"Inte för att kritisera, men...", det är aldrig helt smärtfritt att få såna tillrättalagda om man har svårt för kritik. Ser man däremot kritik som nånting bra, och det som något bra att man får rätsida på saker, så gör det emellertid mindre ont. I såna fall är det enda som gör ont den mån i vilken man investerat sitt ego i verksamheten, och förhoppningsvis har du avstått från att göra det. Jag vill inte vara nån bitchig djävel, men vad fan, lite ordning får det vara, så here goes...
Det Bohm upprepar från Hegel var precis allt det du skrev, han har i stort sett bara bytt namn på begreppen. Sen så kommer du ju här med precis den ytliga felläsning av Hegel som jag avskyr, och
inte på ett enda ställe backar du upp den med nått konkret, vilket förstås ger intrycket att du bara hypar vad du läst... osv... Lustigt att du inte har samma krav på dig själv som på mig, varför har du inte det? Anden hos Hegel är
inte det du förstår med Brahman, eller nån transcendent Gud (hittar du något sånt hos Hegel så var snäll och visa mig det!), utan den är något ytterst konkret. Kanske Bohm gör det, men i såna fall så skiljer de sig däri. Det är, som sagt något ytterst konkret, mer att förstå som vår kultur, och vårt språk, inte någon metafysisk storhet som står bortom vår fattningsförmåga! Det är precis på det där sättet man läst honom fel inom den analytiska traditionen, och det är så förbannat tröttsamt, för Hegel är inte ens otydlig på den här punkten, utan understryker det gång på gång på gång. Idealismen hos Hegel är inte en värld bortom den fenomenala, utan det handlar om att våra idéer externaliserar sig själv i den materiella världen (som är den enda världen), och när de externaliserar sig i den materiella världen, först då får de objektiv existens. Det finns ingen "Ande" som svävar bortom molnen, eller nåt mystiskt subjekt, som skulle liksom vara den "egentliga" verkligheten i Hegel. Det där är en myt, och det är bara göra sig kvitt den omgående.
Att jag påstår saker utan att redogöra för dem alla gånger måste jag nog säga vara av ganska naturliga skäl. Kolla mitt förra inlägg, notera längden på det. Och hur många punkter har jag redogjort för i detalj där? Så många är det inte, jag behandlar huvudsakligen kanske två-tre problem i det, inte mer. Och jag förutsätter att den som diskuterar med mig kan sätta sig in i saken själv, inte att jag ska vara nån djävla specialpedagog åt vederbörande. Så, som sagt, att jag inte redogör för exakt
allt jag säger är inte konstigare än att du inte redogör för
allt som du säger heller. Är det fel av dig? Nej, jag tycker du kan förutsätta att jag är förmögen att förstå det du skriver, och att om jag inte gör det så kan jag googla eller på annat sätt
anstränga mig för att begripa. Så, det jag betraktar som sådant man ska veta, sånt som hör till allmänbildningen, så redogör inte jag för det, precis som du inte gör det. Skillnaden här ligger helt enkelt i vad vi anser höra till allmänbildningen.
Nåväl:
JimmyAberg skrev:Jag kan inte min Marx speciellt bra, och detta är något jag frågat dig tidigare: om det är materiella förhållanden som är den progressiva kraften, vad är det så som driver fram utvecklingen?
Det är inte materiella förhållanden som är den "progressiva kraften" hos Marx, och det är heller inte någon skäggig gubbe bland molnen som är den "progressiva kraften" hos Hegel, det är
arbetskraften som förbinder människan med naturen. Det gäller såväl i Marx som i Hegel, eller hos Hegel heter det kort och gott "arbetet". Vad som sen driver historien framåt är
dialektiken, i fallet Marx så handlar det om spänningsförhållandet mellan olika socio-ekonomiska klasser. Ett klassiskt exempel som Marx använder sig av i första bandet utav "Kapitalet" är arbetstiden. Hur den kapitalägandeklassen alltid försökt förlänga den, medan den arbetande klassen alltid försökt korta ned den. Ett materiellt förhållande är emellertid t.ex. en sån sak som vilken faktisk arbetslängd som det i ett land är lagstiftat om. Det är alltså ingen "kraft", progressiv eller annan, utan det hör till det specifika ramverk genom vilket kraften (arbetskraften) uttrycker sig.
JimmyAberg skrev:Alltså jag har aldrig fått ett bra svar från dig, det du sagt är att om människor har makt över sina egna produktionsmedel så kommer detta leda till utveckling, eftersom människor inte känner aliention (olust/etc) kring sina produktionsförhållanden. Jag vill gärna att du utvecklar vad det är som är skapande med materiella förhållanden.
Absolut ingenting är "skapande" med materiella förhållanden, det är ett ramverk. Utveckling är inget som nånting "leder till", utveckling går överhuvudtaget inte att förhindra.
Det är första läxan som dialektiken lär oss. Världen är aldrig statisk, utan ständigt i omvandling. Och det här skiftet i perspektiv från ting och stillhet, till processer i ständig utveckling, är vad som är så revolutionerande med Hegel. Förövrigt borde du väl veta detta när du säger att Marx lånat av Hegel? Eller just ja, du påstod att nåt fjäderfä var den "progressiva kraften" hos Hegel.
Nåväl, du frågar också efter "alienationen", så jag antar att du vill ha nåt slags förtydligande där. Alienation är inte primärt någon "olust" till något, det är en process där vi berövas produkten av vårt arbete, så att vi möter den "som en främmande makt" (för att tala med Marx). Alienationen är väsentligen den materiella motsvarigheten till religionen. Vi föryttrar våra egna ideal, och i religionens form konfronterar vi dem som något främmande, av oss själva oberoende. Men man ska komma ihåg att det är här den tidige Marx, det här är filosofen, inte vetenskapsmannen, Marx. Det är en antropologi han frambesvärjer i sitt "Ekonomisk-filosofiska manuskript från 1844":
Karl Marx skrev:Det praktiska frambringandet av en objektsvärld, bearbetandet av den oorganiska världen är proberstenen på människan som ett medvetet artväsen, dvs som ett väsen som förhåller sig till sin art som till sitt eget väsen eller till sig själv som artväsen. Visserligen producerar också djuret. Det bygger sig bon, som biet, bävern, myran osv. Men det producerar blott det som det omedelbart behöver för sig självt och för sina ungar; det producerar ensidigt, medan människan producerar universellt, det producerar blott under trycket av ett omedelbart fysiskt behov, medan människan producerar oberoende av fysiska behov och djupast sett endast gör det i frihet från dessa behov. Djuret producerar blott sig självt medan människan återskapar hela naturen.
Det sista här är viktigt. Människan skapar hela sin natur, hela den värld hon bebor. Det är därför Heidegger (i "Brev om humanismen") kan säga att alienationen hos Marx, och hans egen konception utav "hemlösheten", är ett och samma fenomen, i Marx fall betraktat metafysiskt och i hans eget fall tänkt utifrån varat självt. På samma sätt som jag hävdade att du tänkte Hegel fel när du låste dig vid föreställningen om "Anden" så pekar Heidegger ut (helt riktigt) att:
Martin Heidegger skrev:Materialismens väsen består inte i hävdandet att allt är materia, utan snarare i en metafysisk bestämning enligt vilken allt varande framträder som material för arbete.
Vilket ju är precis vad Marx hävdar med att "människan återskapar hela naturen". Det "vara-skick" (varats historiska framträdelseform) som både Marx och Heidegger underförstår med "alienation" och "hemlöshet" är kapitalismen. Människan blir rotlös, hemlös, alienerad, hennes tillvaro blir mer eller mindre meningslös för att hon förlorar kontakten med sig själv, eller med sitt
föryttrade själv, och möter detta föryttrade själv som en främmande makt. Men vi ska inte föregripa saker här, åter till Marx där vi lämnade honom! Människan skapar alltså sin värld:
Karl Marx skrev:Denna produktion är hennes verksamma artliv. Genom den framstår naturen som hennes verk och hennes verklighet. Arbetets objekt är därför att objektivera människans artliv, på så sätt att hon inte bara som i medvetandet intellektuellt, utan i praktiken fördubblas och att hon därmed kan betrakta sig själv i en av henne skapad värld.
Nu är ju vi så alienerade redan så vi betraktar vårt arbete som något externt som väsentligen inte tillhör oss, vilket bara gör det än mer angeläget att tänka denna skillnad. Människan är inte bara sin kropp, det är lärdomen från Hegel och Marx när det gäller arbetsbegreppet (som först dyker upp i "Andens fenomenologi"), hon
är också sitt arbete. Hon är inte ett
ting som står ensamt och i förhållande till en massa andra ting, utan hon är väsentligen en
process. Arbetet tillhör alltså människan på ett fundamentalt sätt, på samma sätt som hennes minnen och känslor tillhör henne. Men när någon lägger beslag på hennes arbete så innebär det inte att hon är kvar som hon är och blott säljer bort saker, utan vidare; hon blir i själva verket aldrig av med sitt arbete, det utför hon ju hela tiden, hon kan inte upphöra att producera, hennes relation till naturen är ju just en sådan relation, och hon är en process; vad som händer är helt enkelt att någon lägger beslag på
produkten av arbetet, och denna del av henne framstår följakligen som någon annan inför henne själv. Men det är mer som pågår här:
Karl Marx skrev:Genom att det alienerade arbetet berövar människan ibjektet för hennes arbete, berövar det henne därför också hennes artliv, den verkliga objektiveringen av hennes art och förvandlar hennes fördel i förhållande till djuren till nackdelen att hennes oorganiska kropp, naturen, undandras henne.
På samma sätt är det det alienerade arbetet som deklasserar självverksamheten eller den fria verksamheten till ett medel.
Eller, som han skriver på en sida innan:
Karl Marx skrev:Genom att det alienerade arbetet alienerar människan 1) från naturen, 2) från henne själv, från hennes egen verksamhet, så gör det henne främmande för sin art.
Vårt artliv är ett produktivt liv, vi är skapande varelser, men genom alienationen så framstår arbetet som blott ett medel för överlevnad. Det hade gått fortsätta med det här i all djävla evighet, men om du nu är mån om att begripa det, vilket du säger dig vara, varför läser du inte bara Marx själv då? Jag menar, vad fan skulle poängen vara med att jag sitter och i bästa fall lyckas säga det han säger? Är det inte bättre att jag säger som det? Alltså: FINNS I SJÖN FÖR HELVETE! Vill du veta exakt var så kan jag visa - här:
http://www.marxists.org/archive/marx/wo ... reface.htm Jag menar, du anpassar inte precis allt du säger så att varenda en ska kunna hänga med i det (utvecklingsstörda, eller spädbarn, eller hundar, eller what not), så varför ska jag behöva göra det?
JimmyAberg skrev:Som jag ser det, så är det inte materiella kraften som är den drivande kraften, utan den andliga kraften - dvs. in-spiration.
Har den uppstått
ex-nihilo, eller vad? Det är inte så att du blev inspirerad, eller att du s.a.s.
inspirerades, att du fann inspiration, i världen. Sen måste jag säga att jag har förbannat svårt att se hur inspiration överhuvudtaget skulle kunna vara en "kraft".
Vad gäller din film, så kan jag inte se annat än att det är snubben som trummar, inte nån djävla "inspiration" utan en människa av kött och blod. Men han svängde som fan dock. Jag gillar också folk som spelar på skitgrejer, lite av en principgrej för mig.
JimmyAberg skrev:Varför är detta in-spirerande? Jo, inte eftersom han produktionsförhållanden, han spelar trots allt på kastruller och brukar.
Här visar du bara hur fruktansvärt du missförstått den
dialektiska materialismen. Det du tycks syfta på är det borgerligt ideologiska begreppet för "materialism", ett slags etik som går ut på att vilja konsumera saker till skillnad från att konsumera idéer eller stillhet eller andra mer abstrakta värden. Att skilja så vitt skilda saker åt är ingen svårighet, om du bara hade haft en aning om att det var skilda saker, vilket du skulle ha haft om du hade läst Marx - han och Engels är inte sena att påpeka det där ideologiska språkbruket. Men du brukar ju gå i taket när jag säger att du gör bruk av borgerliga begrepp. Här är det dock helt nödvändigt att påpeka faktumet. Det där har, kort och gott, ingenting överhuvudtaget att göra med den dialektiska materialismen. Och följaktligen inte heller det här:
JimmyAberg skrev:Precis varenda västerlännig har tillgång till dessa verktyg, varför blir då inte alla lika duktiga som honom på att trumma?
Däremot förtjänar det här en utläggning:
JimmyAberg skrev:Varför är detta in-spirerande?... Jo, eftersom han har ande, han har in-spiration.
Ke? Har är inspirerande för att han har inspiration? På vilket sätt skulle det motsäga Marx eller den dialektiska materialismen? Ja, förutom att du då säkert lägger in nåt hokus-pokus spöklikt i detta "ande". Han har arbetskraft, och det är den han ger uttryck för. Om denna arbetskraft i uttryck kan betraktas som ägandes kvaliteten "inspirerande" eller inte kan jag inte svara på. Det förvånar mig i själva verket att du är så djärv att du gör anspråk på att kunna förklara varför en kvalitet av det slaget skulle erfaras av oss. Dock kan jag personligen inte påstå att jag blev nämnvärt inspirerad av honom. Det är väl just därför jag betraktar dig som djärv, du verkar förutsätta att din upplevelse är universal.
Sen försöker du, högfärdig som vanligt, göra nåt slags poäng (men vilket enastående magplask!), och hänvisar till och med till dig själv, i det följande:
JimmyAberg skrev:... detta betyder inte att det är pinnarna som spelar trummorna, precis som (jag sagt innan, dvs) att våra böcker inte läser sig själva på natten, det måste till något mer än bara trummor och trumpinbnar.
Varför inbillar du dig ens att Marx skulle ha sagt nåt sånt? Det här är ju höjden av ignorans! Däremot kan man,
förutsatt att man går genom Derridas kvasi-begrepp "arke-skrift", hävda att all diskursiv verksamhet är tecken som spelar mot sig själva, eller text som kommenterar text. Det innebär alltså att subjektet primärt ses som en
narrativ verksamhet inte som ett
ting eller en
essens. Här skulle det förstås vara på sin plats att du argumenterade för varför vi överhuvudtaget skall anta subjektet som sådant, istället för att
bara påstå det. Annars gör du dig skyldig till just det du beskyllde mig för. Och på tal om det så ska du alls inte ursäkta dig om du har kritik att presentera mig, kritik är nånting bra, men i det här fallet så var det inte mycket till kritik. Försök igen!
JimmyAberg skrev:Formulerat på ett annat sätt: En musikaffär är inte samma sak som en orkester..
Låt mig göra det här så klart det bara kan bli för dig: det är det
INGEN, nånsin, som har påstått, mig veterligen,
ingen i hela djävla världshistorien!
JimmyAberg skrev:Anden är alltså en kvalité, och Materien är kvantitet. Stora hus och nya bilar har inget värde i sig självt, utan är en symbol för ansträningen, för anden
Här ligger du inte så långt från Marx och Hegel, däremot så (utifrån det här lilla stycket text åtminstone) tycks du ha en hemskt ytlig och platt föreställning om kvalitet och kvantitet. Dessa begrepp åtnjuter en mycket speciell plats i dialektiken. Kan vi ta en annan gång, men jag skulle ändå vilja säga här och nu att materia är i själva verket
inget annat än kvaliteter, inget annat och inget mer, utan blott och bart det - kvaliteter. Man kan dock emellanåt ha flera kvantiteter av samma kvalitet - till exempel flera
röda skor, eller vad som helst. Sen finns det, som antytt, en mycket speciell relation mellan kvantitet och kvalitet som negligeras av många, trots att det är oerhört självklart och vi erfar det i vårt vardagliga liv hela tiden. Om man t.ex. har vatten av en viss kvantitet värme, och adderar till den fler kvantiteter värme, så kommer man snart bli på det klara med att man inte bara får en större kvantitet, utan den ackumulerade kvantiteten
slår över i kvalitet när vattnet börjar koka. Det övergår från fast flytande form till gas. Likadant fungerar det förstås åt andra hållet, men där övergår det från gas till flytande, och, när vi når fryspunkten, till fast. Så här fungerar det i en rad olika sammanhang, och det är ett exempel på dialektiskt förnuft. Och det är förstås inget begrepp som förnuftet påtvingar den fenomenala världen, utan det är en inre bestämmelse hos verkligheten själv.
JimmyAberg skrev:Men varför imponerar denna trummis mig mer än en person som åker runt i en BMW? Jo, eftersom BMW:n är en symbol för anden - dvs. den representerar hans ande, hans kraft, hans arbete - hans arbete motsvarar alltså bilens värde - men det garanterar det inte - och därför blir jag inte inspirerad av någon i en BMW.
Inte ens om det var just den där snubben som satt i en BMW?
JimmyAberg skrev:Kreativitet är andens förmåga att göra inflytande på materien, trots dåliga materiella produktionsförhållanden - och det är därför street art trummisen inspirerar.
Du är som sagt fast i den där borgerliga konceptionen av "materialism", men vi bortser från det. Och bortsett från det så håller jag både med och inte med i det du säger här. 1) Det är sant att det
kan vara (inte nödvändigt dock) inspirerande att se någon spela på lousy grejer, i själva verket så gör jag aldrig annat själv, men detta gör jag för 2) utmaningens skull, och det har alltså ingenting med kreativitet att göra. Kreativitet kan man ge uttryck för på såväl dåliga som bra verktyg. Däremot kommer denna kreativitet att få delvis annorlunda uttryck beroende på vilket verktyg man har i handen, emedan det pågår en växelverkan mellan verktyget och den som arbetar med det. Det i sig vittnar, åtminstone för mig, om att det materiella hela tiden
bestämmer arbetets karaktär, eller "the outcome" så att säga, och inte någon abstrakt "kreativitet" eller "inspiration". Inspirationen har sitt upphov i den materiella världen. Kan var nåt så subtilt som att det "känns" på ett visst sätt (på grund av gitarrens kroppsform, eller hur skitiga strängarna är, vad som helst) som gör att en viss idé tar form hos mig, och får sitt utlopp på gitarren. Kreativitet, för mig, låter som en blandning av inspiration och energi/arbetskraft.
Sen ditt andra inlägg:
JimmyAberg skrev:Kul att läsa ditt senaste inlägg, det märks verkligen att du mer och mer börjar uttrycka en förståelse för andlighet, inte andlighet ála New Age, utan att du rör dig bort från ditt tidigare socialkonstruktivistiska dogma att "språket är allt"
Var finner du några tecken på att jag skulle röra mig bort från mitt "tidigare socialkonstruktivistiska dogma"? Vad jag redogjort för är Hegels ståndpunkter, och Hegel är givetvis ingen postmodernist.
JimmyAberg skrev:Du har ofta tidigare förkastat mina tankar kring det "rena subjektet" utifrån antagandet att allt måste underkasta sig språket/begreppen, men genom din läsning av Hegel, så börjar du mer och mer ge uttryck för att det finns ett "begreppens upplösande" då vi går "bortom" "begreppens underkastelse" genom att förstå begreppens begränsning (inte begreppens begränsing som ett faktum, utan som en händelse), och därför inte längre tvångsmässigt vara "underkastad begreppen".
Här läser du både mig och Hegel fel, skulle jag säga. Tvärtom är det ju en relativism som uppdagas med "händelsen", en oförmåga att bestämma den som en närvaro, "différance" osv. Och Hegels kritik av Kant bottnar ju delvis just i detta att Kant förutsätter eviga begrepp, medan Hegel menar dem vara beroende av tid och rum. Av detta skäl ensamt kan man kalla Hegel för just en "socialkonstruktivist", och det gör ju också de som använder sig (urskiljningslöst) av det begreppet; man klumpar ihop såväl strukturalister, som poststrukturalister, som marxister, som hegelianer, som existentialister, som en massa annat under en och samma etikett: "socialkonstruktivister". Med det begreppet så kommer emellertid alltid, av nödvändighet, att missförstå poststrukturalismen, då man tar den för
något istället för ett
intet. Notera också citatet av Hegel där han pratar om negationen, risken finns att man annars föreställer sig det hela allt för platt och missar poängen. På det sättet skall också "händelsen" eller "överraskningen" tänkas, inte dialektiskt som negationens negation (det var inte vad jag menade med uppmaningen att kolla in hegelcitatet), utan som ett
intet snarare än ett
något. Det innebär egentligen bara det enkla faktum att frågan "Vad är 'händelsen'?" inte kan ställas emedan den förutsätter just att det som frågas efter
är närvarande, i sig, eller åtminstone är möjligt att
presentera i sig. Men det är inte händelsen, den är väsentligen inte något substantiellt, utan just det som föregår och möjliggör varje s.k. "substans", eller åtminstone varje företeelse man till skriver föreställningen om en substans, såväl som denna föreställning själv och allting annat.
Att begreppen skulle kunna upplösas, det har jag väl aldrig motsatt mig? Tvärtom har jag ju alltjämt hävdat att det inte finns någon en gång för alla giltig mening hos något överhuvudtaget! Däremot, om du menar att man kan
frigöra sig från begreppsligheten så menar jag att du är helt ute och cyklar. Det är en fruktansvärt naiv dröm. Vad jag hävdat är, med Heidegger, att "språket är varats hus". Något som egentligen också måste antas när det gäller Hegel - för språket är
platsen för andens medvetandegörande av sig själv, det är där förnuftet lever så att säga.
Dock så undrar jag lite över det du skriver sen och summerar som:
JimmyAberg skrev:Du har alltså börjat ge uttryck för att det finns en "upplösning" (annars vanligtvis kallat "upplysning").
"Börjat erkänna" och "börjat ge uttryck för"? Det har jag väl alltid hävdat? När har jag
nånsin sagt nånting annat? Vad jag däremot inte går med på är att detta skulle vara någon "upplysning" eller att det ens behöver vara önskvärt. Snarare så hävdar jag det vara ett
faktum, och detta för att subjektet
väsentligen är en narrativ konstruktion ("socialkonstruktivism"), vilket innebär, inte att det idag är en realitet och att det omsider blir en fiktion som man genomskådar någon gång senare utan att det alltid-redan är upplöst för samtliga individer (eller upplöst implicerar fortfarande att det skulle ha inträffat någon gång, att det skulle ha funnit ett tillstånd som var annorlunda, och är därför ett ord som borde skrivas genomstruket), att det aldrig har hållit ihop överhuvudtaget, att just detta att det "hållit ihop" har varit en fiktion från första början. Detta följer dock av Derridas "arke-skrift", men det är en annan historia. Jag blir förvirrad av din läsning av mig. För att vara tydlig dock: ser inget skäl till att kalla "upplösningen" (som inte är en upplösning i och med att den alltid varit ett faktum, och inte en händelse, det vill säga subjektet har aldrig varit ett ting [eller subjekt] överhuvudtaget) av subjektet för upplysning. Ser det rent av som en ganska fånig och dum fixidé att sträva efter nåt sånt. För det första för det absurda i det hela, och för det andra eftersom det är ett faktum och därför förefaller bra dumt att sträva efter (och inte minst för att strävan i sig alltjämt är en bekräftelse av att man inte accepterar det
som det faktum det är).
JimmyAberg skrev:Jag förstår om du nu kommer kritisera mig för det jag säger här. Jag välkomnar naturligtvis din kritik, som kritik, inte som godtyckligt avfärdande.
Bra! Fast det verkar som att en hel del behöver redas ut innan det ens kan bli frågan om någon kritik, jag menar det går ju inte kritisera saker om man inte har en (i någon mån) riktig föreställning om dem. Nära skjuter ju ingen hare. Kritik vill jag dock gärna ha, ju mer desto bättre. Det är väl det primära skälet till att jag skriver här, möjligheten till kritik, till andras perspektiv, vilket är just det som man aldrig kan uppamma på egen hand, just det som den Andre innebär.