Pilatus skrev:Marko skrev:Vad jag säger är att uttalanden som inte bygger på fakta/emperi är pseudovetenskap precis som new-age. (sätter inte likhetstecken mellan pseudovetenskap och fel)
Ja, vi bör nog fundera på vad medvetande är, innan vi kan bestämma vad som är verklighet eller inte.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hjarn ... 350984.svd
Men i det beskrivna fallet är ju vare sig cortes eller hjärnstammen utslagna. Där finns inte heller någon beskrivning av att hon skulle ha drömt. Hon befann sig under flera månader i coma och man undersökte om hon var mottaglig för tilltal. Det hade man inte sett tidigare. Det ändrar dock inte på vår uppfattning om vad medvetande är, men kanske en del på vad vi vet om hjärnans responser under coma.
Just i detta så var det inte just hjärndödhet jag var ute efter,
utan att hjärnan saknar aktivitet, och att kortex blir aktiv efter att en person börjat tänka.
hon har inget normalt system igång, men är ändå medveten om en yttre verklighet och har ett medvetande igång.
jag postade tidigare en film där en vetenskapsmans hjärna var utslagen, och han hade samma typer av upplevelser,
Det finns andra fall att läsa om, orkar inte googla just nu..
tillsammans ger dom iaf mig en uppfattning om att tanken och medvetandet inte ligger i hjränbarken.
Skickade även artikeln om kollektivt medvetande, där människor uppenbarligen har sociala mönsterbeteenden som visas i statistik, före och under större katstrofhändelser.. (vilket jag själv har erfarit som sant)
Läkares definition på medvetande och hjärndöd får utredas mer än bara ett antagande om att det är si eller så.
kan man inte andas så kan man inte uppleva.. ett taget icke vetenskapligt perspektiv och tolkning.
Etiskt bra när man ska ta organ från en patient. När är man död och omedveten ?