freddemalte skrev:Okunnig skrev:Frågan är då snarare....kan vi någonsin förstå hjärnans mjukvara, medvetande, fullt ut? Är det ens teoretiskt möjligt? Vi kanske kan skapa en dator som har någon form av intelligens, men kommer den någonsin lika vår egen intelligens?
Jag tvivlar på det.
Varför tvivlar du på det egentligen? Oerhört nyfiken på svaret!!!!
Fredrik
Helt enkelt, som jag svarade innan, hjärnan har inte utvecklat till att ha en funktion som översätter dess "mjukvara" i ett språk som kan förstås av vårt medvetna. Kom ihåg min tidigare poäng: Om datorer inte var utrustade med funktionen att kommunicera sin maskinkod med oss, tex via monitor, högtalare, eller ens braille ( blindskrift ), så hade vi inte en chans att tyda vad deras mjukvara bestod av i detalj. Den enda anledningen till att vi känner till datorns mjukvara, är för att vi skapade datorn, och har dokumenterat dess utveckling. Vi har också utrustat datorn med en funktion som möjliggör direkt läsning av mjukvaran. Dock har inte den mänskliga hjärnan något av dessa funktioner eller egenskaper. Evolutionen är inte intresserad av förståelse, enbart överlevnad och ökning av mångfald, och därför har människans hjärna inte utvecklat någon förklarande funktion. Så vi kommer alltid att bli begränsade av våra mätinstrument.
Varför innebär det ett omöjligt hinder för att förstå hjärnans mjukvara? Svaret är: för att kunna analysera ut mjukvaran ur hjärnan, skulle vi behöva göra "snapshots" av alla neuronernas tillstånd. En neuron är inte lika enkel som en transistor, utan innehåller en mängd signalsubstanser, i olika mängder. Mycket mer komplicerad med andra ord. Att lyckas göra en "snapshots" av alla neuroners signalsubstans tillstånd, samtidigt, är teoretiskt omöjligt. Men för att göra det extra jävligt: Inte ens en "snapshot" räcker, utan vi skulle behöva göra mängder av "snapshots", för att se hur hjärnan förändrar sitt tillstånd utefter tiden, beroende på stimulering. Något sådant är inte ens teoretiskt teoretiskt möjligt.
Vi kommer definitivt få mer och mer troliga förklaringar på hur den mänskliga hjärnan fungerar i framtiden, no doubt. Men vi kommer aldrig att kunna avslöja detaljerna, eller ens veta vad som är mänsklighetens speciella typ av "medvetande".
Min förutsägelse är att ju mer vi tittar på vår egen neurologi, desto mer suddas gränserna ut mellan oss och andra djur. Tillslut kommer vi inte ens att kunna påstå vad som är unikt för människan, och allt kommer verka som individuella ( även emellan olika djur ) egenskaper.