Läkare - de enda värdiga människorna i samhället.

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 17 jul 2010 18:10

Stefan Pers, 24, från Mora slog huvudet illa vid en mopedolycka.
Men på akuten gjordes ingen skallröntgen och Stefan skickades hem igen – med sju frakturer i huvudet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7483979.ab

Typiskt flata läkare

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 jul 2010 21:17

Svenska läkare är snobbar som tycker det är fult att jobba, sedan har de en svans av lågutbildade bimbosköterskor som inte vågar att ta initiativet till att väcka den stackars jourläkaren som tydligen är i större behov av sin skönhetssömn efter en vild kväll på yachten eller klubben för nyrika idioter med socialt trauma av att inte vara födda adliga, än patienten är i behov av att få sitt liv räddat. :wink:

Justin Case

Inläggav Justin Case » 18 jul 2010 03:47

Zokrates skrev:Svenska läkare är snobbar som tycker det är fult att jobba, sedan har de en svans av lågutbildade bimbosköterskor som inte vågar att ta initiativet till att väcka den stackars jourläkaren som tydligen är i större behov av sin skönhetssömn efter en vild kväll på yachten eller klubben för nyrika idioter med socialt trauma av att inte vara födda adliga, än patienten är i behov av att få sitt liv räddat. :wink:

Du verkar anse att de flesta läkare inte tar sitt jobb på allvar. Jag har motsatt intryck. Jag har nästan bara goda erfarenheter av läkare och sköterskor, i synnerhet av läkare. Undrar om det bara är en slump, eller om våra så diametralt skilda erfarenheter av läkare beror på att du beter dig annorlunda mot dina läkare än vad jag beter mig mot mina?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 jul 2010 05:04

Ta och ge dig Jc, jag svarar utifrån min erfarenhet av ett mycket stort antal läkare, men även utifrån sådana händelser som nytt namn beskrev i inlägget före mig, hade läkarna, sjukhusen varit seriösa så skulle ju sådana artiklar i nyheterna inte förekomma, eller menar du att den medvetslösa personen som ej skallröntgades när han kom in på akuten har sig själv att skylla för att han inte blev ordentligt undersökt?
Hela ditt inlägg är en personlig grej mot mig och det vet du mycket väl om, liksom det faktum att en del blir bättre behandlade än andra, vad nu det skulle ha med saken att göra om nu läkarna verkligen var serösa? :)

Justin Case

Inläggav Justin Case » 18 jul 2010 10:25

Zokrates skrev:Ta och ge dig Jc, jag svarar utifrån min erfarenhet av ett mycket stort antal läkare, men även utifrån sådana händelser som nytt namn beskrev i inlägget före mig, hade läkarna, sjukhusen varit seriösa så skulle ju sådana artiklar i nyheterna inte förekomma, eller menar du att den medvetslösa personen som ej skallröntgades när han kom in på akuten har sig själv att skylla för att han inte blev ordentligt undersökt?
Hela ditt inlägg är en personlig grej mot mig och det vet du mycket väl om, liksom det faktum att en del blir bättre behandlade än andra, vad nu det skulle ha med saken att göra om nu läkarna verkligen var serösa? :)

När någon skriver "svenska läkare" (är/gör det och det), t.ex. "svenska läkare är snobbar som tycker det är fult att jobba", vilket du skrev, är väl den närmast till hands liggande tolkningen den jag gjorde, att utgå från att skribenten med formuleringen "svenska läkare" syftar på svenska läkare i största allmänhet, d.v.s. de flesta svenska läkare. Om du menade "ett mycket stort antal läkare" men inte de flesta, skriv då istället ungefär hur stort antal du tror att det är fråga om. Det finns väldigt många läkare i Sverige, så även ett "mycket stort" antal läkare kan fortfarande utgöra en mycket liten andel av Sveriges läkare. Att skriva "svenska läkare tycker det är fult att jobba" fastän bara en liten andel av de svenska läkarna tycker att det är fult att jobba, är missvisande eftersom orden "svenska läkare" antas underförstått avse "de flesta svenska läkare". Du skulle t.ex. antagligen inte skriva "läkare är bisexuella" även om du skulle tro att det finns ett mycket stort antal läkare som är bisexuella. Endast om du skulle tro att andelen läkare som är bisexuella är särskilt stor, skulle du - kanske - skriva så. Om ens då.

"Om nu läkarna var seriösa" är ännu en sådan där svepande, generaliserande anklagelse av en hel kår. Det är inte konstigt om en och annan patient, t.ex. du, har oturen att få mestadels dåliga läkare, eller rentav enbart en massa dåliga läkare. Det är inte konstigare än att om man skulle kasta tio miljoner 20-sidiga tärningar något tiotal gånger vardera, vore det inte så konstigt om en och annan av de tärningarna hamnade med sidan 1 upp t.ex. tio eller femton gånger i rad det första de gör. Att generalisera det till att "20-sidiga tärningar hamnar med sidan 1 uppåt", utan att nämna de många fler gånger 20-sidiga tärningar hamnar med något annat än 1 uppåt, det är grovt missvisande.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Läkare - de enda värdiga människorna i samhället.

Inläggav freddemalte » 18 jul 2010 11:44

Ninzo skrev:Kan någon ge mig ett argument emot min rubrik?
Kan människor vara värdiga? Är det inte handlingar och deras effekter som är värdiga eller ovärdiga?

Freidrk

Återgå till "Tankar och känslor"