan läsa boken Dianetik, hur tanken påverkar kroppen. Sen kan du göra upp en tid med någon annan som läst boken och börja auditera varandra. Det är ett bra exempel på praktiskt görande. Men detta är egentligen inte Scientologi utan tillämpning av en teknologi, Dianetik där du tillsammans med en annan person hittar händelser som gås igenom och därmed laddas ur.
Detta ger många positiva resultat som du själv behöver uppleva för att riktigt förstå.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 10 jan 2009 02:27

Ska man inte ha någon sorts utbildning för att bli auditör? Är det alltid samma person som agerar auditör för dig?

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 12 jan 2009 21:53

Skogsälvan skrev:Ska man inte ha någon sorts utbildning för att bli auditör? Är det alltid samma person som agerar auditör för dig?


Jo, om man vill ha professionell auditering så görs det av en auditör med rätt så omfattande utbildning.
Man strävar efter att ha samma auditör så långt som möjligt. När personen kommer upp på högre nivåer så byter han vanligen auditör.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 12 jan 2009 22:16

Jag är inte helt insatt i det där, men för mig låter det lite besynnerligt att man ska auditera någon efter att ha läst boken du refererar till. Men inte vet jag. Följs dessa frågor vid auditering strikt efter Hubbarts modell?

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 13 jan 2009 00:28

Skogsälvan skrev:Jag är inte helt insatt i det där, men för mig låter det lite besynnerligt att man ska auditera någon efter att ha läst boken du refererar till. Men inte vet jag. Följs dessa frågor vid auditering strikt efter Hubbarts modell?


Du kan faktiskt auditera en annan person efter att ha läst boken. Grundprinciperna är lätta att lära sig.

Sedan 1950 när boken kom ut har metoderna utvecklats och för att få professionell auditering så utförs den av en väl utbildad auditör som har mycket utbildning bakom sig.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 13 jan 2009 00:43

Vad är grundprinciperna? På ett ungefär? Någon fnyste till mig att E-metern var ett primitivt redskap som redan Jung använde, dvs. före Hubbart. Inte vet jag. Jag vill att du förklarar! Det är väldigt sällan scientologer ger sig in i en debatt kring sin tro och därför tänker jag med största respekt lyssna på det du säger!

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 16 jan 2009 18:35

Disconnection in the Church of Scientology
For more details on this topic, see Disconnection.
The Church of Scientology asks its members to quit all communication with people the Church deems are perpetually antagonistic to Scientology. The practice of shunning in Scientology is termed disconnection. Members can disconnect with parents, children, spouses, and friends. The Church states that typically only people with "false data" about Scientology are antagonistic, so it encourages members to first attempt to provide "true data" to these people. If providing this data does not stop the antagonistic behaviour, then disconnection is encouraged as a last resort.[11]

man kan bli avvisad av sin familj precis som jehovrarna. :(
Och det vill du dra in folk  i CDCV.
Gå ur så länge du kan :shock:

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 18 jan 2009 20:56

Skogsälvan skrev:Vad är grundprinciperna? På ett ungefär? Någon fnyste till mig att E-metern var ett primitivt redskap som redan Jung använde, dvs. före Hubbart. Inte vet jag. Jag vill att du förklarar! Det är väldigt sällan scientologer ger sig in i en debatt kring sin tro och därför tänker jag med största respekt lyssna på det du säger!


Hej igen,
kanske borde man börja med att sätta sig in i vad Hubbard kom fram till i Dianetik, hur tanken påverkar kroppen.
http://www.dianetik.nu/about_dn.php
Här kan du se lite av grundprinciperna, så kan jag komma in på E-metern lite senare.
mvh

CTID
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 jan 2009 14:30

Inläggav CTID » 18 jan 2009 21:02

LJUSUPPLEVELSE skrev:Disconnection in the Church of Scientology
For more details on this topic, see Disconnection.
The Church of Scientology asks its members to quit all communication with people the Church deems are perpetually antagonistic to Scientology. The practice of shunning in Scientology is termed disconnection. Members can disconnect with parents, children, spouses, and friends. The Church states that typically only people with "false data" about Scientology are antagonistic, so it encourages members to first attempt to provide "true data" to these people. If providing this data does not stop the antagonistic behaviour, then disconnection is encouraged as a last resort.[11]

man kan bli avvisad av sin familj precis som jehovrarna. :(
Och det vill du dra in folk  i CDCV.
Gå ur så länge du kan :shock:

mvh


Jag tror du läser en hel del om vad personer fientliga till Scientologi tycker. Kom ihåg att de säger i princip ingenting i annat syfte än att baktala Scientologi.
Scientologer har mycket bra kontakt med sina familjer och gör allt i sin makt för att bibehålla detta. Detta eftersom det ligger i Scientologins idé att kommunicera  med och förstå andra människor.
Sen finns det ett väldigt litet fåtal personer som inte kan acceptera att scientologer utövar sin religion. Då blir det naturligtvis svårare att hålla en normal kontakt med dessa personer. Men så länge som andra accepeterar mänskliga rättigheterna vilket innebär att alla få ha vilken tro de vill så är det absolut inga problem.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster