Jag ber om ursäkt för att jag inte orkat läsa igenom diskussionen. Jag vill mer eller mindre bara komma med ett inlägg som jag tror mer speglar Johans första frågeställning "Är det lycka vi vill uppnå" om jag tolkade det rätt, men sen gick diskussionen in på hur man uppnår lycka.
För det första har jag själv ifrågasatt om det är lycka som är mitt mål att uppnå. Jag är tämligen säker på att det är fallet. Det som jag tror fick mig att fundera över frågan var nobelpristagaren J.M Koetzee.
Jag blev fascinerad av Koetzee då jag insåg att han faktiskt valt att leva sitt liv i ensamhet (han är lärare dock, om jag inte minns fel). Han ser väldigt bitter ut. I äldre bilder av honom ser han lycklig ut. Jag har för mig(inte helt säker om mitt minnet lurar mig) att han sa att han inte ville vara lycklig. Så frågan är om lycka är det slutgiltiga målet för alla.
Är lyckan det primära?
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
Jag kan inte tänka mig ett meningsfullt varande som inte involverar lycka, men det behöver inte betyda att lyckan är primär. Lycka är ett belöningssystem som följer på mening, och mening kan vara rationell eller inte. Om jag blir lycklig av att överlämmna mig till en föreställd Gud som inte existerar, så kan det befriade tillstånd som uppstår i kroppen vara hälsosamt, men samtidigt är tron en mental lösning på en livsmening. Om en sådan person sedan börjar delta och bidra till kulturella konstruktioner som bygger på samma vanföreställningar så får vi en struktur som håller endast så länge som den mentala modellen kan underbyggas. Dessutom så får vi en modell som ur ett sanningsperspektiv inte kan försvaras (om vi nu är intresserade av sanning). Om vi gör lyckan primär så får vi problem i detta scenario, dels att utvecklingen blir temporär och troligen destruktiv, och dels att den inte kan delas av de människor som genomskådar dess relevans, villket leder till konflikter.
Johan
Johan
- freddemalte
Re: Är lyckan det primära?
Johan Ågren skrev:Är lyckan det primära och vad vi gör helt underordnat det som gör oss lyckliga? Är det slutgiltiga målet att vi tar fram lyckosystem för människor - lyckomaskiner/droger, om det är möjligt att vi i begränsade system kan upprätthålla individuell lycka? Skulle du själv placera dig i ett sådant system? Vad tror du ett sådant system behöver innehålla för att upprätthålla lyckan? Finns det äkta och oäkta lycka?
Johan
De finns de som kör i 150 och kör om vid skymd sikt, och så finns det andra som stannar vid en vacker sjö och njuter av utsikten. Kanske kommer den förstnämnda fram till "målet" först, men å andra sidan - vad är det för mening med det?
Antagligen är det så att många strävar efter någon form av lycka, men missar att de redan är lyckliga . . . klurigt som bara den!
Fredrik