Om det "Onda"- det Mörka, och det "Goda"
Moderator: Moderatorgruppen
-
suchanother
- Avstängd
Paul, Paulus, du verkar vara helt däckad och paketerad i ett högerreligiöst idiom och/eller idioti.
På min HD flyttar jag dej till library "religiösa virrhjärnor", där du får sällskap av några andra som också är sexualfrustrerade Huvudregeln här är; lek inte med dej själv, lek med andra(s). Lycka till!
På min HD flyttar jag dej till library "religiösa virrhjärnor", där du får sällskap av några andra som också är sexualfrustrerade Huvudregeln här är; lek inte med dej själv, lek med andra(s). Lycka till!
Hej suchanother, i din tidigare inlägg bedömde du mig som en ”baltfacist”. Det gick inte så bra.
Nu har du kategoriserat mig igen och ställt mig bland ”religiösa virrhjärnor”. Din ”diagnos” stämmer inte den här gång heller, eftersom jag bekänner mig inte till någon religion, sekt eller liknande. För mig är det tillräcklig med ”Andlighet”. Altså jag är inte ateist heller, om du ev. kommer med en nu kategorisering i nästa inlägg. Jag behöver inte kategoriserar dig, det gör du själv med dina rader, men jag tycker synd om dig.
Nu har du kategoriserat mig igen och ställt mig bland ”religiösa virrhjärnor”. Din ”diagnos” stämmer inte den här gång heller, eftersom jag bekänner mig inte till någon religion, sekt eller liknande. För mig är det tillräcklig med ”Andlighet”. Altså jag är inte ateist heller, om du ev. kommer med en nu kategorisering i nästa inlägg. Jag behöver inte kategoriserar dig, det gör du själv med dina rader, men jag tycker synd om dig.
-
suchanother
- Avstängd
Baltfascister (fascist stavas rätt så, och inte facist). I dessa dagar då balterna vill vara med i EU (frågar mej inte varför dessa snyltare vill vara med de har ju inget att tillföra) .
Min brorsa gifte sig men en polska, läkare till yrket. Ser alltid ner på polacker, de tillhör den europeiska bakgården med sina medeltida uppfattningar.
Där frodas verkligen den religiösa fundamentalismen! Varje byfåne till präst har makt. Hehe…..
Min brorsa gifte sig men en polska, läkare till yrket. Ser alltid ner på polacker, de tillhör den europeiska bakgården med sina medeltida uppfattningar.
Där frodas verkligen den religiösa fundamentalismen! Varje byfåne till präst har makt. Hehe…..
Hej igen suchanother. Stor tack att du rättade stavfelet.
Sedan skriver du om din bror. Är det du eller din bror som ”alltid ser ner på Polacker? Hur tar din brors fru detta eftersom hon är Polska? Sedan om du tror att jag är Polack så är det fel igen, tredje gång i rad. Annars är det bra upplysning som du skriver det om prästerna i Polen. Dom tål säkert en hel del anmärkning från dig.
Sedan skriver du om din bror. Är det du eller din bror som ”alltid ser ner på Polacker? Hur tar din brors fru detta eftersom hon är Polska? Sedan om du tror att jag är Polack så är det fel igen, tredje gång i rad. Annars är det bra upplysning som du skriver det om prästerna i Polen. Dom tål säkert en hel del anmärkning från dig.
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
Paul skrev:Hej Fication.
Hur kom du på att du är ond
När man ser på andra människors beteenden, och framför allt mindre lyckade beteenden, så kan man komma fram till något av följande två fall:
1. Man förstår varför personen gjorde så och man inser att man själv kanske skulle göra samma misstag om man varit i samma situation.
2. Man förstår inte varför personen gjorde så och man kan inte under några som helst omständigheter föreställa sig att man skulle göra samma misstag. I denna brist på förståelse så kallar man den personen ond.
Ondskan blir alltså en stämpel på det vi ser hos andra och inte kan acceptera. Det blir en lättnad då man slipper se sig själv i spegeln och upptäcka samma otäcka mörka sidor som ligger till grund för 'ondskan'. Man utmålar sig själv som god och de andra som onda och problemet är borta. Jag hör på de godas sida och de andra är onda.
Fall 2 har jag gjort massvis med gånger, men varje gång har jag motbevisat mig själv då jag hittat samma mörka sidor i mig själv som jag tidigare fördömt hos andra i och med att jag grävt i mig själv. Detta kallas Skuggan, arketypen som CG Jung myntade.
Skuggan är en egenskap jag själv har, men som jag förnekar. Kanske för att egenskapen är kopplad till skuld eller skam. Egenskapen - skuggan - märks inte förrän jag ser någon annan ge uttryck för den, då triggar det skuggan som finns i mig. Fast problemet är ju att jag bara ser skuggan i den andre. Jag projicerar ut mina skuggor på andra människor.
Det fina i kråksången är att ju djupare jag gräver i mig själv, desto mer inser jag hur lika vi alla är.
Därför kommer jag att döma mig själv när jag dömer andra. Och ju mer jag dömer andra och kallar de onda, desto plågsammare blir det jag gräver djupare i mig själv.
och är en geni? Mera konkret (eftersom du är geni) tack.
För enkelhelts skull kan vi ju anta att jag är ett geni. Sånt är lite knivigt att bevisa annat än genom att skriva oerhört insiktsfulla inlägg och det är inte lätt...
Återgå till "Religion och andlighet"