Genteknik

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Stefan

Inläggav Stefan » 26 feb 2005 11:44

Det gjorde Hitler och grabbarna oxå.

Det finns mängder av saker Hitler gjorde som inte var dåliga. T ex åt han mat. Ska vi sluta att äta mat för den sakens skull?

Vad gör oss bättre bara för att vi genmanipulerar?

Jag vet inte om du refererar till koncentrationslägren. Det är väl ganska uppenbart att de var värre än ev genmanipulation är. Jag ser inte vilket relevans Hitler har överhuvudtaget.

Vad är ett bättre liv i?

Jag tror att de flesta människor inte har exakta kriterier. Men de flesta skulle t ex säga att det är bättre att inte svälta än att svälta, allt annat lika. I många fall kan vi ganska lätt säga vilket liv vi föredrar.

Vad händer om jag blir mördad, får cancer eller inte kan få barn sedan, när jag välsignats med ett bättre liv från forskaren. Vad händer om mitt kromosomfel inte kan rättas till?

Är det här ett argument? Om en genmanipulerad person blir mördad är det givetvis inte bra. Det samma gäller en icke-genmanipulerad person. Det har ingen som helst relevans.

Ärligt talat har jag svårt att se vilka argument du framför.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 27 feb 2005 01:39

Där ser man. Om jag uttrycker mig såhär.
Innan man tror sig ha funnit en lösning som räddar mänskligheten så skall man förstå att den även kan hamna i fiendes läger.
Och om man ser till historien så kan vi anta att folk alltid kommer att vilja tjäna pengar på allt som går att tjäna pengar på, samt äran förstås godiset för egoisten.
Det låter som en utopi att kunna skapa växter som kan klara afrikas hårda klimat, då kan vi se somaliabarnen hoppa runt med friska runda kinder... men vem betalar? Vad är priset?

Det var det jag menade med mitt inlägg.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Återgå till "Naturvetenskap"