konsten att tro

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Mr.M

Inläggav Mr.M » 26 okt 2010 17:42

Zokrates skrev:Schaman är ju varje person som sysslar med djupare andlighet inkluderande, tidsresor, besök på andra platser, världar, kan se och tolka naturen, förstå djur, bota sjukdomar. Jag tror iofs att de som ärvt ett öppet sinne med en naturlig oskadad andlighet har lättare än de som försöker lära sig till detta traditionellt, därmed är dem i det avseendet en bättre schaman än de flesta som officiellt utger sig för att vara en, då majoriteten inte vet vad de sysslar med,droger hit och dit för att komma i trans är inte bara fusk det är en lögn och resten av tiden sysslar de med hokus pokus och trollkonster.

jag tycker din beskrivning var bra, mycket bra faktiskt.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 26 okt 2010 17:45

Harald Davidsson skrev:
en kris kan vara 50 år

så sant som det var sagt : P

Nej jag är ingen shaman, jag praktiserar inget av det jag tänker,
jag har idag inte förmågan att ens ta hand om mig själv... så icke sa nicke..

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 okt 2010 18:00

Din förkärlek för själen är alltså bortom shamanen,
är själens blomstring en kunskapsprocess eller en skapande process.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 26 okt 2010 18:16

Harald Davidsson skrev:Din förkärlek för själen är alltså bortom shamanen,
är själens blomstring en kunskapsprocess eller en skapande process.

kunskap är bra, visdom är inget man lär sig ur kunskap. men man behöver kunskap för att bli vis.
att hjälpa andra kräver vishet, och kunskap. Det var den materiella biten.
Att nå människors inre kan inte göras med materia, den kräver en annan vishet, och att bry sig om andra är vishet.
nu menar jag inte att ge godis till ett barn är att bry sig, utan hur du tänker.
Om jag tänker att en person är en idiot eller dömer en person i mitt inre, då är jag raka motsatsen till vis och har slutat att bry mig... omsorgen finns inte där och allt rasar ihop...

och nu behöver jag en cigg... dom har varit slut sen i går kväll... Cigg gör mig glad : -)

hur ska en shaman kunna läka ytliga sår utan kunskap om materia och om naturen som finns runtomkring?
hur ska en shaman kunna läka själsliga problem utan inre vishet ?

jag tycker alla bitar är viktiga.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 okt 2010 00:12

Mr M

visdom är skapande kunskap

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 okt 2010 00:16

Den skapande kunskapen bygger på sex och är fusion och finns i östern, men den uppdelande kunskapen som bygger på destruktion finns i väst, för västern-människorna har sönder världen mentalt genom att skapa nya begrepps-definitioner. Medan östern har mera flytande kunskap, tidlös, statisk genom att de sätter ihop.

den så kallade vetenskapen bygger på mentalt våld.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 okt 2010 00:23

Mr M

du vet, jag tycker den västerländska civilisationen bara handlar om materialism och begreppsdefinitioner för att kunna göra alla till robotar, för genom dessa begrepps-definitioner föser man iväg folket åt än det ena hållet och än det andra.
som om folket vore ren boskap. Jag vill inte vara en ko i västern. eller en åsna som autoriterna drar i svansen.

Användarvisningsbild
acer2010

Re: konsten att tro

Inläggav acer2010 » 27 okt 2010 21:14

Harald Davidsson skrev:Vad är det för fel på att tro?

Det finns två olika former av tro. Blind tro och tro baserad på sanningen om sin egen natur.

Blind tro är att tro utan att ha ifrågasatt, innehåller lögner och okunskap. Tex fanatiska Islamister etc, de tror så mycket på en sak att de tillslut inte ifrågasätter, de följer slaviskt sina tankar och djupt rotade övertydelser. Blind tro hyser bara hat, lidande och negativa känslor.

Tro baserad på sanningen om sin egen natur är alltid sant, den har man stämt av med sin inre natur och innehåller bara kärlek och styrka.
Toltec warrior and naugal

Morningstar

Re: konsten att tro

Inläggav Morningstar » 27 okt 2010 21:56

---

Mr.M

Inläggav Mr.M » 27 okt 2010 22:56

fundamentalism är en tro på det man tror på.
Ifrågasätter vi inte tex känslor, så har vi en fundamentalistisk tro på våra känslor.

Jag är en fundamentalist så fort jag tror på något.
tveksamhet och icke tro är inte fundamentalism..

eller tänker jag galet ?

(jag har mött en hel del fundamentalister och ingen har jag upplevt som farliga eller hotfulla, jag tycker inte att det är en komplett och bra beskrivning av det du vill göra som farligt även om jag delvis håller med till del )

Användarvisningsbild
acer2010

Inläggav acer2010 » 27 okt 2010 23:29

Mr.M skrev:fundamentalism är en tro på det man tror på.
Ifrågasätter vi inte tex känslor, så har vi en fundamentalistisk tro på våra känslor.

Jag är en fundamentalist så fort jag tror på något.
tveksamhet och icke tro är inte fundamentalism..

eller tänker jag galet ?

(jag har mött en hel del fundamentalister och ingen har jag upplevt som farliga eller hotfulla, jag tycker inte att det är en komplett och bra beskrivning av det du vill göra som farligt även om jag delvis håller med till del )

Håller verkligen med det du skrev "fundamentalism är en tro på det man tror på".
Däremot är man inte fundamentalist så fort man tror på något.
Det är som du skrev, fundamentalism är när man tror på själva tron, man slutar att vara skeptisk och slutar att ifrågasätta.
Man sväljer ALLT som sägs i denna tros namn, man låter inte åsikterna förankras med sitt EGNA inre JAG.

Tex man tror på ISLAM så mycket att man tror på ALLT som sägs i ISLAMS namn om det så är OSANNINGAR eller åsikter baserad på orättvisor, felaktigheter eller är HELT mot din egna INRE natur.
Toltec warrior and naugal

Mr.M

Inläggav Mr.M » 27 okt 2010 23:55

För att jämna ut skillnader så finns det ett gäng kristna fundamentalister med.
Man märker snart hur debatterna hettar till och man letar sina svar i sin religion istället för sitt inre.
Ska vi bygga en moské på grund zero kan bli intressant att följa och man märker snart att många som tror dom är öppeninnade har en djup fundamental tro på sin tro.

Alla som tror på islam är inte islamister. alla som tror på kristendom är inte fundamentalister.

människan vill tillhöra någon eller en grupp, detta utnytjas av ledare av alla dess slag.
människor vill inte varandra illa, Dock finns det vissa som gör det och har en drivkraft att genomföra sina planer.
så jag tror att fundamentalism i sig inte är orsaken till ilska och vrede, utan det är makthavarnas ilska vi ser.
rädsla är ett bra vapen, och om vi börjar bli rädda för tex islam, ja då borde vi tänka till ett steg extra, vems ilska/rädsla uttrycker jag egentligen..

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 28 okt 2010 05:53

Hur ska vi kunna leva utan att tro,
vi är ju ännu inte fullkomliga maskiner
som makthavarna kan starta när som helst
och få oss ut utföra deras  T  A  N  K  A  R,

deras ideer, deras önskningar
detras motiv, deras syften,
deras deras deras....-..............

Användarvisningsbild
Harald Davidsson