Sprid kapitalismen, säger liberalerna...

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 okt 2009 19:07

Fast betyget behöver inte påverka kunskaperna. Alltså ett högre betyg kan ju ges utan att kunskapen för den skull är sämre.

Jag säger alltså inte emot dig direkt utan nyanserar bara mera din kritik.

För vad är problemet här?

Inte är det väl att skolorna drivs i privat regi? Problemet ligger väl i skolornas motivation till att drivas. Och det problemet ligger väl i pengarnas makt, och det i ett annat problem osv osv.

Jag är högst tveksam till om jag skulle skriva in någon på en kommunal skola, jag är högst tveksam till de ämnesindelningar, de normer för lärande alltså pedagogiken, och överhuvudtaget vilket bruk skolan förmedlar att vi skall göra av vårat intellektuella sinne.

Så vad gör man då? Skolan är ju toppstyrd i det mesta vad jag har förstått varför en privat skola är enda alternativet. Må det sen vara så att det åligger mig att göra en grundlig undersökning av den privata skolans kvaliteter.

Men givet mina antaganden jag gör baserat på mina erfarenheter så är den privata skolan åtminstone ett hypotetiskt alternativ, något som inte den kommunala skolan är, även om det kanske visar sig att det faktiskt är det.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 okt 2009 19:10

Främst skulle jag nog ta till att undervisa själv vid eftertanke, det är så jävla mycket myter kring vad vi måste lära oss för att fungera i samhället. Och det är så mycket tid som spills på att försöka se ut och låtsas som om vi kan så att folk tror att kunskap är något exceptionellt.

Synd bara att sådant är belagt med straff. Kanske inte att lära ut, men att avhålla sig från riksindoktrineringsverket skola.

Nej jag är av Aristoteles åsikt, ge mig en slavpojke och jag kan lära honom geometri (Eller hur det nu var).
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 19 okt 2009 19:28

Hejsan!

Men problemet är ju att det vid ett flertal undersökningar sedan mitten av 1990-talet har visat att trots att betygen blir högre så minskar kunskaperna hos allt fler elever i flera ämnen, nu senast i matte och naturorienterade ämnen vill jag minnas! Tidigare var det svenskan som var problemämnet och vid tidigare tillfällen var det åter andra ämnen. Jag minns inte alla rapporter som kommit från Skolverket de senaste 15 åren, men de visar ju en trend som inte går att förklara bort! Det största problemet är privatskolorna, både direkt och indirekt! Sedan finns det fler problem utöver dessa, men de är av mindra art, dock ej oviktiga naturligtvis!

Det pekar ju onekligen på att det finns problem, och med den nya skolpolitiken lär kunskaperna rasa i än snabbare takt, därför att Alliansregeringen inte har en modern och genomtänkt skolpolitik!
Inte heller håller jag med Artistoteles, detta för att slaveri inte passar i en modern stat! :wink:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 okt 2009 19:47

En faktor till som kan förklara är lärarnas bristande status. För dryga 40 år sedan hade en gymnasielärare samma lön som en riksdagsledamot.

Uppvärdera läraryrket så att mer kompetenta lärare lockas till yrket.
Fridens Liljor

matahari

Inläggav matahari » 19 okt 2009 20:44

Deras löneläge är rent erbarmligt sen de blev kommunaliserade vilket
är G Perssons fel när denne var skolminister, skulle vilja dra mig så
långt och påstå att han närapå havererade det hela.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 20 okt 2009 07:13

Hejsan!

Lärarnas löner är alls inte så dåliga som en del tycks tro. Alla är dock inte insatta i det hele, och därför tros det så mycket på olika håll och kanter. Men visst kan man höja lärarlönerna, om statsmakten anser sig ha råd. Fast en gammal sanning påtalar samtidigt att höjd lön inte automatiskt ger bättre resultat i verksamhet eller produktivitet! Det ser man ju lätt inom företagsvärlden, ju högre löner och bonusar cheferna har, ju sämre går företagen. I USA ledde detta faktiskt till att krisen under andra halvåret 2008 uppstod! Inom skolans värld ser man det redan i dag, i privatskolorna flockas outbildat folk och personer utan kunskaper i de ämnen de undervisar, därav betygsinflationen och rapporterna om de allt sämre kunskaperna bland allt fler elever!  :wink:

Ökad lön drar ofta till sig fel klientel, eftersom det finns en stor andel klientel som ser mer till inkomsten än till den syssla de är tillsatta att utföra! Detta fenomen ser man också inom företagarskrået, särskilt dess övre del bland kapitalister och direktörer! Ofta är det giriga klåpare som genom arv och kontakter befinner sig här, bara några få procent av direktörerna och företagarna är "självlärda" och drivna av patos för verksamheten! Flertalet är en slags penningjagande drönare där man kliar varandras ryggar och tillsätter varandra samtidigt som man giver varandra fria händer att plundra företagen man är tillstatta att styra!  :)

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 20 okt 2009 09:19

biggj skrev:Lärarnas löner är alls inte så dåliga som en del tycks tro. Alla är dock inte insatta i det hele, och därför tros det så mycket på olika håll och kanter. Men visst kan man höja lärarlönerna, om statsmakten anser sig ha råd.

Att statsmakten anser sig har råd är väl pudelns kärna dvs "sprida kapitalismen".
Antag att vi på 90 talet haft en väl fungerande skola med hög status, därmed drar man undan benen för alla försök till privatiseringar.

Det säger sig själv att en arbetsmetodik för utbildning och sjukvård, blir ALLTID BÄTTRE under EN statlig regi än under flera mindre små privata.

Men de styrande politikerna vill "sprida kapitalismen" och kommer ej att skapa en väl fungerande stalig skola resp. sjukvård.
Kuba har väl bättre statliga skolor respektive sjukvård än de flesta länder i EU och stater i USA.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 20 okt 2009 09:33

Hejsan!

Jepp, det kan du ha rätt i herr Fromm! Naturligtvis kan det finnas privata skolor där man tillämpar en annan, kanske väl så fungerande undervisningsstrategi, men den skall ej bekostas av det allmänna - den skall finansiera sig självt. Som annat på den vanliga marknaden. Fast under den nyliberala ordningen tjänar företag pengar genom att erhålla skattemedel som i fallet skolan, dessutom erhåller direktörer och banker med flera företag miljarder i gåvor av skattebetalarnas pengar - allt bortgivet av Alliansregeringen! Inte konstigt att fattigdom sprider sig, och att sämre kunskaper bland de yngre också sprider sig! :)

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 20 okt 2009 10:47

biggj skrev:men den skall ej bekostas av det allmänna - den skall finansiera sig självt. Som annat på den vanliga marknaden. Fast under den nyliberala ordningen tjänar företag pengar genom att erhålla skattemedel som i fallet skola

Japp Utbildingen och samordning av lärare (lärarplanen) sker under statlig regi, dessutom har lärarna fått sin utbildning i statliga skolor.
Därför är det olyckligt att påstå följande.

biggj skrev: Naturligtvis kan det finnas privata skolor där man tillämpar en annan, kanske väl så fungerande undervisningsstrategi

Finns det en bättre skolplan i någon annan stat resp företag ändrar naturligtvis en kvalitetsmedveten skola sin egen metodik.
En liten skola har inte resurser att undersöka andras länders utbildningssytem. Privata skolor liksom andra företag döljer sina arbetsmetodiker med största sekretess.

Så jag vill påstå att en statlig kvalitetsmedveten skola alltid är bättre än den mindre privata skolan.  :)
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 okt 2009 12:10

Fromm skrev:
biggj skrev:Lärarnas löner är alls inte så dåliga som en del tycks tro. Alla är dock inte insatta i det hele, och därför tros det så mycket på olika håll och kanter. Men visst kan man höja lärarlönerna, om statsmakten anser sig ha råd.

Att statsmakten anser sig har råd är väl pudelns kärna dvs "sprida kapitalismen".
Antag att vi på 90 talet haft en väl fungerande skola med hög status, därmed drar man undan benen för alla försök till privatiseringar.

Det säger sig själv att en arbetsmetodik för utbildning och sjukvård, blir ALLTID BÄTTRE under EN statlig regi än under flera mindre små privata.

Men de styrande politikerna vill "sprida kapitalismen" och kommer ej att skapa en väl fungerande stalig skola resp. sjukvård.
Kuba har väl bättre statliga skolor respektive sjukvård än de flesta länder i EU och stater i USA.

Varför säger det sig självt?

Politiken i det här fältet är ju helt jävla godtycklig. Kommer en massa tyckanden från politiker som med nördbrillorna i backspegeln vill ta igen, ta revanch, på den här socialt missanpassande institutionen skola.

Flumskolan skall bort, hata 68 osv. Eller vad nu den där bindgalna militären brölar.

Och följer man vetenskapens resultat kring metodik? Nej varför skulle man? Vore tanken i grund och botten att man skulle utbilda folk så skulle man följa det. Men nu är det ju inte så, vi jobbar ju alla glatt, alla medlemmar av familjen, så att våra barn upplåts till hjärntvätt från sitt sjätte år.

Fyfan för att ta hand om illbattingarna när de verkligen kunde behöva en metodik för utveckling. Nej sånt vill man inte, först när de kognitiva förmågorna har utvecklats, så man inte spiller krut på idioter, skall de in i indoktrineringsfabriken.

Först när skolan gör sig av med sin politiska färgning kan jag ens närma mig en sådan bisarr utsaga som Fromms. Som det är nu har den ju ingen som helst förankring i vetenskapen vi tillskansat om hur lärande bör ske, ingen som helst förankring i ett individcentrerat perspektiv, alltså för personen själv. Nej für alles aka sossepuppetmasters, bör vi läsa.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 okt 2009 12:18

Ni skjuter ju vilt men missar helt enligt mig.

Problemet är inte att skolan skall försörja sig självt, det vore inte alls konstigt.

Däremot är det konstigt om skolan skall generera vinst.

Och dessutom, vad dessa "pengar" idag är som förtjänsten görs igenom.

Hade vi haft lite bättre fördelning hade det inte varit något som helst problem att betala för sin utbildning.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 okt 2009 12:29

Lärarnas löner är alls inte så dåliga som en del tycks tro.

Vad jag menar är att höja löner så de blir i paritet med andra statusyrket, civil.ing, läkare, advokat etc. Det skulle locka de begåvade eleverna till läraryrket. Det skulle höja statusen. Det skulle få andra konsekvenser med. Den metodik Auk talar om skulle kanske därmed bli mer gällande. Dvs mer status och tilltro till lärarutbildningen.

"Det ser man ju lätt inom företagsvärlden, ju högre löner och bonusar cheferna har, ju sämre går företagen."

Höga VD löner etc är ju ett skämt. De sitter i varandras styrelser och sätter varandras löner. Där håller jag med dig biggen ang. produktivitet, men dessa excesser kan ju ses som en anomali vad det normalt gäller för lönebildning och status, generellt sätt.

Jag är förvånad att aktieägarna går på detta med att höga bonusar behövs. Finns väl ingen forskning på området som talar för det.

Ökad lön drar ofta till sig fel klientel, eftersom det finns en stor andel klientel som ser mer till inkomsten än till den syssla de är tillsatta att utföra!

Kanske gällande toppskiktet på tex Wall Street en del andra höjdare, kanske inom finansvärlden, men förutom det nja.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 20 okt 2009 12:33

J R Auk skrev:Politiken i det här fältet är ju helt jävla godtycklig. Kommer en massa tyckanden från politiker som med nördbrillorna i backspegeln vill ta igen, ta revanch, på den här socialt missanpassande institutionen skola.

Och följer man vetenskapens resultat kring metodik? Nej varför skulle man? Vore tanken i grund och botten att man skulle utbilda folk så skulle man följa det. Men nu är det ju inte så, vi jobbar ju alla glatt, alla medlemmar av familjen, så att våra barn upplåts till hjärntvätt från sitt sjätte år.

Så mycket känslor du uppvisar att jag har svårt att tyda ditt budskap.  :) Din rädsla för en ond stat övertrumfar din rädsla för de onda företagen.
Politiker sänkte ju antalet utbildningsplatser för läkare i sverige, tror du att det bara var ett godtyckligt nördbeslut?

Vad har sen ordet vetenskap att göra med utformningen av pedagogiken?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 20 okt 2009 12:36

Text-Tv skrev:Folkpartiets styrelse driva och hoppas få landsmötet i höst bakom sig. FP-ledaren Jan Björklund skriver på DN-debatt tillsammans med två andra partistyrelseledamöter att det är hög tid att ta upp en debatt inom regeringsalliansen om hur skolan ska styras i framtiden. De pekar på en rapport från Skolverket nyligen där kommunaliseringen av skolan pekas ut som en bidragande orsak till att svenska elever presterar sämre i dag än i början av 90-talet.

LR applåderar Björklunds förslag Lärarnas Riksförbund (LR) applåderar Folkpartiets utspel. "Befriande", säger LR-ordföranden Metta Fjelkner i ett pressmeddelande: -Fler måste våga slakta den heliga ko som kommunaliseringen blivit för partierna, menar Fjelkner. Enligt LR lider skolan av en "fullständig oordning" där staten beslutar och 290 kommuner verkställer. Resul- tatet blir en skiftande likvärdighet. LR hoppas på debatt och utlovar ett eget förslag till nytt finansierings- system för skolan inom kort.
Karl Marx

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 20 okt 2009 12:41

J R Auk skrev:Ni skjuter ju vilt men missar helt enligt mig.

Problemet är inte att skolan skall försörja sig självt, det vore inte alls konstigt.

Påståendet att skolan skall kunna vara självförsörjande får du allt förklara närmare.  :?
Karl Marx

Återgå till "Politik och samhälle"