Zartax skrev:Du, å andra sidan, när du tror att du kan lura datorn, har glömt att världen faktiskt är deterministisk! (det var ju tesen) Du tror i den enfald att du med din "vilja" kan påverka resultatet i universum (i detta fall en frukt i universum). Du är inget annat än en robot vars enda vilja är att följa naturlagarna, och enligt dem kommer du välja en banan. Du har ingenting att säga till om. Du må tro att du kan bestämma, men DU, till skillnad från datorn, vet INTE vad som händer i framtiden och vet inte vad som kommer att påverka ditt val. Det vet datorn och den VET att du tar en banan.
Så om datorn visar att man ska välja en banan, så kommer man att göra det, även om man bestämmer sig för ett päron? För att det ska kunna bli så måste något exceptionellt inträffa för att hindra mig från att välja päronet, som att en meteroit slår ner i bananståndet, eller att jag av misstag tar en påse bananer istället för päron. Tror jag ändrar på min berättelse till något mer tekniskt så blir jag själv inte så förvirrad
Så jag skriver om det lite:
*Dator2 ska välja antingen en etta eller en nolla.
*Dator1 är programmerad att förutspå vad Dator2 väljer (vi bara antar att den kan det!).
*Dator2 är programmerad att välja det som Dator1 INTE förutspått (om en nolla förutspås väljs en etta och tvärtom).
*Alltså kommer aldrig Dator1 kunna förutspå vad Dator2 väljer, eftersom när Dator1 förutspår säg en etta, då slår genast Dator2 om och väljer en nolla. Men Dator2 kommer heller aldrig att kunna välja något, eftersom den är bestämd att välja motsatsen till vad Dator1 förutspått (och Dator1 kan aldrig bestämma sig).
Vad jag vill ha fram med detta vet jag knappt själv, men det verkar leda till en massa orimligheter när man ska spå exakt i framtiden. Du sammanfattade det som jag nu tror är min poäng i meningen "Den enda 'superdator' som kan räkna ut vad som händer i universum är universum själv, och det räknar precis så fort som vi upplever det."