Tänker du göra något för mänskligheten innan du dör?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 jun 2009 07:11

Logos skrev:Jag byggde en kompost idag. Nu har jag gjort mitt och kan dö lycklig.

Jag odlar min trädgård. Bokstavligt och symboliskt.

Avfall från den bokstavliga trädgården läggs i vår brf:s gemensamma kompost.

Avfall från den symboliska trädgården (min tankeverksamhet) komposteras bl.a. på detta forum. Blir andlig näring med tiden. Förhoppningsvis...

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 jun 2009 23:55

Algotezza skrev:
Logos skrev:Jag byggde en kompost idag. Nu har jag gjort mitt och kan dö lycklig.

Avfall från den symboliska trädgården (min tankeverksamhet) komposteras bl.a. på detta forum. Blir andlig näring med tiden. Förhoppningsvis...

Hilsen fra Algotezza

Verkar som du blandat ihop det lite och lagt komposten din här? :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 jun 2009 00:19

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:

Hilsen fra Algotezza

Verkar som du blandat ihop det lite och lagt komposten din här? :)

Ja, den andliga komposten finns här. Det skrev jag ju också. Minns: Avfall från den symboliska trädgården (min tankeverksamhet) komposteras bl.a. på detta forum. Blir andlig näring med tiden. Förhoppningsvis...

Rent materiellt sett kan jag inte lägga trädgårdsavfall här. Inte heller slänga mentalt avfall på den bokstavliga komposten. Inte ens datorn med vars hjälp mitt mentala avfall ser dagens ljus. Den skall lämnas på elektroniktippen.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
defuzo
Avstängd
Kontakt:

Inläggav defuzo » 27 jun 2009 02:41

Kompost högar, skämtsamt om befäl inom Armen. Och övriga landkrabbor.

Algotezza skrev:Jag odlar min trädgård. Bokstavligt och symboliskt.

Mycket av vårat "syntetiska", ingår inte ej i kretsloppet...
(none sustainable resource use)

Jag var inne på "Hopp".
(kanske får starta en ny tråd, eller ja...?

http://www.youtube.com/watch?v=SFFQLLSzsTg
Samantha Fox - I Surrender (to spirit of the night)
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 jun 2009 05:42

defuzo skrev:

Förmodligen är inte mentalt avfall komposterbart, konstgjort som de är. Fast det finns kanske helt naturliga tankar som är det. Spontana känslor, instinktiva tankar. Kan man inte skapa av oss själva  styrda konstgjorda kretslopp, så det förbrukade likväl kommer det nytta, om de naturliga kretsloppen inte fungerar för det? Det är ju vad vi försöker göra när det gäller kretslopp i icke överförd bemärkelse för det syntetiska och människoskapade.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
defuzo
Avstängd
Kontakt:

Inläggav defuzo » 27 jun 2009 10:26

Algotezza skrev:
defuzo skrev:

Förmodligen är inte mentalt avfall komposterbart, konstgjort som de är. Fast det finns kanske helt naturliga tankar som är det. Spontana känslor, instinktiva tankar. Kan man inte skapa av oss själva  styrda konstgjorda kretslopp, så det förbrukade likväl kommer det nytta, om de naturliga kretsloppen inte fungerar för det? Det är ju vad vi försöker göra när det gäller kretslopp i icke överförd bemärkelse för det syntetiska och människoskapade.

Hilsen fra Algotezza

Ehe, kompostering av mentalt avfall?
(nemos är inget materiellt, objektivt. Hurvida de sprids eller försvinner påminner mer om biologiska organismer, än av något som kommer utifrån fabriken).

Och jag är inte jätte optimist...
(Dinosaurierna hade bla bättre syn och lung kapacitet.. utvecklingen går inte alltid framåt).

NOG, blir man gammal så kan man hålla på med synism (o andra ev småaktigheter).

Man kanske kan dela upp frågan: Tänker du göra något för mänskligheten innan du dör?

(top-down)
Tänker du göra någon nytta, innan du somnar?
(sömnen är dödens broder)
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 jun 2009 10:44

defuzo skrev:
Man kanske kan dela upp frågan: Tänker du göra något för mänskligheten innan du dör?

(top-down)

Jag tror inte jag kan göra så mycket för mänskligheten i dess helhet men jag försöker behandla de delar av mänskligheten jag möter, mina medmänniskor, på ett medmänskligt sätt. På det sätt jag uppfattar som det mest humana i de situationer där jag möter dem. Om det sedan har någon betydelse för mänskligheten i stort vet jag inte. En av de bästa saker man kan göra för mänskligheten är alltså  bl.a. att själv visa medmänsklighet. Utan att bli dumsnäll och flat. Men med lite humor och självdistans.

I övrigt sopsorterar jag, cyklar inom stan (har ej körkort), är vegetarian, köper oftast ekologiskt odla,t men allt detta vet jag inte om det har någon större betydelse för mänskligheten. Är det inte något jag gör mer för mig själv och mitt samvete? För att jag skall känna mig PK och klimat- och miljösmart?

Vad menar du är möjligt att öht göra för mänskligheten som privatperson innan man dör och vad menar du med att göra nytta? Något mer än att jobba för brödfödan och betala skatt? Vad i så fall?

För övrigt är det fullt möjligt att kompostera tankar, kanske inte i omvärlden, på nätet eller så,  men man gör det inombords när de fallit i glömska och lagras i djupen för att kanske så småningom dyka upp i någon form av drömmande (nattligt eller dag-) eller ligga till grund för nya infall och idéer som strömmar upp ur den inre jäsande avgrunden.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 27 jun 2009 15:57

defuzo skrev:Man kanske kan dela upp frågan: Tänker du göra något för mänskligheten innan du dör?

(top-down)

Tjaa idag alltså? Jag skall läsa mer Nietsche och hoppas att jag hittar mitt försvunna geni. Det skall jag använda till nåt som för mänskligheten framåt och som ger mig möjligheter att sitta under korkeken hela dagarna sen och komma på fler grejer. Skönt med semester. Nu kan man kanske äntligen göra lite nytta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Filosofi"