Själv-medvetande
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Re: Själv-medvetande
Rosenkorsarna menar också att själens födelse inom människan
är det rätta steget för en äkta personlighetsförvandling,de använder heller inga tekniker,
men de talar ej direkt om att Gud är den förvandlande kraften,
men nämner istället Gnosis
som skulle vara ur-ljuset,
men faktiskt förstår jag ej riktigt rosenkorsarnas frånvaro om att direkt prata om en transcendental storhet,
för hela uppståndelsen hänger på att det transcendentala flyger upp till åttonde chakrat
och frigör en helt ny komponent i människans personlighet, att det hon tänker kommer att hända,
och denna transcendentala komponent kommer från magen varifrån det nya livet skapas, det tredje chakrat, och i magen dväljs den transcendentala storheten, man kan säga att det viktigaste centrumet i människans personlighet ej är hjärtat, själen, den inre solen, men magen som står för NYSKAPANDET och detta centrum som symboliseras av Vishnu som skapar en son Brahma, som blir den nya essensen av den nya människans handlingar, nu är kroppen transformerad till ett transcendentalt plan, hon behöver inte springa runt längre, nu kan hon färdas med tankens hjälp till vilken plats som helst,
men att dels nå kontakt permanent med ens hjärta, själsmedvetandet och sedan permanent kontakt med magen, skapelsens centrum, det transcendentala Brahma-medvetandet
kan inte ske genom nån TEKNIK, för då blir det ett ego-projekt som strax kapsejsar,
Inden är ande-själens rike på jorden, här finns de Braminska prästerna som är andlighetens NASA, de har vetenskapligt forskat fram andliga metoder som kan hjälpa människan utvecklas
för de upplever att det är så ytterst ovanligt att Gud tar upp nån människa, så de har gett en teknisk lösning till hela flocken att kunna komma upp en del i sitt tänkande och handlande och kunna leva ett hyffsat liv, men tekniskt andligt,
men alla dess tekniker såsom meditation osv är bara tillfälliga lösningar, precis om psykofarmakan, men ifall folk vill leva ett någorlunda hyggligt liv på pasykofarmaka, meditation, mantra Zen osv, det är kanske en acceptabel lösning för alla som inte orkar söka efter den definitiva sanningen,
och den finns bara i det premanenta,
men för den som är intresserad av det transcendentala
är det bara en väg
att försöka upprätta ett SAMTAL med Gud,
inte bön, men dialog.
är det rätta steget för en äkta personlighetsförvandling,de använder heller inga tekniker,
men faktiskt förstår jag ej riktigt rosenkorsarnas frånvaro om att direkt prata om en transcendental storhet,
för hela uppståndelsen hänger på att det transcendentala flyger upp till åttonde chakrat
och frigör en helt ny komponent i människans personlighet, att det hon tänker kommer att hända,
och denna transcendentala komponent kommer från magen varifrån det nya livet skapas, det tredje chakrat, och i magen dväljs den transcendentala storheten, man kan säga att det viktigaste centrumet i människans personlighet ej är hjärtat, själen, den inre solen, men magen som står för NYSKAPANDET och detta centrum som symboliseras av Vishnu som skapar en son Brahma, som blir den nya essensen av den nya människans handlingar, nu är kroppen transformerad till ett transcendentalt plan, hon behöver inte springa runt längre, nu kan hon färdas med tankens hjälp till vilken plats som helst,
men att dels nå kontakt permanent med ens hjärta, själsmedvetandet och sedan permanent kontakt med magen, skapelsens centrum, det transcendentala Brahma-medvetandet
kan inte ske genom nån TEKNIK, för då blir det ett ego-projekt som strax kapsejsar,
Inden är ande-själens rike på jorden, här finns de Braminska prästerna som är andlighetens NASA, de har vetenskapligt forskat fram andliga metoder som kan hjälpa människan utvecklas
för de upplever att det är så ytterst ovanligt att Gud tar upp nån människa, så de har gett en teknisk lösning till hela flocken att kunna komma upp en del i sitt tänkande och handlande och kunna leva ett hyffsat liv, men tekniskt andligt,
men alla dess tekniker såsom meditation osv är bara tillfälliga lösningar, precis om psykofarmakan, men ifall folk vill leva ett någorlunda hyggligt liv på pasykofarmaka, meditation, mantra Zen osv, det är kanske en acceptabel lösning för alla som inte orkar söka efter den definitiva sanningen,
är det bara en väg
inte bön, men dialog.
Harald Davidsson skrev:Rosenkorsarna menar också att själens födelse inom människan
är det bara en väg
inte bön, men dialog.
Får här tankar om:
ANTINGEN söker man det transcendentala, österländska, meditativa
ELLER så söker man det faktasökande, västerländska, analyserande
Läser mycket västerländsk filosofi i sommar, Har gångna åren ägnat mig åt mindfulness och Yoga. Närbesläktat men svårt att få ihop.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
- Harald Davidsson
då jag mötte Narayana förra veckan och han gav mig möjlighet att bada och tvätta mina kläder i hans privata hus några kilometer bort från Gandi universitetet hade jag inte tagit nått bad på över fyra månader och faktiskt hade jag inte ens tagit av mig byxorna på natten då jag sov där ute i vildmarks-mörkret på en liten filt, jag hade inte tvättat byxorna på över två månader men skjortan, som plötsligt luktade illa, hade jag faktiskt tvättat för 5 veckor sedan i en liten flod här vid berget, och skälet till att jag ej gjorde rent kläder och kropp var att jag ville uppleva att de värden som håller den sociala organismen vid liv inte längre har nån makt över mig, att jag till sist besegrat de pseudo-värden som motiverar vanligt folk till att springa runt i den sociala labyrinten och hålla sig fresh och flytande. Fast folk klagade på mig, för jag såg faktiskt ut som en smutsig uteliggare, och då skjortan började lukta illa köpte jag en liten flaska parfym och skvätte över skjortan, jag har inget att skämmas för, jag försöker bara nå den definitiva botten på mitt ego där alla de bindningar jag haft till världen plötsligt löser upp sig och jag kan därigenom promenera fritt inne i samhället utan att reagera på människornas projektioner och reaktioner, jag försöker alltså vara sann i mot mig själv för hela livet har jag sökt after en möjlighet att kunna få anpassa mig till de eviga värdena innan jag lämnar detta livet, men denna processen att ej tvätta mig, har varat mer än sju månader nu, jag undvek att bada på nästan 3 månader första gången och också den gången hjälpte mig Narayana, jag fick ett gästhus på universitetet och badade och tvättA kläderna,
jag drack också en och en halv liter fanta varje dag och en liter Miranda, alltså apelsindricka
för att gå upp i vikt, jag åt dessutom 200 karameller varje dag, jag ville bli fet och ful så jag slapp kvinnornas blickar riktade emot mig, jag ville slappna av, jag såg nästan ut som ringaren från nortredam, men konstigt nog sände kvinnorna fortfarande vibrationer till mig, jag kunde inte förstå hur de kunde känna nått för en sådan extremt ful människa som jag nu hade blivit, men tydligen är det känslan som gäller, vibrationen,
jag drack också en och en halv liter fanta varje dag och en liter Miranda, alltså apelsindricka
för att gå upp i vikt, jag åt dessutom 200 karameller varje dag, jag ville bli fet och ful så jag slapp kvinnornas blickar riktade emot mig, jag ville slappna av, jag såg nästan ut som ringaren från nortredam, men konstigt nog sände kvinnorna fortfarande vibrationer till mig, jag kunde inte förstå hur de kunde känna nått för en sådan extremt ful människa som jag nu hade blivit, men tydligen är det känslan som gäller, vibrationen,
- Harald Davidsson
saxar från internet
Inom indisk religion är idealet en människa med ett starkt nedtonat jag-med-vetande, vilken kan handla utan begär och som mentalt sett fullständigt har distanserat sig från det hon tänker, känner och gör. En sådan människa kan bryta sig ut ur Livets Hjul.
Inom indisk religion är idealet en människa med ett starkt nedtonat jag-med-vetande, vilken kan handla utan begär och som mentalt sett fullständigt har distanserat sig från det hon tänker, känner och gör. En sådan människa kan bryta sig ut ur Livets Hjul.
- Harald Davidsson
anders,..men Nietzsche sa att the law of manu var den bästa religösa bok han läst,
västern är maskulin...östern feminin,,helhet, själsvibrationer och intuition
västern är maskulin...östern feminin,,helhet, själsvibrationer och intuition
- Harald Davidsson
vad är skapandet,
jag menar att det är antitesen till falsk ordning, för varje ordning vi upprättar som inte är absolut måste betecknas som en falsk ordning,
men det gäller att göra varje falsk ordningen med det syftet att den till sist ska bli den sanna och absoluta ordninge,
så vi måste vara målinriktade då vi skapar en falsk ordning
för att få den att expandera emot den absoluta ordningen,
och accepterar vi att det finns en absolut ordningen så kan vi inte då hävda att det finns nån slump,
allt är då styrt i stort av en absolut orningen som vi inte ens i vår vildaste fantasi kan medvetandegöra,
alltså finns den i vårt omedvetna,
Men varje gång vi försöker skapa en ny falsk ordning ska vi försöka koncentrerar oss så mycket som möjligt på att fånga helheten,
vi ska alltså bara skumma över alla detaljer och förska lära oss att se med båda ögonen
använda båda hjärnhalvorna och försöka länka samman detaljanalys med helhets överblick,
och kan det verkligen finnas nåt kaos då det finns en absolut ordning,
ja, kaos finns som antites till falsk ordning
jag menar att det är antitesen till falsk ordning, för varje ordning vi upprättar som inte är absolut måste betecknas som en falsk ordning,
men det gäller att göra varje falsk ordningen med det syftet att den till sist ska bli den sanna och absoluta ordninge,
så vi måste vara målinriktade då vi skapar en falsk ordning
för att få den att expandera emot den absoluta ordningen,
och accepterar vi att det finns en absolut ordningen så kan vi inte då hävda att det finns nån slump,
allt är då styrt i stort av en absolut orningen som vi inte ens i vår vildaste fantasi kan medvetandegöra,
alltså finns den i vårt omedvetna,
Men varje gång vi försöker skapa en ny falsk ordning ska vi försöka koncentrerar oss så mycket som möjligt på att fånga helheten,
vi ska alltså bara skumma över alla detaljer och förska lära oss att se med båda ögonen
använda båda hjärnhalvorna och försöka länka samman detaljanalys med helhets överblick,
och kan det verkligen finnas nåt kaos då det finns en absolut ordning,
ja, kaos finns som antites till falsk ordning
- Harald Davidsson
den skapande fantasin, det skapande tänkandet, det kreativa tänkandet är den transcendentala
storheten inom dig, BRAHMA,
och upproret som du måste göra innan du börjar att nyskapa ditt eget LIVSRUM OCH DIN EGEN PERSONLIGHET,... vilket sker kontinuerligt
är detsamma som ego-död
och nyskapandet är detsamma som uppståndelse
så ditt liv måste pendla mellan uppror och nyskapande
och de vägledande krafterna
är dels skönheten för i allt du skapar ska din egen känsla av att kunna uppleva skönhet vägleda dig och då du nyskapar din ordning ska sanningen vägleda dig, för dina egen förmåga att kunna bedömma vad som är sann verklighet och vad som falsk verklighet sla vägleda dig,
men djupast inom dig lever syntesen, Brahma
och utan att du förstår detta är denna syntesen din verkliga vägledande kraft upp emot en absolut ordning
där LIBERATION från ny födelse kommer och du lösgör dig då från alla jordiska bindningar och din Brahama lämnar då din kropp i sjunde chakrat
och blir handlande över hela världen
kontrollerad av dina tankar.
storheten inom dig, BRAHMA,
och upproret som du måste göra innan du börjar att nyskapa ditt eget LIVSRUM OCH DIN EGEN PERSONLIGHET,... vilket sker kontinuerligt
är detsamma som ego-död
och nyskapandet är detsamma som uppståndelse
så ditt liv måste pendla mellan uppror och nyskapande
och de vägledande krafterna
är dels skönheten för i allt du skapar ska din egen känsla av att kunna uppleva skönhet vägleda dig och då du nyskapar din ordning ska sanningen vägleda dig, för dina egen förmåga att kunna bedömma vad som är sann verklighet och vad som falsk verklighet sla vägleda dig,
men djupast inom dig lever syntesen, Brahma
och utan att du förstår detta är denna syntesen din verkliga vägledande kraft upp emot en absolut ordning
där LIBERATION från ny födelse kommer och du lösgör dig då från alla jordiska bindningar och din Brahama lämnar då din kropp i sjunde chakrat
och blir handlande över hela världen
kontrollerad av dina tankar.
Man kan väl säga att självet är den ande som Gud gett oss, däremot är denna ande ofri så länge människan
inte underkastar sig Guds vilja, eller så länge hennes hjärta inte är stilla. Denna ande är inter ens i närheten lika kraftfull som Guds totala ande.
inte underkastar sig Guds vilja, eller så länge hennes hjärta inte är stilla. Denna ande är inter ens i närheten lika kraftfull som Guds totala ande.
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
- Harald Davidsson
nuddle skrev:Man kan väl säga att självet är den ande som Gud gett oss, däremot är denna ande ofri så länge människan
ja, det kan man väl säga,
men denna ande ifall Gud inkarnerar i människan kan bli
lika kraftfull som Gud,
för genom årsvis av testande ger Gud till sist sin makt
till denna människan att använda Guds makt,
denna mirakel-makt kallas för sangam
i Indien.
- Harald Davidsson
den skapande fantasin i människan
är den enda frihet hon har,
för bara genom sin skapande fantasi kan hon överskrida den ordning som hon tvingats memorera
då hon växer upp i samhället,
och den skapande fantasin har ytterst sin formkraft i
skönheten,
är den enda frihet hon har,
för bara genom sin skapande fantasi kan hon överskrida den ordning som hon tvingats memorera
då hon växer upp i samhället,
och den skapande fantasin har ytterst sin formkraft i
skönheten,
- Harald Davidsson
det är omöjligt att känna medlidande och medmänsklighet
utan att ha nått det fjärde chakrat, sitt hjärta,
för i de tre första chakran finns bara en ren ego-människa
utan någon upplevelse av dualism,
för först då vi når det fjärde chakrat och
själsmedvetandet startar att fungera,
innebär det att vi kan uppleva en dualistisk värld,
först då blir världen en plats för jag och du,
men innan vi nått fjärde chakrat lever vi i en endimensionell värld
där ens NÄSTA ej existerar,
och det högsta värdet är att ruffa åt till sig själv så mycket som möjligt,
visst finns familjen och äktenskapet i de tre första chakran,
men dessa föreningar är mera en ekonomisk pakt
där man håller rättvisa som det högsta värdet,
för då vi börjar utveckla ett själsmedvetande startar också vår ego-död upp inom oss
och men kan säga att själsmedvetandert är starten på vår uppståndelse av den nya människan inom oss,
och då börjar vi kunna känna kärlek, empati, fantasi, kreativitet,
omsorg och godhet.
utan att ha nått det fjärde chakrat, sitt hjärta,
för i de tre första chakran finns bara en ren ego-människa
utan någon upplevelse av dualism,
för först då vi når det fjärde chakrat och
själsmedvetandet startar att fungera,
innebär det att vi kan uppleva en dualistisk värld,
först då blir världen en plats för jag och du,
men innan vi nått fjärde chakrat lever vi i en endimensionell värld
där ens NÄSTA ej existerar,
och det högsta värdet är att ruffa åt till sig själv så mycket som möjligt,
visst finns familjen och äktenskapet i de tre första chakran,
men dessa föreningar är mera en ekonomisk pakt
där man håller rättvisa som det högsta värdet,
för då vi börjar utveckla ett själsmedvetande startar också vår ego-död upp inom oss
och men kan säga att själsmedvetandert är starten på vår uppståndelse av den nya människan inom oss,
och då börjar vi kunna känna kärlek, empati, fantasi, kreativitet,
omsorg och godhet.
- Harald Davidsson
jag läste en intervju av Pollock för en 10 år sedan, och han sa att han gått i Jung-analys, jag minns ej hur många år,
och han sa att han målade sina känslor,
faktiskt uttryckte han sig så flera gånger,
man kan då säga att han målade sina tavlor utifrån en stark känsla av skönhet,
och då var det alltså känslan som höll hans spontana dropp-tecknik
inom vissa ramar
och han kunde då förverkliga sin vision genom sin spontanitet
då känslan faktiskt var den formande kraften.
och han sa att han målade sina känslor,
faktiskt uttryckte han sig så flera gånger,
man kan då säga att han målade sina tavlor utifrån en stark känsla av skönhet,
och då var det alltså känslan som höll hans spontana dropp-tecknik
inom vissa ramar
och han kunde då förverkliga sin vision genom sin spontanitet
då känslan faktiskt var den formande kraften.
Jag upplever min ande samma sak som du kallar absolut kaos,
ur denna kaos skapas sedan vad som helst, och jag tror desto mer i samklang man är med gudsvilja desto
mer makt att skapa får denna ande, fast det finns ju onda andar som inte alls är i samklang med Gudsvilja,
och de kan skapa ändå,
ur denna kaos skapas sedan vad som helst, och jag tror desto mer i samklang man är med gudsvilja desto
mer makt att skapa får denna ande, fast det finns ju onda andar som inte alls är i samklang med Gudsvilja,
och de kan skapa ändå,
- Harald Davidsson
ifall du tar 1500 millioner muslimer som varje fredag ber till Gud,
vad som verkligen sker är att de försöker kontakta sitt eget hjärta,
men det är ej öppet, för det är fullt av synd och övertramp, som de ej vill visa sina omvärld,
hur ska de kunna kontakta Gud i ett hjärta som ej är öppet,de måste föst börja med att ge upp att synda och samarbeta med djävulen,
Sedan kan de be till Gud att hjälpa dem att göra rent sitt hjärta
men det är ej öppet, för det är fullt av synd och övertramp, som de ej vill visa sina omvärld,
hur ska de kunna kontakta Gud i ett hjärta som ej är öppet,de måste föst börja med att ge upp att synda och samarbeta med djävulen,
Harald Davidsson skrev:ifall du tar 1500 millioner muslimer som varje fredag ber till Gud,
Lidande är synd, gentemot sig själv.
Återgå till "Tankar och känslor"