Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 sep 2019 10:31

Algotezza skrev:9-11 idag. 11 september.
Minns ni vad ni gjorde den dagen 2001? Jag minns exakt.

Jag åt en hamburgare vid Burger King på Stureplan. Hade ett öga på teven. De hade en amerikansk nyhetskanal igång. Det brinner i ett av tornen. Ett flygplan har just träffat ett av tornen. Efter en stund träffas även det andra tornet av ett flygplan som skär in i det och exploderar. Jag sitter kvar, försöker lyssna, tornen faller samman. Det känns mycket overkligt, och jag måste tillbaks till jobbet.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 11 sep 2019 10:40

jag var på lofoten när vi fick radioaktiv strålning från tjernobyl. tvåtusen ett var jag hemma o jobbade nog som vanligt

scirocco

Inläggav scirocco » 11 sep 2019 10:42

har du verkligen jobbat i stockholm pilatus. jag minns när min hund dog. jag o pappa skulle äta. jag kunde inte äta en bit.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 sep 2019 10:50

scirocco skrev:har du verkligen jobbat i stockholm pilatus. jag minns när min hund dog. jag o pappa skulle äta. jag kunde inte äta en bit.

Ja, mellan 1975-2002. Sedan hittade jag ett gammalt hus som kanske hellre skulle ha rivits. Men nu är det beboeligt. Renovering är ett pågående projekt som aldrig kommer ifatt behovet.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 11 sep 2019 11:09

jag förstår det pilatus. nu bor jag jättebilligt. huset behöver inte alls repareras. Men jag har haft det så förut. och under många år reparerades ingenting. Jag var bonde o la alla pengar på maskiner o stallen o sånt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 sep 2019 13:27

scirocco skrev:jag förstår det pilatus. nu bor jag jättebilligt. huset behöver inte alls repareras. Men jag har haft det så förut. och under många år reparerades ingenting. Jag var bonde o la alla pengar på maskiner o stallen o sånt.

En detalj bara, huset jag bor i var uppvärmt med en oljepanna då jag flyttade in. Att installera bergvärme och nya radiatorer kostade en ansenlig slant. Men det visade sig vara värt pengarna.
Trots alla utgifter är det billigare än ett nybyggt. Och vi har numera en trädgård med åtskilliga fruktträd. Tomten är stor.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 11 sep 2019 16:14

här är nu oljan kvar men jag använder inte det. Jag satte i en elpatron o abbonnerar på miljövänlig el från eon. men min granne har förärat mig med ved för hela vintern och det funkar också i pannan. Det blir min huvudenergikälla. I min panna i källaren är det nu alltså både el olja o ved. Oljan är det mest ointressanta men i framtiden kommer kanske nåt annat flytande eldningsmedel.

scirocco

Inläggav scirocco » 11 sep 2019 16:15

Det här med bilar. Dieasel är ju numera från svensk skog.

scirocco

Inläggav scirocco » 11 sep 2019 16:17

här fanns ju vattenelement. Men det är ju skitdyrt att installera.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 sep 2019 16:47

Det var på sen eftermiddag 11/9, och jag hade helt missat vad som hänt under dagen. Yngste sonen, hans bästa kompis och jag skulle se en match mellan MFF och Djurgården på Malmö gamla stadion. Frugan hade kört oss dit. Det var mitt livs första fotbollsmatch. Tro det eller ej. Mitt intresse för sport är noll - ibland minus.

Matchen började med att lagen ställde sig upp och alla höll en tyst minut "pga. det som hänt i världen". Jag satt som ett frågetecken, fattade noll och undrade om alla matcher började med en tyst minut? Jag hade fortfarande ingen aning om vad som hänt i New York bara några timmar tidigare. Matchen slutade med 1 - 3 - MFF förlorade så det var verkligen en sorgens dag.

Efter matchen kom frun och hämtade oss. Hon berättade vad som hänt. Då fattade jag varför det hållits en tyst minut. Sedan såg vi den där filmen med planet som körde in i WTC ffg men ej den sista, när vi kommit hem och kollade Rapport.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 sep 2019 17:30

Algotezza skrev:

Efter matchen kom frun och hämtade oss. Hon berättade vad som hänt. Då fattade jag varför det hållits en tyst minut. Sedan såg vi den där filmen med planet som körde in i WTC ffg men ej den sista, när vi kommit hem och kollade Rapport.

Det var verkligen omskakande, för mig kändes det som om jag satt på första parkett och såg ett drama utspela sig inför min ögon. Jag minns det nu som att det var Sky News jag såg, men det kan ha varit en annan kanal. Kusligt med alla människor som följde med då husen kollapsade i ett jättelikt moln av damm.

Sedan alla filmer och analyser om konspirationer, att allt inte var fullt så enkelt som de första reportagen ville göra gällande. Spår av sprängämnen, dålig ekonomi mm. En kåre av obehag. Men vi befinner oss utanför, som offer för all information i olika riktningar som vi träffats av.

Vem kan man lita på? frågade Hoola Bandoola Band, inte utan skäl.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 11 sep 2019 17:56

det är väl inget som är så viktigt med amerika. Det dör fler i trafiken varje dag. Vakna upp

scirocco

Inläggav scirocco » 11 sep 2019 18:00

På nyheterna idag sa dom att vi inte tänker på alla trafikoffer för det känns naturligt för oss . hmm. sverige är fixerat vid amerika sen länge. Raggarnas förtjänst. lämna nu skitlandet

scirocco

Inläggav scirocco » 11 sep 2019 18:01

dom franska filmerna är mycket bättre

klorofyll

Inläggav klorofyll » 11 sep 2019 19:16

Pilatus skrev:Vem kan man lita på?

Det är ganska praktiskt när andra litar på en...

Återgå till "Tankar och känslor"