Vad är det för samhälle vi vill ha?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 okt 2011 15:37

Marko skrev:Även här så berättar inte nuet om vad framtiden kommer att bli.
De individer som kommer till Sverige får barn, och anpassar sig med tiden.
När jag ser invandrarbarn så slår det mig ofta hur stor skillnad det är i beteende.
Barnen har anpassat sig väl och har en 'svensk' kultur.

Det är inte en rättvis värld, invandrare kommer nog länge till att dominera i arbetslöshet,
men det är inte deras eget val.

Själv tycker jag att alla har rätt till sin kultur var dom än bor. (så länge det sker innanför lagens ramar)

"En urgammal albansk tradition som än idag lever kvar är blodshämnd. Traditionen infördes av den nordalbanska klanledaren Lekë Dukagjini som var en av Skanderbegs samtida."

Lev du i din fantasivärld.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 okt 2011 20:54

Zokrates skrev:
När jag ser invandrarbarn så slår det mig ofta hur stor skillnad det är i beteende.

Det är inte en rättvis värld, invandrare kommer nog länge till att dominera i arbetslöshet,

Själv tycker jag att alla har rätt till sin kultur var dom än bor. (så länge det sker innanför lagens ramar)

"En urgammal albansk tradition som än idag lever kvar är blodshämnd. Traditionen infördes av den nordalbanska klanledaren Lekë Dukagjini som var en av Skanderbegs samtida."

lev i min fantasivärld ??
Jag har nog sett mer än vad de flesta råkar ut för under en livstid, och möter nya människor i större omfattning än andra, jag ser människor, du ser odjur.. vem lever i en fantasivärd ?

Det är inte jag som stoppar huvvet i sanden och låter andra få leva kvar hemma i sina trakter för att blodshämd är fy skam.

Visst, jag ska leva i min fantasivärld och tro att allt blir bra bara man inget gör... låt skiten stanna där dom hör hemma löser alla problem.

Varför börjar du angripa folk så fort du inget har att komma med ?

Sverige har sitt rättssystem och albanerna har sitt sätt.
bor dom här så gäller svensk lag. Tror du dom tar med sig lagen hit ?
och hur kommer svensk kultur och rättssystem att påverka dem på sikt ?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 okt 2011 21:13

Marko skrev:
Zokrates skrev:

lev i min fantasivärld ??

Det är inte jag som stoppar huvvet i sanden och låter andra få leva kvar hemma i sina trakter för att blodshämd är fy skam.

Visst, jag ska leva i min fantasivärld och tro att allt blir bra bara man inget gör... låt skiten stanna där dom hör hemma löser alla problem.

Varför börjar du angripa folk så fort du inget har att komma med ?

Sverige har sitt rättssystem och albanerna har sitt sätt.
bor dom här så gäller svensk lag. Tror du dom tar med sig lagen hit ?
och hur kommer svensk kultur och rättssystem att påverka dem på sikt ?

Inte alls,

varför tror du Reepalu vill att medborgarskap skall kunna återkallas för vissa, tror du att det beror på att
det är invandrare det handlar om och eller tror du att han är emot kulturell mångfald?

När det gäller vissa former av kriminalitet så sopar de banan med oss just eftersom vi inte är
vana vid att ta i så hårt som det verkligen behövs i vissa särskilda fall som t.ex när de skickar
minderåriga för att ta ihjäl någon, vårt rättssystem låser inte gärna in barn och när de blir myndiga
så har en del av dem hela pärmar fyllda med brott. Det var ett misstag att ta hit vissa grupper.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar ... 0264%29.gm

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 okt 2011 21:22

jaja, vist svenskar är änglar och albanerna är skurkar och kriminella.
Du har rätt, dom är inga människor som är värda att komma till sverige.
De albaner jag träffat är slaktare och mördare, inte arbetande folk.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 okt 2011 21:42

Marko skrev:jaja, vist svenskar är änglar och albanerna är skurkar och kriminella.
Du har rätt, dom är inga människor som är värda att komma till sverige.
De albaner jag träffat är slaktare och mördare, inte arbetande folk.

Nu drar du väl ändå alla albaner över en kam?

Det har inte så mycket egentligen med varifrån dessa kriminella människor kommer,
snarare handlar det om grupper av människor som utvecklat en kriminell kultur redan
i sina hemländer, men där de ändå hålls i schack av majoriteten av befolkningen samt
ett rättsväsen som vet hur man hanterar konflikter de åstadkommer.

Ett annat exempel är kriminella Afghaner med  mongoliskt påbrå, de ses i många fall som en andra
klassens medborgare i Afghanistan och kan lätt bli utsatta för repressalier om de missköter sig,
vilket gör att de försöker hålla igen med det värsta beteendet, trots det är de inte alls omtyckta just
på grund av deras hämnder.
Hämndexempel
Säg att du blev bestulen, att du fick tjuven att åka fast, ja då skall Du straffas, helst mördas.
Säg att din dotter blev gravid med en sådan x, att denne x dessutom är gift, att din dotter vägrar
göra abort, ja då har x rätt att döda din dotter för att rädda sin heder.
Eller som i fallet här i Sverige där en x-familj hällde kokande olja över mannen som ville gifta sig med
dottern, varpå han därpå avrättades med ett antal slag och knivhugg. Kultur? Antikultur.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 okt 2011 21:55

är det därför vi ser blodhämder så ofta i sverige med alla 100 000 albener som bor här ?

Nej, du får följa deras kodex och dom får följa min codex när det gäller privatliv.
Jag skulle själv inte  flörta med en zigensk kvinna, för att det kan ge henne problem.

häromdagen fick jag rådet att vakta min tunga när det gäller hur jag möter andra turkar och vad dom värderar med sina kvinnor, vissa skämt går helt enkelt inte hem och tas på allvar. albaner har sin kultur och sitt sätt, inte så lämpligt att börja flörta med deras kvinnor heller.. så ge fasen i deras kvinnor så blir det nog bra för alla parter.
Lika lite som jag beter mig hur som helst i tex brottsliga kretsar eller bland narkomaner. jag är lika skyldig att anpassa mig till deras kultur som dom till min.

visst, det blir kulturkrockar, men dessa varar inte för evigt.

Att det finns människor i världen som är aggressiva är ingen nyhet, svenskar är inget undantag i att hantera grovt våld.

Morrar en hund så sträcker man inte fram handen för att klappa.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 okt 2011 19:06

Marko skrev:är det därför vi ser blodhämder så ofta i sverige med alla 100 000 albener som bor här ?

80000 skall det vara...
Marko skrev:Nej, du får följa deras kodex och dom får följa min codex när det gäller privatliv.
Jag skulle själv inte  flörta med en zigensk kvinna, för att det kan ge henne problem.

En romsk kvinna berättade i förtroende till mig hur hennes brorsa rövknullade henne när hon var liten,
samt hur hennes morsa fistfuckade sig själv med sina söners armar. Hon tyckte inte det var konstigt.
Men hennes familj skulle döda vilken svensk man direkt om han ertappades med henne...
Marko skrev:jag är lika skyldig att anpassa mig till deras kultur som dom till min.

Nej, jag är inte skyldig att anpassa mig till en laglös kultur.
Marko skrev:visst, det blir kulturkrockar, men dessa varar inte för evigt.

Krockarna i mellanöstern, hur länge har de varat? Om vi flyttar ett par tusen människor från olika sidor av
konflikten hit, upphör konflikterna eller fortsätter de bara här, kanske mot vem som helst?
Marko skrev:Att det finns människor i världen som är aggressiva är ingen nyhet, svenskar är inget undantag i
att hantera grovt våld. Morrar en hund så sträcker man inte fram handen för att klappa.

En galen hund bör kanske avlivas? Svenskarna är inte längre ett aggressivt folk, tvärtom är vi numera bland de
minst aggressiva i världen, vilket kanske är synd då det innebär en flathet som liknar apskit när det väl gäller.

Det är ingen "privat" ensak att slå ned folk på måfå, bränna upp köpcentra, bilar,
råna folk på kläder, mobiler, guld och värdesaker.

Gatans lag, gatubarnens regler, när man ser det hos personer som inte i egentlig mening lever på gatan, eller
själva är utsatta drabbade offer, när man ser detta totalt hierarkiskt meningslösa egoistiska beteendet hos ynglingar,
när man märker att även deras föräldrar kör samma race, då undrar man vad det beror på, vem fan jagar dem?
De har samma möjligheter här som alla andra att ta del av det samhället erbjuder och det på lika villkor som
majoriteten av befolkningen i övrigt så vad är då felet? Varför leva efter gatans lag när det inte behövs, det verkar
aningen inavlat.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 16 okt 2011 19:47

Nej du är inte skyldig, för vi är fria att göra vad vi vill.
Men får ta konsekvens av våra handlingar.

Romer älskar sitt land och sin kultur och sina kvinnor,
och nog kommer många av dom vackraste från det landet.
men jag får nog följa deras moral om jag ska beblanda mig med dom oavsett var dom bor.
Jag umgicks med zigenare i tonåren, och lärde mig tidigt vad som gäller.
Vad jag tror gäller mellan människor är respekt.. en äkta respekt ger respekt tillbaka.
om jag inte klankar ner på andra med min sketna moral så accepterar dom mig på ett bättre sätt.

Men många människor tror att frihet är att få göra vad dom vill och att dom ska bli respekterade.
lyssnar man inte på andra så lyssnar dom nog inte på dig heller. Tycker du folk är pest och svin så kommer du själv bli behandlad som pest och svin.

har jag rätt att styra över andras värderingar, araber, romer, kineser, amerikaner ?
nej, jag anser inte att jag eller andra får göra det. Dessutom tror jag att etik och moral genomgår en långsam förändringsprocess för att man ska kunna leva med sin omgivning på bästa sätt. och alla vill leva tryggt.
så vi har ett gemensamt mål, men som kan ta tid att uppnå.

jag tog 100 tusen som en rå gissning på antalet, 80 000 är rätt många det med.
Min ena närmaste granne är alban, och en mer omtänksam människa och hedersvärd person får man leta efter.
hela hans familj är bra, även om dom använder sig av osvenska metoder som bortgifte. sen varierar det efter personlighet hur man är som människa. En alban var en riktigt skum typ, halvkriminell och halvganster, men inte mer kriminell än de svenskar jag mött på som är kriminella  och halvgangsters ;) ..men nu var det nog mer frågan om antalet hedersmord i sverige, och dom är väl lätt att räkna på ena handen. av alla 80 000 albaner som bor här.

Jag har i många år (20) levt i en miljö med ändlöst olika kulturer, jag har inte sett något negativt i mer än vad jag övrigt ser i samhället.  Jag borde ha varit död för många år sedan med min öppenhet och med vad jag säger, och har fått många ilskna kommentarer tillbaka, men det har alltid löst sig med att jag respekterar dom, och det värderar dom högt. så låt saker bero,  om man inte menar varandra illa. det är så jag tror människor fungerar.

Den ilskna hunden var en metafor för att man inte ska gå över gränser som folk sätter upp.
gör man det så har man samtidigt visat på att man saknar respekt.

Det där med sex och perversiteter går jag inte in på, vet inte hur funkar i svenska hem heller.
en övertro på lagen skapar en massa ointelligenta beteenden som i sig är en fara för samhället.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 okt 2011 20:15

Vissa kulturer hör hemma i vissa bestämda miljöer, konflikter är oundvikliga om de hamnar på fel plats,
detta kanske en del har svårt att förstå men det handlar ju om vilka värderingar man lever efter,
på samma sätt kan vi ju anta att en genuin stoiker aldrig kommer att känna sig hemma i en demokrati
styrd av en kung, det går ju emot hans värderingar. Bergsfolk har utvecklat sina kulturer och passar väl
in i just sådana miljöer, tänk till exempel på en ung kurdiska som visar magen i en sådan miljö,
alla vet att det är se men inte röra som gäller, så kommer du förbi, blir till dig i trasorna och låter dig
förföras, detta noteras av de andra männen i byn, du lär inte komma levande därifrån och ingen kommer
heller att åtalas för att ha slagit ihjäl dig, de har sina seder, traditioner och lever efter dem.

I en förort i Malmö är samma beteende, (som om de fortfarande levde i bergsbyn) förödande både för dem
och för den som blir offer. De kan inte se eller förstå att de gjort fel, även om de likväl måste förstå att
deras seder inte gäller i vårt land.

Kommer att tänka på moralfilosofi och den ideala staten, vad är det egentligen utopi eller uppnåeligt?
http://vr.se/huvudmeny/arkiv/1999/tvars ... 00073.html

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 16 okt 2011 20:37

Ingen tvekan i att kulturer hör hemma i sina miljöer : )

Det där med kultur fick mig att tänka på svenska nakenbad,
I usa är det fortfarande förbjudet att gå toppless på badstranden,
och jag minns en debatt jag förde om det med en amerikansk tjej,
hon tyckte det var bra med den lagen, men samtidigt lite förtjust var hon i den svenska lagen.

sen har vi sedlighets lagarna i usa,
en person jag träffade introucerade mig med att bara kyssas offentligt är ett brott.
eller att gå hand i hand kunde tolkas som ett sedlighets brott.

vi lever i olika kulturer, det är inget jag kan göra något åt.

läste ett mening förrut som jag tycker är bra, var i stil med.

Jag kan inte förändra något mer än min egen uppfattning som kan förändra en hel värld.

Har funderat lite runt heder och replisarier.
har inte svenskar någon heder ? eller går dom och gömer sig som skamsna hundar om dom hamnar i en konflikt ?
eller var går gränsen, om man blir våldtagen, så vet jag iallafall hur jag reagerat. Det blir nog en blodig historia.
För hur mycket accepterar vi innan vi tar till våld ?...

Att försvara sig är det mest naturliga som finns, om än det sker i andra kulturer där dom har andra värderingar på heder.
varför ska jag klanka ner på norra albaniens metod som hanterar sin kultur för att undivka brott via heders replisarier ?

vad jag förstod det som så fungerar de som deras barometer för att minska ner antalet brott.
här i väst så tycker många att dödsommar är bra.. bara staten ger detta hedersmord.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 16 okt 2011 21:16

Zokrates,

jag ser det så här. Invandringen kommer att växa och växer hela tiden.
Det man kan göra är att förbjuda invandring helt med etiska och moraliska frågor som växer runt det.
Eller så tillåter man invandring av humanitära skäl.

Med invandring följer många problem, en är att rika individer kommer över, och inte de som verkligen behöver hjälp.
En annan är att kulturer möts och vissa människor kan helt enkelt inte lära sig att acceptera andras kulturer.
för man är så instängd med att mitt sätt är det enda rätta och det enda som fungerar.
Eller så får man försöka lära sig att acceptera att folk beter sig olika.

Kriminella element är en annan fråga, hur man löser kriminalitet i ett land.

Då jag är för invandring, så får jag också acceptera att det uppstår problem (fast jag har aldrig mött på några större problem, dessa ser nog mest aftonbladet och polisen i enstaka fall, varav aftonbladet och media gör det till vardagsmat)

Jag tror inte på media, för var gång jag penetrerat en fråga så ser jag mer fel i deras reportage än det material dom triumferar ut av ekonomiska skäl.  två media tycker jag dock är bra, SR och Yle. Dom ger lite mer nyanserad bild om än tam helhetsbild.

Visst det finns områden som i skåne som har problem, förr vet jag att finnarna var ett problem som många klankade ner på,
vägrade anpassa sig med språket och levde med sin kniv och sprit i områden som var segregerade.. Varför måste vi hela tiden se fel på människor och inte försöka förstå varför det blir fel ? och allra helst med konkreta orsaker.
Finnarna är det inte många som klagar över idag, idag är det andra kulturer som är hackkycklingar.

Går det att stoppa folkvandringar ?

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 19 okt 2011 18:22

Jag tror det skulle vara ganska svårt att utvisa alla nazister. Förmodligen skulle de hävda att de bara är sverigedemokrater el nåt liknande. Jag tror inte ens tyskland tar emot dem även om de kör tyska bilar. Apropå  inledning till den här tråden. För att sy ihop lite.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 okt 2011 19:00

dokido skrev:Jag tror det skulle vara ganska svårt att utvisa alla nazister. Förmodligen skulle de hävda att de bara är sverigedemokrater el nåt liknande. Jag tror inte ens tyskland tar emot dem även om de kör tyska bilar. Apropå  inledning till den här tråden. För att sy ihop lite.

Vad har du sytt ihop med det? Tror du förresten att invandrare som hatar svenskar kallar sig själva för rasister?

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 19 okt 2011 19:20

de är nog allt möjligt skulle jag tro även om de inte erkänner det
invandrare utvandrare  o infödingar kanske
fast nazister som hatar svenskar är väl en anomali om de är svenska nassar?
men vad vet man

Återgå till "Politik och samhälle"