Reality is an Illusion

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 mar 2012 23:21

Marko skrev: Betyder det att atomen inte existerar ?

Vad är atomer annat än ett utslag av energiflöden som söker jämnvikt och vila?

Om vi beskriver en atom som en kärna med olika skal, så finner vi högre rörelse närmare kärnan
och långsammare längre ifrån, samt att alla dessa skal tillsammans försöker upprätthålla en balans
på grund av olika laddningar, dvs energifält, som i sin tur utgör och skapar våglängder, därmed är
våglängderna grunden för att allt håller ihop, alltså framstår som fasta objekt gentemot andra
kompakta sammansatta objekt, det ger sken av att ha en massa vilket är illusionen. Vad är då energi
om inte just något som vill fly, samtidigt som atomerna i sin tur strävar efter någon slags jämnvikt
under minimal energiförlust men som samtidigt fasthåller flykten.

Här kör jag en magnetliknelse, om man trycker två lika magnetiska poler mot varandra så uppstår det
ett motstånd, de vill inte närma sig varandra, tänk dig att detta fältet är det som är inuti en atom fast
extremt litet, du kan inte ta på det, se på det, ändå finns det där som en kraft och styr hur atomen beter sig,
så i grund och botten existerar magnetfältet på grund av dansen som uppstår, dansen i sin tur skapar
och upprätthåller atomkärnans beståndsdelar, vilket i sin tur bildar dess substans. Det är alltså ett pussel,
där alla bitarna finns och existerar för att de finns just så som de finns, varav kärnan inte skulle finnas utan
detta annat än som en slags energiplasma. Därför är alla krafter enbart energier och därför kan energier
skapa tyngre atomer. Massa är=energi, som endast kan existera på grund av nivåskillnader gentemot andra
energier som då så att säga upprätthåller atomen, liksom all växelverkan däremellan, det är allt.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 30 mar 2012 23:35

om massa är energi, så måste energi vara massa. ?

Gillar din beskrivning med magnetfälten,
Ska läsa den ett par gånger till (läste den 2 gånger)

Tror jag kanske förstår hur du tänker,
det mesta finns inte, utan har varit. det ger skenet av tex massa.
eller tolkar jag ekot fel ?

antar att du pratar om de starka kärnkrafterna som samverkar,

min egen tanke till din bild (så som jag fattar den nu)
blir att dom svaga kärnkrafterna har en ännu snabbare rörelse och sträcker sig oändligt långt ut i universum där magnetfält som inte påverkas så mycket.

det kan göra en atom oändligt stor.. ja det blev min tanke iaf.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 mar 2012 23:48

Jag får nog läsa om det ett antal gånger själv, då jag bara försökte sätta ord på en bild jag hade i huvudet,
vilket inte är det lättaste alla gånger. :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 mar 2012 23:59

Zokrates skrev:

Men de energiflöden du nämner är ju inte endast existerande, de är dessutom oförstörbara, enligt lagen om energins bevarande.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 mar 2012 00:50

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:

Men de energiflöden du nämner är ju inte endast existerande, de är dessutom oförstörbara, enligt lagen om energins bevarande.

Det är här ekot kommer in i bilden, det jag nämnde tidigare.

Jag ser det som så här, att det i ett tomrum skapades en vridning av tomrummet vilket endast skulle
kunna ske om det finns flera tomrum som vart och ett i total avsaknad av värme, trots det har en
skillnad i temperatur, vilket skall förstås som att finns det ingenting i form av materia, så skulle det teoretiskt
sett inte motbevisa att just själva avsaknaden av värme inte innebär att det inte skulle kunna existera
en lägsta temperaturgrad, varvid denna inte kan vara absolut, vilket innebär att gränserna
mellan två eller flera? tomrum utgörs av en ytterst marginell och minimal skillnad i dessa lägsta icke
absoluta temperaturpunkter. (Ungefär som talet pi som består av en oändlig mängd decimaler men med
den skillnaden att detta aldrig hinner jämföras mellan tomrummen.)

En skillnad om än aldrig så liten orsakar därmed en vridning, vilket i sin tur är detsamma som en rörelse,
varvid ett ljud i kanterna uppstår! Men det kan ju inte uppstå ljud om det inte finns något som ljudet
kan fortplanta sig i, på samma sätt kan det inte uppstå ljud om det inte finns materia, vilket jag således
hävdar är en vanföreställning, tvärtom uppstår det ljud, men eftersom ljudet just inte kan fortplanta sig
i vakuum, så har det ingenstans att ta vägen, utan förblir vid en självsvängning, varvid det som vibrerar
utgörs av små temperaturskillnader som alltså då blir grundvalen för all energi och senare materia som
alltså är inkapslad energi.

Då det inte finns någonstans för vågorna att ta vägen, samt då dessa i sin tur är ytterst små,
så uppstår det i sin tur parvisa vibrationer vilka därmed alltså skapar gravitationen som innesluter
ett litet tomrum, men märk väl att det hela befinner sig fortfarande i randen av ett gigantiskt tomrum,
men som nu sakta börjar att fyllas av svängningar som fortplantar sig tills dess att hela tomrummet blir
fyllt av dessa vibrerande svängningar som vi lustigt nog betecknar som partiklar, som i och med att de en
gång blivit till aldrig kan upphöra att existera som fenomen.

Tillsammans klumpar de sedermera ihop sig varvid det uppstår ett gigantiskt vitt hål som alltså kan liknas
vid ett urägg, ur vilket vårt universum sedermera skapas då det imploderar i form av en big bang.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 mar 2012 01:23

Zokrates skrev:Tillsammans klumpar de sedermera ihop sig varvid det uppstår ett gigantiskt vitt hål som alltså kan liknas vid ett urägg, ur vilket vårt universum sedermera skapas då det imploderar i form av en big bang.

Du skulle studerat kosmologi och lärt dig en massa om big bang, svarta hål, extrasolära planeter och mycket annat. Det du beskriver förstår jag inte mycket av och det tycks inte stämma med det lilla jag försöker förstå av astrofysik. Varför inte låna en bok på biblioteket om modern fysik på den nivå som du tycker är meningsfull.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 31 mar 2012 09:30

Zokrates skrev:

Om vi beskriver en atom som en kärna med olika skal, så finner vi högre rörelse närmare kärnan
och långsammare längre ifrån, samt att alla dessa skal tillsammans försöker upprätthålla en balans
på grund av olika laddningar, dvs energifält, som i sin tur utgör och skapar våglängder, därmed är
våglängderna grunden för att allt håller ihop, alltså framstår som fasta objekt gentemot andra
kompakta sammansatta objekt, det ger sken av att ha en massa vilket är illusionen. Vad är då energi
om inte just något som vill fly, samtidigt som atomerna i sin tur strävar efter någon slags jämnvikt
under minimal energiförlust men som samtidigt fasthåller flykten.

Här kör jag en magnetliknelse, om man trycker två lika magnetiska poler mot varandra så uppstår det
ett motstånd, de vill inte närma sig varandra, tänk dig att detta fältet är det som är inuti en atom fast
extremt litet, du kan inte ta på det, se på det, ändå finns det där som en kraft och styr hur atomen beter sig,
så i grund och botten existerar magnetfältet på grund av dansen som uppstår, dansen i sin tur skapar
och upprätthåller atomkärnans beståndsdelar, vilket i sin tur bildar dess substans. Det är alltså ett pussel,
där alla bitarna finns och existerar för att de finns just så som de finns, varav kärnan inte skulle finnas utan
detta annat än som en slags energiplasma. Därför är alla krafter enbart energier och därför kan energier
skapa tyngre atomer. Massa är=energi, som endast kan existera på grund av nivåskillnader gentemot andra
energier som då så att säga upprätthåller atomen, liksom all växelverkan däremellan, det är allt.
Zokrates!

Det här inlägget var den bästa text jag någonsin har läst vad avser att ge en bild av det som i princip är omöjligt att sätta ord på! Då menar jag inte bara det jag har läst på olika forum, utan avser all vetenskaplig litteratur jag har plöjt. Jag ska spara denna text! Får jag använda mig av denna liknelse i mina texter om jag skulle behöva det någon gång?

Hälsar
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 mar 2012 14:48

Jag tror nog att det går att uttrycka bättre Fredde, men visst får du citera det hur mycket du vill,
du behöver inte ens använda källa, för mig är ordet fritt. :)

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 31 mar 2012 15:08

Zokrates skrev:Jag tror nog att det går att uttrycka bättre Fredde, men visst får du citera det hur mycket du vill,
du behöver inte ens använda källa, för mig är ordet fritt. :)
Tack!
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2012 17:26

zokrates.

Om flera tomrum med icke materia finns med olika temperaturer av lägsta temperatur,
så finns en variation mellan dessa som vill jämna ut sig ifall dessa möts.

och eftersom det är energi så är det samtidigt massa, och kan inte vara tomt.

?

kan man kasta en sten ut i tomma rymden ?
varför skulle man inte kunna skicka en luftmolekyl ut i rymden som vibrerar ?
kanske en serie av luftmolekyler.

nu är ju inte rummet tomt på något vis, utan det finns enegi överallt,
och luft kan inte samverka med just dessa energier för att föras över,

en sten som kastas i vattnet sjunker, om inte vattnets energi minskar, och blir is.
då kan inte stenen fortsätta sin färd (analogi till ljudvågor som transporteras)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 mar 2012 18:06

Det svåra är ju att förklara vad som fanns innan, varpå vi kommer fram till slutsasatsen att det finns
bara tomrum, som i sådant fall är ett vakuum. Så varför och hur kan något uppstå i detta, utan något
som till synes påverkar mer än själva tomrummet?

Antingen så har tomrummet i sig själv en inre egenskap att skapa som isåfall bara är och utan någon
annan orsak, varpå vi skulle behöva betrakta tomrummet som en naturkraft bland alla andra samt
upphov till alla andra krafter, men hur skulle detta isåfall fungera på ett rent teoretiskt plan,
då det enda tomrummet isåfall påverkar initialt är just intet?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2012 18:23

i ett rum med tomrum omgiven av materia så finns inget tomrum :)
Ser det som du, att den har egenskaper.

en singularitet är någonting, har aldrig begripit mig på detta.

Det du skriver får mig att tänka på teorins fysik där tommrummet är negativ gravitation.
och är det gravitation, så innehåller den något.

jag kommer aldrig bli klok på detta.

Men inatt fick jag en visuell bild av universum, såg den som en gen som vrider sig.
genomskärningarna finns i den tvådimensionella världen, en illusion.
i verkligheten så finns inga genomskärningar där man kan se linjer korsa varandra

Bild

badass

Inläggav badass » 31 mar 2012 22:36

Zokrates skrev:Det svåra är ju att förklara vad som fanns innan, varpå vi kommer fram till slutsasatsen att det finns
bara tomrum, som i sådant fall är ett vakuum. Så varför och hur kan något uppstå i detta, utan något
som till synes påverkar mer än själva tomrummet?

Antingen så har tomrummet i sig själv en inre egenskap att skapa som isåfall bara är och utan någon
annan orsak, varpå vi skulle behöva betrakta tomrummet som en naturkraft bland alla andra samt
upphov till alla andra krafter, men hur skulle detta isåfall fungera på ett rent teoretiskt plan,
då det enda tomrummet isåfall påverkar initialt är just intet?

Zokrates, ursäkta men detta är flum.

Du pratar om tomrum och vridning av densamma. Vad är det som vrider sig? Om det är ett tomrum så finns där ingenting att vrida och således ingen vridning av rummet.

Sen samma sak om temperatur, och om skillnader i den. Vad skulle den där temperaturen bestå av? Rummet är ju tomt. Det finns ingen temperatur där?

Sen skriver du

” men märk väl att det hela befinner sig fortfarande i randen av ett gigantiskt tomrum, men som nu sakta börjar att fyllas av svängningar…”Åter igen: Vad är det som svänger om rummet är tomt?

Allt utmynnar i new-age flum där pantade skallar tror sej ha universumet i sin hand?

Detta var nog i hårdaste laget för Fredde som trodde att man kan förklara universum och verkligheten i flumtermer.
Fredde som är litterärt bevandrad trodde att en beskrivning som touchar verkligheten är bra nog.
Är väl så, alla krafter som ger en vinkling i beskrivning av s.k. verkligheten är välkomna.
”verkligheten” i sej är ett komplext begrepp, är vi verkliga komplexa knullmaskiner?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 mar 2012 22:47

Ja du badass, innan du kallar det för flum, så lär dig nått.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Absoluta_nollpunkten

När du sedan läst igen länken, så förklara för mig Varför det inte skulle kunna existera en absolut nollpunkt
i tillståndet som gav upphov till urpartiklarna från början, eller rättare sagt, en nästintill absolut nollpunkt
enligt den hypotes jag kastat fram?

Förresten, du behöver vare sig läsa eller förklara något, jag märker av ditt sätt att resonera att du ändå inte
begriper skillnaden mellan en temperatur och den absoluta nollpunkten som ju de fakto endast är
avsaknad av värme.

badass

Inläggav badass » 31 mar 2012 22:58

Du snackar om nollpunten. Förstår inte vad detta har med diskussionen att göra. Eru vilsen i pannkakan?
Du snackar bullshit newage. Skärp dej och gå om grundskolan.

Återgå till "Filosofi"