Existerar tacksamhetsskuld?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Existerar tacksamhetsskuld?

Ja det är klart
7
54%
Nej
6
46%

Antal röster: 13

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2008 14:11

magicadehex skrev:Tacksamhetsskuld existerar bara där tacksamhetsskuld krävs. Det säger inte så lite om miljön, se er omkring. Titta på era vänner, eller vill ni fortfarande kalla dem för vänner?

Ingen i min vardagliga närhet talar om "tacksamhetsskuld". För mig är det därför ett i praktiken tomt begrepp. Det innehåll jag kan föreställa mig att det har ter sig bara obehagligt.

Vi, hemma, på jobbet, släkt och vänner,  gör varandra tjänster och gentjänster men ingen använder uttrycket tacksamhetsskuld.  Ingen!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

magicadehex

Inläggav magicadehex » 12 mar 2008 14:13

Algotezza: samma här. Det är nåt jag känner mig tacksam över  :D

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 mar 2008 14:13

Gulliga Algotezza, du vilar i ekot av mitt leende, leendet du gav mig  :)

Makterna

Inläggav Makterna » 12 mar 2008 14:15

magicadehex skrev:Tacksamhetsskuld existerar bara där tacksamhetsskuld krävs.

Lät diffust. Hur vet man om det krävs då? Om den ene anser att tacksamhetsskuld existerar, och den andre inte anser att det finns nåt sånt, vad kan det leda till för problem? Är dessa problem acceptabla? Eller hur kan de förebyggas/lösas? Ofta säger man inte "nu när jag hjälper dig med detta så utgår jag från att du hjälper mig med nåt nån gång, om tillfälle uppstår", eftersom det är en oskriven social regel! Behöver man påpeka sånt när man umgås med dig, alltså?

Det säger inte så lite om miljön, se er omkring. Titta på era vänner, eller vill ni fortfarande kalla dem för vänner?

Är en "vän" för dig synonymt med "snyltobjekt"? Som vanligt kan man hänvisa till den geniala satiren från Simpsons, här i Simpsons-avsnittet där Homer blir operastjärna och rik, och skaffar sig en massa hangarounds (Carl och Lennie) för att "keep it real", som bara är med honom för pengarnas och stjärnglansens skull. Här ställer satirikerna verkligen frågan "existerar äkta solidaritet"?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2008 14:18

magicadehex skrev:Algotezza: samma här. Det är nåt jag känner mig tacksam över  :D

Utan - skuld... Hoppas jag... :roll:

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

magicadehex

Inläggav magicadehex » 12 mar 2008 14:19

Makterna skrev:

Lät diffust. Hur vet man om det krävs då? Om den ene anser att tacksamhetsskuld existerar, och den andre inte anser att det finns nåt sånt, vad kan det leda till för problem? Är dessa problem acceptabla? Eller hur kan de förebyggas/lösas? Ofta säger man inte "nu när jag hjälper dig med detta så utgår jag från att du hjälper mig med nåt nån gång, om tillfälle uppstår", eftersom det är en oskriven social regel! Behöver man påpeka sånt när man umgås med dig, alltså?

Jag umgås inte i kretsar där såna oskrivna sociala regler råder, så ditt problem-exempel är inte.

Det säger inte så lite om miljön, se er omkring. Titta på era vänner, eller vill ni fortfarande kalla dem för vänner?

Är en "vän" för dig synonymt med "snyltobjekt"? Som vanligt kan man hänvisa till den geniala satiren från Simpsons, här i Simpsons-avsnittet där Homer blir operastjärna och rik, och skaffar sig en massa hangarounds (Carl och Lennie) för att "keep it real", som bara är med honom för pengarnas och stjärnglansens skull. Här ställer satirikerna verkligen frågan "existerar äkta solidaritet"?

Ja, solidaritet existerar där solidaritet råder.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2008 14:20

Skogsälvan skrev:Gulliga Algotezza, du vilar i ekot av mitt leende, leendet du gav mig  :)

Som en liten, liten ärta
får du vila i mitt hjärta.
 :lol:

(Gammalt djungelordspråk från Gurans poesibok)

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

magicadehex

Inläggav magicadehex » 12 mar 2008 14:21

Algotezza skrev:
magicadehex skrev:Algotezza: samma här. Det är nåt jag känner mig tacksam över  :D

Utan - skuld... Hoppas jag... :roll:

MVH

Algotezza

Självfallet  :D

Makterna

Inläggav Makterna » 12 mar 2008 14:22

Algotezza skrev:
magicadehex skrev:Tacksamhetsskuld existerar bara där tacksamhetsskuld krävs. Det säger inte så lite om miljön, se er omkring. Titta på era vänner, eller vill ni fortfarande kalla dem för vänner?

Ingen i min vardagliga närhet talar om "tacksamhetsskuld". För mig är det därför ett i praktiken tomt begrepp. Det innehåll jag kan föreställa mig att det har ter sig bara obehagligt.

Vi, hemma, på jobbet, släkt och vänner,  gör varandra tjänster och gentjänster men ingen använder uttrycket tacksamhetsskuld.  Ingen!

MVH

Algotezza

Om ordet "tacksamhetsskuld" stör dig, föreslå gärna vad jag ska kalla fenomenet istället. För att du ska kunna hitta ett bra ord, ska jag beskriva det jag syftar på:
Vad jag syftar på är de "oskrivna sociala regler" som i vår västerländska moral säger att om någon fått en tjänst, så har han i viss mån en moralisk "plikt" att, inte genast men någon gång, göra en tjänst tillbaks åt den personen, men bara förutsatt att han får ett bra tillfälle. Kan han inte så är det en annan sak. Men vägrar han detta, då anses personen, enligt gällande moraliska normer, vara moraliskt ond. Samtidigt anses han som gav tjänsten, vara moraliskt god.
Detta är inget som jag själv hittat på eftersom jag tycker det verkar käckt, utan bara ett referat av de sociala regler som jag utgår från att alla normalintelligenta (förutom de med speciella sjukdomar typ Aspbergers och liknande), känner till.

Makterna

Inläggav Makterna » 12 mar 2008 14:23

magicadehex skrev:
Makterna skrev:

Jag umgås inte i kretsar där såna oskrivna sociala regler råder, så ditt problem-exempel är inte.

Ja, solidaritet existerar där solidaritet råder.

Klyschan ges som klyschan fås.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 mar 2008 14:24

Det kan finnas en glädje i att ge, Makterna. Om du bjuder mig på en kopp kaffe tycker jag att det är charmigt, känner mig inte tvungen att bjuda dig nästa gång eller hoppa i säng med dig för den sakens skull. Då har man verkligen satt en låg prislapp på sig själv. Man oroar sig inte för att man får saker när man är en person som gärna ger också, men det ska ske spontant och inte tvunget. Det var då ditt val att bjuda mig på en kopp kaffe.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2008 14:25

Klyschan kommer, klyschan går,
trist för den som klyschan når.

Ang. solidaritet: om man måste fråga om äkta sådan finns, har man förmodligen ännu inte mött någon sådan.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Makterna

Inläggav Makterna » 12 mar 2008 14:33

Skogsälvan skrev:Det kan finnas en glädje i att ge, Makterna. Om du bjuder mig på en kopp kaffe tycker jag att det är charmigt, känner mig inte tvungen att bjuda dig nästa gång eller hoppa i säng med dig för den sakens skull.

Det förnekar jag inte en sekund. Jag hoppas att du inte målat upp mig i några dramaturgiska färger nu, typ "han den där som sitter på Internet och debatterar mot solidaritet"?

En kopp kaffe är såpass billigt i förhållande till vad människors tid är värd, så det är självklart att ditt exempel inte medför någon som helst tacksamhetsskuld.
Om en främling bjuder dig på en hundrakronorsdrink på en bar, kan dock problem uppstå. I t.ex. den muslimska kulturen kan detta tolkas som att en kvinna som accepterar en sådan gåva har en plikt att ge mannen det hon har skäl att tro att han vill ha (dvs i praktiken sex). Om mannen inte får sex känner han sig lurad och våldtar kanske kvinnan för att få det hon är "skyldig". Att det anses "horigt" och därmed moraliskt tveksamt för en kvinna att tala med en främmande man, komplicerar saken ytterligare. Detta utgör ytterligare en anledning att våldta henne - "horiga tjejer får man våldta" är en moralisk norm som rimmar dåligt med våra mer moderna västerländska normer.

Man oroar sig inte för att man får saker när man är en person som gärna ger också, men det ska ske spontant och inte tvunget. Det var då ditt val att bjuda mig på en kopp kaffe

Det håller jag helt med om. Det blir ju odelikat om man är alltför "in your face" med såna här saker. Om man t.ex. säger "du får låna min snöskyffel om du bjuder mig på kaffe först" med kalkylskärmmössan i högsta hugg, så har man förstört hela grejen med tacksamhetsskuld, och då kan man nästan lika gärna utbyta mikrobetalningar för tjänsterna ifråga.

Makterna

Inläggav Makterna » 12 mar 2008 14:39

Algotezza skrev:Ang. solidaritet: om man måste fråga om äkta sådan finns, har man förmodligen ännu inte mött någon sådan.

Jag kanske var otydlig när jag pratade om "äkta solidaritet" - vad jag menade var att felet vore om man inte förstod att min tacksamhetsskuldmoral ändå gäller. Att man t.ex. kan ge en peng till en tiggare utan att förvänta sig en gentjänst, är självklart. Den oskrivna regeln om tacksamhetsskuld gäller även här, men blir aldrig aktuell, eftersom man troligen inte kommer träffa på tiggaren igen, och även om man gjorde det skulle han sannolikt inte kunna hjälpa en med något på ett bra sätt. Men om jag vore tiggare och plötsligt vann på poker, och av en slump råkade träffa på någon som tidigare grävt djupt i sin ficka och varit generös mot mig, då skulle jag känna att jag skulle vilja bjuda igen denna för mig sympatiska person, och orsaken att jag skulle känna så, är den tacksamhetsskulmoral (eller vad vi nu ska kalla den) som jag hävdar existerar i västerlandet (och antagligen i alla andra kulturer också).

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 mar 2008 14:41

Håller med dig om att det finns kulturella icke-uttalade överskommelse i sådana frågor. Det är onekligen en lite knivig situation när bartendern kommer fram med ett glas champagne, bugar och nickar att det är från herrn där borta och man riktar ögonen ditåt och ser på mannen som leende höjer sitt glas... Jag är väldigt inkonsekvent i mitt agerande vid sådana tillfällen.

Återgå till "Tankar och känslor"