Tranorna brukar komma trumpetande över Lund och Skåne i slutet av mars. Vissa spjutspetsar kan komma tidigare.
Här ett litet video-clip från i fjol 26 mars när de kretsade över Utmarksvägen i Lund, när precis stigit av bussen.
http://www.flickr.com/photos/algotezza/6861855554/
/Algotezza
Våren
Moderator: Moderatorgruppen
Våren
Algotezza aka Algotezza
Våren
Fågelskådningsexpert Anders! (eller någon annan). Är det en person som räknar alla ankommande tranor? Om det kommer väldigt många på samma gång eller från flera håll,missar han inte några då. Om flera personer räknar,är det inte risk att några tranor blir räknade flera gånger. Kommer det fåglar på natten i mörkret,syns dom och sista frågan;kan någon flock lyfta och återkomma med risk att bli dubbelräknade.
Våren
scirocco skrev:Fågelskådningsexpert Anders! (eller någon annan). Är det en person som räknar alla ankommande tranor? Om det kommer väldigt många på samma gång eller från flera håll,missar han inte några då. Om flera personer räknar,är det inte risk att några tranor blir räknade flera gånger. Kommer det fåglar på natten i mörkret,syns dom och sista frågan;kan någon flock lyfta och återkomma med risk att bli dubbelräknade.
De flyger från Tyskland på morgonen, drar iväg över Östersjön och kommer sedan över Lund på eftermiddagen. De flyger aldrig nattetid.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Våren
Tar de då hela sträckan så att de anländer före skymning. I så fall kommer det väldigt många på en gång på kvällskvisten. Kanske de stannar på vägen och startar tidigt nästa morgon(detta skriver jag tack vare att jag inte vet). Undrar också om tranorna räknar hur många människor de passerar,och för bok år från år. Kanske de istället räknar något annat djur eller byggnader och träd. Är tranan religiös från födseln eller blir den det när den är död. Ja det är många tunga frågor att spekulera kring inför våren.
Våren
scirocco skrev:Tar de då hela sträckan så att de anländer före skymning. I så fall kommer det väldigt många på en gång på kvällskvisten. Kanske de stannar på vägen och startar tidigt nästa morgon(detta skriver jag tack vare att jag inte vet). Undrar också om tranorna räknar hur många människor de passerar,och för bok år från år. Kanske de istället räknar något annat djur eller byggnader och träd. Är tranan religiös från födseln eller blir den det när den är död. Ja det är många tunga frågor att spekulera kring inför våren.
Alla tranor åker inte till Norrland och häckar. Min bror utanför Kristianstad har tranor som häckar nära skogen där han bor.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Våren
Din bror har jag sett uppträda en gång med sina forntida instrument och ett litet teaterstycke.Underhållande.
Jo jag har sett enstaka par stanna över sommaren. Någon gång landar en större flock på hösten..och rastar. Ligger hornborgarsjön så långt norrut,ja,ja.
Jo jag har sett enstaka par stanna över sommaren. Någon gång landar en större flock på hösten..och rastar. Ligger hornborgarsjön så långt norrut,ja,ja.
Våren
scirocco skrev:Din bror har jag sett uppträda en gång med sina forntida instrument och ett litet teaterstycke.Underhållande.
Det är dans vid Hornborgasjön - inte häckning.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Våren
scirocco skrev:Åker alla dit upp på dans först eller finns det fler danspalej?
Varje år i slutet av april åker frugan och jag på vitsippsafari till Häckeberga och kollar den skånska bokskogens vitsippsbackar. I förrfjol såg vi några tranor som spatserade på en åker och tog lite lätta danssteg då och då.
I fjol bevittnade vi ett litet naturdrama från bilen. Invid ett skogsbryn stod två tranor och en bit framför dem några vildgäss. På en sten satt Mickel Räv och spanade. Sedan sticker han iväg. Jag lyckades filma det med min lilla kamera och här klippet. Det är inte så tydlig bild för det är ingen dyr och avancerad kamera direkt.
http://www.flickr.com/photos/algotezza/ ... 6317067511
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza