Om det "Onda"- det Mörka, och det "Goda"

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 12 maj 2007 13:31

Paul, Paulus, du verkar vara helt däckad och paketerad i ett högerreligiöst idiom och/eller idioti.
På min HD flyttar jag dej till library "religiösa virrhjärnor", där du får sällskap av några andra som också är sexualfrustrerade Huvudregeln här är; lek inte med dej själv, lek med andra(s). Lycka till!

Paul

Inläggav Paul » 12 maj 2007 14:31

Hej suchanother, i din tidigare inlägg bedömde du mig som en ”baltfacist”. Det gick inte så bra.
Nu har du kategoriserat mig igen och ställt mig bland ”religiösa virrhjärnor”. Din ”diagnos” stämmer inte den här gång heller, eftersom jag bekänner mig inte till någon religion, sekt eller liknande. För mig är det tillräcklig med ”Andlighet”. Altså jag är inte ateist heller, om du ev. kommer med en nu kategorisering i nästa inlägg. Jag behöver inte kategoriserar dig, det gör du själv med dina rader, men jag tycker synd om dig.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 12 maj 2007 15:26

Baltfascister (fascist stavas rätt så, och inte facist). I dessa dagar då balterna vill vara med i EU (frågar mej inte varför dessa snyltare vill vara med de har ju inget att tillföra) .
Min brorsa gifte sig men en polska, läkare till yrket. Ser alltid ner på polacker, de tillhör den europeiska bakgården med sina medeltida uppfattningar.
Där frodas verkligen den religiösa fundamentalismen! Varje byfåne till präst  har makt. Hehe…..

Angelina

Inläggav Angelina » 12 maj 2007 16:07

Dagens ord: baltfascist

Skumt att det här dök upp just nu.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 12 maj 2007 16:33

Ja dä va skumt hördudu...

Paul

Inläggav Paul » 12 maj 2007 17:05

Hej igen suchanother. Stor tack att du rättade stavfelet.
Sedan skriver du om din bror. Är det du eller din bror som ”alltid ser ner på Polacker? Hur tar din brors fru detta eftersom hon är Polska? Sedan om du tror att jag är Polack så är det fel igen, tredje gång i rad. Annars är det bra upplysning som du skriver det om prästerna i Polen. Dom tål säkert en hel del anmärkning från dig.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 12 maj 2007 17:13

Varför skriver du polacker med stort P, Polacker?
Naturligtvist är det jag som ser ner på polacker. Brorsan har varit gift med kärringen i 16 år.
Lets dance! (har jag i hörlurarna just nu)

Paul

Inläggav Paul » 12 maj 2007 17:17

Angelina, jag håller med dig att det är skumt.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 12 maj 2007 17:23

Paul: Okej. Jag kommer förmodligen inte att köpa den där boken, men jag har full förståelse för att vissa resonemang är omöjliga att återge i kort form på ett forum, så jag tackar dig ändå för att du försökte svara i den mån det var möjligt.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 13 maj 2007 00:47

Nice try, Rising.

Paul, jag är ond och jag är ett geni. Vad hade du tänkt göra åt det?!

Paul

Inläggav Paul » 13 maj 2007 14:12

Hej Fication.
Hur kom du på att du är ond och är en geni? Mera konkret (eftersom du är geni) tack.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 13 maj 2007 14:46

Paul, eftersom du felstavar "en geni" så fastslår jag nu slutligen att du är en baltfascist. Således var jag ej ute i ogjort väder senast!

Paul

Inläggav Paul » 13 maj 2007 15:14

Hej suchanother.
Du är i "ogjort väder" fortfarande!
Felstavningar är menade för Dig. Jag tackar för uppmärksamheten!

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 13 maj 2007 21:35

Vilken rolig diskussion... :P

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 14 maj 2007 16:21

Paul skrev:Hej Fication.
Hur kom du på att du är ond

När man ser på andra människors beteenden, och framför allt mindre lyckade beteenden, så kan man komma fram till något av följande två fall:

1. Man förstår varför personen gjorde så och man inser att man själv kanske skulle göra samma misstag om man varit i samma situation.

2. Man förstår inte varför personen gjorde så och man kan inte under några som helst omständigheter föreställa sig att man skulle göra samma misstag. I denna brist på förståelse så kallar man den personen ond.

Ondskan blir alltså en stämpel på det vi ser hos andra och inte kan acceptera. Det blir en lättnad då man slipper se sig själv i spegeln och upptäcka samma otäcka mörka sidor som ligger till grund för 'ondskan'. Man utmålar sig själv som god och de andra som onda och problemet är borta. Jag hör på de godas sida och de andra är onda.

Fall 2 har jag gjort massvis med gånger, men varje gång har jag motbevisat mig själv då jag hittat samma mörka sidor i mig själv som jag tidigare fördömt hos andra i och med att jag grävt i mig själv. Detta kallas Skuggan, arketypen som CG Jung myntade.

Skuggan är en egenskap jag själv har, men som jag förnekar. Kanske för att egenskapen är kopplad till skuld eller skam. Egenskapen - skuggan - märks inte förrän jag ser någon annan ge uttryck för den, då triggar det skuggan som finns i mig. Fast problemet är ju att jag bara ser skuggan i den andre. Jag projicerar ut mina skuggor på andra människor.

Det fina i kråksången är att ju djupare jag gräver i mig själv, desto mer inser jag hur lika vi alla är.

Därför kommer jag att döma mig själv när jag dömer andra. Och ju mer jag dömer andra och kallar de onda, desto plågsammare blir det jag gräver djupare i mig själv.
och är en geni? Mera konkret (eftersom du är geni) tack.

För enkelhelts skull kan vi ju anta att jag är ett geni. Sånt är lite knivigt att bevisa annat än genom att skriva oerhört insiktsfulla inlägg och det är inte lätt...

Återgå till "Religion och andlighet"