Vad har västerlandet givit världen??

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2006 12:26

Kallekula skrev:Man visst relativt blir ju min fattigare granne rikare om jag blir fattigare.

Vad naiv du är nu, du vet att det handlar om begränsade tillgångar - vi har pratat om det här så många gånger att du knappast kan ha glömt av det. Finns det bara två äpplen att dela på så spelar det ingen roll hur mycket dyrare juicen är än själva frukten, två äpllen är likt förbannat två äpplen. Eller blir det slutgiltiga steget att göra möbler av bildäck, tvål av judar? Jag förstår att du har tråkigt på jobbet (jobb?) och vill ha nån att tala med.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 12:31

Avantgardet skrev:
Kallekula skrev:Man visst relativt blir ju min fattigare granne rikare om jag blir fattigare.

Vad naiv du är nu, du vet att det handlar om begränsade tillgångar - vi har pratat om det här så många gånger att du knappast kan ha glömt av det. Finns det bara två äpplen att dela på så spelar det ingen roll hur mycket dyrare juicen är än själva frukten, två äpllen är likt förbannat två äpplen. Eller blir det slutgiltiga steget att göra möbler av bildäck, tvål av judar? Jag förstår att du har tråkigt på jobbet (jobb?) och vill ha nån att tala med.

Och frågan om det som produceras har minskat, varit konstant eller ökat totalt sett de senaste 50 åren, 100, 200 osv. Hur kommer det sig att vi kan mätta så många fler idag jämf med 500 år sedan? Brukade man lika mycket och sen slängde man på skoj bara bort det?

Ja ingen ny materia eller energi kan tillförs systemet. Men om vi nu bortser från fysiken.  

By the way uppgifter om att det blivit bättre för de fattigaste, absolut sett de senaste 30-40 åren stämde inte därför att, och så hänvisning referenser. Jag lovar jag ger mig om vi bara har några vettiga uppgifter att gå efter. Ser ingen prestige i det. Vore tråkigt men ingen prestige.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2006 12:45

Ja, jag förstår att man måste bortse från fysiken för att kunna propagera för marknadskapitalistiska fantasier - den går ju helt enkelt inte ihop.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 13:00

Avantgardet skrev:Ja, jag förstår att man måste bortse från fysiken för att kunna propagera för marknadskapitalistiska fantasier - den går ju helt enkelt inte ihop.

Du ser vad bra det är med brasklappar  :)

Men visst då är vi överens ingen materia eller energi kan tillföras eller tas bort, visst.

Att vi sedan kan omvandla materia till det som kan komma människan tilgodo det bortser vi väl ifrån. :)

Fortsätt du att inte svar på frågor, kanske är bäst så.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2006 13:31

Din fråga har du väl redan flera gånger fått besvarad av jbig, är väl onödigt att jag upprepar? Jag förvånar mig samtidigt över att du än en gång, trots att du vet bättre, snävar av diskussionen när du vet att jag har ett holistiskt perspektiv här - d.v.s. dina argument, och det vet du, är enbart populistiskt bullshit i detta perspektiv (vill du slippa undan jobbet för att diskutera med mig så får du lov att argumentera på ett holistiskt plan, annars är det ju meningslöst). På tal om att inte svara på frågor:

Avantgardet skrev: Hur de i tredje världen skulle kunna bli fattigare om vi upphörde parasitera på dem begriper jag inte, eller hur menar du Kalle?

? ...och så källor, referenser, tack! Eller strunt i det, det räcker om du bara svarar på frågan.

Kallekula skrev:Men visst då är vi överens ingen materia eller energi kan tillföras eller tas bort, visst.

Och igen, på tal om att inte svara på frågor (eftersom jag här redan föregått dig):

Avantgardet skrev:Eller blir det slutgiltiga steget att göra möbler av bildäck, tvål av judar?

Fast det är klart, det är väl trevligt att leva i sin Star Trek fantasi där maten materialiseras - ex nihilo - i maskiner.

Kallekula skrev:Att vi sedan kan omvandla materia till det som kan komma människan tilgodo det bortser vi väl ifrån.

Så säg mig Kalle, vad i helvete kan du tillaga för käk av bildäck och elektronikkomponenter?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 14:10

Avantgardet

Visar du din visar jag min :)  Okej då tror jag att det blivit bättre de senaste 30-40 åren. Trevligare att tro på det än att tro att det blivit sämre. Nix Jbig visade inget. Jag kollade vad han länkade och det sa inget.

Kalla det du för bullshit om du mår bättre av det. Värst vad negativa alla är.

Säg mig Avantgarde hur gick det med frågan om livsmedelsproduktionen har den ökat, varit densamma eller minskat på en sådär 500 år sikt. Eller varför inte jämföra för 5000-10000 år sedan.

Ja bildäck och elektronikkomponenter, du ser vad man kan omvandla materia till för människan nytta saker. Du är på hugget idag.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 dec 2006 15:54

Jbig skrev:Hejsan...

Ser ut som en del besvaringar kommit in, flertalet lite surmulna, och frånskyllande. De kanske inte riktigt förstår att det just är västvärlden som är det stora problemet i världen, man skapar allt större miljöproblem, och man har sysslat med destruktiv verksamhet under århundraden!

Någon kontrar med penicilinet, som ju är byggd på kunskap och råvaror från tredje världen från början! Kanske det är som så att kunskapen om de ohyggliga offer som krävts för att skapa de prylar som uppräknats!
En annan funderar kring om vi även idag äro skyldiga? Klart att vi ju på sätt och vis är, eftersom vi lever av en politik som har sina rötter i historiens största folkmord och rövarturné alla kategorier! Folkmordet pågår!

Egotrippandet bland utläggningarna är nog ej medvetet om hur resten av världen ser på västerlandet, men här en liten fingervisning:

”För oss har ingen förbannelse haft en mer förgörande inverkan än det slaveri som ni underkastade vår världsdel. Ingen enda epidemi går att jämföra med europé-epidemin, som kom att kosta oss hundra miljoner av våra starkaste och flinkaste män. Européer är det värsta gissel som drabbat Afrika. Det är ett rent faktum: ni dödade fler afrikaner än ett virus någonsin skulle kunna. Ni härjade värre än en gräshoppssvärm på den afrikanska kontinenten. Ni plundrade fler naturkällor än vad som någonsin skulle kunna bli fallet vid en naturkatastrof.”
Femi Akomolafe, chefredaktör för tidningen The African
Källa: Aftonbladet 011229

År 2001 krävde några afrikanska stater följande i skadestånd av västvärlden....
7 777 000 000 000 000 kronor eller sju miljoner sjuhundrasjuttiosjutusen miljarder kronor.
Till detta kommer den övriga kolonialismens brott mot mänskligheten - vilken logiskt sett bör vara värderad ännu högre.

Vi hörde aldrig av den där listan om huruvida Mellanöstern kan tagas fram i någon som helst jämförelse med vad det kristna väst har sysslat med! Kanske inte så konstigt - man drog nog tillbaks inlagan eftersom jbig:s meningar nog räckte! :lol:

MVH
jbig

Var kom slavarna ifrån? Vem bistod dom västerländska köparna med varorna?
Som sagt, vi är alla lika stor del av den värld som idag passerat. Du brukar vara insiktsfull i dina skriverier men detta är banal naivitet. Naivt i fråga om historiens gång, och naivt i fråga om det konstruktiva i denna skuldbeläggning.
Det som behövs samhörighet och inte distansering mellan olika kulturer.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 dec 2006 16:09

Kallekula skrev:Avantgardet

Visar du din visar jag min :)  Okej då tror jag att det blivit bättre de senaste 30-40 åren. Trevligare att tro på det än att tro att det blivit sämre. Nix Jbig visade inget. Jag kollade vad han länkade och det sa inget.

Kalla det du för bullshit om du mår bättre av det. Värst vad negativa alla är.

Säg mig Avantgarde hur gick det med frågan om livsmedelsproduktionen har den ökat, varit densamma eller minskat på en sådär 500 år sikt. Eller varför inte jämföra för 5000-10000 år sedan.

Ja bildäck och elektronikkomponenter, du ser vad man kan omvandla materia till för människan nytta saker. Du är på hugget idag.

KalleK teknisk utveckling har skett löpande genom människans 100000-åriga historia, vad är det som gör att utvecklingen fortsätter gå framåt menar du? Kan inte ökad produktionsnytta knytas till denna utveckling? Är din ideologi om handel ett krav för utvecklingen skall fortgå? Vem satte käppar i hjulet?

Idag är vi fler människor, har bättre verktyg för att fortsätta utvecklingen, har mindre sysselsatta i försörjningen. Detta är varför utvecklingen gått allt snabbare inom tekniska landvinningar. Detta är varför vi kan producera kvantitativt mycket idag.

Men varför anses det än idag vara en svår uppgift att bygga pyramider?
Varför är konsthantverket inte utvecklat i någon nämnvärd utsträckning?

Nu stirrar du dig blind på den grälla julbelysningen och likt ett barn förundras. Det finns skönhet i annat än det som blinkar och pockar på uppmärksamhet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 16:54

Stirrar mig inte blind på något. Kan vi producera mer så kan vi. Det var ju bara det som jag var nyfiken på att höra om så var fallet.

Pyramiderna är ju helt ok, men vet du hur mycket sten som gick åt för att bygga alla stenkyrkor i Europa?

För att inte tala om hur mycket material som gått åt att bygga div. byggnader, vägar osv osv de senaste hundra åren.

Det går framåt, det var bara det.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 16:57

J R Auk skrev:
Men varför anses det än idag vara en svår uppgift att bygga pyramider?
Varför är konsthantverket inte utvecklat i någon nämnvärd utsträckning?

Svårt/utvecklat? Det är väl bara inte lönsamt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2006 17:54

Termen "producera" är vilseledande, den implicerar just detta med att resurserna är obegränsade, bättre är t.ex. "omforma". Summan av kardemumman är att själva tillväxttänkandet står på kvicksandsfundament. Det går inte att konsumera och samla på hög eftersom man då till slut får slut, det här skall jag väl inte behöva påpeka mer? Vi vet ju båda två att det system du förfäktar vilar på antagandet att det kan inkassera något slags frälsning i framtiden, men så spekulativa antaganden är direkt farliga - vilket vi ser på många områden redan (t.ex. miljöpåverkan). Är det inte bättre med ett mer hållbart tänkande, för att inte säga konsumptionsmönster?

Vad anser du Kalle?

Sen så måste jag ändock påstå att jag känt mig lite väl frimodig, jag har ju hängt ut den helt och fullt som om vi vore i ett omklädningsrum här emedan du - också som om vi vore i ett omklädningsrum - gömt din bakom handduken och skyllt på att det "dragit kallt". "Det blåser hårt, det blåser kallt, det blåser högervindar överallt" sjöng punkgruppen Strebers i min barndom, "Vi är fem förkrympta förhudar" sjöng ett annat. Själv föredrar jag mitt valfläsk "välhängt". Penisavund åt sidan, hur blir det Kalle? Vad var det du hade att visa upp? :wink:

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 dec 2006 18:45

Hejsan...

Några reaktioner har inkommit, och de är av typen försvar för det som hänt, mest hela tiden! Ehuru det ju var väntat, att se sin egen kulturs fel är nog inte så lätt alla gånger, vilket ju märks tydligt här! :lol:

Någon frågade vad västerlandet är? Tja, Europa och dess satelliter i Nordamerika och Oceanien! Även NazzeTyskland och Sovjet ingick i västerlandet - och den kristna kulturkretsen. En av påvarna stod t.ex. på Adolf H:s sida i angreppet mot just Sovjet! :wink:

Mithra gjorde en lista med stygga saker som den muslimska världen sysslat med, ehuru de sakerna drunkar i de kratrar av lik och ondska som västerlandet påtvingat världen, och delvis sig själva! Dåligt på min ära, du skulle välan hitta något som var lika fruktansvärt som det väst har sysslat med? Klarar du det ej?  :lol:

Utplåningskrig mot Israel? Till dags datum har ju de judiska nazionisterna orsakat döden för över 900 000 palestinier sedan man stal dessa land 1947-1948! Hur många judar/israeler har palestinierna och muslimerna dödat? En tiondel av denna skara? Nix! En tjugondel? Nix! Har du inga proportioner i det du framlägger vad gäller logiskt tänkande?  :lol:

Mithra verkar vilja att jbig skall flytta tiill Mellanöstern? Är du också en sådan liberal som gillar att sända ut meningsmotståndare utomlands för att känna trygghet månne?  :D

J R Auk skriver om aztekernas grymheter! Menar du att dessa blodsoffer, som var en droppe i havet jämfört med de mellan 18 och 30 miljoner indianer i det dåtida Mexiko som utrotades, kan jämföras med den spanska terrorn?

Han frågar vidare vart slavarna kom ifrån? Det är nog så att visst sysslade muslimerna med slavhandel före västeuropéernas intrång, men det var ett slaveri som inte var i närheten av den jätteindustri som med kapitalistiska medel och liberala metoder sattes igång under 1600-talet! Det tycker han äro naivt att taga upp! Visst får han tycka det? Fast jag misstänker nog att han inget annat har att sätta emot? :wink:

Kallekula kör med nollsummespelet - kanske han ännu ej kommit över argentinarnas demokratiska näringslivssystem? :lol:

Ännu har ingen berört det om atombomberna, giftkrigen och annat som västerlandet mer eller mindre har ensamrätt på, ännu idag!

MVH
jbig

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 dec 2006 20:24

Vi ökar på tempot lite vad gäller det som det kristna  västerlandet har givit och påtvingar övriga världen. Vi går igenom punkt för punkt!

Punkt ett - Två världskrig...

Påstående ett – att de kristna européerna har startat två världskrig. Det är bevisat i all historisk litteratur, filmer och massor av annat material som bevisar det. Det var alltså Österrike, Ryssland, Tyskland, England och Frankrike som satte igång första världskriget år 1914. Därefter drogs andra länder in i kriget efterhand som det pågick.

Det turkiska imperiet, det som fanns kvar år 1914, var enda staten utanför kristenheten som var med i kriget. Japan var det också, men på en mycket låg nivå. Turkar och japaner var dock inte pådrivande! Det var således enbart kristna européer som startade första världskriget.

Det samma gäller för andra världskrigets utbrott, det var Tyskland, England och Frankrike som startade detta krig då tyskarna angrep Polen 1939. Att japanerna redan 1931 ockuperade Manchuriet innebar inget annat än en fortsättning på utsugningen av Kina som även européer deltagit i sedan början av 1800-talet. Japan angrep sedan Kinas kuststäder 1937, men det var fortfarande ett angreppskrig i Ostasien, inget världskrig.

Således är det bevisat att påstående 1 gäller och har all fakta bakom sig – Även om sedan andra delar av världen drogs med, såsom Östasien och Nordafrika. Men det var de kristna européerna som startade de bägge världskrigen.

En liten goding är på sin plats...

Västerlandet försvarar ju civilisationen brukar man få höra, hur detta försvar ofta sett/ser ut kan man se här:
“It was necessary to destroy the village in order to save it.”
An American officer in Vietnam in a 1968 report on the razing of Vietnamese village Ben Tre…..

Så fungerar en civilisation som bygger på liberalism, kolonialism och fascism - en dumhetens treenighet som samtidigt är den kristna ideologins innersta kärna!

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 20:53

Avantgardet skrev:Termen "producera".......

:

Ja allt tar slut eller går i cirklar eller vi vet ju inte så mycket om universum. Du verkar vara inne på fysik. Än så länge finns ingen konstruerat en evighetsmaskin. Visst stämmer det.

Vad du har hänt ut eller inte det vet i tusan. Har ju inte fått något svar på min fråga om det blivit bättre de senaste 30-40 åren. Än så länge är du pryd som som vikoriansk överklassdam i den frågan. Tills dess så tror jag det goda, du vår vara på den onda sidan. Så nu kan vi fortsätta vår lek  :)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 20:59

Jbig skrev:
Kallekula kör med nollsummespelet - kanske han ännu ej kommit över argentinarnas demokratiska näringslivssystem? :lol:

MVH
jbig

Tre exempel om nyföretagande i Argentina. Nej det är ju svårt att komma över, vilken pärs pust  :lol:

För inte tala om det jävliga att det är blivande kapitalister vi talar om. Hur kan det övriga argentinska folket kontrollera dessa egna företagare i sann demokratisk anda. Det stog det inget om. Illa.

Återgå till "Politik och samhälle"