Mirakel i olika religioner?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 13 aug 2013 16:47

Algotezza skrev:När tidmätningen tar slut, tar tiden då slut? Finns tiden om ingen mäter den?

Om vi mäter avståndet mellan två punkter, bestämmer vi hur långt det är mellan dessa punkter. Om vi struntar i att mäta ändrar det inte så mycket. Skall vi gå sträckan (som var nästan 4 km) kanske det tar oss ca 45 minuter. Vi kommer att finna att såväl tid som distans är realiteter. Vi kommer att känna det i kroppen. Kanske behöver man sätta sig en stund och låta pulsen lugna sig något. Där jag bor är hela omgivningen en lång geologisk förkastning (ett sluttande plan) som bildar en horst som sträcker sig flera mil. Tiden är i sig en grundenhet som inte kan härledas vidare, precis som längd och massa.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 aug 2013 17:37

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:När tidmätningen tar slut, tar tiden då slut? Finns tiden om ingen mäter den?

Om vi mäter avståndet mellan två punkter, bestämmer vi hur långt det är mellan dessa punkter. Om vi struntar i att mäta ändrar det inte så mycket. Skall vi gå sträckan (som var nästan 4 km) kanske det tar oss ca 45 minuter. Vi kommer att finna att såväl tid som distans är realiteter. Vi kommer att känna det i kroppen. Kanske behöver man sätta sig en stund och låta pulsen lugna sig något. Där jag bor är hela omgivningen en lång geologisk förkastning (ett sluttande plan) som bildar en horst som sträcker sig flera mil. Tiden är i sig en grundenhet som inte kan härledas vidare, precis som längd och massa.

Tiden är en cerebral/andlig enhet som fysiken med hjälp av en platt och substanslös definition försöker göra objektiv och placerad utanför oss. "Tid = det vi mäter med klockor" - och vad är en klocka? Vad är det "att mäta tid"?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 13 aug 2013 18:15

Algotezza skrev:Tiden är en cerebral/andlig enhet som fysiken med hjälp av en platt och substanslös definition försöker göra objektiv och placerad utanför oss. "Tid = det vi mäter med klockor" - och vad är en klocka? Vad är det "att mäta tid"?

Klockor mäter givetvis någonting helt annat än någon slags cerebral/andlig enhet. Att nervsystemet kan förnimma tidens gång är välkänt. Kroppen har sin dygnsrytm, vi har en hel del olika behov som kan beskrivas som cykliska. Det är från naturens cykliska rörelser vi hämtat de enheter som vi beskriver tiden med. Ceciumklockan är en sen uppfinning från 1967. Den var bland annat nödvändig att införa, för att data och teletrafik skulle kunna fungera på ett smidigt sätt mellan de stora telestationerna. Men du får förklara varför du tror att tid är en andlig enhet. Vad är en andlig enhet?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 aug 2013 18:35

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Tiden är en cerebral/andlig enhet som fysiken med hjälp av en platt och substanslös definition försöker göra objektiv och placerad utanför oss. "Tid = det vi mäter med klockor" - och vad är en klocka? Vad är det "att mäta tid"?

Klockor mäter givetvis någonting helt annat än någon slags cerebral/andlig enhet. Att nervsystemet kan förnimma tidens gång är välkänt. Kroppen har sin dygnsrytm, vi har en hel del olika behov som kan beskrivas som cykliska. Det är från naturens cykliska rörelser vi hämtat de enheter som vi beskriver tiden med. Ceciumklockan är en sen uppfinning från 1967. Den var bland annat nödvändig att införa, för att data och teletrafik skulle kunna fungera på ett smidigt sätt mellan de stora telestationerna. Men du får förklara varför du tror att tid är en andlig enhet. Vad är en andlig enhet?

En åskådningsform enl. Kant. "Upplevelseglasögon". Vi "ser" att tiden "finns" där vi inte varit i det förflutna, där vi varit och runt om i världen/kosmos och i framtiden eftersom vi betraktar "förflutenhet", "nutid" och "framtid" samt "kosmos" med dessa "glasögon".

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 13 aug 2013 22:37

Sigurd: Hur tänker du kring trevärd logik och kan du tänka dig en fyrvärd logik? http://sv.wikipedia.org/wiki/Sanningsv%C3%A4rde
Vad tror du om trestegsmodellen? (hittar inte direkt en enkelt förklarande länk här)
Och jooodå, visst är du mottaglig för flaskpost :)

Anne

Inläggav Anne » 13 aug 2013 23:10

Algot: Var det verkligen Kant som kom på och skrev något i stil med "vi ser inte verkligheten som den är, utan som vi är"?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 13 aug 2013 23:45

lynx skrev:Algot: Var det verkligen Kant som kom på och skrev något i stil med "vi ser inte verkligheten som den är, utan som vi är"?

“We do not see things as they are, we see things as we are”
Citatet tillskrivs Talmud och Anais Nin (1961)

“Everything intuited or perceived in space and time, and therefore all objects of a possible experience, are nothing but phenomenal appearances, that is, mere representations, which in the way in which they are represented to us, as extended beings, or as series of changes, have no independent, self-subsistent existence apart from our thoughts.”
– Immanuel Kant, Critique of Pure Reason.
Moderator

SigurdV

Inläggav SigurdV » 14 aug 2013 00:58

lynx skrev:Sigurd: (1)Hur tänker du kring trevärd logik och kan du tänka dig en fyrvärd logik? http://sv.wikipedia.org/wiki/Sanningsv%C3%A4rde
(2)Vad tror du om trestegsmodellen? (hittar inte direkt en enkelt förklarande länk här)
(3) Och jooodå, visst är du mottaglig för flaskpost :)
(3) Hä! (me lite finsk klangbotten i talet)
(1) Det räcker med negation och ETT sanningsvärde:
ALLA n-värdiga logiker är reducibla dit.
Formellt sett krävs minimalt ett "logiskt" tecken.
Jag borde kanske redigera lite grann: wiki verkar tro på fundamental dualitet?
(2)Vad är månne trestegsmodellen?
Steg 1 #lynx#!
Steg 2 svimma!
Steg 3 öppna ögonen...?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 aug 2013 00:59

Ett mirakel är en oväntad och uppseendeväckande händelse, ofta men inte alltid förknippad med religion.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 aug 2013 08:46

Zokrates skrev:Ett mirakel är en oväntad och uppseendeväckande händelse, ofta men inte alltid förknippad med religion.

Den ska väl helst strida mot naturlagarna. Sådana mirakel tror jag inte på. De kan strida mot kända naturlagar (vid en viss tidpunkt) men väl vara en följd av och kunna inordnas under vidare lagbundenheter/naturlagar vi ännu inte fått korn på och formulerat.

Men för mig är mirakel det som väcker min förundran, glädje och livslust - och som jag kan uppleva men inte fullt ut förstå och förklara, allt det som ibland kallas "existentiella frågor".

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 14 aug 2013 08:53

Jag läste nyss expressen http://www.expressen.se/nyheter/tararna ... a-lusbajs/ Kan det finnas en möjlighet att det är både och...?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 aug 2013 09:20

lynx skrev:Jag läste nyss expressen http://www.expressen.se/nyheter/tararna ... a-lusbajs/ Kan det finnas en möjlighet att det är både och...?

Det brukar kallas honungsdagg, honey dew. Det är sådant myror tar hand om när de använder löss som sina kor. Saknas det blommande blommor tar bina hand om det. Honung är i grunden bispyor som alltså kan vara uppblandat med lusbajs. Rena hälsokosten! Ägg är hönsmens, enligt min svåger.

Gud kan väl gråta via lössens matsmältningsapparat. Guds vägar äro outgrundliga.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 14 aug 2013 10:28

lynx skrev:Jag läste nyss expressen http://www.expressen.se/nyheter/tararna ... a-lusbajs/ Kan det finnas en möjlighet att det är både och...?

Det redovisas en fullt naturlig förklaring och det borde ju vara något att glädjas åt. Trist är det att se kristna människor som tar tillfället i akt att exkludera dem som anses svaga i sin tro en plats i Guds rike.
"– Jag vet att det kommer från Gud, och den som är svag i sin tro kommer att nekas tillträde till Guds rike, säger en församlingsmedlem till Fox News."

Eller då man läser om kända under, som det i Lourdes, Frankrike år 1858 och förstår att hundratusentals pilgrimer årligen besöker källorna för att be om bot för sina sjukdomar. På sätt och vis är det ju bara bra att många säger sig ha blivit helt friska. Men läker det benbrott, skallskador, tumörer, bipolär sjukdom, gallsten eller flintskallighet? Jag skulle vilja se det dokumenterat.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 14 aug 2013 10:49

Jag tror iallafall inte att det fungerar så med exkludering. Många människor som betraktar sig som förträffligt troende är väldigt långt ifrån ett kärleksfullt perspektiv som skulle fungera i nåt sorts Eden. Tvärtom i en del fall. Ett exempel jag känner till personligen och förklarar "nazismen i vissa läger" är någon jag känner som besökte ett par som hon kände från barndomen. De hade nu gått med i Jehovas vittnen och hade en liten unge i 5-års åldern som sa till min besökande vän "du kommer brinna i helvetet!" då hon inte var med i Jehovas. Med tanke på deras tankesätt med 144 000 så undrar jag vad de ska göra med överskottet som trots allt tillhör denna tro.

Problemet som jag uppfattar det, Pilatus, är att - som jag anser det - du har fått en förklaring som du förnuftmässigt internaliserar och som jag uppfattar är lika svartvit i - ursäkta mig - som många religiösa i sitt enkelspåriga tänk. Lusbajs. Punkt. Guds tårar. Punkt. Ett elastiskt sinneslag kanske kan utökas något?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 14 aug 2013 23:54

lynx skrev:Problemet som jag uppfattar det, Pilatus, är att - som jag anser det - du har fått en förklaring som du förnuftmässigt internaliserar och som jag uppfattar är lika svartvit i - ursäkta mig - som många religiösa i sitt enkelspåriga tänk. Lusbajs. Punkt. Guds tårar. Punkt. Ett elastiskt sinneslag kanske kan utökas något?

Om jag internaliserat andras uppfattning om under, helande, tungomålstal och sekterism så måste det vara bra många år sedan. Jag reagerar tämligen negativt mot sådant, det kan jag gärna erkänna. Men det är uppfattningar av gammalt datum, kanske betingat av min uppväxtmiljö. Intresse för religion har flera i tidigare generationer haft. Jag har även släktingar som varit biskopar, t ex i Växjö, Nicolaus Krokius 1575-1646. Krok (Krokius) är en vitt utbredd småländsk prästsläkt, vars äldsta led ej är fullt klarlagda, men en av de äldsta av ”Krokarna” verkar vara Peder Krok gift med Sisla Uggla. Allt enligt Wikipedia. Några mirakel har såvitt mig bekant aldrig inträffat inom släkten.

Tror du själv på mirakel Lynx? Eller är det en öppen fråga? Är det väsentligt att uppgifter om mirakel kan beläggas på ett godtagbart, eller fullt verifierbart sätt? Eller räcker det med vittnesmål som ett kyrkligt samfund ställer sig bakom i förvissning om dess äkthet och trovärdighet?
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"