Omyndigförklarandet av sexarbetare

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 09 nov 2009 17:54

Hejsan!

Jodå, bigj förstår det där med att prostitutionen orsakas till 99 procent av dåliga livsvillkor vilandes på diverse förhållanden som skapats av totalitära samhällsförhållanden. Men det är fortfarande som så att lagar som förbjuder alla former av prositution, och utnyttjande av prostitution, måste finnas, med rejält kännbara straff. Straff som till största del faller på torskarna, det är de som utnyttjar, och det är desse som då måste klämmas åt. Det du ej förstår J R Auk, det är att man har förbud mot mord, men ändå förekommer det ibland mord. Det förhåller sig likadant med prostitution, med lagar och bättre samhällsförhållanden kan man få ned prostitutionen till strax ovan noll eller någon procent av dagens antal!

Prostitution är ett brott mot mänskligheten, och det är de som utnyttjar denna för egen vinning samt utnyttjar kvinnorna, som är brottslingarna. Enligt ICC, Internationella brottmålsdomstolen i Haag, faller faktiskt prostitution till stor del under flera punkter i Artikel 7 - Brott mot mänskligheten!

J R Auk frågar följande:
"Leder det till något i sig gott att förbjuda prostitution?"
Ja, ett obenhörigt ja! Det finns bara fördelar, inga egentliga nackdelar alls!
Här nedan ser vi J R Auks fantasier ingå i hans tänkande. För fantasier är det. Eller önskedrömar om man så vill! Och visst är det gulligt med önskedrömar, men de håller ej för verkligheten!

"Det jag ser att legaliserad prostitution skulle göra som något i sig gott är tex att, den som hade det som sysselsättning skulle vara del av samhället och få tillgodogöra sig dess sociala skyddsnät som A-kassa, pension med mera. Indirekt ser jag nytta i att det skulle vara lättare för prostituerade att rensa upp i de egna leden, alltså motverka alla dåliga aktörer som brukar våld eller på annat sätt bryter de lagar vi har instiftat."

Det märks att herr J R Auks kontakter med verkligheten i denna fråga lyser med en lika stor frånvaro som den närmast är att betrakta som komisk! Käre herr J R Auk, jag vet hur prostitution fungerar i normalfallet, och jag tror inte du vill höra allt det jag har fått höra från offren själva! Så snacka inte goja, utan lyssna på dem som begriper något istället! :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 nov 2009 18:20

Ah auktoriteten klev in. Du vet väl inte hur stor torsk jag är och vilka jag kan tänkas ha snackat med, är du säker på att du umgås så mycket mer med dessa? ;)

Det där vara bara retorik Jbig, inget annat. Du har inget resonemang att stå på om du håller på så där.

Förklara istället varför det inte hjälper att få del av A-kassa och pensionssystem. Förklara varför prostitutionen inte kan "rensa upp i sina egna led" osv.

Det enda du gjort ovan är ju att ta dina åsikter och göra till det upphöjda legio.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 09 nov 2009 18:31

Hejsan

Ok, J R Auk tror ej på våra faktan, då får vi väl kolla upp om det kan fungera så som herrn själv tror!

Bigj tror inte ett ögonblick på en sådan utveckling - eftersom den logiskt sett talar emot sig självt! En dålig syssla kan inte göras bättre bara för att den dekoreras med fler lugnande tabletter och andra atteraljer!  :D

J R Auk, du påstod att prostitutionen kan "rensa upp i sina egna led"! Kan du förklara hur det skulle gå till? Klarar du det är du ej dålig!
OK, då väntar vi J R Auk, hur skall prostitutionsindustrin rensa upp i de led den själv utgår ifrån?  :lol:

MVH
bigj

Justin Case

Inläggav Justin Case » 10 nov 2009 02:40

biggj skrev:Hejsan!

Naturligtvis skall sexköpslagen finnas kvar och gärna skärpas. Dessutom måste straffen för köparna anpassas till en långt hårdare straffskala. Eftersom prostitution på alla sätt är förnedrande och innebär ett förtingligande av kvinnan som sådan!
Justin Cases liknelse, här nedan, är av ovanligt korkat slag:

"Det faktum, att de som i längden vinner på att spela på lotterispel (bingolotto, lotto, trisslotter etc) utgör en försvinnande liten minoritet av alla som spelar på lotterispel, medan nästan alla som spelar på sådana spel går back i längden (med inte sällan katastrofala konsekvenser), har hittills inte fått oss att förbjuda lotterispel, till exempel."

Det är alltså skillnad på att spela på lotterispel för några tior eller några hundralappar per vecka helt frivilligt - än att tvingas till prostitution av olika omständigheter som mestadels ytterst beror på sociala och ekonomiska orsaker.

Hur definierar du "tvingas" i "tvingas till prostitution"? Om jag har slut på pengar, tvingas jag då söka socialbidrag? Nej, jag kan göra det, och det kanske är bättre för mig att göra det än att inte göra det. Det kanske rentav är bättre för mig att göra det än vadhelst annat jag skulle kunna göra istället. Men om allt som är "bättre för en att göra än att göra något annat" ska kallas att "tvingas göra" saken i fråga, ja då tvingas vi väl i varje ögonblick göra alla de saker, in i minsta detalj, som ger de absolut optimala konsekvenserna. Ordet "tvingas" skulle, med en sådan definition, bara få användas om utilitaristiska handlingar. Men du förespråkar väl inte utilitarism? Hur som helst tror jag ingen av oss förespråkar att man ska kalla allt som är bäst att göra för att vi tvingas göra det. Är det inte t.ex. risk att man, om man gör det, suddar ut medvetenheten om att vi faktiskt har ett fritt val? Egentligen har vi ett fritt val även i de allra värsta situationer. Sexarbetaren har alltid ett fritt val, även om det säkert i många fall kan vara ett jobbigt val.

Jag kanske var lite orättvis nu. Ordet "tvingas" kanske har en viss avgränsad användning och betyder kanske något i stil med "väljer det minst plågsamma av två plågsamma alternativ"? Ordet "tvingas" kanske bara ska användas i situationer där valet står mellan att få det dåligt och att inte få det fullt så dåligt? Det kanske är endast i sådana situationer man rätteligen kan sägas "tvingas" välja det mindre dåliga alternativet? Men inte heller denna definition av ordet "tvingas" räddar din argumentation. Låt mig med ett tankeexperiment varför. Ett hemskt tankeexperiment, för att du inte ska tro att problemet med den liknelse jag ska göra är att jag underskattar hur psykiskt plågsamt det kan vara för en kvinna att ha så ont om pengar att hon väljer att sälja sex för att få in pengar.

Om jag blir kidnappad av en psykopat och torterad, och han ber mig välja mellan att få vänstra benet sakta urgröpt med borr, eller få högra benet ännu något saktare urgröpt fast med motorsåg, kanske jag bedömer båda alternativen vara ungefär lika hemska, men det sistnämnda ändå något hemskare än det förstnämnda eftersom jag ändå brukar dras med värk i vänster knä, så att mitt vänstra ben inte är riktigt, riktigt lika mycket värt för mig som mitt högra, även om jag är förtvivlad över att ens behöva förlora något av dem. Kan man i en sådan situation säga att jag tvingas välja att ge bort mitt vänstra ben?

Nej, jag kan ge bort mitt högra ben istället. (Anta att jag av någon anledning har skäl att lita på att psykopaten i alla händelser bara kommer att ta ett av mina ben, och att han sedan kommer att släppa mig.) Jag kan alltså ge bort vilket av mina ben jag vill, därtill har jag både tillräckligt med sinnesnärvaro och fri vilja, men jag bedömer att det är något mindre dåligt för mig att ge bort mitt vänstra ben än mitt högra. Bör jag inte då ha rätt att göra det valet själv? Anta att psykopaten ringer polisen och frågar dem vilket ben han ska kapa (låt säga att han tillägger att om han inte får som svar antingen "vänster ben", "höger ben", eller "låt Justin Case själv välja", kapar han båda mina ben). Vad bör då polisen svara?

Självklart gör de väl åtminstone inte mer fel om de svarar "låt Justin Case själv få välja" än om de svarar det ben de själva tror att jag på sikt skulle må minst dåligt av att förlora?

Detta är analogt med situationen för den utsvultna kvinna i ett u-land som säljer sex för att få pengar till mat. Om det bör vara jag, snarare än staten, som väljer vilket ben min psykopat ska kapa av mig, varför borde det då inte, analogt med detta, vara kvinnan som får bestämma om hon ska sälja sex för att få pengar till mat, eller fortsätta svälta? Det är ju fråga om "ett val mellan pest och kolera" både i mitt och hennes fall, eller hur? Vad skiljer då de två situationerna åt, som motiverar att vi ska bestämma över hennes framtid mot hennes vilja "för hennes eget bästa", men inte bestämma över min framtid mot min vilja "för mitt eget bästa"?

Ordet "tvingas" tycks mig mycket svårt att definiera på ett tydligt sätt. Därmed blir ordet missvisande i en diskussion om så allvarliga saker som statens paternalistiska von-oben-behandling av myndiga vuxna människor. Om det är någon som tvingas till något, är det väl i detta sammanhang snarast männen som tvingas in i fängelse när de kommits på med att köpa sex. Där kan man tala om att tvingas, att inte ha något val. Sexarbetarna har ett fritt val (även om valet för dem må stå mellan två ungefär lika obehagliga sorters tillvaro, t.ex. mellan fattigdom och prostitution); de tvingas alltså inte till någonting, så länge det hela sker utan hot, utpressning eller våld från köparens eller någon tredje parts sida. Sker däremot hot, utpressning eller våld från köparens eller någon tredje parts sida, ska naturligtvis det beivras.

Att jämföra prostitution där man dagligen riskerar att behandlas på ett våldsamt och inte sällan livsfarligt vis, går inte att jämställa med ett lotterispel ens när detta drager ned folk i ekonomisk knipa.

Varför skulle det vara bättre att en människa eller grupp människor A avgör, åt en myndig, vuxen människa B, vad som är bäst (av de till buds stående alternativen) för B, än att B själv får avgöra det?

Om en kvinna utan släkt och vänner, i ett land utan sociala skyddsnät, spelar bort allt hon äger, och därefter ser sig "tvungen" att prostituera sig för att klara sin ekonomi tills hon fått ett riktigt jobb, varför då inte dra slutsatsen att hon först hamnat i en dålig situation (pengabrist) och sedan underlättat den situationen något (fått mer pengar genom att prostituera sig)? Visst lider hon säkert av att prostituera sig, men uppenbarligen led hon ännu mer av att inte göra det och gå fattig, eftersom hon ju valde att prostituera sig. Om prostitution inte underlättade hennes situation skulle hon väl inte välja det. Okej, hon skulle i så fall prova på det en enda gång  och genast upptäcka att hennes situation inte blev bättre av det. Men om hon fortsätter, är väl det ett tecken på att hon upplever sin situation bli bättre än tidigare, sammantaget alltså (när hon lägger samman sina olika sorters lidande i de två sorternas tillvaro och jämför och bedömer vilken tillvaro hon trivs minst dåligt i).

Och även om hon skulle göra en felbedömning där, får man komma ihåg att vi dagligen, på massor av områden, låter människor göra stora, stora felbedömningar beträffande vad de mår bättre respektive sämre av att göra med sina liv (så länge deras val inte drabbar någon annan alltför allvarligt). Folk får välja utbildning hur idiotiskt de vill. Där lägger sig polisen inte i. Folk får äta hur onyttigt de vill. Där lägger sig polisen inte i. Folk får rösta hur idiotiskt de vill, förälska sig i och ha gratissex med vilka idioter de vill, gifta sig med vilka de vill, osv. Massor av beteenden är fullt lagliga  trots att de öppnar för, och även leder till, kolossala mängder självdestruktivt beteende. Varför bör vi då ändå tillåta allt detta? Jo, för att förbud som begränsar människors rätt att själva orsaka sig ett sämre liv upplevs som statlig paternalism och avskys av ett frihetsälskande folk. Frihet är, om inte "det bästa ting som sökas kan all världen kring", så åtminstone väldigt, väldigt värdefullt för vilket folk som helst.

Biggen talar nyspråk när han kallar var och varannan debattör för Totalitär samtidigt som han själv vill begränsa människors frihet, människors möjligheter att själva få välja hur de ska utforma sina liv, hindra människor, "för deras eget bästa", från att kunna göra sådant som ingen annan än de själva tar skada av - precis en sådan von-oben-attityd som utmärker just den Totalitäre. För den Totalitäre är människors autonomi något som ska kväsas. För den frihetsälskande är människors autonomi något som ska främjas. För utilitaristen har människors autonomi ett instrumentellt värde som inte får underskattas.

Både Biggen och jag är emot diktatur. Man är nu, i vår tid, dessvärre på väg att bygga en global diktatur, genom att frånta människor medborgerlig rättighet efter medborgerlig rättighet. Ett av instrumenten som makthavarna använder i detta diktaturbygge är att "hindra människor från att skada sig själva". Man gör patientjournaler centraliserade så att vilken läkare som helst kan ta reda på hela din sjukdomshistoria. Detta "för ditt eget bästa". Man massavlyssnar ett helt folk trots massiva protester från folket, återigen "för folkets bästa". Och, som ett annat av många led i detta invaggande av folket i en tro att folket är barn och makthavarna dess föräldrar, hindrar man även människor från att ha sex på de villkor de vill, t.ex. mot betalning - även detta "för folks eget bästa". Den sunda reaktionen är att bli äcklad av all denna paternalism. I synnerhet som denna ständigt alltmer makthavargynnande maktförskjutning i lagstiftningen, som nu i ett svindlande tempo genomförs "för folkets bästa", egentligen har ett helt annat syfte: vi ska vänjas alltmer vid känslan av att inte veta vårt eget bästa, tills vi slutligen kapitulerar helt inför makthavarna och låter dem mikrochippa oss och förslava oss slutgiltigt. Det är i detta sammanhang sexköpsförbudet ska ses. Moralismen, att lägga sig i hur enskilda ska leva sina liv, är ett av diktaturers mest effektiva redskap.

Våld och hot som sker mot sexarbetare ska naturligtvis beivras, liksom våld och hot ska beivras i andra sammanhang. Poliser utsätts ofta för våld och hot, men bara för det ska vi väl inte avskaffa polisyrket? Varför inte resonera likadant när det gäller sexarbetare?

Sexarbetare kan tänkas ha en nästan lika samhällsnyttig funktion som poliser har, till exempel genom att de kan göra det lättare för mången familjefar att stå ut med att frun sexvägrar i storleksordningen 364 dagar om året. Han kanske stannar kvar hos sin fru bara för att deras barn ska få en bra uppväxt. Om han väljer att leta rätt på en gratis älskarinna istället för att köpa sex, är det dels inte säkert att han lyckas hitta någon, och hittar han någon finns risken att förälskelse mellan honom och älskarinnan uppstår som så småningom förstör äktenskapet och därmed äventyrar barnens uppväxt. Den risken uppstår inte lika lätt när en man köper sex. Försöker mannen istället bita ihop och stå ut med sin skriande brist på sexuell tillfredsställelse i hemmet, kan han börja förgifta familjefriden med sin frustration, utan att han kanske kan förhindra det. I vissa sådana situationer kan den minst farliga lösningen vara några sporadiska sexköp som får mannen att känna en viss avgörande frihet. När ska mäns i många fall frustrerande otillfredsställda sexbehov, och fruars i många fall destruktiva och självdestruktiva missbruk av sin pussy power i förhållanden (och annorstädes), tas på allvar som ett stort problem som påverkar hela samhället kraftigt negativt?

Tänk också på de många våldtäkter som antagligen sker för att män helt enkelt inte lyckas få någon kvinna (som de vill gå i säng med) att frivilligt gå i säng med dem. Är det inte bättre, eller åtminstone mindre dåligt, att en sexutsvulten man köper sex på ett fredligt sätt av en kvinna som frivilligt säljer sex, och på så sätt får sin lust mättad, än att han våldtar en kvinna istället?

Jag säger inte att en legalisering av sexköp skulle lösa sådana problem på det mest idealiska sättet, bara att det nog vore en lösning som vore relativt sett bättre än den tvångsmässigt upprätthållna situation man för närvarande låter råda, en situation där friska vuxna människor hindras från att i ömsesidigt samförstånd få göra vad de vill med varandra - med alla infekterade spänningar det måste orsaka i och mellan människor.

Nej agera mot prostitutionen aktivt, stödj de kvinnogrupper som kämpar emot detta instutionaliserade våld mot kvinnor

Institutionaliserat? Hur kan separata frivilliga överenskommelser kallas institutionaliserat våld?

Du skriver "våld mot kvinnor". Är det bara kvinnor som det bör vara olagligt att köpa sex av, anser du? (Som någon frågade tidigare.)

Du gör en jämförelse mellan prostitution och organhandel. Här har du något som åtminstone kommer i närheten av ett bra argument - förutsatt att organhandel bör vara förbjuden. Om organhandel bör vara förbjuden, är det inte lika lätt att motivera varför sexköp bör legaliseras, som om även organhandel borde legaliseras. Låt oss alltså undersöka om kanske även organhandel borde legaliseras. Låt oss titta på situationen för en människa som är så desperat efter pengar att han är beredd att sälja sin ena njure till exempel. Låt oss kalla hans tillvaro, där han har kvar sina både njurar men är utan pengar, för A, och den alternativa tillvaro han vill byta till, en tillvaro där han har endast en njure och istället pengar, för B.

Om den mannen säljer sin njure, är det onekligen för att han bedömer tillvaro A som sämre för honom än tillvaro B. Varför skulle inte han ha minst lika mycket rätt att göra denna bedömning själv, som t.ex. en gammal kvinna, som lider svårt av obotlig cancer och vill ha dödshjälp, har rätt att själv göra bedömningen huruvida hon bör få dödshjälp eller inte?

Om nu A, för den man som vill sälja sin njure i exemplet ovan, är sämre för den mannen än vad B vore, är det väl A, snarare än B, som samhället borde gripa in för att förhindra/förändra/åtgärda. Genom att förhindra B men inte åtgärda A, upprätthåller ju samhället A mot mannens vilja. Varför skulle det vara mer rätt, än att låta mannen välja B?

Om det är förbjudet att köpa organ, hamnar fler människor i knipan att tvingas uthärda A fastän de hellre skulle vilja ha B, än om det är tillåtet att köpa organ. Att samhället då ändå väljer att förbjuda organhandel kan bara bero på att en värld där B är tillåtet, så att det är vanligt att någon väljer att sälja något av sina organ, känns läskigare för samhället, oss andra, att vara medvetna om, känns läskigare för oss andra att se i vitögat, än en värld där B är förbjudet och därmed mindre vanligt men där A således är desto vanligare. En ymnig förekomst av A känns tydligen inte lika läskigt för samhället att se i vitögat, och därför accepterar man hellre en ymnig förekomst av A än en ymnig förekomst av B. Men denna preferens hos oss andra beror kanske på att vi inte vet hur riktig, riktig hunger under lång, lång tid känns. Dessutom lider vi inte särskilt mycket oavsett vilket av A eller B det blir - det är inte vi personligen som står inför det val mannen vi talar om står inför. För honom har det mycket större betydelse än för oss vilket av A och B det blir. Vi föredrar en lagstiftning som säger A istället för B, men för mannen som väljer att sälja sin njure är ju förhållandena de omvända: han föredrar ju B framför A (och samhället ger honom inget tredje alternativ). Varför skulle hans preferens vara sämre än samhällets? Han kan rimligen sig själv bättre än vad samhället gör. Han vet, bättre än vad samhället gör, hur mycket de olika faktorerna i hans liv påverkar vilket alternativ som torde bli bäst för honom. Och även om han inte visste detta bättre än vad samhället gör, följer fortfarande inte automatiskt att samhället ska välja åt honom över hans huvud. Det ska mycket till för att en vuxen, myndig människas autonomi ska övertrumfas av vad samhället tror är bäst för honom. Som jag visat ovan vimlar vår vardag av enskilda handlingar som samhället skulle kunna lägga sig i och förbjuda för att de försämrar livet för den som utför dem. Men samhället blir helt enkelt inte bra av alltför många förbud "mot individers egen vilja, för individers eget bästa", alltför mycket paternalism. Därmed är både förbudet mot organhandel och förbudet mot sexköp troligen fel.

Däremot kan det mycket väl vara så att man bör sätta in större polisresurser än idag på att jaga sådana människor som tar ut organ ur människor mot dessas vilja och säljer vidare. Självklart ska sådant vara straffbart. Liksom våldtäkt självklart ska vara straffbart (om man med våldtäkt menar sådant som faktiskt är våldtäkt, och inte ställer absurda krav i stil med att en man som haft fullt normalt partysex med en lite småberusad kvinna är skyldig till våldtäkt tills han kan bevisa att kvinnan gav sitt medgivande före "brottet" (d.v.s. sex som av vissa feminister tydligen tolkas som våldtäkt tills motsatsen bevisats)).

Slutligen, för att återgå till ämnet omyndigförklarandet av sexarbetare:
Vad skiljer egentligen, principiellt, sexköp (det man brukar kalla sexköp) från en massa andra sexuella förbindelser där gåvor eller andra värdefullheter (varor eller tjänster av något slag) outtalat förväntas ges och tas emot som villkor för att sex ska äga rum? Spelet mellan män och kvinnor fungerar som en fri marknad: de mest attraktiva kvinnorna vet att de kan välja och vraka bland männen, och alltså, om de vill, rata rentav väldigt vettiga män. De flesta män, även många vettiga män, kan därför inte vara säkra på att kunna få i säng en rejält attraktiv kvinna när de vill, vid vilken tidpunkt de vill. Inte bara så där. Om en genomsnittligt attraktiv man sänker sina krav rejält, och hoppar i säng med första bästa gravt överviktiga medelålders cellulitgumma, är det kanske inga problem för honom att få sex, men få män blir tillfredsställda av ett sådant sexliv. För att den genomsnittlige mannen ska få ett tillfredsställande sexliv krävs det att han "ger" något, t.ex. gör en ansträngning, och/eller ägnar tid till kvinnan (genom att t.ex. prata ytligheter eller annat tidskrävande med henne som han egentligen inte har lust att ägna tid åt att prata om), och/eller någon annan uppoffring, det vill säga i vart fall någon form av betalning till kvinnan. Om en man vill ha sex, kan han antingen gifta sig (vilket kostar pengar, pengar som oftast kommer mest från mannen och alltså är en form av betalning till kvinnan för bl.a. sex (om än inte kanske enbart sex)), eller han kan spendera några månader av hårdträning på att bli bra på att ragga (det finns kurser i det, kurser där män lär sig knepen för att få en kvinna i säng), så att han därefter inte behöver punga ut med just pengar för att få sex (däremot kanske med ansträngning och tid, och tid är ju pengar; dessutom kostar de här kurserna en hel del pengar, redan en sådan kursavgift är alltså en form av betalning för sex)... ELLER så kan han ta den enkla och snabba vägen och betala direkt och med enbart reda pengar för sexet, för att slippa allt det där andra strulet. Många av de knep som lärs ut på nämnda kurser är ren manipulation av kvinnors psyken. Många kvinnor ångrar antagligen ligg de haft med män som fått i säng dem med sådan manipulation - men det beror förstås på hur mannen hanterar det hela, det visst finns också typ hypnosmetoder för att få kvinnan att må bra efteråt så att hon inte ångrar någonting. Varför ska utstuderade psykologiska metoder för att få kvinnor i säng få användas, men inte pengar, som medel för att få kvinnor i säng? Vad är den principiella skillnaden? I både fallen sker en betalning. I båda fallen upplever sig kvinnan få något, och hon ger något, och båda parter har i bästa fall - men i långtifrån alla fall - bra, tillfredsställande sex.

Anta att Anders, som lärt sig de mest effektiva knepen i världen för att få i säng kvinnor, får i säng en kvinna, har sex med henne, reser sig och går, med följden att hon känner sig utnyttjad och sårad, han har ju gjort henne förälskad i honom (hade han inte kört en sådan metod som gjorde henne förälskad i honom hade han inte fått henne i säng så pass snabbt). Hennes kärlek är och förblir obesvarad, ty Anders blir inte så lätt förälskad i en kvinna som går på så banala knep som Anders körde; han vet ju att han kan få i säng så många andra, ännu mer attraktiva kvinnor med samma knep). Kvinnan blir helt förstörd för många månader framåt. Slutsaldot blir att Anders har orsakat den här kvinnan väldigt mycket lidande för att få det sex han ville. De metoder jag tänker på är så kraftfulla att de flesta kvinnor inte kan stå emot dem mer än vad prostituerade kan stå emot pengar. Attraction is not a choice. Att hon hamnade i säng med Anders, med i det här fallet långvarigt lidande som följd, kan alltså sägas vara "Anders fel", i minst lika hög grad som prostituerades val att sälja sex kan sägas vara "torskarnas fel". Hon hade inte mer makt att stå emot Anders förförarknep än vad prostituerade har makt att stå emot pengar för sex.

Anta att Bert köper sex av en lyxprostituerad. Anta att denna prostituerade kvinna lider lika mycket av känslan av att sälja sin kropp till Bert, som Anders ragg led av Anders beteende.

Anders beteende är lagligt, Berts är kriminaliserat. Varför tillåta denna inkonsekvens? Varför inte låta lagen behandla Anders och Bert likadant, med tanke på att de båda orsakat varsin kvinna lika mycket lidande? Om man i konsekvensens namn vill förbjuda beteendet att få kvinnor i säng med hjälp av "förförelseknep", hur ska man då definiera "förförelseknep" så att man inte kriminaliserar all förföring, inklusive den medfödda förmåga till naturlig förföring som en del män klarar sig tillfredsställande på (och som, också den, ofta skapar situationer där hjärtan krossas, med långvarigt lidande som följd)?

Jag tycker svårigheten med att dra den här gränsen, för vad en man ska få göra och inte göra för att få en kvinna i säng, visar att den gräns som dragits genom stiftandet av sexköpslagen är godtycklig (eller snarare styrd av makthavarnas strävan efter att få folket att känna sig mer maktlöst och på så sätt själva få mer makt över folket; men även om denna sista parentes inte håller, påverkar det inte hållbarheten i det ovanstående).

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 nov 2009 03:05

Justin, du verkar bortse från att sex är makt, den yttersta makten och kontrollen över folk är när stater lägger beslag på rättigheterna till vem eller vilka som får ha sex med varandra och under vilka former.

Är det egentligen någon större skillnad på hur våra kapitalisterna utnyttjar låglönearbetare, oftast unga kvinnor i tredje världen och hur de tvingas in i en flyttkarusell efter dessa skitjobb och traffickingverksamhet?

I det ena fallet är det vanligt med hot, våld, oregelbunda och för långa arbetspass, förslitningsskador, dålig arbetsmiljö, gifter, arbetsolycksfall, samt för lite nyttig mat i förhållande till arbetsinsatsen, samt diverse sjukdomar som sprids för att ingen vill lägga pengar på att förebygga dem, i det andra fallet, äh fan, det är samma som i det första fallet.

Som offer i dessa verksamheter är de slut inom 5 år, de har försämrat sin hälsa och förkortat sin livslängd.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 10 nov 2009 04:25

(Dubbelpostning)

Justin Case

Inläggav Justin Case » 10 nov 2009 04:28

Zokrates skrev:Justin, du verkar bortse från att sex är makt, den yttersta makten och kontrollen över folk är när stater lägger beslag på rättigheterna till vem eller vilka som får ha sex med varandra och under vilka former.

Det håller jag med dig om. Jag vet inte varför du tycker jag bortser från det. Att återlegalisera sexköp skulle minska de maktklyftor som feminismen i kombination med någon sorts prydhetens renässans skapat mellan kvinnor och män. Som det är idag har många kvinnor en pussy power som det nog inte är utilitaristiskt att stödja genom att fortsatt beskära mäns möjligheter till sex mer än nödvändigt. Jag håller med om att sex är makt.

Är det egentligen någon större skillnad på hur våra kapitalisterna utnyttjar låglönearbetare, oftast unga kvinnor i tredje världen och hur de tvingas in i en flyttkarusell efter dessa skitjobb och traffickingverksamhet?

Undrar du vad som är skillnaden mellan skitjobb och trafficking? Skitjobb är väl frivilliga (ingen tvingar någon att ta ett skitjobb), liksom sexarbete är frivilligt (ingen tvingar någon att sälja sex), medan trafficking, som jag har förstått det, är olaga frihetsberövande och alltså olagligt sedan länge alldeles oavsett om vi har något sexköpsförbud eller inte. Att fortsatt beivra frihetsberövande är nog utilitaristiskt. Att kriminalisera ömsesidigt frivilliga överenskommelser som inte skadar någon tredje part är nog inte utilitaristiskt.

I det ena fallet är det vanligt med hot, våld,

Hot och våld är ju lagbrott (eller det beror på vilka sorters hot och våld som avses, förstås). Resten av vad du skriver (det nedanstående) är sådant som skitjobben inte kan klandras för, så länge det är frivilligt att ta skitjobben i fråga. Det som ska åtgärdas, om något ska åtgärdas, är väl snarare de förhållanden som till och med skitjobb är bättre än, så att folk väljer skitjobb hellre än dem. Vilka de förhållandena nu är.

En liknelse:
Om någon väljer att sova med vidöppet sovrumsfönster mitt i kallaste vintern fastän han märker att det blir obehagligt kallt och torde förstå att han kan bli förkyld, får man väl fråga sig varför han inte stänger fönstret, snarare än att fokusera på den begynnande förkylningen. Tydligen är det något ännu värre (något som är värre än förkylning) han försöker undvika genom att ha fönstret öppet. Kanske har han t.ex. spillt ut något ämne som är farligt att andas in, och försöker vädra ut ångorna. Om man stänger fönstret åt honom, kanske han i så fall tar ännu mer skada än om man låter fönstret vara öppet.

Nog är det väl rimligt att utgå från att människor själva vet, bättre än vi, vilka förhållanden som råder i deras liv, och att de, när de kan välja, väljer det mindre onda av två onda alternativ? Varför förutsätta, by default, att människor vi inte känner är så dumma att de med berått mod valt ett större ont framför ett mindre ont? Varför dumförklara folk på det sättet?

oregelbunda och för långa arbetspass, förslitningsskador, dålig arbetsmiljö, gifter, arbetsolycksfall, samt för lite nyttig mat i förhållande till arbetsinsatsen, samt diverse sjukdomar som sprids för att ingen vill lägga pengar på att förebygga dem, i det andra fallet, äh fan, det är samma som i det första fallet.

Som offer i dessa verksamheter är de slut inom 5 år, de har försämrat sin hälsa och förkortat sin livslängd.

Justin Case

Re: Omyndigförklarandet av sexarbetare

Inläggav Justin Case » 10 nov 2009 04:55

J R Auk skrev:
Justin Case skrev:Man åtalar till exempel inte en sadist som piskar en massochist som, helt uppenbart vid sina sinnens fulla bruk, uttryckt och regelbundet uttrycker till sadisten en vilja att bli piskad av sadisten.

Det tror jag beror på faktiskt. Om personen som blivit piskad i rätten inte erkänner detta kan nog den som piskade bli fälld på basis av rosa skinkor.

Då måste det väl finnas något som bevisar att de rosa skinkorna blivit piskade av just den åtalade; det kan ju vara någon annan. Om "offret" kan ljuga i frågan om leken var frivillig från båda sidor, kan hon/han väl ljuga även i frågan om vem som piskade.

Sen skjuter du över mål här. Det här är en av de frågorna som inte är smygutilitarism i politiskt paket. Här gäller andra lagar, detta är dekret av gud, eller åtminstone hans tillfälliga ställföreträdare som skrev boken och prånglade ut den.

Så all sådan här argumentation kommer rinna av som vattnet på en gås på sådana som BigJ som har sina värderingar i frågan i "humanismen" vilken mörkar sitt kristna arv.

Jag får inte riktigt ihop det där. Sexköp har väl företrädesvis varit lagligt i kristna länder genom tiderna? Och humanisterna är väl ateister och tar väl avstånd från kristendomen? Om humanisterna från början fått sina värderingar "från de kristna" tror jag de kristna fått sina värderingar "från humanister" om man går längre tillbaka i historien. Värderingar hos folk i dag är nog en salig blandning av influenser från olika traditioner. Feminister är väl för övrigt oftast inte kristna? Det verkar ju vara mest feminister som är uttalade förespråkare för sexköpslagen. Så jag får inte det du påstår att gå ihop.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 10 nov 2009 09:58

Hejsan!

Justin Case försöker att slingra sig ur den katastrofala skrivning han satte på pränt härom dagen!
Hans försvar kan uttryckas i desse meningar:

"Hur definierar du "tvingas" i "tvingas till prostitution"? Om jag har slut på pengar, tvingas jag då söka socialbidrag? Nej, jag kan göra det, och det kanske är bättre för mig att göra det än att inte göra det."

Fel, du har alltå ingen möjlighet att äta, eller bo i lägenhet eller leva ett civiliserat liv om du inga pengar har, det gäller Sverige såväl som på de flesta andra håll. Man är alltså tvungen att söka socialbidrag om man inga andra inkomster har (i Sverige). Och det blir då ett tvång, i övriga världen tvingas du ofta till prostitution, brottslighet, slaveri eller att sakta svälta ihjäl. Det är nämligen som så att mkänniskan, liksom alla varelser, har en slags naturlig vilja att överleva till varje pris, och då tvingas människan just till att exempelvis ta till socialen för att klara sig! Således är det mot människans natur att påstå, som Justin Case gör, att människan har ett reellt val när man står på bar backe och tvingas välja mellan socialen och svältdöden! I andra länder tvingas man till prostitution, eller sälja sig för att få ett mål mat om dagen, eller att sätta sig i skuldslaveri! Det är här inte frågan om ett fritt val - det är frågan om ett tvång.

Det är just här vi humanister och demokrater skiljer oss från nyliberaler och andra med totalitära åsikter - vi anser att prostitutionen är ett sätt för kvinnor att överleva i totalitära system. Men det är knappast frivilligt. Att Justin Case inte riktigt fattar det kan ju beror på att han för ofta blivit matad med silversked? Det vet jag i och för sig inte, men man kan misstänka det! En sådan verklighet gynar inte ett tänkande som ser ondskan i både prostitution och påtvingad fattigdom. För påtvingad är alltid fattigdomen, även om nyliberalerna inte vågar erkänna det! Tror man ej på det, så åk ut i världen och se med egna ögon, det har bigj gjort sedan åtminstone fyra decennier tillbaks! Så kom inte och snacka om prostitution, den är i över 99 procent av fallen påtvingad, oftast genom en nyliberal eller likvärdig totalitär politik!

Resten av Justin Cases textmass utgörs av ett slags navelskådande pladder och teoretiserande in absurdum! Njae, Justin Case, ofta har du intressanta saker att förtälja men denne gång har du allt fel. Vilket beror på att du nog i vissa lägen låter navelskåderiet dominera framför det klara tänkandet! Och då hamnar du lätt fel som denna gång, eller så drager du ut i universum och in i den sciens fiction-liknande cyberspace-värld som du tenderar att trassla in dig i mellan varven!  :lol:  

MVH
bigj

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 10 nov 2009 13:57

Hejsan!

Där ser man, en av de myndigförklarade ur elitskiktet har således utnyttjat det Justin Case, J R Auk och de övriga som stödjer prostitutionen vurmar för - han har utnyttjat en minderårig för sex!

Vem han var? Jodå, det var folkpartisten och kommunalpolitikern Åke Blomqvist från Huddinge, där han även var kommunalråd och satt som ordförande för kommunens grundskolenämnd. Detta liberala äckel är 67 år gammal!

Nå vännerna som  som stödjer denna sjuka prostitutionsverksamhet, var det en av era polare? Han har ju ingått i ett större nätverk, inget ni känner till? J R Auk, Justin Case, Loke/Andreas, vad har ni att komma med? Är det en av era grabbar? Var det inte ni som ville ha en elitokrati? Nu har ni sett en förlaga av det samhälle ni vurmar för! Avskyvärt är ordet! :D

MVH
bigj

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 nov 2009 15:43

biggj skrev:Hejsan

Ok, J R Auk tror ej på våra faktan, då får vi väl kolla upp om det kan fungera så som herrn själv tror!

Bigj tror inte ett ögonblick på en sådan utveckling - eftersom den logiskt sett talar emot sig självt! En dålig syssla kan inte göras bättre bara för att den dekoreras med fler lugnande tabletter och andra atteraljer!  :D

J R Auk, du påstod att prostitutionen kan "rensa upp i sina egna led"! Kan du förklara hur det skulle gå till? Klarar du det är du ej dålig!
OK, då väntar vi J R Auk, hur skall prostitutionsindustrin rensa upp i de led den själv utgår ifrån?  :lol:

MVH
bigj

Fakta och fakta, jag höll väl med i det mesta vad det gäller problembilden. Jag har bara en annan syn på vad som befrämjar de som sitter i kläm bäst.

Jag håller med om att "en dålig syssla" inte blir bättre för att den döljs bakom en proper fasad. Men även dåliga sysslor skall ske ute i det öppna hellre än i det dolda, för det är i det fördolda som de värsta missförhållandena tar plats.

Vad jag menar med "rensa upp i de egna leden" är att det blir lättare för dem som är prostituerade att vända sig till polisen och få hjälp som vanliga medborgare. Att kriminalisera något flyttar det till den "laglösa" arenan. Vad är det som gör att våld blir förknippat med prostitution? Jag skyller det mycket på att det är förlagt till en sådan arena. Jag tror att många med psykologiska problem och behov av att utagera våldet känner sig rättfärdigade i det genom att den prostituerade är del av något av samhället fördömt. Det är inte som att slå vem som helst. Det var våld från "klientelet", men våld och tvång från hallicken eller dylikt kan kanske inte förklaras så lätt. Där tror jag snarare att man direkt kan skylla på kriminaliteten.

Om den som känt sig tvungen att prostituera sig hade mer val, alltså tex kunde annonsera om någon som följde dem för att övervaka deras säkerhet, så tror jag inte de skulle välja dessa kriminellt belastade. En annan sorts trygghet skulle nog vara föredraget. Men när det är placerat bland mord, misshandel, stöld och narkotikabrott så är det väl inte konstigt om de som "vakar" över blir de som kommer att utöva våldet, eller förtrycker de prostituerade, om vi nu antar att våld har någon förknippning med de där kategorierna.

Det som gör situationen så jävlig för många är väl att de inte har någon att vända sig till när de inte vill vara med längre. Något som säkert inte skulle vara på samma sätt om det vore mer av ett yrke än brott.
De kanske lockas till ett land under andra förespeglingar än prostitutionen, eller går med på det till en början. Sen sitter de fast med påståenden om att de begått brott, inte är medborgare i landet de befinner sig i och flera liknande faktorer. Eftersom den som prostituerar sig har dåligt rykte så upplevs det nog inte som sannolikt att man i den positionen kan ställa andra till svars inför rättssystemet de flesta länder har, precis som knarkare eller annat "löst pack" inte heller kan förvänta sig att kunna väcka sådana anspråk.

Nu är jag sympatiskt inställd till den svenska modellen där enbart köparen begår straffbart brott (jag vet inte hur det är med säljaren, om det bara är avsaknad av straff eller om det inte är olagligt att sälja sex) det borgar för en stärkt position för säljaren vad det gäller den här dimensionen som jag lyfter fram. Men det är bara att gå halva vägen.

Sen har vi det här problemet med att du och många andra, inte vill fördöma handlingen i sig, ni är neutrala till den sexuella akten. Inte heller vill ni fördöma handeln av dylikt i sig, det är alltså inte något som skall vara fredat handel. Sex har inget speciellt metafysiskt värde som förloras om det utbyts på sådana sätt som i handel. Det gör inte heller personen orätt som ett moralbrott under en deontolog. Så vad återstår? Jo en hänvisning till effekter, sociala situationer för de som sedan säljer sex, av denna handel, våld i anknytning till osv.
Men allt det som du framför av sådant slag gör det inte direkt allmänt dåligt med prostitution, utan det begränsas till de partikulära fallen, de som innehåller det här som avskys i form av effekt eller förestående social situation. Även om de är i majoritet.

Jag är mycket mer av en subjektivist vad det gäller min humanism, jag har märkt hur olika vi alla får är som bräker i herrens hage, så jag vill inte sätta mitt tycke till doms över andras val.

Det är som med cannabis, vore det lagligt att odla det skulle det inte finnas någon handel från kriminella element av denna drog. Då skulle var 20-50 person skaffa några plantor och förse resten. Det finns liknande drag i prostitutionspolitiken. Man skapar ett utrymme för kriminalitet att växa sig stark eftersom "varan" som säljs är så basal, om inte som vara så som fenomen, för vår existens. Rusmedlet eller tillfredställelsen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 nov 2009 15:55

biggj skrev:Hejsan!

Där ser man, en av de myndigförklarade ur elitskiktet har således utnyttjat det Justin Case, J R Auk och de övriga som stödjer prostitutionen vurmar för - han har utnyttjat en minderårig för sex!

Vem han var? Jodå, det var folkpartisten och kommunalpolitikern Åke Blomqvist från Huddinge, där han även var kommunalråd och satt som ordförande för kommunens grundskolenämnd. Detta liberala äckel är 67 år gammal!

Nå vännerna som  som stödjer denna sjuka prostitutionsverksamhet, var det en av era polare? Han har ju ingått i ett större nätverk, inget ni känner till? J R Auk, Justin Case, Loke/Andreas, vad har ni att komma med? Är det en av era grabbar? Var det inte ni som ville ha en elitokrati? Nu har ni sett en förlaga av det samhälle ni vurmar för! Avskyvärt är ordet! :D

MVH
bigj

Vurmar jag för elitokrati? Jag som tyckte jag hade kritiserat just denna idé här, är det för att jag även kritiserade demokratin som jag blev placerad i facket?

Vad är kopplingen mellan elitokrati och prostitution och sen vidare till kommunalpolitikern och minderåriga? Jag menar den här högst påtagliga handlingen har ju skett, om den stämmer, under ett fördömande system och i en demokrati. Det är ju något som talar mot det du förespråkar och snarare styrker min position, om än väldigt svagt och enbart i mitt antagande om att prostitution fortgår även om det är kriminellt.

Gubben är ju din polare, han är ju en demokrat, en representant, och han dikterar vad andra får leva med, precis enligt din standard. Så fly inte och lägg skammen på oss, den är ju snarare din att bära.

Nä du, inte regridiera nu tillbaks till svartvita kategorier och ihopklumpning av meningsmotståndare.

Jag har väl mycket lite gemensamt ideologiskt gods med Justin eller Andreas (såklart har vi mycket gemensamt, men vi är ju alla människor också) det enda vi ger uttryck för är en reservation inför attityden mot de människor som säljer sex. Och jag är inte övertygad om att du är "den gode" som bryr dig mer. Snarare verkar dina ideologiska glasögon satt dig i ett katatoniskt tillstånd där du helt missar de enskilda människorna som du lägger ideologin över, och vad för något litet vi kan tänkas göra för att göra deras situation bättre.

Får väl avsluta med att säga att först och främst måste vi rikta in oss på fördelningsproblematiken och bristen på psykologisk trygghet som följer med den asymmetri samhället uppvisar. Enligt mig så är det viktigaste att se till att ingen har en sådan situation att de kan känna sig tvingade att göra något de inte vill, oavsett vad det är som inte viljas, och sen kan vi sekundärt ställa oss frågan om vad av allt som kan tänkas viljas skall vara eller inte vara förbjudet.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 10 nov 2009 16:13

Hejsan!

Å ja, försök inte J R Auk, du vurmade för en elitokrati. Varför vågar du inte stå för den dynga du tror på? Liberal har du själv kallat dig för vad jag vill minnas! Och prostitutionen vill du släppa fri! Nu ser du ditt ruttna samhälle och vad som händer när liberala eliter börjar styra! Detta är ju ett intet mot vad som händer i den nattväktarstat ni förfäktar! Avskyvärt att ni liberaler tillåter köp av sextjänster av minderårga! Fy fan vilket pack! Usch!

Jepp, bigj är för förbud av prostitution, hur den än ser ut. Inte fan är jag en liberal ynkedom som handlar sextjänster av minderåriga som liberalerna gör! Jag har sett tillräckligt av denna ondska ute i världen, och det spelar inger roll vad liberaler och annan avskyvärd dynga anser om det! Prostitution måste förbjudas, och staffen måste vara extremt kännbara. En sådan som denne äcklige liberal i Huddinge skall förvägras rätten att någonsin återkomma ut i samhället - han skall låsas in och nyckeln skall kastas! Allt han äger och har skall fråntas honom, liksom allt han äger tillssammans med andra! Det skall kännas att vara ett liberalt äckel!  :lol:

Fy fasiken vad gött att de fick en av dessa liberala äckel på kroken. Redan har man tagit fast två moderata as från regeringskansliet vilka sålde knark i Uppsala! Vad är ni liberaler för pack egentligen, har ni ingen värdighet alls? Skäms på er, era fähundar...... :!:

MVH
bigj

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 nov 2009 16:48

Sant är att jag är liberal i många avseenden, men eftersom jag i det närmaste vill göra mig av med äganderätten så kan du inte förpassa mig till de som skapat det "ruttna samhälle" du skyller på "liberaler".

Att jag vurmade för elitokrati kan du gott peka ut, kanske har mitt minne flytt mig, det kan ju inte vara mer än några sidor bort att hitta ett referat.

Jag har helt andra skäl att vara liberal, jag är trött på att bli pungslagen bara för att jag gillar öl, trött på att terroriseras för att jag gillar röka.

Vill kunna sälja mig stjärt om jag vill det eller varför inte det som jag och Jan har i fickan. Så långt är jag liberal.

Men jag är knappast politiskt liberal. Moraliskt eller normativt liberal är vad jag är.

Låt mig fråga dig hur dina turer i Thailand har sett ut. Är det samma prostitution där som här? Vad skall vi rangera dem som utan överenskommelse ger kvinnan de haft sex med pengar efter samlag men under förevändningen att hon behöver pengar och inte att hon skall ha betalt för sex? Jag tror nog att du, om vi skall tro dig när du slår dig för bröstet på djungelmaner, med goda odds har kelat med prostituerade, och kanske har en sympatisk tia trillat ner i en ficka här och där, eller?

Vad är det som motiverar att de här som betalar för den aktivitet som du "gladeligen ställer upp på" "skall förvägras rätten att någonsin återkomma ut i samhället - han skall låsas in och nyckeln skall kastas! Allt han äger och har skall fråntas honom, liksom allt han äger tillssammans med andra!"

Hur motiverar du det? Skall de som betalar sina partners med klockor, smycken och annat som kan omvandlas till pengar dömas lika dant. Var det för att det var en minderårig?

Skall de som säljer knark också möta samma öde? För då är mina sympatier över för dig, då är du tillbaks med den Hitlermustasch jag först såg dig i.

Bara för att man har rätt på en punkt har man inte rätt på alla vet du, alla ståndpunkter måste argumenteras för, och att ge sin personliga emotionella respons är inte ett argument, det kan enbart tas som del av ett argument.

Tror du att jag tycker det är "bra" att småtjejer säljer sex till pensionärer? Tror du att någon här tycker det?

Dock så håller jag med om att situationen främst skall bedömas av de i situationen ingående parterna, alltså bemyndiga individen, som Justin anför.

Det är ju inte otänkbart att tjejen i fråga gjort en rationell bedömning om det förestående värdet för henne av pengarna och handlingen av att ha sex med mannen och beslutat sig för att det förra värdet övervägde det andra.

Gör henne inte till mer offer än hon förtjänar, och vad hon förtjänar för sympatier vet vi ingenting om av så bristande information.

Du sitter ju nu och tillämpar en massa nedvärderande attityder mot kvinnor och ålder, ser du inte det?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 10 nov 2009 17:01

Hejsan!

Ja du J R Auk, förneka det du skrivit tidigare! Usch och fy för dem som vill tillåta prostitution, inte ens barnen kan de hålla sig ifrån! Fy fan för dessa äckel, säger jag bara!

MVH
bigj

Återgå till "Politik och samhälle"