Om det "Onda"- det Mörka, och det "Goda"

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 16 maj 2007 21:43

Fication skrev:Det fina i kråksången är att ju djupare jag gräver i mig själv, desto mer inser jag hur lika vi alla är..

Mycket intressant.

Fication skrev:För enkelhelts skull kan vi ju anta att jag är ett geni. Sånt är lite knivigt att bevisa annat än genom att skriva oerhört insiktsfulla inlägg och det är inte lätt...
Hahaha, helt rätt och väldigt kul sagt..  :P

/Skyline

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 16 maj 2007 22:51

Skyline skrev:
Fication skrev:Det fina i kråksången är att ju djupare jag gräver i mig själv, desto mer inser jag hur lika vi alla är..

Mycket intressant.

Om man gillar att manipulera folk så finns det ju en tumregel som säger att ju intimare detalj, desto mer allmängiltig är den.

Eller hur Skyline, längtar inte du efter någon som verkligen förstår dig? Inte bara ytan du visar upp för alla, utan den du verkligen är.

Hehe...  :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 maj 2007 00:40

Fication skrev:Därför kommer jag att döma mig själv när jag dömer andra. Och ju mer jag dömer andra och kallar de onda, desto plågsammare blir det jag gräver djupare i mig själv.

Kanske det som lägger bromsklossarna hos äldre som inte den vägen vandrat, eller vad tror du? Man anar vad som döljs under ytan och vågar inte bryta genom. Ohälsosamt. Mod är vad som krävs.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 17 maj 2007 23:57

J R Auk skrev:
Fication skrev:Därför kommer jag att döma mig själv när jag dömer andra. Och ju mer jag dömer andra och kallar de onda, desto plågsammare blir det jag gräver djupare i mig själv.

Kanske det som lägger bromsklossarna hos äldre som inte den vägen vandrat, eller vad tror du? Man anar vad som döljs under ytan och vågar inte bryta genom. Ohälsosamt. Mod är vad som krävs.

Ja. Mod, kärlek är inte fel, törst efter 'sanning' vad det än kan kosta. Och att det först nu blivit mer ok att grubbla, gräva och vädra intima saker, även de mörka sidorna. Vi har tid, vi är lite desillusionerade och uttråkade, så vi hinner.

De inre mörka sidorna har ju tidigare varit något man inte velat se, för man ska ju vara en fin människa. Numera vältrar vi ju oss i våra brister. Jag letade upp en gammal goding ur arkivet som jag tycker väl illustrerar vad jag menar:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... ght=#32249
Att öht fantisera ihop en sådan sak innebär att man bejakar sina mörka sidor. :-)

Tillägg:
Det är ju först nu vi genomskådat det här med Gott och Ont. Innan har man ju varit livrädd för de mörka sidorna eftersom de har med onska och att göra. Det skulle ha varit att flirta med djävulens makter. Ge inte efter för frestaren! Sträva mot ljuset! Mot det goda!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 maj 2007 03:15

En god  :)
En ond  :evil:
En djävulsk  :twisted:
Att vi alla har förutsättningar för att begå goda likväl som onda gärningar är ju helt naturligt, likaså att man kan begå en god gärning ena dan och en ond gärning nästa. Vi är vad vi är, inte felfria övermänniskor. Inte perfekta i alla avseenden.
Men åtminstonde jag strävar efter att vara en god människa. Visst skulle jag kunna vara elak, men jag finner inget nöje i att plåga andra.

Innebär det att jag då är en bättre människa än den som lever ut sina onda fantasier genom att förverkliga dem?
Kan det vara så att den som är ond mår bättre än mig, eftersom han lever ut sina onda fantasier, emedan jag mår sämre för att jag förtrycker dem?

Var går gränsen mellan att bara vara lite ond då och då till att vara riktigt ond på heltid?
Kan man använda en måttstock på hur många som drabbas av den onda gärningen för att avgöra hur ond den människan är.

Jag för egen del håller inte alls med ideén om att efter 1912 så föds det inga fler onda genier.
Världen är full av dem, ta bara praktexemplet Condolezza Rice.
En mer genuint "ond" människa än henne, kan det finnas en sådan?

matahari

Inläggav matahari » 18 maj 2007 05:01

Fication skrev:
Skyline skrev:

Mycket intressant.

Om man gillar att manipulera folk så finns det ju en tumregel som säger att ju intimare detalj, desto mer allmängiltig är den.

Inte bara ytan du visar upp för alla, utan den du verkligen är.
Hehe...  :)

Va?
Hur fanken skall man veta hur man är?
Jag vill inte veta hur jag är, jag vill veta hur andra är!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 maj 2007 13:15

Matahari skrev, " Jag vill inte veta hur jag är, jag vill veta hur andra är!"

Det är tvärtom. Har du hört talas om uttrycket " På sig själv känner man andra"?

Det är genom att lära känna sig själv som du lär känna andra.

Vad du uppenbarligen försöker göra är att lära känna dig själv genom att studera andra. Hela din attityd vittnar just om att du inte känner dig själv.

Genom att analysera dig själv kan du inte bara få kunskap om dig själv, utan alla dina medmänniskor och i förlängningen hela universum och utöver det,
det gudomliga inom skapelsen.

Men jag kan ju ha fel, du kanske är mer intresserad av kändisarnas toalettvanor och nya förhållanden, men,
om du inte lever i just deras krets så är det ingenting annat än  kvasifakta. :?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 maj 2007 21:19

suchanother skrev:Om du visste innan att alla balter är pontentiella fascister så vet du det nu.

I hitlerarmen var baltnazisterna ökända. I nån slags mindrevärdeskomplex så skulle de visa; jag är en nolla men jag kan vara värst!
Många baltskitar flydde till Sverige när det började osa hett.
Så! Nu lever de här och är "sanningsvittnen", låt var i tredje- fjärde hand. Hur kul är detta?

Kippis!

Någon måtta får det vara med humorn. Det här är inte kul. Du verkar inte ha grepp om historien och att det är lokalbefolkningen som inte har något att säga till om som blir lidande.

Och ja, min mormor och morfar rymde. Det skulle vem som helst gjort som haft möjligheten. Gulag är inte kul alltså....

/Skogsälvan halvbalt, alltså potentiell halvfascist säger dr such :(

magicadehex

Inläggav magicadehex » 07 jan 2008 03:31

men herregud! glufsade Eva i sig äpplet helt förgäves?

matahari

Inläggav matahari » 15 okt 2008 03:21

[quote="Zokrates"]Matahari skrev, " Jag vill inte veta hur jag är, jag vill veta hur andra är!"

>Det är tvärtom. Har du hört talas om uttrycket " På sig själv känner >man andra"? Det är genom att lära känna sig själv som du lär känna >andra. Vad du uppenbarligen försöker göra är att lära känna dig själv >genom att studera andra. Hela din attityd vittnar just om att du inte >känner dig själv.

Nu tramsar du!
Du kan inte analysera dig själv på grund av att du stör själva analys
resultatet med din egen närvaro. Det vet varje etnolog med aktning.

>Genom att analysera dig själv kan du inte bara få kunskap om dig >själv, utan alla dina medmänniskor och i förlängningen hela universum >och utöver det,  det gudomliga inom skapelsen.

Host!  :roll:

>Men jag kan ju ha fel, du kanske är mer intresserad av kändisarnas >toalettvanor och nya förhållanden, men, om du inte lever i just deras
>krets så är det ingenting annat än kvasifakta.

Det jag syftade på var INTE deras tolettvanor, de ger inte så mycket info om dem själva mer än att de släpper en korv med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 okt 2008 09:55

magicadehex skrev:men herregud! glufsade Eva i sig äpplet helt förgäves?

Varför skulle det vara ett äpple?

Kunskapen är kunskapen om sexualiteten - gissa vilken dess frukt var! Identisk med ormen...

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

akjalam

Inläggav akjalam » 09 nov 2008 01:48

ondskan problem är ,som någon var inne på, inte endast svart o vitt.
Om någon stjäl min plånbok är det ont för mig men gott för tjuven.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 09 nov 2008 15:37

Algot :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 nov 2008 12:47

akjalam skrev:ondskan problem är ,som någon var inne på, inte endast svart o vitt.
Om någon stjäl min plånbok är det ont för mig men gott för tjuven.

Det kan vara grått också. Tjuven kanske köper sprit för pengarna, vilket han är förtjust i, men får baksmälla av det.

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

LuDDish

Inläggav LuDDish » 19 nov 2008 17:16

Varför finns den här tråden ens kvar? Borde flyttas till Tankar och känslor med hänvisningen TRAMS.
Sapere aude!

Återgå till "Religion och andlighet"