Identitetslagen - slut på alla missförstånd?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 08 okt 2009 21:04

J R Auk skrev:
Vi måste utgå ifrån sådana självklarheter som att existensen existerar, A=A och verklighetens primat. Rands tre axiom innebär kort och gott ingenting mer än insikten att alla kunskaps/sanningsanspråk måste grunda sig på föreställningen att våra sinnesintryck motsvaras av en faktiskt existerande logiskt sammanhängande verklighet utanför oss.

Såg det här. Och blir ju tvungen att rycka ut.

Om du gör en dualism av föreställning och verklighet så är inte identitetssatsen A=A, eller A är A. Den naiva realismen kan inte säga att föreställning är åtskild från verkligheten utan måste säga att föreställningen är verkligheten. I ditt uttryck borde det heta att a = A eller liknande, för att symbolisera det hela.

Och helt plötsligt är det inte en identitetslag utan en likhetslag.

Nej, a (vår bild av verkligheten) är inte A (verkligheten). Däremot är a (min bild av en stol/ begreppet stol) = a och A(en viss fysisk stol) = A.
Sambandet mellan a och A är dock linjärt (A = ka + m).  K  och m är våra mänskliga glasögon som färgar verkligheten på ett konsekvent sätt.

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 08 okt 2009 21:06

J R Auk skrev:
Somliga spår kan vara villospår, men i det stora hela går det framåt mot större kunskap om verkligheten

Du menar med mer välgrundade antaganden om verkligheten?

Eller hur definierar du "kunskap"?

Ja med "kunskap" menar jag mer välgrundade antaganden om verkligheten.

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 08 okt 2009 21:11

J R Auk skrev:Däremot är ordet sig självt för sig självt, det som vi syftar på, om något sådant finns, det som är det "verkliga" (om något sådant finns) är sig självt.

Ja, det är just det som är innebörden av identitetslagen.

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 08 okt 2009 21:15

biggj skrev:Hejsan!

Klurigt med att helt objektivt analysera verkligheten!

Om en människa ser på en sten, samtidigt som en fluga ser på samma sten - ser de då samma objektiva verklighet? :lol:

MVH
bigj

Det kan vi givetvis aldrig veta. Det enda jag kan veta med 100 % säkerhet är att någonting existerar och möjligen att mina bilder av verkligheten finns. Huruvida dessa bilder faktiskt korresponderar mot en objektiv verklighet går inte att veta. Dock har vi alla goda skäl i världen att utgå ifrån att både flugan och människan studerar samma objektiva verklighet.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 08 okt 2009 21:51

Förutom då att flugan givetvis inte tittar på en sten.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 08 okt 2009 21:52

Logos skrev:Jaha då, hoppla hej, barnen sover så nu kör vi.

Överlag kan man säga att identitetssatsen har sin plats som ett axiom i ett logiskt system. Men vad är då ett axiom? Jo någonting som du måste anta för att hålla ihop det logiska systemet. En konstant, så att säga, som reglerar variablernas ordning gentemot varandra. Och visst kan ett logiskt system vara användbart, men det är ju en rätt avancerad skolastik att anta att verkligheten skulle av sig själv ha någon form av logisk ordning som grundval bara för att du tillskriver den en logisk ordning. Läs Hume!

Orsaken till att vi tillskriver verkligheten en logisk ordning är att alla våra erfarenheter tyder på detta. Om vi renodlar de mönster som framgår ur mänsklighetens samlade erfarenheter och skalar av dem till det yttersta kommer vi fram till bland annat identitetslagen. Om vi däremot erfor att saker och ting i vår omgivning förvandlades till andra ting hur som helst, att min katt får vingar och flyger iväg, att huset börjar brinna utan att brinna ner osv. så skulle vi inte ha några erfarenheter som vi kan integrera med vårt förnuft och se sammahang och struktur i. I en sådan värld skulle inte erfarenheterna stödja att verkligheten är en logisk ordning.

Hela vårt männksliga kunskapsbygge är ett logiskt system. Det är med största sannolikhet logiskt av den anledningen att verkligheten är logisk. När våra erfarenheter pekar på att verkligheten är logisk och förutsägbar så generaliserar vi och antar och att verkligheten faktiskt är det den är och ser identitetslagen som en av grundpelarna för kunskap. Sedan kan vi använda logik och konsekvens som ett av kriterierna för att skilja kunskap från fantasi. Detta var varför vi människor faktiskt kommer till insikt rent praktiskt om identitetslagen. Men den går även att resonera sig fram till på teoretisk väg, som någonting som krävs för att det alls ska gå att göra kunskapsanspråk.

"För att något alls ska gå att veta krävs 3 villkor:
1. Det måste finnas något att vinna kunskap om
2. Det måste finnas någon som vinner kunskap
3. Att vinna kunskap om något är att vinna kunskap om vad det verkligen är (om det inte är något finns inget att vinna kunskap om)

Dessa 3 villkor är det absolut mest grundläggande vi måste acceptera om det överhuvudtaget ska vara möjligt att leva, röra sig, äta, tänka och gå. Även om dessa tre antaganden inte går att bevisa till 100 % eller kan sägas innehålla evig sanning är det de mest grundläggande och O-reducerbara vi har tillgång till. Dessa villkor måste vi per definition bygga allt vårt tänkande och handlande på. Ur detta följer tre axiom: Existens, medvetande och identitet. Existensen existerar (det finns saker i verkliga rummet) medvetandet är medvetet (medvetandet kan vinna kunskap om det som verkligen finns) och A = A (saker är verkligen det de är och inget annat).

Ur dessa tre axiom följer en mängd följdsatser. Här är två exempel: Ur identitetslagen (A = A) följer att A inte = inte A. Detta innebär att motsägelser inte kan existera. Motsägelselagen är en följdsats till identitetslagen. Om identitetslagen tillämpas på handling och rörelse kan lagen om orsak och verkan härledas. Om varje ting är vad det är och inget annat kan det bara verka på ett visst sätt och inget annat. Det ingår alltså i tingens natur att följa orsakslagen.

Nästa steg i den objektivistiska tankebyggnaden är att ta in människan i verkligheten. Rand gör två antaganden om människan. Människan har ett förnuft och kan välja. Människans förnuft är medvetet om existensen/verkligheten och identifierar och integrerar det material som sinnena ger. Människan upptäcker verklighetens natur och hur saker och ting hänger ihop genom att tillämpa de tre grundläggande o-reducerbara axiomen på sin erfarenhet. Fantasifoster och konstiga idéer följer inte kunskapens tre axiom och är därför inte en del av det rationella förnuftet. Fantasifoster kan därför enkelt skiljas från verkligheten genom att de inte går att undersöka, inte följer identitetslagen, orsakslagen, motsägelselagen, och lagen om existensens primat (att existensen har företrädesrätt framför medvetandet [medvetandet observerar bara existensen]). " (min vanliga källa s. 42) :-D

Logos skrev:Du visar en viss brist på förståelse redan i ditt första inlägg, då du konsekvent tillskriver en viss partikel en viss identitet, och argumenterar därifrån om dess egenskaper, medan problemet till stor del ju handlar om att tillskriva en "partikel" en viss identitet över huvud taget! Det är precis som JR skriver, beskrivningen av partikeln kan antingen aldrig vara partikeln i sig, eller så är det bara beskrivningen som är partikeln i sig!

Och förövrigt vill jag inflika att man i formell logik brukar skriva a <-> a, alltså om och endast om a gäller så gäller a. Vi måste fortfarande ta reda på om a gäller!

Beskrivningen av partikeln är endast en beskrivning och inget mer. Partikeln i sig är endast partikeln i sig och inget mer. När vi pratar om olika ting i verkligheten som t.ex. partiklar så använder vi begrepp, beskrivningar av tingens karakteristiska egenskaper. Det skenbara problemet med kvantifysiken är att det inte finns "någon partikel i sig" eftersom att den befinner sig i ett odefinierat kvanttillstånd. Den parikel i sig som existerar under en observation existerar inte i sig när den inte observeras.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 08 okt 2009 22:28

Om vi renodlar de mönster som framgår ur mänsklighetens samlade erfarenheter och skalar av dem till det yttersta kommer vi fram till bland annat identitetslagen

Fast du är ju inte ute efter mänsklighetens samlade erfarenheter (hur nu något sådant skulle kunna vara möjligt?), du är ute efter en textmässig diskurs härledd ur en del av mänsklighetens erfarenheter. Du gör det klassiska misstaget att tänka dig ordet som ekvivalent med det som det försöker beskriva. Jag får helt enkelt ge dig en liten hemläxa: Wittgenstein och Hume. Lycka till!
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 08 okt 2009 22:43

Logos skrev:
Om vi renodlar de mönster som framgår ur mänsklighetens samlade erfarenheter och skalar av dem till det yttersta kommer vi fram till bland annat identitetslagen

Fast du är ju inte ute efter mänsklighetens samlade erfarenheter (hur nu något sådant skulle kunna vara möjligt?), du är ute efter en textmässig diskurs härledd ur en del av mänsklighetens erfarenheter. Du gör det klassiska misstaget att tänka dig ordet som ekvivalent med det som det försöker beskriva. Jag får helt enkelt ge dig en liten hemläxa: Wittgenstein och Hume. Lycka till!

Nu hänger jag inte med... jag beskrev den enda grund vi har för antagandet att verkligheten är logisk och sammanhängande, nämligen våra erfarenheter. Vi kan lika gärna renolda de mönster som framgår ur en enksild människas erfarnheter om du föredrar det resultatet blir ungefär detsamma.

Jag har varit ganska noga med distinktionen mellan våra begrepp och det begreppen korresponderar mot. Var menar du att jag gör ett misstag?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 okt 2009 23:21

samuelkazen skrev:
J R Auk skrev:
Somliga spår kan vara villospår, men i det stora hela går det framåt mot större kunskap om verkligheten

Så kunskap är:

A: relativ

B: approximativ

C: stipulativ

Vad händer då med det vi har kunskap om, i anslutning till identitetslagen?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 okt 2009 23:23

samuelkazen skrev:
J R Auk skrev:
Vi måste utgå ifrån sådana självklarheter som att existensen existerar, A=A och verklighetens primat. Rands tre axiom innebär kort och gott ingenting mer än insikten att alla kunskaps/sanningsanspråk måste grunda sig på föreställningen att våra sinnesintryck motsvaras av en faktiskt existerande logiskt sammanhängande verklighet utanför oss.

Om du gör en dualism av föreställning och verklighet så är inte identitetssatsen A=A, eller A är A. Den naiva realismen kan inte säga att föreställning är åtskild från verkligheten utan måste säga att föreställningen är verkligheten. I ditt uttryck borde det heta att a = A eller liknande, för att symbolisera det hela.

Nej, a (vår bild av verkligheten) är inte A (verkligheten). Däremot är a (min bild av en stol/ begreppet stol) = a och A(en viss fysisk stol) = A.
Sambandet mellan a och A är dock linjärt (A = ka + m).  K  och m är våra mänskliga glasögon som färgar verkligheten på ett konsekvent sätt.

Du är alltså naiv realist? Och märk att det inte är som värdeord jag använder "naiv".
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 09 okt 2009 08:45

Hejsan!

Om en människa ser på en sten, samtidigt som en fluga ser på samma sten - ser de då samma objektiva verklighet?
Om flugan ser på samma sten som människan vid detta tillfälle ser på, men bägge ser olika verkligheter, är då fortfarande A lika med A? Är stenen människan ser på en mänsklig tolkning av det hon ser, dvs en objektiv tolkning? Kan tolkningar förresten vara objektiva utan att subjektiva värden laddas in i begreppet? :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 10 okt 2009 09:50

J R Auk skrev:
samuelkazen skrev:
J R Auk skrev:

Så kunskap är:

A: relativ

B: approximativ

C: stipulativ

Vad händer då med det vi har kunskap om, i anslutning till identitetslagen?

Nej, kunskap är inte något relativt odefinierat flum som kan anpassas och betyda olika saker i olika sammanhang. Kunskap är väldigt exakt och tydlig och betecknas bättre som objektiv.

Från tråden om äganderätten:

"Men du har fel i att kunskap inte kan vara objektiv. Ditt missförstånd beror antagligen på att du tolkar begreppet ”objektiv” något annorlunda än jag och Rand. Du menar antagligen att objektiv kunskap är den slutgiltiga sanningen. Rands och min tolkning av ”Objektiv” motsvara snarare begreppet ”legitim” än ”sann”. Våra sinnesintryck motsvara linjärt faktiska skeenden och ting i verkligheten. När vi observerar verkligheten når vi för det mesta objektiv kunskap om den, kunskap som nästan alltid är helt sann. De teorier vi bygger på våra faktiska observationer behöver dock inte vara helt sanna, även om våra empiriska studier var fläckfria. Teorier är oftast bara sanna till en viss sannolikhet. Ju fler empiriska studier som stödjer en teori desto större är sannolikheten att det förhåller sig på ett visst sätt.

Alltså, en teoris objektivitet minskar inte bara för att den aldrig kan bevisas till 100 % och för att den antagligen aldrig är sann till 100%. Objektiviteten minskar dock om det empiriska underlaget för teorin är tvivelaktigt. Våra sinnen kan fungera dåligt, få spatt och lura oss. Dessutom kan vi fantisera och få underliga syner. Denna form av ”falsk empiri” sorteras bort från verklig empiri genom kunskapens 3 axiom: existens, medvetande och identitet. Tillämpas dessa axiom på våra sinnesintryck förstår vi att något som jag upplever som inte logiskt stämmer överens med majoriteten av mina upplevelser samt övrigas upplevelser är en synvilla och att en teori som inte är konsitent och logisk innehåller felaktigheter. Eftersom att kunskapens 3 axiom är något som vi inte alltid lyckas tillämpa helt och hållet så lyckas vi inte alltid nå helt objektiv kunskap. Eftersom att många människor är irrationella och inte tänker konsekvent så når de bara halvobjektiv kunskap om verkligheten.
"

Vad gäller identitetslagen så bildar vi människor kunskap genom att bilda begrepp. Relationen mellan våra begrepp och verkligheten är som sagt linjär. De är inte helt godtyckliga och subjektiva. De motsvaras inte heller av någon exakt urbild inhuggen i sten utan kan förändra och utvecklas. Våra begrepp är objektiva i den meningen att de bygger på faktiskt iakttagna likheter och skillnader hos de fysiska objekten.

Ett citat till från den gamla tråden:
"Det stämmer att det finns en viss ”tolerans” inbyggda i våra begrepp. Vad objekt klassas som beror på olika egenskaper hos själva objektet. Själva begreppet är en objektiv måttstock mot vilket olika föremål testas. Att alla de föremål som klassas under ett viss begrepp (t.ex under begreppet bord) inte är exakt likadant utformade har ingen som helst betydelse så länge de uppfyller de olika krav som vi ställer på något för att det ska klassas som ett bord (dvs så länge föremålet uppvisar de egenskaper som utgör själva begreppet). Att säga att ett bord A = ett annat bord A är inte att säga att de ser exakt likadana ut, utan att säga att de är identiska vad gäller deras ”bordighet”, vad gäller de likheter och skillnader vi identifierar som ett bord. Sedan kan givetvis ”bordigheten” finnas i olika hög grad hos olika föremål, men både mycket ”bordiga” bord och ”bordiga” bord är fortfarande bord (A är fortfarande A) eftersom att en viss tolerans finns inbyggd i själva begreppet ”bord”. Denna tolerans innebär inte att våra begrepp är subjektiva eller att A bara är A ibland. A = A måste gälla inom logiken och mattematiken och det måste också gälla i verkliga livet (men där i meningen att saker verkligen är det de är, och reagerar på omgivningens impulser i enlighet med sin natur). "

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 10 okt 2009 09:57

J R Auk skrev:
samuelkazen skrev:
J R Auk skrev:

Du är alltså naiv realist? Och märk att det inte är som värdeord jag använder "naiv".

Nej, jag menar inte att våra begrepp ÄR verkligheten eller att det vi upplever med våra sinnen är en ren obesudlad bild av verkligheten. Jag menar däremot att våra sinnesintryck och begrepp bygger på verkligheten (om än en förvräng version) där verklighetens intryck lett till signalsubstanser i vår hjärna. Dessa signalsubstanser påverkas av vår mänskliga natur, vårt sätt att tänka, våra sinnens defekter osv. Därav proportionalitetskonstanten...

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 10 okt 2009 10:00

biggj skrev:Hejsan!

Om en människa ser på en sten, samtidigt som en fluga ser på samma sten - ser de då samma objektiva verklighet?
Om flugan ser på samma sten som människan vid detta tillfälle ser på, men bägge ser olika verkligheter, är då fortfarande A lika med A? Är stenen människan ser på en mänsklig tolkning av det hon ser, dvs en objektiv tolkning? Kan tolkningar förresten vara objektiva utan att subjektiva värden laddas in i begreppet? :lol:

MVH
bigj

Din fråga är omöjlig om innebär en självmotsägelse. Du kan inte både anta att de tittar på "samma sten" och att båda ser "olika verkligheter" samtidigt. Om de ser olika verkligheter tittar de ju på olika stenar. Om de tittar på samma sten iakttar de ju samma verklighet.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 10 okt 2009 11:12

Hejsan!

Självmotsägelse?

Du svarar ju själv på frågan samuelkazen, det jag försökt påtala för dig hela tiden, att vi tolkar verkligheten subjektivt:

"Nej, jag menar inte att våra begrepp ÄR verkligheten eller att det vi upplever med våra sinnen är en ren obesudlad bild av verkligheten."

Äntligen tycks tioöringen ha trillat ned! Och därmed faller hela teorin med objektivismen och dess påstådda objektivitet!

Schack Matt..... :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Återgå till "Politik och samhälle"