Vad är skillnaden mellan värde och veta
Moderator: Moderatorgruppen
nuddle skrev:Sveriges sjuka värderingar
del 2
Sverige är ett sjukt land där man låter företag manipulera sina medborgare
men det kanske sjukaste av allt är att man smutskastar Kungen nästan daligen
i olika massmedia vars uppgift är att marknadsföra Sverige utåt
Sverige befinner sig i ett inbördes krig
Synd att media får hålla på som dom gör,
men det är deras pengar att sprida skit.
Jag har inget emot kungen, men ser heller inte någon mening med att ha en kung.
Kungen kan få vara kung, men låt han få skaffa sina pengar som hederligt folk, via socialen...
Du kan få vara min Kung, utan makt och utan kapital.. ja det blir bra, Du är min kung Nuddle : o
thailands kung är iaf populär hos folket.
senast benådade han tusen fångar på sin födelsedag....
tror du svenska kungens skulle få för sig att önska sig det i gåva ?
Sveriges sjuka värderingar
del 3
Det råder personalbrist på förskolorna i Sverige
ingen vill jobba där, lönen är så dålig och det är stressigt
barnen blir vanvårdade då de inte får den tid och uppmärksamhet som krävs
medan föräldrarna köper stora fina bilar, nyaste datorerna och platt-skärmarna
och bor i villor samt har hög status jobb på något stort företag,
kommunen säger att de inte har råd att anställa fler
föräldrarna ägnar större delen av dagen åt jobbet och låter barnen vara på förskolan
medan de egentligen skulle klara sig mer än väl på bara 1 lön
tyvärr är prylarna viktigare än barnen
del 3
Det råder personalbrist på förskolorna i Sverige
ingen vill jobba där, lönen är så dålig och det är stressigt
barnen blir vanvårdade då de inte får den tid och uppmärksamhet som krävs
medan föräldrarna köper stora fina bilar, nyaste datorerna och platt-skärmarna
och bor i villor samt har hög status jobb på något stort företag,
kommunen säger att de inte har råd att anställa fler
föräldrarna ägnar större delen av dagen åt jobbet och låter barnen vara på förskolan
medan de egentligen skulle klara sig mer än väl på bara 1 lön
tyvärr är prylarna viktigare än barnen
~~
~
Normalt tror man att ens värderingar kommer från känslorna
men detta är inte sant för den beslutsprocess som vår ande kan utföra
är fullständigt oberoende både tankar och känslorna för att kunna värdera
De flesta människor är lågt andliga vilket innebär att deras ande
är inte med och bestämmer så hemskt mycket, de är i stort känslostyrda
detta förstår vissa människor och en del använder det i goda syften men
vissa som Brahmin Präster manipulerar andra människor till att anta deras
värderingar se bara på Indien där de varit styrande över 3000år
Grejen är det att anden påverkar både tankar och känslor då den värderar men
tankar och känslorna kan inte påverka anden, vilket betyder att de människor som är lågt andliga
är i princip som deterministiska djur, som orienterar utifrån andras värderingar
Lågt andliga människor kanske tror att bara för att de använder sig utav sitt förnuft
att de inte är manipulerade men det de inte inser är att de enbart kan tänka syntetiskt
med sitt förnuft, de kan inte tänka några fullständigt nya tankar utan enbart i de banor
som en annan ande inpräntat i dom antingen direkt eller genom en bok eller liknande
de är som sagt fullständigt deterministiska
~ ~
~
~
Normalt tror man att ens värderingar kommer från känslorna
men detta är inte sant för den beslutsprocess som vår ande kan utföra
är fullständigt oberoende både tankar och känslorna för att kunna värdera
De flesta människor är lågt andliga vilket innebär att deras ande
är inte med och bestämmer så hemskt mycket, de är i stort känslostyrda
detta förstår vissa människor och en del använder det i goda syften men
vissa som Brahmin Präster manipulerar andra människor till att anta deras
värderingar se bara på Indien där de varit styrande över 3000år
Grejen är det att anden påverkar både tankar och känslor då den värderar men
tankar och känslorna kan inte påverka anden, vilket betyder att de människor som är lågt andliga
är i princip som deterministiska djur, som orienterar utifrån andras värderingar
Lågt andliga människor kanske tror att bara för att de använder sig utav sitt förnuft
att de inte är manipulerade men det de inte inser är att de enbart kan tänka syntetiskt
med sitt förnuft, de kan inte tänka några fullständigt nya tankar utan enbart i de banor
som en annan ande inpräntat i dom antingen direkt eller genom en bok eller liknande
de är som sagt fullständigt deterministiska
~ ~
~
Re: Vad är skillnaden mellan värde och veta
Harald Davidsson skrev:Okunnig skrev:Harald Davidsson skrev:
Du vet, att det första stora miraklet i varje människas liv
inträffar då hon plötsligt börjar se mörkret,
då hon plötsligt börjar förstå att allt som hon blivit matad med från tidningar,
skolor, universitet, teve osv,
kanske inte är sant, att hon verkligen själv kan se detta med sina egna ögon
att det finns ett mörker,
och då börjar hon kanske fundera över vad som verkligen finns i detta mörker hon råkar beskåda,
alltså det största undret i varje människas liv
är då hon själv plötsligt råkar förstå att hon faktiskt är hjärntvättad,
denna upptäckt av mörkret kommer ifrån henne själv,
att hon plötsligt börjar se skillnad mellan sig själv och omvärlden,
och nästa mirakel är att råka finna någon endaste människa på denna jorden
som kan spegla detta mörker,
som är beredd att hjälpa till att befria i en själv det som verkligen är till,
ifall du kan se mörkrets furste
då kan du se dess motsats
alltså Gud
Det är just sådana fluffiska, okonkreta formuleringar som gör mig misstänksam. För om det är suddigt, utan konkreta exempel, så öppnar det upp möjligheten för alla att läsa in sina egna önskedrömmar, tolkningar och värderingar , just för att fluffigheten, luddigheten ger en enorm möjlighet att tyda ZX tydningar. Och det är just denna fluffighet som gör religionerna idag till ett åtlöje. De har helt enkelt inte tillräckligt säkra påståenden för att tillåtas att något utomstående och därmed opartisk, testar och där med verifierar religionen.
Själv är jag övertygad om att alla nuvarande religioner är delvis påhittade av andra människor. Vi helt enkelt inte minns att de var fantasier, och istället tror att de var sanna.
Okej, okunning, du vill att världen ska servera den absoluta objektiva sanning till dig, på lika enkla och entydiga vis som då du lärde dig läsa i första klass i skolan, med färgbilder osv. med det är en infantil världsbild du då har, för varför skulle någon vilja ge dig sanningen om nåt du söker, för har du aldrig tänkt på att ondskan också finns i världen att det är konkurrens om kvinnor och lyxartiklar, för vore det så enkelt att klättra upp i den sociala pyramiden till lyxbordern och få äta sig mätt av den oheliga kundalinin varje dag, då skulle den sinnliga lyckan vara i varje mans hand,
men då den är begränsad, vilket visar sig i dragkampen om den universiella ormen som Gudar och demoner har, för att få ta för sig av soma-nektar, men även Darvin förkunnar ju konkurrensens härvaro i världens val,
så jag skrev kanske lite för symboliskt för att du skulle trivas med min text, men faktiskt är det upp till dig själv ifall du ska bli lycklig eller inte, ingen vill ge dig lyckan som nån gåva, all vill försöka förvirra dig då du leter efter sanningen, men om du har en bra hjärna kan du snart urskilja det onda från det goda eller det falska från det sanna, men ingen vill lära dig denna konsten, för den måste du träna upp inifrån dig själv, precis som Björn Borg stod och dunkade tennisbollar i väggen på hans radhus i Södertälje, det finns ingen filosofi som gör dig till nån bättre vetare, precis som alla som slår sin tennisboll emot betongväggen på ett hus inte kommer att bli en björn borg, ifall du kan nå nån visshet om hur världen är beskaffad måste först tro på dig själv, precis som Björn Borg trodde på sig själv, sen kan du börja sortera falskt ifrån sant, ont ifrån gott, faktiskt är det kärleken som ger dig den sanna värderingen om ett vetande, därför blir alla de som äter på kunskapens träd inkapslade i en social fångenskap och totalt ofria, medan de som väljer livet träd, alltså väljer att bedöma utifrån sitt eget hjärta kanske befrias.
Det är synd att du spenderade så mycket tid på dit svar, för du hade lärt dig så mycket mer, på så mycket kortare tid, om du enbart hade tillåtit mig att svara på några korts frågor. Faktum är att jag har spenderat 4 år i frivillig celibat ( inte religiöst ), och efter dess lärt mig att sex är trivialt, och därmed inte haft motivationen för sex under de följande 4 åren.
- Harald Davidsson
Okunnig
mitt karma är över här på FF,
men Vishnu vill att jag ska svara idag,
Det är två uppror,
dels emot modern
dels emot fadern,,
det vanliga är att folk gör uppror emot fadern, slåss emot honom bildligt,
så gjorde Marx, men detta uppror handlar bara om MAKT, så i princip ändras ingenting i sak då en ny konung krönes,
men den som gör uppror emot modern, alltså väljer att leva i sexuell avhållsamhet
kommer då att konfronteras MODERS-arketypen, som är omedveten kaos,
alltså han kommer att konfronteras med det kaos som existerar i universum,
men utan kaos kan vi faktiskt inte ändra kurs, ändra ordningen,
men den som gör uppror emot fadern, alltså konfronterar sig med faders-arketypen, alltså den medvetna pseudo-ordningen kommer ej att ändra denna ordning, bara försöka få makten över denna ordning.
för den naturliga vägen för sexualiteten stoppas då vi väljer avhållsamhet och då sker ett omedelbart sökande efter en NY VÄG, Freud menade att detta kunde lösas genom sublimering, men hur som helst, det rätta är att försöka lyfta den heliga kundalini-kraften, för den sexualitet som kommer i kaos efter avhållsamhet kommer att lägga sig som kundalini, men ifall du försöker lyfta kundalini-kraften med ego genom mantra, genom meditation, genom yoga, genom droger, du kommer att få en tillfällig lösning på några timmar bara, för detta förfarande innebär att du försöker göra din avhållsamhet till en ohelig kundalini, men för att den ska starta upp som en helig kundalini, enbart Gud kan göra det, sorry.
men om du läser Norman o Browns kärlekens kropp, jag vet inte om den finns på svenska, för det handlar om att försöka ta upp din sexualitet till huvudet och denna processen skapar då inom dig en kärlekens kropp, du kan se Naga sesa av Visnu, du kan se Faraos orm på huvudet, Shivas orm på huvudet, som symboliserar att sexualiteten nu finns i hjärnan, i tänkandet, som ett äkta kärlekstänkande.
och för att orientera dig i världen, de äkta myterna ger en viss generell orientering, SYMBOLISKT, för det handlar om för dig att kunna fånga ögonblickets existens utan att sätta en mall över det, utan teori, utan metod, men genom att du själv öppet ger dig hän varje situation, för varje situation är unik och helt ny i vårt universum, så du måste lära dig att ha dina känslor helt öppna för världen, för paradiset är vår kropp och i varje kropp finns två träd planterade, ett livets träd och ett kunskapens träd, så det egentliga valet varje människa ska konfronteras med är ifall de väljer livet eller ifall de väljer kunskapen, de som fyller sin kropp med kunskap får visserligen en fin anpassningen till den falska samhällsordningen och blir förvisso objektiva människor som kanske kan klara av situationerna artigt och balanserat, men de kommer att missa LIVET, de kommer alltid att känna sig maskinmässiga, mekaniska, konstgjorde, utan någon spontan och äkta livskänsla i situationen.
för huvudaxiomet är att vi ska söka efter det som verkligen är till,
även om det inte intellektuellt kan erkännas.
mitt karma är över här på FF,
men Vishnu vill att jag ska svara idag,
Det är två uppror,
dels emot modern
dels emot fadern,,
det vanliga är att folk gör uppror emot fadern, slåss emot honom bildligt,
så gjorde Marx, men detta uppror handlar bara om MAKT, så i princip ändras ingenting i sak då en ny konung krönes,
men den som gör uppror emot modern, alltså väljer att leva i sexuell avhållsamhet
kommer då att konfronteras MODERS-arketypen, som är omedveten kaos,
alltså han kommer att konfronteras med det kaos som existerar i universum,
men utan kaos kan vi faktiskt inte ändra kurs, ändra ordningen,
men den som gör uppror emot fadern, alltså konfronterar sig med faders-arketypen, alltså den medvetna pseudo-ordningen kommer ej att ändra denna ordning, bara försöka få makten över denna ordning.
för den naturliga vägen för sexualiteten stoppas då vi väljer avhållsamhet och då sker ett omedelbart sökande efter en NY VÄG, Freud menade att detta kunde lösas genom sublimering, men hur som helst, det rätta är att försöka lyfta den heliga kundalini-kraften, för den sexualitet som kommer i kaos efter avhållsamhet kommer att lägga sig som kundalini, men ifall du försöker lyfta kundalini-kraften med ego genom mantra, genom meditation, genom yoga, genom droger, du kommer att få en tillfällig lösning på några timmar bara, för detta förfarande innebär att du försöker göra din avhållsamhet till en ohelig kundalini, men för att den ska starta upp som en helig kundalini, enbart Gud kan göra det, sorry.
men om du läser Norman o Browns kärlekens kropp, jag vet inte om den finns på svenska, för det handlar om att försöka ta upp din sexualitet till huvudet och denna processen skapar då inom dig en kärlekens kropp, du kan se Naga sesa av Visnu, du kan se Faraos orm på huvudet, Shivas orm på huvudet, som symboliserar att sexualiteten nu finns i hjärnan, i tänkandet, som ett äkta kärlekstänkande.
och för att orientera dig i världen, de äkta myterna ger en viss generell orientering, SYMBOLISKT, för det handlar om för dig att kunna fånga ögonblickets existens utan att sätta en mall över det, utan teori, utan metod, men genom att du själv öppet ger dig hän varje situation, för varje situation är unik och helt ny i vårt universum, så du måste lära dig att ha dina känslor helt öppna för världen, för paradiset är vår kropp och i varje kropp finns två träd planterade, ett livets träd och ett kunskapens träd, så det egentliga valet varje människa ska konfronteras med är ifall de väljer livet eller ifall de väljer kunskapen, de som fyller sin kropp med kunskap får visserligen en fin anpassningen till den falska samhällsordningen och blir förvisso objektiva människor som kanske kan klara av situationerna artigt och balanserat, men de kommer att missa LIVET, de kommer alltid att känna sig maskinmässiga, mekaniska, konstgjorde, utan någon spontan och äkta livskänsla i situationen.
för huvudaxiomet är att vi ska söka efter det som verkligen är till,
även om det inte intellektuellt kan erkännas.
- Harald Davidsson
Ifall du inte har nån karaktär,
dricker omåttligt med alkohol, kedje-röker och alltid tänker på att få ett ligg,
alltså frossar då du äter, dricker, osv,
då är det tantra du utför,
men om du förnekar, fötränger
din hunger, din sexdrift,
då söker du efter en ny kraft som kanske kan ta över ditt liv,
,men om du går den gyllene medelvägen, följer TAO,
följer Buddha,
då kommer du att försöka bli en normal pseudo-människa
som artigt och försiktigt passerar vakterna
utan att hindras
dricker omåttligt med alkohol, kedje-röker och alltid tänker på att få ett ligg,
alltså frossar då du äter, dricker, osv,
då är det tantra du utför,
men om du förnekar, fötränger
din hunger, din sexdrift,
då söker du efter en ny kraft som kanske kan ta över ditt liv,
,men om du går den gyllene medelvägen, följer TAO,
följer Buddha,
då kommer du att försöka bli en normal pseudo-människa
som artigt och försiktigt passerar vakterna
utan att hindras
- Harald Davidsson
Jag såg att det fanns kärlek, för i morse då jag hade rullat ner från bergen med min Mahindra och kom hit till mitt ashram och gav kex här på plattformen till fåglar och ekorrar, så sjöng en liten fågel väldigt vackert för mig, och jag kände en spontan kontakt med denna lilla fågel, för naturen känns tydligt på mina armar, för vi tillhör samma gemensamma kropp, träden och jag, och jag är glad för att regnsäsongen är över, fast 40 av mina skjortor blev vattenskadade, men jag har dock två skjortor kvar och ett par byxor och en Brahminsk kvinna sa då vi drack kaffe igår att i Ryssland har de förbjudit bagavadgita på nån domstol utanför Moskva, den anses vara våldsinspirerande, fast det är därför Hinduismen som en bunt olika texter har en högre värde grund än andra religioner, filosofier och sociologier, för hinduismen i sina Puranas-texter säger uttryckligen att det onda ska förintas. Och detta saknas totalt i kristendomen
som en värde-grund för de kristna människorna, därför har samhällena i väst ingen klar uppfattning om vad ondska är,
fast detta med ondskan och det goda var faktiskt själva grundfrågan Sokraters hade till folket på gatornai Aten, ifall de visste vad det goda värdet egentligen var.
som en värde-grund för de kristna människorna, därför har samhällena i väst ingen klar uppfattning om vad ondska är,
fast detta med ondskan och det goda var faktiskt själva grundfrågan Sokraters hade till folket på gatornai Aten, ifall de visste vad det goda värdet egentligen var.
Okunnig du behöver bara lyssna till ditt samvete
du behöver inte vara på något speciellt sätt du kan göra vad du vill, tro på vad du vill,
så länge det inte går emot ditt samvete. Och det är allt, det goda samvetet kommer
från den absoluta sanningen och kommer leda dig tillbaks till det ifall du lyder det.
du behöver inte vara på något speciellt sätt du kan göra vad du vill, tro på vad du vill,
så länge det inte går emot ditt samvete. Och det är allt, det goda samvetet kommer
från den absoluta sanningen och kommer leda dig tillbaks till det ifall du lyder det.
-
lösdrivaren
- Avstängd
utan vårt medvetande hade vi inte kunnat veta något, den är grunden för allt vetande
men värderingar kommer från anden och kan antingen vara falska eller sanna
men kan aldrig ge upphov till vetande, en ande kan värdera accepterande eller förnekade,
den ande som förnekar det medvetandet är medvetet om är en sanningsförnekare
men värderingar kommer från anden och kan antingen vara falska eller sanna
men kan aldrig ge upphov till vetande, en ande kan värdera accepterande eller förnekade,
den ande som förnekar det medvetandet är medvetet om är en sanningsförnekare
- Harald Davidsson
länken mellan medvetandet alltså vetandet
och mellan materian är själen
men den pseudo ordning som finns är inte en produkt av vetande
utan av andar som värderar
därför säger vissa att det inte finns någon absolut sanning men
anledningen till detta är för att deras själ inte har någon kontakt med deras medvetande
men ifall man följer sitt samvete så kommer den leda en tillbaks
till vetandet
anledningen till detta är för att deras själ inte har någon kontakt med deras medvetande
till vetandet
- Harald Davidsson
nuddle skrev:länken mellan medvetandet alltså vetandet
till vetandet
vad är då nihilismen, om inte en utsaga att allt vetande är värdelöst.
och det var väl det Gud menade med Kunskapens träd,
att de som söker kunskap får ett värdelöst liv.