Omyndigförklarandet av sexarbetare

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 28 nov 2009 01:17

Biggen måhända inte är diplomatisk och passande som ett språkrör- Jag håller med honom om det mesta i den här frågan, delvis pga att jag delar biggens uppfattningar om demokrati och humanism.

Auk: Allvarligt alltså - du tycker att det är ok med minderåriga prostituerade? Har du någon som helst åldersgräns? Släpper du ut en tultande treåring på motorvägen också? Tror inte det, va... Vi får ju ta omhand och tas omhand och då behövs ett varmare samhällsklimat.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 28 nov 2009 05:28

Tjena skogis, fint att se dig i aktion här igen. Det var ju för några månader sedan som det kom ut en uppskattning på hur många svenska män som brukar åka utomlands och ha sex med minderåriga. Den uppskattades till ca 50000. Det är ju en av de här grejjerna som vi bygger upp vår samhällskänsla ikring... vi känslan skapas i: 'vi som tar avstånd från detta beteende'. Allt i sin ordning med det, det är nog i många, kanske de flesta ett ganska avskyvärt beteende, dvs ett sådant som skapar massa lidande och förtjänar att förbindas med en uteslutande attityd gentemot.

Å ena sidan.

Å andra sidan är vi i sverige nevrotiska som fan och var och varannan människa går regelbundet på ångestdämpande medel i olika former. I fattiga områden av världen är det dock något som sker hela tiden i det fördolda, liksom i sverige för upp till ganska nyligen. Det var inte mer än 30 år sedan som folk på firman jag jobbar på nu kunde gå runt med en kvarting i bakfickan ständigt under arbetstid utan att utsättas för åtgärder. Jungfru Maria var lär ha varit tolv år när hon fick jesus, muhammed gifte sig med en nioåring. I amazonas umgicks jag en del med en 'nästan indianfamilj'. Jag frågade en av killarna vad han trodde var medelåldern för när tjejer skaffade barn där och han gissade på 16. Som medelålder alltså. När jag sa att vår medelålder låg på kring 28 tyckte han det var roligt att prata vidare. 12 år var inte någon ovanlighet bland förstföderskorna, 10 ibland... Här umgås jag mycket med afrikaner, många från oroliga delar. I afrika kan man inte klä flickorna som här, efterhärmandes vuxna, för då blir de knullade på väg hem från skolan. Mannen kan säga att han trodde hon var vuxen eftersom hon var klädd sådan, och det spelar ingen roll om flickan är 7 år, kulturen är sådan att han kommer undan.

Det är definitivt inte bra för barn att utnyttjas av vuxna sexuelt, men vårt samhällsproblem med nevrotiska vuxna är betydligt värre. Jag tror vi behöver satsa på att bygga vår miljö här, schyssta inomhusmiljöer utan varesig shopping eller sport. Ekosystem av liv och dynamik att bara vara i, inte som manipulerade konsumenter utan som själar i kroppar som bara är tillsammans. Problem löser man inte genom att identifiera fel och brister, införa riktade samhällsuteslutande åtgärder mot dem eller att massdistrubera pillerförpackade molekyler för ångestdämpning. Det håller fast oss i det nevrotiska döläget.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 nov 2009 12:53

Skogsälvan skrev:Biggen måhända inte är diplomatisk och passande som ett språkrör- Jag håller med honom om det mesta i den här frågan, delvis pga att jag delar biggens uppfattningar om demokrati och humanism.

Vilket anser du vara sämst: att en människa i ett mycket fattigt land 1) dör av svält, eller att hon 2) säljer sex och på det sättet överlever? Anta att det bara finns dessa två alternativ.

Om du svarar att 1 trots allt är sämst, varför då välja 1 framför 2? För det är ju i praktiken det man väljer, åt en sådan kvinna, genom att förbjuda sexköp, eller hur? Vad är det för humanism, att välja döden åt henne, mot hennes vilja?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 nov 2009 13:58

Zokrates skrev:Jag har inget emot att folk har sex, men lär er ragga om ni är så jäkla desperata,

Varför skulle det vara vi som är desperata? Men det finns män som verkligen är desperata. Det är dock oklart varför du tycker att dessa borde ragga snarare än köpa sex. Även raggning är ett sätt att köpa sex. Det tar tid, och tid är pengar. Jag förstår inte varför den ena valutan skulle vara okej men inte den andra. I synnerhet som kvinnan tydligen i många fall hellre tar emot pengar än en massa tid och några fagra raggningsord viskade i sitt öra.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 nov 2009 14:09

Justin Case skrev:
Zokrates skrev:Jag har inget emot att folk har sex, men lär er ragga om ni är så jäkla desperata,

Varför skulle det vara vi som är desperata? Men det finns män som verkligen är desperata. Det är dock oklart varför du tycker att dessa borde ragga snarare än köpa sex. Även raggning är ett sätt att köpa sex. Det tar tid, och tid är pengar. Jag förstår inte varför den ena valutan skulle vara okej men inte den andra. I synnerhet som kvinnan tydligen i många fall hellre tar emot pengar än en massa tid och några fagra raggningsord viskade i sitt öra.

Jaha, så du tror på fullt allvar att raggning är detsamma som sexköp, det är du förmodligen ensam om att tro på i detta landet. Vore det så att du hade rätt så får du väl anmäla alla dejtingsajter plus alla de större nyhetstidningarna i landet som av och till skriver raggningstips typ, så lär du dig ragga, få drömkvinnan på fall, etc. Skulle varit kul att se dig ragga på krogen, Justin;
Här har du din raggningsreplik
- Här bruden, ta 500 spänn och följ med mig hem på lite sex, för du skiter ju i vem jag är, bara du får pengarna!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 28 nov 2009 14:32

Justin Case skrev:
Skogsälvan skrev:Biggen måhända inte är diplomatisk och passande som ett språkrör- Jag håller med honom om det mesta i den här frågan, delvis pga att jag delar biggens uppfattningar om demokrati och humanism.

Vilket anser du vara sämst: att en människa i ett mycket fattigt land 1) dör av svält, eller att hon 2) säljer sex och på det sättet överlever? Anta att det bara finns dessa två alternativ.

Om du svarar att 1 trots allt är sämst, varför då välja 1 framför 2? För det är ju i praktiken det man väljer, åt en sådan kvinna, genom att förbjuda sexköp, eller hur? Vad är det för humanism, att välja döden åt henne, mot hennes vilja?

Obskyr fråga tycker jag. Båda alternativen leder till lidande, det sistnämnda till ett mer utdraget lidande. Sorgligt är vad det är. I ett större perspektiv handlar det om den eländiga kapitalismen. Det finns ju resurser så alla kan få mat, men nej fan det suktas efter gucciväskor mm. Prostituerade betraktas inte som glädjeflickor utan horor, du förstår väl skillnaden och vad det gör med självkänslan hos en person?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 nov 2009 14:54

Zokrates skrev:Jaha, så du tror på fullt allvar att raggning är detsamma som sexköp,

Jag har inte sagt att raggning är detsamma som sexköp, utan att raggning är ett sätt att köpa sex. Banan sägs väl knappast vara "detsamma som" frukt bara för att banan är en sorts frukt. Raggning är att skapa attraktion, och attraktionen kan i sin tur göra att en kvinna har sex med en. Att ge pengar till en kvinna kan också göra att hon har sex med en. I båda fallen gör man något för henne för att hon ska välja att ha sex med en. Därför kan man säga att båda dessa sätt att få sex är att köpa sex. Och ja, man kan även säga att båda dessa sätt att få sex är att ragga! Båda är de sätt att i någon mening betala för sex. Du behöver inte hålla med om att denna slutsats är helt rättvisande. Jag ser bara inte varför det skulle vara en direkt felaktig slutsats.

Vore det så att du hade rätt så får du väl anmäla alla dejtingsajter plus alla de större nyhetstidningarna i landet som av och till skriver raggningstips typ, så lär du dig ragga, få drömkvinnan på fall, etc.

Varför skulle jag anmäla dem? Har jag sagt att jag vill att det de gör ska vara straffbart? Tvärtom är jag för en långtgående yttrandefrihet som med råge måste tillåta raggningstips.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 nov 2009 15:32

Skogsälvan skrev:
Justin Case skrev:

Obskyr fråga tycker jag.

Obskyr, varför då?

Båda alternativen leder till lidande, det sistnämnda till ett mer utdraget lidande.

Ska jag tolka det svaret som att du inte kan säga vilket av 1 och 2 som är sämst? Att du anser att både 1 och 2 känns som precis lika dåliga alternativ båda två? I så fall: vad finns det då, om vi har denna kvinnas bästa i åtanke, för anledning att ha en sexköpslag som förhindrar alternativ 2?

Om jag t.ex. bara skulle ha att välja mellan svältdöden och någon fysiskt väldigt plågsam sjukdom, skulle det kanske kännas som att det går på ett ut vilket alternativ jag väljer. I sådana fall finns det väl ingen anledning att ha en lag som ser till att jag får det ena plågsamma ödet snarare än det andra?

Varför inte resonera likadant när det gäller kvinnor som svälter ihjäl om de inte säljer sex?

Sorgligt är vad det är. I ett större perspektiv handlar det om den eländiga kapitalismen. Det finns ju resurser så alla kan få mat, men nej fan det suktas efter gucciväskor mm. Prostituerade betraktas inte som glädjeflickor utan horor, du förstår väl skillnaden och vad det gör med självkänslan hos en person?

Jag kan tänka mig att självkänslan blir väldigt dålig, men om man ändå inte tänker göra något för att förbättra livet för dessa kvinnor, varför utgå från att man vet bättre än de själva vad de ska göra med sina egna liv?

Visst är det känslokallt av en sexköpare att inte göra något bättre för en sådan kvinna än att köpa sex av henne, men vi är alla precis lika känslokalla mot dessa kvinnor! Inte heller vi gör ju något för att hjälpa dem! Och vi ger dem inte ens pengar. Det gör i alla fall sexköparen. Och ingen tvingar dem (de sexsäljande kvinnorna) att gå med på utbytet pengar-sex.

(Alltså, jag pratar om fall där ingen människa tvingar dem till detta; att svältplågor kan sägas "tvinga" dem är inget som sexköparen ska klandras för, för han har inte orsakat deras svält.)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 28 nov 2009 16:17

Åter på banan. Något nytt här? Biggen kallar forumister för dynga, pedofiler, totalitärer etc, som vanligt där med andra och snart blir han utkastad för det. Dock inbillar sig vår sk humanist in sin hybrisdimma att det har att göra med de tankar och ideer han framför. Inget nytt eller farligt med dem dock. Du ska inte vara ledsen för det biggen. Det är ytterst få människor som tillför nya teorier etc. Vi andra, du med, får tolka och debattera. Eller trolla som i ditt fall. AF får väl köpa in en ny kurs i självinsikt för dig.  :lol:

Nåväl Skogsälvan du är anledningen till mitt inlägg. Kul att du kom hit, så det bara inte är de gamla uvarna som skriver här.

Är du emot prostitution av moraliska skäl? Att du tycker att det skapar ett mer orättvist samhälle? att det är en symbol för..? Att kvinnor inte kan fatta egna beslut om sin kropp och vad de vill göra med densamma? Du säger att det beror på att du är för humanism. Utveckla gärna.

p.s jag är emot trafficking och hallickar.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 28 nov 2009 16:26

Zokrates skrev:
Jaha, så du tror på fullt allvar att raggning är detsamma som sexköp,

Aldrig hört talas om drinklunder?

När jag var i svängen kunde jag lätt bränna mer pengar på brudarna i baren än vad jag hade gjort om jag pröjsade ett luder. Nu är det ingen spänning i att köpa sex rakt upp och ned. Tycker jag i alla fall.Personligen så tilltalas jag inte av det. Raggningen är en del av spelet, men om du nu enbart skulle ha sex för en kväll så visst torde det bli billigare och ett mer säkert sex med ett luder än att springa på krogen.

Har du aldrig raggat brudar? Du vet det kostar att ligga på topp.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 28 nov 2009 17:14

Justin Case skrev:
Obskyr, varför då?

Pest eller kolera fråga.

Om jag t.ex. bara skulle ha att välja mellan svältdöden och någon fysiskt väldigt plågsam sjukdom, skulle det kanske kännas som att det går på ett ut vilket alternativ jag väljer. I sådana fall finns det väl ingen anledning att ha en lag som ser till att jag får det ena plågsamma ödet snarare än det andra?

Så du är införstådd med att det är plågsamt för de prostituerade, men du betraktar det som en livboj; ett bra utbyte att ge henne/honom en slant för att dra ner gylfen och säga "sug av mig" möjligen med mer auktoritära nedvärderande ord. Sedan dra upp gylfen och känna sig nöjd - har ju för guds skull räddat livet på någon!

Jag kan tänka mig att självkänslan blir väldigt dålig, men om man ändå inte tänker göra något för att förbättra livet för dessa kvinnor, varför utgå från att man vet bättre än de själva vad de ska göra med sina egna liv?

Men snälla du, du förstår väl att det är en lång process med flera faktorer inblandade innan man prostituerar sig?

Visst är det känslokallt av en sexköpare att inte göra något bättre för en sådan kvinna än att köpa sex av henne, men vi är alla precis lika känslokalla mot dessa kvinnor! Inte heller vi gör ju något för att hjälpa dem! Och vi ger dem inte ens pengar. Det gör i alla fall sexköparen. Och ingen tvingar dem (de sexsäljande kvinnorna) att gå med på utbytet pengar-sex.

Tvingar är ju liiite relativt i frågan. Vi är väl alla mer eller mindre fångade i kapitalismens nät.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 28 nov 2009 17:23

Kallekula skrev:Nåväl Skogsälvan du är anledningen till mitt inlägg. Kul att du kom hit, så det bara inte är de gamla uvarna som skriver här.

Tack, tack  :) Försöker hålla mig undan här, du och biggen ger ju varandra bränsle så det räcker  :wink:

Är du emot prostitution av moraliska skäl? Att du tycker att det skapar ett mer orättvist samhälle? att det är en symbol för..? Att kvinnor inte kan fatta egna beslut om sin kropp och vad de vill göra med densamma? Du säger att det beror på att du är för humanism. Utveckla gärna.

Människosynen, Kalle, människosynen. Vi borde komma till en punkt där vi slutar betrakta våra medmänniskor som handelsvaror. Borde väl börja bli dags nu om vi ska betrakta vårt samhälle som civiliserat.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 28 nov 2009 18:37

Hejsan!

Har man givit sig in i leken och börjat kalla folk för diverse saker, får man räkna med att det slår tillbaks. Att kalla pedofilliberaler och torskliberaler för den rätta beteckningen, är inte mot några regler. Tvärtom är de bra och målande beteckningar på den typen av individer vi här har att göra med. Sorry Justin Case, du får skylla dig själv!  :)

Skulle inte tro att jag tar tillbaks något som en figur som stödjer trafficking, hallickar och prostitution ber om, lille vännen! Ni skall behandlas efter det ni är! Er människosyn är avskyvärd, och den skall med alla lagliga medel bekämpas :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 nov 2009 19:02

Det hade nog varit bättre att omyndighetsförklara sexköparna och se det från den ljusa sidan, ni hade inte behövt stå för era åsikter, eftersom ni då hade varit omyndighetsförklarade! :D

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 28 nov 2009 19:20

Justin Case har som oftast märkliga teorikonstruktioner som inte har med verkligheten att göra.
Senast nu i prostituinsfrågan så ställer han två omöjliga alternativ mot varandra; att tjejen ska fortsätta med horeri eller svälta ihjäl. Var i verkligheten finns inget annat alternativ? Menar Justin Case verkligen att vi bara har dessa två alternativ att välja mellan?

Återgå till "Politik och samhälle"