Nu är det även bevisat....

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jun 2008 08:19

Jbig skrev:Hejsan!

Bra att du hittade det algotezzan! Där kan ju läsaren se ganska klart att det där med humanism ständigt bliver en nagel i ögat på de stjärnor som inte riktigt inser vad det hela handlar om!
Och när de väl fick grepp om vad humanism är, då sparkade de bakut och ansåg att denna syn på saker och ting inte stämde överens med deras totalitära utgångspunkter!  8)

Om man ser till dem som deltog i skrivandet i denna tråd, ville flertalet av dem i början av vår medverkan här i sajten stoppa bigj för att hans åsikter var allt för avancerade för dem! Så gör alltid de liberala och totalitära, de försöker stoppa och hindra det fria ordet!  :lol:

De förnekar det hela idag, såsom algotezzan, risingen, kallekula, J R Auk och andra jag inte nu kommer ihåg - för idag skäms de. Men de har lärt sig lite mer om humanismen, och att den faktiskt är ganska så bra att omfatta ändå! Tack vare bigj och hans goda undervisning! :wink:

Dert var bara en instickare, och efter det fortsätter vi vår rundtur om världsläget och annat intressant...... :D

MVH
bigj

Är det på denna tråd, Humansimen, vi anses vara totalitära:

Så här skrev jag i mina två inlägg på ovanstående tråd:

Nummer ett:

Algotezza skrev: Humanism - kristna värderingar och synsätt på ateistisk grund. Naturrätt utan att hänvisa till Gud.

Kristendom i ateistisk förklädnad.

Vad med humorismen?

Inlägg två:

Algotezza skrev:
tomtefader skrev:Furiren,

Jag är till brädden fylld av förundran. Vilken mästerlig reträtt, vilken oerhörd ignorans. Att hänvisa mig till en annan tråd - detta är första gången!
Nåväl, Jbig. Det kommer bli som ni bad. En vacker dag kontaktar jag er genom detta forum, och kräver svar.

En dag, då undanflykter beivras.

Själens furir eller ve/ä/rkmästaren i magen?

---

Utifrån dessa två tämligen men(ings)lösa inlägg kallar du mig totalitär etc. Har jag skrivit inlägg på andra trådar som du tycker gör mig förtjänt av dina gliringar, påhopp och hohoho? Länka till dem elelr sluta älta detta!

---

Kanske är det här en lämplig definition av humanism i just detta sammanhang: allt som jbig gillar.

Totalitär: alla som på minsta sätt ifrågasätter jbig åsikter.

----

Bild

Lämplig bildtext:

Hohoho, säger Tomten, finns det några snälla humanister så bjuder Tomtefar på en kapitalistisk coke!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 jun 2008 11:32

Hejsan!

Anders är tydligen en ny stjärna som visar upp sig. Han frågar vad meningen med småförolämpningarna är - det får han fråga det klientel som sysslar med dem! Inget vi kan svara på!  :wink:

Och, jodå, det finns även trådar av bigj med innehållet kapitalismen och både dess framväxt och dess släktskap med rasismen och fascismen. Fast då utgår vi från den kapitalism som existerar/existerat, inte efter någon skrivbordsmodell!  :D

Jepp, mina inlagor om Världsbanken är en liten utveckling av själva huvudämnet, eftersom Världsbanken är en organisation som så att säga organiserar dödandet av barn och även vuxna genom påtvingad misär och terror eftersom den styrs av några ledande terroristnätverk (NATO, CIA, USA, Storbritannien m.fl.).
Det är dessa minoriteter som styr med alla medel utom just humanismen!
Vi kan sammanfatta det på följande sätt:

Uttryck för en nationalism och nyliberalism, samt en kapitalism, som samtidigt även är en modern fascism…

• Förakt för, och motstånd mot, att följa de mänskliga rättigheterna
• Utpekande av syndabockar som alltid påstås finns bland samhällets svaga grupper
• Glorifierande av militär makt och militarism samt terrorism i stor skala
• Sjuklig sexism i syfte att nedvärdera det kvinnliga och de svaga i samhället
• Massmedierna helt i händerna på de ekonomiskt ledande grupperna
• Besatthet av att stärka den nationella säkerheten
• Religiös intolerans lierad med de ekonomiskt starkare/styrande grupperna
• Storbolag/företagens makt och fiffel skyddas med alla medel
• Arbetstagarna och fackföreningarnas krav på ökad demokrati trycks ned och motarbetas
• Förakt och undertryckande av ett fritt tänkande och en fri konstutövning
• Fixering vid brott och särskilt bestraffning med inslag av tortyr
• Extrem vilja till korruption samt fusk med avgifter till samhället från de ekonomiskt starka
• Fiffel och fusk vid allmänna val

Bygger på forskaren Laurence W. Britt, som gör följande sammanställning av begreppet ”fascism” som känns rätt välgrundad - han baserar listan på Nazityskland, det fascistiska Italien, Francos Spanien, Salazars Portugal, Papadopoulos Grekland, Pinochets Chile, och Suhartos Indonesien.
Britt avslutar med följande fråga, med anledning av de punkter han ovan satt upp för ett fascistiskt samhälle, och som samtidigt är ett påstående: ”Does any of this ring alarm bells? Of course not. After all, this is America……………”

Källor för den vetgirige:
http://www.hartford-hwp.com/archives/27/076.html    (10/1-2007)
http://www.harborareafarmersmarkets.org/Fascism.html   (10/1-2007)

Dessa kriterier passar delvis även på en mängd politiska system i övriga världen. Inte minst kan man med fog påstå att de svenska partierna Moderaterna, Centern, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Folkpartiet delvis har vibbar åt detta håll! Dessutom innebär denna moderna fascism att man som ”politisk dröm” har ett införande av nattväktarstaten – alltså den modell av en s.k. ”objektiv liberalism” som bl.a Ayn Rand har skisserat i sina texter! En stat och ett system det är mycket svårt att ta sig ur, eftersom det mesta är privatiserat i denna nattväktarstat, och möjligheter att skapa opinion och försök till förändringar är närmast obefintliga – just pga att det mesta är privatiserat och i händerna på en elitistisk överklass.

En klass som ingalunda tillåter några som helst förändringar! Det är detta som liberalismen i sin yttersta praktik hamnar uti. Den bilder som Laurence W. Britt ovan framförde av en fascistisk stat är dock bara s.k. ”lightvarianter” av en mer kristallklar nattväktarstat. I praktiken är en rätt tillämpad sådan stat en ohygglig plats att finnas till på; rädsla, terror, fattigdom, kaos och extrem likriktning kommer att prägla ett sådant samhälle! Det är en diktatur i klass med den forna Nazistaten i Tyskland, eller något ännu värre!

När våra läsare läst detta, går vi vidare i vår upplysningskampanj.... :D

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 jun 2008 11:43

Hejsan!

Såg att Algotezzan verkar känna sig illa till mods. Men vi besvarar som alltid när det behövs! Nix, det var nog ej i denna nämnda tråd, utan under den första tiden jag var här, när algotezzan plus andra totalitärt troende på alla sätt försökte få mig att antingen lämna forat eller åtminstone bli förbjuden! Det hölls, vill jag minnas, även omröstningar bland dem vi trampat på tårna med våra knivskarpa inlagor. Naturligtvis var inte alla skribenter med i denna förbudslinje, vill minnas att Avantgardet ej deltog i kampanjen!

Det hela slutade dock med fullständig seger för bigj och den humanistiska och tillåtande linjen. Med tiden fick vi även bort de värsta av glåporden och de stygga epiteringarna som en del av det totalitära, och troligtvis mestadels det sverigedemokratiskt orienterade, sällskapet sysslade med!

Vill minnas att en del av klientelet även stoppades själva en tid för att lugna ned sig! Men visst förstår vi att algotezzan känner sig illa till mods, och att han nu försöker giva igen - men det biter ej vännen lille! Vi humanister är vana vid den totalitära dyngans olika försök, så vi äro immuna!  :lol:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 19 jun 2008 12:46

Vi lämnar därmed våran My Captain som nog ännu funderar kring hur de svenska skattefifflarna deltager i mördandet av barnen ute i världen!  Alla fattar inte direkt, och det får vi övrige ibland acceptera!

Biggy gör återigen ett fösök att stappla iväg efter ett sista löjligt försök att förolämpa mig. Ett försök att återupprätta din heder som sänktes när du duckade för seriösa frågor och lade energin på, av en treåring uttänkta, förolämpningar, kanske? Det är okej biggy, om du kan inte föra en seriös disskution i längden, så spring :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 jun 2008 12:53

Bra att du hittade det algotezzan! Där kan ju läsaren se ganska klart att det där med humanism ständigt bliver en nagel i ögat på de stjärnor som inte riktigt inser vad det hela handlar om!
Och när de väl fick grepp om vad humanism är, då sparkade de bakut och ansåg att denna syn på saker och ting inte stämde överens med deras totalitära utgångspunkter!  8)

Om man ser till dem som deltog i skrivandet i denna tråd, ville flertalet av dem i början av vår medverkan här i sajten stoppa bigj för att hans åsikter var allt för avancerade för dem! Så gör alltid de liberala och totalitära, de försöker stoppa och hindra det fria ordet!  :lol:

De förnekar det hela idag, såsom algotezzan, risingen, kallekula, J R Auk och andra jag inte nu kommer ihåg - för idag skäms de. Men de har lärt sig lite mer om humanismen, och att den faktiskt är ganska så bra att omfatta ändå! Tack vare bigj och hans goda undervisning! :wink:

Dert var bara en instickare, och efter det fortsätter vi vår rundtur om världsläget och annat intressant...... :D

MVH
bigj

Hehe nej jag skäms inte alls för det bråk vi hade i början, och kritiken kvarstår. Men varför älta det om och om igen?

Skall dock erkänna att du har varit en drivande faktor i min förståelse av den politiska liberalismens utbredning och verkan i världen. Och det är jag tacksam för.

Då såg jag liberalism som en ideologi relaterande filosofi enbart, privat enbart, och tolkade mest folk som tillskrev sig den politiskt som några som ville instämma i filosofin. Nu är jag mera medveten om dess skuggsida.

Dock, så är jag liberal vad det gäller privatlivet. Jag vill röka kröka och knulla som jag vill. Och jag tycker Mill har en ypperlig argumentation för rätten till att fritt uttrycka sig.

Dock så förstår jag inte den liberala politiken, som vill släppa allt utom försvar av det, som hotet mot ser till att hålla egoismen i schack. Och ja då bjuds det in till svinigheter utan dess like.

Så tack Jbig, politiskt intresserad har jag aldrig varit, då jag trodde inte det fanns ideologi i det. Och konstigt är väl inte det när ideologierna döljer sig bakom en "pragmatism" som retoriken brukar som slöja.

Humanismen har dock sina baksidor, och inte den ideologiska humanismen utan den politik som den lett till. Så det så......
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jun 2008 12:55

Såg att Algotezzan verkar känna sig illa till mods. Men vi besvarar som alltid när det behövs! Nix, det var nog ej i denna nämnda tråd, utan under den första tiden jag var här, när algotezzan plus andra totalitärt troende på alla sätt försökte få mig att antingen lämna forat eller åtminstone bli förbjuden! Det hölls, vill jag minnas, även omröstningar bland dem vi trampat på tårna med våra knivskarpa inlagor. Naturligtvis var inte alla skribenter med i denna förbudslinje, vill minnas att Avantgardet ej deltog i kampanjen!

Det hela slutade dock med fullständig seger för bigj och den humanistiska och tillåtande linjen. Med tiden fick vi även bort de värsta av glåporden och de stygga epiteringarna som en del av det totalitära, och troligtvis mestadels det sverigedemokratiskt orienterade, sällskapet sysslade med!

Vill minnas att en del av klientelet även stoppades själva en tid för att lugna ned sig! Men visst förstår vi att algotezzan känner sig illa till mods, och att han nu försöker giva igen - men det biter ej vännen lille! Vi humanister är vana vid den totalitära dyngans olika försök, så vi äro immuna!  :lol:

MVH
bigj

Diskrepansen mellan dina något totalitära debattmetoder och det som du menar dig stå för, gör mig något illa till mods, samt din något uppblåsta självbild och stil - som dock stundtals har något försonande självironiskt över sig - hoppas jag. Hohoho!

---

En liten länk, tack, för att belysa det du kallar mina totalitära åsikter!!

Annars har jag aningen svårt att taga dig å allvar. Jag är tämligen trött å dina anklagelser. Dem orkar du med - men inte att knappa dit en enda länk till några inlägg som skulle utgöra grunden för dina anklagelser.

---

Jag uppskattar dock att du tar upp de politiska och sociala problem du tar upp med sådant engagemang och patos! En mycket bra och humant projekt! Man får "ta det onde med det gode", som von Trier sade i varje avslutande passus av Riget.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 jun 2008 13:36

Biggen att överdriver du tillskriver de borgliga div hemsketer, är bara bra. Visar bara på bilden av tokvänstern så det drar självklart bara fler till de borgerliga, men måste du dissa Sverigedemokraterna som du gör? Inte vill du väl locka fler till dem?

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 jun 2008 15:54

Hejsan!

Vi haver erhållit några kommenteringar om att det kanske inte är så bra att förbjuda andras åsikter. Åtminstone från J R Auk! Det gläder oss! Även om jag inte riktigt håller med om att humanismen egentligen har baksidor - och absolut icke jämfört med andra -ismer!  :lol:

Sedan har vi våran nye stjärna, My Capitan, som redan tidigt kört fast i ett skyttegravs-beteende - något som ofta inträder när andra påpekar deras brister i det logiska tänkandet och slutsatsdragandet! Det är som det är! Men det tillåter oss att fördjupa vår fåfänga!  :wink:

Algotezzan ser ett totalitärt debatterande från bigj:s sida! Vi håller ej med, men vi förnöjer oss i att det tydligen är svårt att stå för förbudet mot andras åsikter - något som vi på den goda humanistiska och demokratiska sidan aldrig skulle falla in uti! Intressant att algotezzan dock får in någon rad om sakfrågan dock - det som ju sades vara viktigt från just det hållet! Men sparsått med sakfrågan är det i vart fall!  :D

Kallekula har dock troligen lång väg att vandra för att, om någonsin, acceptera att bigj öppnade hans ögon enär vi bevisade att ekonomisk demokrati faktiskt går att tillämpa - och att det även funkade!  :)

Därmed vidare i vårat utlärande pedagogiska grepp där vi långsamt visar upp de skuggsidor som idag, och igår, har varit den väg liberalism och kapitalism framkallat för åtminstone 2500 miljoner människors för tidiga död sedan början av det artonde seklets ingång. Inget annat system i historien har tagit så många dödsoffer i en medveten jakt på egna fördelar!

Under 1800-talet förpassades omkring 1000 miljoner människor till evigheten i förtid.
Av dessa stod kapitalismen och kolonialismen för två tredjedelar ungefär. Resten stod diverse "feodala" system främst byggandes på jordbruksekonomin för.
Antalet offer för de olika samhällssystemen under 1900-talet:
Feodalism = 50 miljoner.
Nazism/fascism = 75 miljoner.
Kommunism = 150 miljoner.
Kapitalism/kolonialism = 1500 miljoner.
Summa strukturellt dödade = 1780 miljoner.

Vi återkommer snart igen.... 8)

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 jun 2008 16:23

Anders är tydligen en ny stjärna som visar upp sig.
:
MVH
bigj

Det var wurst. En stjärna. Nej, tyvärr. Bara en helt vanlig grabb.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 19 jun 2008 17:29

Vart tog skattefifflet vägen JBig?

Det är alltid intresant med statestik och den du listar är något svårläst om man betänkar att 1950 fanns det ungefär 2 500 miljoner människo på jorden. och din statestik säger oss att ungefär så många människor har fallit offer för struktuellt döddande totalt 1800 och 1900 talen?

Och än mer intressant blir det när man tar påståendet att 1 000 miljoner människor föll offer under 1800 talet. Du vet väll att man paserade första miljarden ca 1850.

Så om man leker lite med dessa 2 statestikkällor så har jordens befolkning kunnat utraderas 2 gånger på gund av strukturellt dödande.

Än märkligare blir det betänka att det så kallade kapitalitiska systemet tillsammans med det kommunistiska och muslimska och att antal diktaturer och några marginella system lyckats frambringa 6 600 miljoner människor till dags dato. jag säger inte att det är rätt eller att det borde vara så här, men statistiken säger så...

Och för att vara extra tydlig, jag avskyr skattefifflande och annat bök där människor skor sig på andra människors bekostnad.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 jun 2008 17:33

Du måste ta i beaktning att generationer dör och föds under ett sekel. Totalen.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 jun 2008 17:40

Hejsan!

Marksa har åter visat upp det bigj alltid betonar som varandes viktigt innan man skriver något - tag reda på hur det verkligen är!
Min käre sängkammarsnabel, fattar du inte att det under hela 1800-talets 100 år existerade fler än desse 1600 miljoner vid århundradets slut? Om du låter en vuxen hjälpa dig så kommer du med tiden at förstå att det under 1800-talet sammantaget levde åtminstone någonstans 5, kanske sex, miljarder människor - fast alla ej på samma gång!  :lol:

Att en alltid skall agera nanny åt desse korkmineraliserade stroppglansbroilers.....ho ho ho ho.....vad vi njuter av våra poänger från våra tidigare studier på de högre skolornas skyddade värld..... :wink:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 19 jun 2008 17:44

Jag vet, jag sa ju att jag
lekte
, och påängen är just detta att statestik kan man använda i sitt eget syfte och bolla med hur man behagar och utelämna det som inte passar för tillfället, en annan god metod är att utlämna källan så det inte går att checka hur beräkningarna gått till, nu anklagar jag inte JBig för fusk, men kanske för slarv.
Och vist du har helt rätt. men än sak är i alla fall bevisad vi är ett hejdundrande släkte på att föröka oss....
Varje dag är en resa.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 jun 2008 17:56

Hejsan!

Gör dig inte dummare än vad du redan visat i ord Marksa - du gjorde bort dig. Stå nu för det, och inse att du nog är en aning för kort i rocken för bigj! Enda trösten är välan att du ej äro ensam!  :lol:

Det är så gott att ständigt segra sade en gång en vis person! Det var bigj förresten som sade det! Ho ho ho ho..... :roll:

MVH
bigj

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 jun 2008 18:10

Ajabaja jbig. Du har ett konstigt självhävdelsebehov.
Varför tracka ner på alla andra som säkerligen är goda humanister? Alla som inte direkt ställer upp på din agenda behöver inte vara fiender. Hur psykiskt labil är du?
Hade jag klubban så skulle du sitta i utvisningsbåset tills du kommer till sans.

Återgå till "Politik och samhälle"