Medvetandet, en transformerad illusion ?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 apr 2013 00:15

klorofyll skrev:Förändringar i magnetfältet leder till gravitation [...]

Nej. Det är endast jordens massa som påverkar gravitationen. Magnetfältet uppstår på grund av att jordens kärna består av flytande järn. Tillsammans bildar jordens mantel och kärna en generator som alstrar ett magnetfältet.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 apr 2013 10:25

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Förändringar i magnetfältet leder till gravitation [...]

Nej. Det är endast jordens massa som påverkar gravitationen. Magnetfältet uppstår på grund av att jordens kärna består av flytande järn. Tillsammans bildar jordens mantel och kärna en generator som alstrar ett magnetfältet.
Jag kan inte detta alls men låt mig chansa: Är det inte så att jorden har en massa för att den ingår i ett magnetfält som förändras??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 apr 2013 10:46

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Nej. Det är endast jordens massa som påverkar gravitationen. Magnetfältet uppstår på grund av att jordens kärna består av flytande järn. Tillsammans bildar jordens mantel och kärna en generator som alstrar ett magnetfältet.

Jag kan inte detta alls men låt mig chansa: Är det inte så att jorden har en massa för att den ingår i ett magnetfält som förändras??

Nej, inte alls. Massa är den materia som utövar gravitation och därigenom påverkar andra massor i sin omgivning. Massa påverka även elektromagnetisk strålning som t ex ljus. Jordens magnetfält orsakas av elektriska strömmar i den yttre delen av av den flytande kärnan.
Moderator

Illusionen

Inläggav Illusionen » 03 apr 2013 16:22

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Låt dig inte slås ned av min kommentar, Illusionen! Jag läste stycket men fann inte, eller missade, vad det var du menade dig beskriva. Om det hade med medvetandet att göra eller om diskussionen glidit över till något annat.

Av kommentarerna att döma drar jag slutsatsen att ingen förstår det jag skriver. Jag lägger ned tid och anstränger mig för att förklara, men jag får inget vettigt tillbaka.

Det är glädjande att någon har ambitioner och försöker höja den intellektuella nivån på forumet. Berätta gärna något om dig själv, vad du har studerat och hur du kom att intressera dig för frågor som berör medvetandet. Du tycks ju vara besjälad av din idé, så varför ge upp vid första försöket?

Hej Pilatus!

Det som skiljer ut mig från övriga debattörer är att jag troligen är den ende här som presenterat ett helt eget koncept, i vilket aktuella fundamentala frågor besvaras.
Allt som krävs som bas för resonemanget är ett abstrakt grundtillstånd, G, en kvadrantböj, samt två principer som jag benämnet maskeringsprincip, MP, och dubbelreferensprincip, DRP. Med hjälp av dessa enkla ”verktyg” presenterar jag förslag på hur fundamentala fenomen är funktioner av kvadrantstrukturprojektioner av G.
Konceptet (nyligen uppdaterat) finns för nedladdning på min hemsida http://www.maticweb.com

Jag ”tror” inte att det förhåller sig så som jag beskriver, utan jag tycker mig förstå, på gränsen till övertygelse. Lägg till detta att jag inte brukar missta mig när den här känslan jag nu har infunnit sig, så förstår du varför jag förväntar mig väl underbyggda motargument. Det räcker då inte med att t ex hävda att tid är det som vi mäter med klockor, när jag baserar min definition av tid på mekanismen hos en basal fältteori. Din kommentar blev då ”droppen” !
Vill man gå på djupet måste man förstå skillnaden mellan en väckarklocka och en fältteori, eller vad anser du ?

Det kan inte ha undgått någon att det jag beskriver är svårtillgängligt, och det blir ju inte lättare av att jag som pensionär saknar tillräcklig pedagogisk förmåga. Å andra sidan, hade problemet varit lätt, skulle någon annan sannolikt redan beskrivit det jag hävdar.

P g av hälsoproblem inom familjen, är det här är mitt sista inlägg på detta forum. Jag stänger dock inte dörren för de som eventuellt önskar ställa frågor via e-post, med anledning av mitt koncept. Helst bör man dock innan ha läst konceptet, och särskilt kapitlet om Relativitet.

Avslutningsvis ber jag att få tacka för visat intresse, och önskar er alla en vacker och fröjdefull vår.

Hälsar
Illusionen
delta@maticweb.com
http://www.maticweb.com

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 apr 2013 00:57

Zokrates skrev:Jag skulle inte kalla medvetandet i sig för en transformerad illusion, då man gott och väl kan utgå från följande

1: Utvecklingen sker stegvis, för de enklaste organismerna utgörs medvetandet av en selektering av molekyler,
dessa i sin tur svarar mot någonting som fysiskt existerar.

2: I takt med att organismen blir alltmer komplex tillkommer fler urskiljningsbehov, olika proteiner som även
de svarar mot något yttre fysiskt ges större betydelse.

3: Nya organ utvecklas, förmågan att skilja mellan rörelse och ljus kontra mörker, svarar även det mot något
yttre existerande, fortfarande kan inget av dessa 3 punkter kallas för en illusion.

4: Behovet av att minnas utvecklas då behovet av att särskilja samt underlätta var föda finns samt därtill risker
gör att alla minnen tidstämplas och lagras i cellerna, detta i sin tur ökar behovet av en mer avancerad styrning
i form av en hjärna.

Vad skulle jag istället ha kallat det? Utgår jag från hur jag upplever mitt eget medvetande, hur det känns när jag tänker
samt var denna processen är placerad, så kan jag sträcka mig så långt till att kalla medvetandet för en transporterad
projektion, där det som transporterar medvetandet helt är bundet till det organiska, medan själva projektionen är
virtuell till sin natur, ja abstrakt. Kroppen som helhet återges som en minitatyr i projektionen, givetvis med allt som
finns i kroppen och dess sinnesorgan, jag finns därmed som en fungerande virtuell miniatyrbild av mig själv i mitten
av mitt huvud, dock är alla handlingar låsta till kroppen, tankeprocessen är även den låst till kroppen med den skillnaden
att munnen medvetet är avstängd om jag bara tänker utan avsikt att kommunicera med någon annan, dock hör jag ju
tankens ord som ej passerat läpparna, vilket bevisar att det är en inre process som gör att jag kan höra utan att
involvera mina "riktiga" öron. På samma sätt kan jag visualisera för mitt inre utan att involvera mina "riktiga" ögon".

När jag är precis i gränslandet mellan sömn och vakenhet händer det ibland att jag ser mig gå, eller rör på mig,
varpå det brister i kontrollen och kroppen skickar iväg ett ben åt det hållet, eller en arm. Det är i vaket tillstånd följden
av en tvåvägskommunikation där det yttre går in, tolkas och ett svar skickas ut, men i drömtillståndet är allt däremot
en envägskommunikation, från det inre till det inre. Kroppen som sådan fungerar som ett fängelse för det inre jaget,
den låser fast jaget vid det rent fysiska planet, allt är bundet och atomärt fixerat. Om den fysiska hjärnan skadas
så kommer den virtuella projektionen att skadas, fram till dess att låsningen avtar, varpå projektionen kan återställa
sig självt. I själva projektionen finns all information lagrad om mig själv, även delar av minnet existerar där,
detta innebär att en gravt dement människa kort före sin död i samband med att kroppens låsning släpper, kan
återfå sitt minne och för de anhöriga framstå som helt "normal", om minnet enbart hade varit placerat i den organiska
hjärnan så är jag tveksam till att detta hade fungerat om hjärnan var kraftigt skadad. Inte heller tror jag att trasiga
synapser plötsligt hittar "rätt" igen, då det i sig skulle vara lika gåtfullt.

Jag tror att det virtuella medvetandet är en följd av evolution, men att funktionen som sådan och orsaken till
att det fungerar ligger i en annan slags verklighet bortom den fysiska, jag tror även att vi kollektivt kan kommunicera
på ett undermedvetet plan där alla står i kontakt med varandra men att detta är dolt i strukturen så att endast stora
drag kan skönjas medvetet i vaket tillstånd av dess effekter, mängden av samtliga medvetanden skapar förmodligen
ett brus som lägger sordin på det mesta. Själva medvetandet som projektion är detssamma som själen, därav ser
jag inga hinder för att den inte skulle kunna frigöra sig från kroppen under vissa omständigheter, som t.ex döden.
Vid frigörandet skapas en upplevelse av en tunneleffekt då alla band till kroppen släpper, samtidigt förflyttar sig
medvetandet från kroppen varpå det hela kan jämföras, eller kan vara som så att projektionen av en själv reser
genom ett maskhål, väl framme blir den virtuella projektionen fysisk igen men då som en helhet utan ytterligare
ett nytt medvetande i form av ännu en projektion, därav blir alla upplevelserna mycket starkare då allt är direkt.

Återgå till "Filosofi"