forumets bevingade ord

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 16 dec 2010 13:21

"De som vill ge ett tryggt
och lugnt intryck men har ett oroligt inre är kontrollmänniskor som ballar ur. De som spelar tuffa är ofta de som
ropar på mamma först."

Lufier

Morningstar

Inläggav Morningstar » 16 dec 2010 13:24

---

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 16 dec 2010 14:16

" "Möjligheter" tycker jag implicerar ofärdighet, att man är satt i rörelse och förändring. Har man möjligheter så utvecklas man.

I den bemärkelsen så är en "hel" människa någon som är färdig, stagnerad, orörlig; medan en "halv" människa skulle vara en mer utvecklad variant - någon som bara till hälften är den väletablerade "människan" och som till den andra hälften håller på att fyllas med något nytt och ännu inte namngivit.

Så halvmänniskan är den progressiva, utvecklande och framåtskridande människan - den som har möjligheter till förändring.

Den "hela" människa som du frågat efter är således en färdigpaketerad stereotyp. Någon som till sin helhet låtit sig kategoriseras med ett enda namn; "människa" - en minsta gemensamma nämnare av alla unika mänskliga individer, precis som en klichémässig genrefilm.

Jag skulle tro att när man exempelvis pratar om "medelsvensson" så är man den "hela människan" på spåren. Denna fiktiva normperson är ju nästan helt och hållet överrensstämmande med begreppet "människa", förutom då att han i första hand kategoriseras som "svensk" och inte som "människa". Och så tror jag att den "hela människan" skulle behöva vara en faktiskt levande biologisk person, och inte bara ett tankebegrepp.

Men något i den stilen. Det är betydligt intressantare att tala om den halva människan, eftersom han är så svår att definiera. Vad är den andra halvan på väg någonstans? I vilken riktning kommer han att utvecklas? Vad kommer han fylla sin andra halva med? Vad kommer han göra av alla sina inneboende möjligheter?

Tanken svindlar."

Rising

Återgå till "Galleri"