Inläggav Dividend » 29 mar 2008 09:31
Frågan som ställs: "Är islam och (modern) vetenskap förenliga?"
Jag läste halva koranen för 4 år sedan, och hade mycket diskussioner med muslimer om deras tro. DEn liknar mer judendom än kristen tro. Anledningen till att jag läste boken är densamma för att jag läste Eddan eller Iliaden. Jag gillar dessa gamla sagor!
DEn moralfilosofi som muhammmed predikar står naturligtvis inte emot några vetenskapliga fakta. Dock, precis som guden i gamla testamentet och nya, byter åsikter från att vara fascist till att bli en hippie, så ändrar muhammed också åsikter under sin levnad. (Blir mer krigisk.)
Tyckte senare halvan var jobbig läsning på samma sätt som GT gör mig arg och irriterad på de människor som verkligen TROR på de här sagorna. Och att huvudpersonen försöker få en att tro på skiten, med hot om evig plåga. Även "moroten", himmelriket är löjligt beskrivet.
Har för mig att sagan om personen som levde i en valbuk fanns i koranen också? Valar äter, i regel, inte människor och att överleva i en vals mage? Sagan är, ursäkta, lite för konstig för att jag skall tro på den. Mycket av koranen står, i mitt tycke, emot sunt förnuft i betydelsen moderna föreställningar grundade på fakta.
Fast iofs är sunt förnuft det som säger en att jorden är platt.
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world