mackafon skrev:Min poäng är att om man definierar varje begrepp antingen till upplevda känslor eller till observerbara objekt så försvinner oenigheten kring förståelsen av vår värld.
Jag håller definitivt med, vi måste definiera "gud" för att överhuvudtaget ha en chans att resonera om dess existens. Vad jag undrar är om vi kan göra en tillräckligt noggrann och gemensam definition av ett såpass komplext begrepp, så att det fortfarande är möjligt att föra intellektuella resonemang kring det? Jag antar att vi skulle vara tvungna att knyta begreppet gud till ett flertal mer eller mindre observerbara objekt och känslor innan vi är nöjda med definitionen, och då har vi enligt min mening ackumulerat en viss mängd skiljaktigheter i våra uppfattningar av begreppet eftersom de relaterade begreppen inte heller är perfekt definierade. Frågan är om detta gör så mycket, eller om det intellektuella resonemanget så att säga kan tåla de oundvikliga skiljaktigheterna? Jag tror nog att det är så, dvs att språket inte ska behöva utgöra något verkligt hinder om man använder det på ett disciplinerat sätt och definierar begreppen tillräckligt väl.[/quote]
För att förstå vad som skrivs måste man inte bara kunna språket man måste också kunna poesin.
Det är mitt påstående, i alla fall.