Moral

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 24 aug 2012 20:34

Medverkande sökes:
Sigurd Vojnov tänker möjligen ge en föreställning i Stockholm.
Vänsterås ligger lite avlägset och Fisans Vänner träffas
bara en gång i månaden (om ens det)

Jag kan nog locka hit PerÅke och Stefan
men de vill i så fall ha en lite större orkester.
Du bör ha notvana och lite lust för teater.
Vilket instrument DU föredrar spelar mindre roll:
Var beredd på det värsta : Sigge stjäl din kalle anka
och stänger in sig på toaletten ;)

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 24 aug 2012 20:37

lynx skrev:Du har mail och jag undrar varför du inte svarar. Nåt sorts test bara?
Inga tester, har varit och ätit sen middag...kommer hem...Mail? Var då? hittar inget? Ta det lugnt.
Det är bra om vi kan kommunicera utan att ständigt undra om moderatorer bannar oss närhelst dom har lust. Livet och sagan är lite svåra att separera?

Anne

Moral

Inläggav Anne » 24 aug 2012 21:10

till den adress du gav mig.

Användarvisningsbild
Zokrates

Moral

Inläggav Zokrates » 24 aug 2012 21:24

SigurdV skrev:...
Det är bra om vi kan kommunicera utan att ständigt undra om moderatorer bannar oss närhelst dom har lust. Livet och sagan är lite svåra att separera?

Jaså, det räckte inte med svammlerierna från hd och cawi, är det så att även du naivt vill testa gränserna för att se
om Johan och Fredde lyfter foten och bannar dig, så är det lågt. Varför inte testa det ute på stan istället och se
när allmänheten tröttnar på dig, bara för att se om det blir konsekvenser, sedan kan du ju alltid säga att det bara
var en lek...

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 24 aug 2012 22:34

Zokrates skrev:
SigurdV skrev:...

Jaså, det räckte inte med svammlerierna från hd och cawi, är det så att även du naivt vill testa gränserna för att se
om Johan och Fredde lyfter foten och bannar dig, så är det lågt. Varför inte testa det ute på stan istället och se
när allmänheten tröttnar på dig, bara för att se om det blir konsekvenser, sedan kan du ju alltid säga att det bara
var en lek...
Du drar gärna snabba slutsatser du.Sen ställer du frågor i form av föraktfulla påståenden: Jag tycker du ska byta namn, du har inte mycket lärt av Socrates. Jag hoppar över dig en stund och tar upp det här med att moderera ett forum. Än så länge har jag inte hört så mycket av dem. Men jag märkte att det varit lite bannlysningar på sista tiden. Så när jag av en annan anledning pratade med johan så passade jag på att fråga om han hade nåt emot mig. Jag har inte fått nåt svar så jag hoppas hälsan tiger still. Jag vill anpassa mig till forumets regler men inte genom att hålla tyst. Jag noterar att jag befinner mig i tråden "moral" som ligger i "tankar och känslor" ...Man får ju av detta lätt för sig att man ska tänka om moral och känslor,inte sant? Man kanske också får känna om moral och tankar?
Jag går så lågt att jag erkänner DIN rätt att uttrycka känslor och tankar om moral.
Jag funderar på att bli förbannad på dig... och ge dej en utskällning...men varför snacka skit om en nolla? Då skulle jag ge moderatorer en anledning att ta mig i örat.
Jag tycker att dom gör ett bra jobb här! Jag säger detta INTE för att slicka uppåt utan för att jag tycker det! Dom märks sällan och det är bra.Tycker nog dom kan delta mer i debatterna men det kanske dom gör, jag är inte överallt så jag vet inte vad som händer bakom ryggen Dom har nog mycket läsa och ger folk tillräckligt med rep att hänga sig i. Öh...sitter jag här och slår ett rep? Kanske men jag skickar dom en insinuation ibland för att se om dom har tagit semester.

Att testa ute på stan är en hyfsad ide, som gatumusikant tjänade jag rätt bra men när min dragspelskompis försvann började jag...men det tar vi när det passar in i kontexten. (Det tycker jag inte du gör: Försvinn gärna!) Men gatan igen? Nä då får det vara. En park...mycket bättre...Men väder? Electricitet? Nej det kan möligen duga för repetitioner men inomhus bör föreställningen vara annars får det vara.

Användarvisningsbild
Zokrates

Moral

Inläggav Zokrates » 24 aug 2012 22:45

Ja Sigurd, jag drar lätt snabba slutsatser, dessbättre är de överlag korrekta och de få gånger jag har fel
är lätträknat, jag hade alltså rätt i det jag kritiserade dig för, blev du sur över det så är det hos dig det
brister. Klarar du inte av att vara seriös så finns lekstugan du kan hålla låda i, kan ju passa på att tillägga
att du inte i någon tråd har tillfört något av värde, varken från dig eller genom att du hänvisat till andra
så är det någon som borde dra så är det ju ingen större förlust om du själv slutar skriva här helst innan
du fått för dig att ordbajsa ner alla ämnen och trådar. Angående Sokrates och med tanke på att du inget
tycks begripa, ställ du frågor i hans anda om du vill lära dig någonting!

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 24 aug 2012 23:09

Zoc: Finns inget du vet som jag vill veta.Bajsa vidare...

Användarvisningsbild
Zokrates

Moral

Inläggav Zokrates » 24 aug 2012 23:18

SigurdV skrev:Zoc: Finns inget du vet som jag vill veta.Bajsa vidare...

Och det vet du bara sådär rakt av?

Om du inte vill lära dig något så vad gör du här på ett forum för filosofi?
Om du själv har något av vikt att framföra, så varför har du inte tagit upp det?

Jag börjar mer och mer anse att Johan gjort rätt som stängt av forumstrollen och till den kategorin hör du definitivt.

Marko
Avstängd

Moral

Inläggav Marko » 24 aug 2012 23:25

Fredag idag ?

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 25 aug 2012 00:51

Det verkar som om du vill ha pisk så skyll dig själv då:
Zokrates skrev:Ja Sigurd, jag drar lätt snabba slutsatser, dessbättre är de överlag korrekta och de få gånger jag har fel
är lätträknat, jag hade alltså rätt i det jag kritiserade dig för,

Den röda satsen följer inte logiskt ur de föregående
Zokrates skrev:blev du sur över det så är det hos dig det
brister.
"sur"? Ha haaa!Fattar du inte att jag roas av dumheter?
"det"Syftar du på din bristande logik? (fniss)
Nu bajsar du på dej ;). Du tänker använda:
Modus Ponens.
1 om a så b
2 a
3 b
Zokrates skrev:(1) Klarar du inte av att vara seriös så finns lekstugan du kan hålla låda i,
Zokrates skrev:(2) kan ju passa på att tillägga
att du inte i någon tråd har tillfört något av värde, varken från dig eller genom att du hänvisat till andra
Zokrates skrev:(3)så är det någon som borde dra så är det ju ingen större förlust om du själv slutar skriva här

Nu lille ovän har du gjort bort dej!
DIN SLUTLEDNING ÄR GILTIG OM,OCH ENDAST OM, PREMISSERNA ÄR SANNA
Den visar att du anklagar sigurd för att vara oseriös.
TROR DU TRÅDEN HETER OMORAL?

Zokrates skrev: helst innan du fått för dig att ordbajsa ner alla ämnen och trådar.
Angående Sokrates och med tanke på att du inget tycks begripa,
ställ du frågor i hans anda om du vill lära dig någonting!
Nej trollet! Det är redan gjort.Skäms om du kan.

Anne

Moral

Inläggav Anne » 25 aug 2012 03:59

Zokrates, det här är faktiskt en väldigt seriöst djuplodad diskussion kring moral även om den är i lite otraditionell form. Att säga att någon aldrig säger något av värde i den tonen tycker inte jag om att höra. Jag återgår till mina tankar i starten av den här tråden: att det kanske inte räcker med att ha förståelse för ens egna känslor utan att vi kanske måste ha förståelse för varandras känslor också när vi lever så här tätt inpå varandra. Jag tror inte att du, Zokrates, skulle gilla att någon påstod till dig att du aldrig säger något av värde, eller? Vara lite rå av den karaktären kan man vara om det finns en värme i grunden som bägge parter uppmärksammar. Om du vill vill jag gärna hjälpa dig att komma dit. Osis att någon snodde min ved :? men som sagt min gungterapi kanske kan fungera, även den helhjärtat seriös fast det vid första hörning kan låta som trams. I grunden för ett gott bemötande ligger en god moral.

Användarvisningsbild
Zokrates

Moral

Inläggav Zokrates » 25 aug 2012 04:30

Lyx, för det första är jag verkligen bra på att bedömma människor, men jag hastar inte fram med det som
många andra där det tydligen räcker med ett snabbt ögonkast för att bestämma uppfattning. I det här fallet
vilar min bedömning av Sigurd som ett veritabelt *(fyll på med fantasi själv) på en lång iaktagelse av det han
framfört här, inget annat. Hur han är som person när han inte häckar här vet jag inget om, det finns gott om
dubbelnaturer och någonstans skall ju avloppet gå ut...

Jag tror inte att du, Zokrates, skulle gilla att någon påstod till dig att du aldrig säger något av värde, eller?

Här kan det möjligen ske, men det har aldrig sagts något sådant om eller till mig bland folk jag träffat där någon
verkligen menat det. Folk brukar ösa superlativ över mig så till den grad att jag ibland har lust att gömma mig,
de tycker jag är så jävla bra på allt att det står mig upp i halsen, även frågor haglar över mig som om jag vore ett levande
wikipedia och jag får så vitt skilda frågor att andra tydligen tror att jag kan och vet allt, vem gör det?
Vågar knappt skriva allt vad de säger om och till mig för det skulle ni bara tolka som skryt eller överdrifter.

Anne

Moral

Inläggav Anne » 25 aug 2012 04:45

Jag vill absolut inte att du gömmer dig, och jag kommer inte såra dig. Mer än möjligtvis nödvändigt ibland, men det är inget jag tycker är roligt. Vad var det nu vår lilla nya prinsessas namn betydde... du som är bra på språk. Häng med nu! Och vad kan någon tycka att det låter som... i pressen.

scirocco

Moral

Inläggav scirocco » 25 aug 2012 08:31

Vilken prinsessa tänkte jag först, trodde att vi fått en sådan här på forumet(nyss vaknat). Du menar såklart den av den kungliga familjen. Namnet föll inte i god jord hos vetare(inte hos mig heller men det är inte mitt barn). Språkfrågor är väl annars en lämplig kategori att lägga till. Kategorierna är till för att det ska va lättare att hitta bland trådarna. Det kunde gå med en enda kategori,så fick man minnas vad tråden hette. Det går också bra med många fler kategorier. Bättre med fler eftersom vissa frågor saknar en tydlig kategori.
Detta skulle ha varit i kategorin feedback eller språkfrågor(namnet). Om jag nu lägger till en mening som vinklar det hela i en annan riktning så platsar det i en tredje kategori. Kategorin filosofi är egentligen väldigt stor,det mesta går in där.

Lufier

Moral

Inläggav Lufier » 25 aug 2012 10:57

SigurdV skrev:
Zokrates skrev:Får väl förklara vad jag menar, Sverige från svear(rike)=besläktat med seder, seder besläktat med gr. ethos, etik, betydelsen av orden etik och moral är seder och här i vårt land gäller lagom som en god sed, enkelt eller?

Överkurs för er.
ry. svoy jmf semya, familj
lat.sui=sina
svenska sina, jmf, syskon
grek. sói=klan
eng. self, theirs

jämförelse med Danmark, daner.
eng, manner, seder, jmf. maner, manus, etc..
spa. modales, sätt
daner, danskar,
modus, mano=hand, bruk, vad som är brukligt....
man=karl, mannen är handen som skapar, ha det!

"moral, Dalins Arg. (ännu ej hos Lind)

= ty., av fra. morale, av lat. moralis,
som rör sederna, till mös (genit. möris),
sed; jfr mores. - Härtill: mö ralisk,
efter ty. moralisch. Betyd.-utvecklingen
av denna ordgrupp i etisk riktning är
densamma som hos sedlig."
http://runeberg.org/svetym/0572.html

xa xa
ry. muzh= man
Överaskad läser jag intresserat
vad du åstadkommit och... Nej!
Jag läser nog en gng till:
Återkommer (kanske)

Utsätts man för den här typen tendensiöst översitteri är det god moral att bita ifrån, vilket zok med rätta gjorde.
Det är inte kärleksfullt att låta någon sätta sig på dig.
En gång ska du vara en av dem som levat för längesen

Återgå till "Tankar och känslor"