Vind skrev:Men jag får lägre självkänsla då - det bekräftar ju lite vad
jag trodde, att jag inte blir omtyckt om jag inte lever upp till den bilden.
Nja, skulle inte säga det heller. Du får inte lägre självkänsla i den bemärkelsen att den skulle sjunka ytterligare; tror snarare det förhåller sig som så att du upplever din låga självkänsla tydligare i dessa stunder.
Vind skrev:Om jag bara kunde sluta med att tänka på vad andra tycker hela tiden.
Det känns alltid lite hemmagjort att komma med logiska och förnuftsmässiga råd till känslomässiga problem (känslorna tenderar ju liksom att skita i vad som är förnuftigt), men försöka duger.
Du placerar dina potentiella vänner på en hög piedestal vilken du försöker hålla nivå med; och jag vet inte om du kan ta dig dit upp, för det är en mödosam klättring; istället borde du försöka att bringa ned vännerna till dig istället, ner på marken med dem! Gör skäl för ditt namn och blås omkull de, bara! De är inga jävla gudar, de är lika mycket människa som du, i grunden lika rädda och ynkliga som du känner dig; de har alla varit hjälplösa spädbarn en gång. Du är redan en av dem, men du måste intala dig detta.
Vind skrev:För som du säger så skulle jag hellre vilja att någon tycker om mig för den jag är - inte den jag försöker vara.
Det är klart du skulle. Att bli omtyckt för den roll man spelar är ett uselt alternativ, det är blott självbedrägeri och ingen lösning alls på problemet - snarare symptom än bot.
Det är möjligtvis
trevligare att vara gillad för rollen man spelar, än att inte vara gillad alls - å andra sidan ligger det mer
själ i att vara ogillad än att vara skenuppskattad. Och när allt kommer omkring så är det själen, livets essens, vi alla vill åt; om trevnaden lever på bekostnad av själen så skall den dra åt fanders!
//Leg. kvasipsykolog Midgårdsormen