Om mänskligheten utplånas snart, vad händer därefter?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Benjie

Inläggav Benjie » 09 aug 2007 13:12

suchanother skrev:Praktiskt ogenomförbart att bygga en rymdstation med så kraftig gravitation, då skulle bygget behöva ha samma massa som jorden.
Men det går att simulera frånvaron av gravitation, viktlösheten, med centrifugalkraft, dvs. ett roterande system.
Det luriga med all verksamhet i rymden är "tillståndskonservatismen" (egen term),  Newtons första lag ; ett föremål förblir i vila eller i likformig rörelse så länge inga yttre krafter verkar på föremålet.
Antag nu att rymdskeppet är i acceleration samtidigt som skeppets styrmekanismer pajar och ger full gas. Det finns då ingenting som kan hejda denna acceleration utan den börjar avancera mot ljushastigheten. Kaos och panik råder, astronauterna trycks obevekligt mot skeppets ytterväggar, ansiktet pressas mot fönsterglaset och deformeras till oigenkännlighet.
Risken finns att man får bestående skador och ser ut som en boxer resten av livet.

Visst inte!

Det är  till att fortsätta arbeta, oförtrutet, inget  att änglas över. Accelertionen når av NATUREN givna och berörande  faktorer en hasighet om c:a 90' km / h, dvs inget att bry sig vidare om vad jag kan förstå?

BENJIE

Benjie

Inläggav Benjie » 09 aug 2007 13:14

Tyngdlöshetsproblemet  mot  våra kropprs muskler är ngt  v i  kan lösa!
Alltså kör  på!

BENJIE

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 09 aug 2007 13:27

Men... En annan sak... På tal om kolonisering:

Är det bara jag som ifrågasätter hela syftet med att flytta människor genom rymden till andra planeter? Jag tycker det är lite som att åka ombord på ett fartyg i en bil, sitta kvar i bilen medan fartyget reser över ett hav, och sedan köra ut ur fartyget och fortsätta åka bil i det nya landet.

Det blir tokigt om vi förväntar oss åka fartyg en längre tid. Dels är inte bilen utformad för ett liv ombord på ett fartyg, och om resan över vattnet tar riktigt lång tid så kan vi inte ens vara säkra på att vår bil fungerar som den en gång gjorde när vi kör ut i det nya landet.

Alltså; dels är mänskliga kroppar inte anpassade för liv i rymden, och dels kan vårt släkte påverkas så mycket av att leva ombord på rymdfarkoster att våra behov förändras. När vi väl hittar ett nytt Jorden så kanske vi inte är intresserade längre.

Jag tycker således inte att vi bör fästa oss så mycket vid de här mänskliga kropparna. Jag vill hellre få min personlighet digitaliserad och laddas upp till en dator. Sedan kan vi spela onlinespel med varandra medan vi koloniserar rymden i form av små självkopierande maskinella strukter. Mycket bättre än att hålla kvar vid det här vidriga köttet av ren sentimentalitet.

Benjie

Inläggav Benjie » 09 aug 2007 20:29

Rising skrev:Men... En annan sak... På tal om kolonisering:

Är det bara jag som ifrågasätter hela syftet med att flytta människor genom rymden till andra planeter? Jag tycker det är lite som att åka ombord på ett fartyg i en bil, sitta kvar i bilen medan fartyget reser över ett hav, och sedan köra ut ur fartyget och fortsätta åka bil i det nya landet.

Det blir tokigt om vi förväntar oss åka fartyg en längre tid. Dels är inte bilen utformad för ett liv ombord på ett fartyg, och om resan över vattnet tar riktigt lång tid så kan vi inte ens vara säkra på att vår bil fungerar som den en gång gjorde när vi kör ut i det nya landet.

Alltså; dels är mänskliga kroppar inte anpassade för liv i rymden, och dels kan vårt släkte påverkas så mycket av att leva ombord på rymdfarkoster att våra behov förändras. När vi väl hittar ett nytt Jorden så kanske vi inte är intresserade längre.

Jag tycker således inte att vi bör fästa oss så mycket vid de här mänskliga kropparna. Jag vill hellre få min personlighet digitaliserad och laddas upp till en dator. Sedan kan vi spela onlinespel med varandra medan vi koloniserar rymden i form av små självkopierande maskinella strukter. Mycket bättre än att hålla kvar vid det här vidriga köttet av ren sentimentalitet.

Du skall inte  åka  bil Rising utan rymdstad rymdsamhälle!
Där finns säkert  någrea utrymmen för tyngdlöst tillstånd, vilket förmodligen ganska snart förlorar sin tjusning, liksom även det omvända, att Din längtan  efter ngn form av terra firma att traska på också  försvinner... som Du vet varför Du har lämnat planeten.

Vad  vår livsform angår .... ja..den kan säkerligen påverkas.. och om  arten kan överleva  dessa resor under tusentals av år vore  det högst märkvärdigt om inte forkningen kunde ändra på ett flertal av våra  vanligaste kroppsliga förutsättningar..det verkar förresten inte otroligt att sådan genombrott kommer att göras inom de närmaste 50 åren.

Ditt förslag om få bli ett häftigt dataspel och  slippa  sin kropp...? Nä det övertygar inte.. Dina  behov av känsloupplvelser verkar kräva mer  än så...men jag kan ju ha fel.

BENJIE

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 10 aug 2007 01:11

Benjie skrev:Du skall inte  åka  bil Rising utan rymdstad rymdsamhälle!

Fast det låter dyrt och krångligt att bygga sådana samhällen. Jag vill kolonisera effektivt.

Ditt förslag om få bli ett häftigt dataspel och  slippa  sin kropp...? Nä det övertygar inte.. Dina  behov av känsloupplvelser verkar kräva mer  än så.

Jag upplever ett större behov av att slippa många känsloupplevelser. Men okej, min dröm är nog snarare att få bli en hjärna i en fiskskål, kopplad till en dator som simulerar kroppsupplevelser till mitt medvetande. Det är mitt ideal.

Jag tror jag måste börja göra ritningar över det virtuella harem min avatar skall ha som hem, så att jag är välförberedd när tekniken väl är mogen. Bassängerna fyllda med mjölk, mitt gemak som genomgående skall gå i purpur och karmosin, och de nätta uniformer av mjuk porslin som mina påkläderskor skall vara klädda i... Vänta tills ni får se östra flygeln, den är reserverad för reptilkvinnor. *går iväg och fortsätter att dagdrömma*

Justin Case

Inläggav Justin Case » 10 aug 2007 22:10

Jag håller med Rising, bättre att bli uppladdad till ettor och nollor än att förbli beroende av en sårbar människokropp. Om mänskligheten överlever detta århundrade, tror jag att sådan uppladdning kommer att bli verklighet:

www.singularity.nu

Problemet är att de teknologier mänskligheten kommer att utveckla _på_vägen_ till detta mål kommer att innebära enorma risker de närmaste årtiondena - extremt avancerad bioteknik, nanorobotar etc.  I händerna på terrorister och sekter kan sådan superteknologi komma att utplåna mänskligheten innan vi hunnit bli ettor och nollor.

Det var därför jag från början ville veta hur pass beroende lyckoutvecklingen i denna del av universum är av människoartens öde. Jag ville veta hur pass viktigt det är att minska risken för att den kommande superteknologin kommer i fel händer, i relation till hur viktigt det är att t.ex. tvärtom påskynda teknologiutvecklingen för att med dess hjälp minska svälten i världen, bota sjukdomar, upphäva människors åldrande etc. Den som känner sig manad är välkommen att göra ett försök till svar.

Att vi sedan spårade in på en diskussion om lycka är väl sådant som händer. Kanske är det bättre att vi för lyckodiskussionen i en annan tråd, så att den här tråden tillåts handla om vad den utger sig för att handla om.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 10 aug 2007 22:35

Benjie skrev:Ditt förslag om få bli ett häftigt dataspel och  slippa  sin kropp...? Nä det övertygar inte.. Dina  behov av känsloupplvelser verkar kräva mer  än så...men jag kan ju ha fel. BENJIE

När vi skapat övermänsklig AI och ingått symbios med den, kommer det där inte att vara något problem. Vi kommer då att ha tillgång till alla de känslor och upplevelser och tankar och erfarenheter som vi idag överhuvudtaget kan föreställa oss, och mer. Vi kommer då att välja klokare än idag.

Om vi i symbios med övermänsklig AI kommer fram till att vi blir lyckligare av att vara ett dataspel än av något annat vi kan vara, är det inget vi bör frukta idag, för vi i en symbios med övermänsklig AI vet per definition bättre än vi idag.

Personligen bryr jag mig inte om om jag blir ett dataspel eller något annat, så länge min lycka maximeras på oändligt lång sikt.

Då jag tror att jag kan få komma att leva extremt länge tack vare den utveckling de närmaste årtiondena som förutspås på (borttagen länk, se nedan*), tänker jag vidare att det är klokt av mig att kämpa för att mänskligheten ska överleva (åtminstone detta århundrade), snarare än att följa min spontant egoististiska läggning och bara se om mitt eget bo. Jag tror att det så att säga är egoistiskt rationellt i vår tid att bete sig altruistiskt och sätta mänsklighetens överlevnadschanser framför sitt eget kortsiktiga väl och ve.

*) Sidan jag hänvisade till när jag skrev detta inlägg verkar nu (2009) vara ersatt med reklam. Jag föreslår istället denna: http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity

Liam

Inläggav Liam » 02 apr 2009 13:03

Sökande skrev:Benjie skrev:
Och räkna med att vi  inte  kommer  att hålla högre  hastigheter än 75-90'kilometer i timmen, det  är nog  uteslutet med  warpspeed och  förmodligen  även  maskhål. Så ett antal tusental år får man   nog  tänka  sig att leva generation efter generation i dessa farkoster innan vi kommer  till vårt nya "hem" i galaxen.

Det förefaller yterst otänkbart att vi ens skulle försöka oss på kolonisering utan tillgång till hyperhastigheter, "warpspeed" som du kallar det. Varför? Du har kanske hört talats om att de astronauter som befinner sig en längre tid i rymden, exempelvis de på ISS, måste träna hårt för att inte drabbas av försvagade muskler och ben. Trots deras hårda träning blir de ändå svagare och skulle de befinna sig i rymden i decennier blir det bara värre. Talar vi sedan om att generationer ska leva i tyngdlös miljö så skulle muskel och ben svagheter till sist bli ärftliga och dessa människor skulle aldrig kunnna sätta foten på en planet.

Vet man om foster kan överleva i rymden? Lästa att man har exprimenterat med växter och det var inte ovanligt att de blev groteskt missbildade.

Kan man inte skapa artificel gravitation genom att "rotera" farkosten?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 02 apr 2009 14:12

Liam skrev:Vet man om foster kan överleva i rymden? Lästa att man har exprimenterat med växter och det var inte ovanligt att de blev groteskt missbildade.

Experiment på växter säger väl knappast särskilt mycket om människofoster. Jag vet inte om foster kan överleva i rymden i dagsläget, men det är alltför snävt att bara fråga sig vad som är möjligt och inte möjligt i dagsläget. Om teknologiutvecklingen får fortsätta accelerera i några årtionden till, hittar man nog lösningar på det problemet, liksom de flesta andra problem som verkar olösliga idag. Det problem vi behöver fokusera på den närmaste tiden är snarare att se till att teknologiutvecklingen överhuvudtaget får fortsätta accelerera tillräckligt länge till för att kunna lösa alla våra problem, och att inte alltför kraftfull teknologi hamnar i fel händer (eller i alla fall helst inte i enbart fel händer).

Kan man inte skapa artificel gravitation genom att "rotera" farkosten?

Det är jag rätt säker på att man kan.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 jul 2009 14:19

Zokrates skrev:Det finns ett sätt att rädda en del av livet på denna planet med mänsklig hjälp. Om vi tänker oss att vi lyckas utveckla fullt fungerande artificiellt liv, androider, som drivs av enbart ren energi. Placerar dem i rymden i skepp som utvecklats för att försörja deras möjligheter till existens.
Programmerat dem med all världens kunskap i databankar, låter dem bygga egna rymdskepp av material från mindre månar. Allt efter behov.

Därefter samlar vi genetiskt kodmaterial från all jordens liv.
Vi låter dessa "robotar" sedan söka efter beboeliga planetsystem i universum. Androiderna skall vara såpass utvecklade att de kan bygga nya androider, nya skepp samt utföra alla de underhåll som krävs.

Om de hittar en lämplig miljö så är deras uppgift att plantera jordens liv på planeten de funnit, eventuellt efter att de modifierat ekosystemet på planeten i förväg.
Samt att givetsvis återskapa människor. Det är även deras primära programmerade uppgift att fungera som lärare åt dessa nya människor på dessa nya planeter,
vara deras tjänare, kulturbank, och upplysare. För dem blir det som en ny chans och tiden detta tagit spelar ingen roll alls.

Genom denna metod så blir tidsaspekerna av färder i jakten på lämpliga planetkandidater för att hysa jordiskt liv oväsentligt. Därmed kan de alltså finna relativt nyskapade solsystem ur resterna från exploderande supernovor, likväl som planetsystem vars förhållande är idealiska ur aspekten att vatten, atmosfär finns eller går att skapa.

Detta kanske är den enda realistiska vägen för att sprida vårt jordiska liv vidare i ett gränslöst universum. Det kanske dessutom undermedvetet är forskningens yttersta uppgift redan idag. :wink:

Well said, vilket fick mig att tänka på meteroiten som slog ned på Jupiter, bildade ett hål ungefär lika stort som vår egen planet, Jorden. Ja, om det nu var en meteroid, eller en komet, eller en asteroid, eller om det beror på andra orsaker?
1994 slog som bekant Shoemaker ned på planeten, minns än idag vilken uppståndelse det blev, folk trodde att undergången var nära, men vi klarade oss bevisligen ett tag till
( http://www2.jpl.nasa.gov/sl9/  ). I USA däremot, planeras en nationell övning nu i dagarna, National Level Exercise 2009 (NLE 09) is scheduled for July 27 through July 31, 2009.
http://www.fema.gov/media/fact_sheets/nle09.shtm

Man uppmanar folk bl.a att bunkra upp för mat och vatten så att det räcker för 3 dagar framåt och vara beredda att ta skydd i närmaste bunker. Vet de något som vi inte vet? Har någon kolossbumling från Kuyperbältet slitit sig loss, satt kurs på vår planet?

Om vi betänker att nedslaget på Jupiter, om det nu var ett nedslag för det finns ingen som sett detta mer än hålet i efterhand, bör ha handlat om en bumling med en omkrets på 16 mil, vad skulle isåfall ha hänt med vår planet om den träffat oss istället?

Det skulle motsvara att på nära håll med en magnumrevolver skjuta på en melon, melonen skulle sprängts i bitar och det på ett ögonblick. Alltså, inga åtgärder skulle vara tillräckliga för att skydda oss. Med planeten förstörd, är sagan Jorden slut.

Går det att skydda sig?

Om ett föremål i den storleksordningen närmade sig vår planet, så skulle den knappast upptäckas med mindre än 3 timmar före träff. ( En asteroid stor som en fotbollsplan missade Jorden med 120,700 kilometer i juni 2002, den upptäcktes först strax efter den varit som närmast Jorden.)
På den korta tiden hinner man inte göra ett dugg. Att ha koll på stenbumlingar är svårt, inte ens de mest avancerade systemen idag är helt tillförlitliga, vilket bevisas av hur sent vi fick budskapet häromåret, då en större bumling passerade mellan jorden och månen.

Mitt förslag på problemet är att upprätta ett atombestyckat helautomatiserat missilsystem på månen, vilket förutsätter att det grävs ned under ytan, att enorma solpaneler upprättas, tillika eller varför inte, ett kärnkraftsverk. Fullt möjligt, kanske även det enda på sikt någorlunda skyddet mot hotet utifrån. Med ett avancerat radarsystem, så skulle hotfulla stenar lätt kunna skjutas ned, mindre med konventionella missiler och större, med ett par mils omkrets, med kärnvapen.
Detta skulle givetvis kosta en hel del, men då skyddet är avsett att bevara all existens på planeten, så bör alla stater vara med att bekosta detta via skatter, samt bidra med det var och en kan i form av know how och expertis. That's , my solution.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 jul 2009 23:40

Zokrates, du är inne på helt fel spår. Missilsystem mot meteoriter är helt fel grej att använda några som helst av mänsklighetens resurser till, om man vill maximera mänsklighetens överlevnadschanser. Så som mänsklighetens teknikutveckling accelererat hittills, kommer teknikutvecklingen själv att vara det i särklass största hotet mot mänsklighetens existens under de närmaste årtiondena. Om mänskligheten går under under det närmaste århundradet, beror det nog antingen på världskrig framkallade av t.ex. klimatkatastrofer och resurskonflikter, eller på att teknikutvecklingen spårar ur och förintar mänsligheten, antingen genom högteknologisk terrorism eller genom att teknikutvecklingen till slut rusar framåt i sådan fart att inga människor klarar av att bemästra den. Om mänskligheten överlever de närmaste hundra åren, däremot, beror det på att vi lärde oss bemästra en fortsatt framrusande teknikutveckling, snarare än på att teknikutvecklingen i sig avstannade. Endast om teknikutvecklingen snart avstannar utan att avstannadet av teknikutvecklingen beror på att mänskligheten förintats på grund av denna teknikutveckling, skulle ditt förslag kunna tänkas vara värt att fundera över, som ett sätt att maximera mänsklighetens överlevnadschanser. Sannolikheten för det är minimal. Det lönar sig ganska säkert bättre att ägna alla till buds stående resurser till att se till att mänskligheten överlever sig själv och sin egen teknikutveckling, och inte ett dugg på att försvara mänskligheten från meteoriter. Har vi människor inte förintats av en meteorit under de senaste två tre miljoner åren, lär det inte vara så stor risk att det händer de närmaste hundra åren. Vänta några tusen år åtminstone. Om teknikutvecklingen mot förmodan avstannar inom så pass kort tid, "av egen kraft", med mänskligheten i behåll, ja, då skulle ditt förslag, om några tusen år, teoretiskt sett, kanske, kanske, kanske kunna tänkas vara värt att fundera lite grann på, om det verkligen verkar vara så, då, att tekniktutvecklingen har stannat för gott och aldrig, aldrig, aldrig kommer att fortsätta. Men för den tidens människor som lever då, kommer kärnvapen troligen att vara vad stenyxor är för oss, så inte heller då kommer ditt förslag att vara värt att satsa på. Att ditt förslag skulle kunna vara värt att satsa på förutsätter att teknikutvecklingen avstannar för gott mycket, mycket snart, utan att detta beror på att mänskligheten förintats (eller mist sin förmåga att genomföra ditt förslag). Statistiskt sett är sannolikheten, för att just vi, av alla människor som någonsin levt, skulle råka leva i just den tid då mänsklighetens teknikutvecklings acceleration upphör för gott, eller ens avtar drastist, är minimal. Vi bör väl i alla fall vänta ett tag (några tusen år) och se om det verkligen inte finns några större hot mot mänsklighetens överlevnad, än meteoriter, att ägna resurserna åt, innan vi börja ägna resurser åt meteoriter.

Ditt förslag är som om en cancerpatient, som har skäl att tro att hon har större chans att överleva sin cancer ju mer pengar hon lägger på dyra men lovande alternativa cancerhämmande terapier av olika slag, skulle lägga pengar på att skydda sig mot att bli träffad av blixten. Rätt farhågor i rätt situation, föreslår jag.

Levee

Inläggav Levee » 30 jul 2009 01:34

Finns en mycket bra serie som gar har i USA pa antingen History eller Discovery Channel. Den heter "Life after People" och den tar upp precis vad som hander om alla manniskor en dag bara forsvann. Vad sker efter en dag, ett ar, tio ar, femhundra ar etc.

Mycket bra och tankevackande serie.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 jul 2009 04:56

Justin Case skrev:Zokrates, du är inne på helt fel spår. Missilsystem mot meteoriter är helt fel grej att använda några som helst av mänsklighetens resurser till, om man vill maximera mänsklighetens överlevnadschanser.

Kul att du svarade, men...jag är inte inne på fel spår, tvärtom, du är inne på fel spår. Vulkanutbrott, jordbävningar, tsunamier, växthuseffekter, pandemier, miljöförstöring eller globala krig, teknikutveckling? inget av det klår effekten av en asteroid på ett par kilometer till några mil i radie. Det andra kan vi överleva, men det senare ger noll chans i överlevnad, därav vet jag att det är rätt, om vi nu kan använda terminologin rätt och fel i detta sammanhanget.

Justin Case skrev:Vi bör väl i alla fall vänta ett tag (några tusen år) och se om det verkligen inte finns några större hot mot mänsklighetens överlevnad, än meteoriter, att ägna resurserna åt, innan vi börja ägna resurser åt meteoriter.

Nej, vi bör inte vänta, eftersom detta projektet tar lång tid att genomföra, ett par decennier, så är det tvärtom nödvändigt att börja så snart som möjligt. Att få ett månbaserat missilsystem att fungera så snabbt som möjligt ökar definitivt våra överlevnadschanser.

Justin Case skrev:Ditt förslag är som om en cancerpatient, som har skäl att tro att hon har större chans att överleva sin cancer ju mer pengar hon lägger på dyra men lovande alternativa cancerhämmande terapier av olika slag, skulle lägga pengar på att skydda sig mot att bli träffad av blixten. Rätt farhågor i rätt situation, föreslår jag.

Nej, mitt förslag skall inte dumförklaras, medan folk står och exempelvis protesterar mot att rädda utrotningshotade djur, valar, hajar, isbjörnar, you name it, så går mitt förslag ut på att rädda alla arter i det långa loppet, för slår en större bumling ned, så finns det inget kvar att rädda.

Meningen?
Solen slocknar en dag, jorden förstörs likaså, men vi kan förhindra att det senare inträffar i förtid, alltså enligt dina egna utilitaristiska idéer så borde detta verkligen förstås av just dig. :roll:

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 30 jul 2009 23:47

Sorgligt inlägg. Varför oroar ni er, vad är ni rädda för? Universum är vårt sinne. Så vad tror ni händer om vi "förintas" -kan det UTTRYCKAS en större kärlek?

Varför arresterar ni inte mig om jag sitter i en fotölj, dricker kaffe och tänker på sommaren, ser ni inte hur fult detta är?

Hjärtat bär "purpose in life", syftet är evolutionen, hjärtat är det enda som inte kan dö. Vad händer i hjärtats revolution, från omedvetenhet till vakenhet?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 jul 2009 01:50

Anna Sara skrev:Sorgligt inlägg. Varför oroar ni er, vad är ni rädda för? Universum är vårt sinne. Så vad tror ni händer om vi "förintas" -kan det UTTRYCKAS en större kärlek?
Varför arresterar ni inte mig om jag sitter i en fotölj, dricker kaffe och tänker på sommaren, ser ni inte hur fult detta är?

Hjärtat bär "purpose in life", syftet är evolutionen, hjärtat är det enda som inte kan dö. Vad händer i hjärtats revolution, från omedvetenhet till vakenhet?

Universum är inte vårt sinne, det är ett nödvändigt ont och som allt ont måste det bemästras så långt det är möjligt. Naturen är inte heller vår vän, det är vår fiende nummer 1 och se vad vi gjort med den, i vår iver att tämja naturen har vi nästintill förstört den, orsaken är enkel, låter vi den vara utrotas vi som art, men det som en fjärdedel skapar raserar tre fjärdedelar av mänskligheten, för så många är de som saknar ett intresse att bevara det som är ett nödvändigt ont och inte heller har evolutionen något långsiktigt syfte eller mål i sig självt, enbart vi kan skapa det med logik.

Se en fjärdedel av människorna som trädgårdsmästare, de försöker skapa en perfekt trädgård och hålla ogräset borta, de prövar sig fram, experimenterar, kanske lyckas de så småningom, men de kan därmed aldrig vila, görs det så uppstår nästa problem, problem som vi alla måste brottas med, naturen är en grym plats, jorden har ingen plan för att låta livet som skapats överleva, tvärtom, det finns ingen vilja till liv alls, livet däremot, gör allt för att överleva kortsiktigt, om det så innebär att det egoistiskt förintar sig självt på lång sikt, det är skapat helt utan självbevarelsedrift sett till ett framförhållningsperspektiv, ungefär som majoriteten av mänskligheten, tack vare att den genetiska kärnkoden som ligger som ett  ursprungligt operativsystem för allt liv, livets egen blueprint, är i grunden såväl identiskt som det delas gemensamt av allt som lever.

De få som ändå bär upp ett genuint intresse, hyser ett samvete och en god långsiktig plan för allt och alla andra, de måste få göra detta, de håller därmed farorna i schack, de styr och skapar medan majoriteten enbart konsumerar, raserar och förstör, då dessa människorna enbart slaviskt beter sig som ett självdestruktivt virus.

De få däremot, låter en övergripande logisk vilja ta kontrollen över deras handlingar, de åsidosätter därmed livets ursprungliga plan som ingår i allt livs gemensamma genetiska kod, från det simplaste lilla virusets DNA till blåvalen, en identisk källkod som implementerats och bevarats i led efter led av utveckling och muteringar, att kortsiktigt överleva, till varje pris och på bekostnad av allt annat,  de försöker därmed undkomma det annars så oundvikliga ödet att vi förintar oss själva, genom att sonika ta kontrollen över tillvaron, förvisso en klart ojämn kamp, men som måste få fortgå helst utan majoritetens inflytande, då denna så kallade majoritet ingår i  den delen som arbetar mot sig själva liksom övrigt liv i naturens biologiska mångfald, allt enligt blueprinten. Detta däremot, är sorgligt.

Återgå till "Naturvetenskap"