" VERKLIG DEMOKRATI NU"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 06 jun 2011 13:15

Elake Karsten skrev:Cyborger, robotar, mitt nick och min avatar??? :shock: Jag trodde det var demokratibegreppet som var på tapeten i denna tråd? Är det riktig demokrati vi har eller är det skendemokrati?

Ja ditt nick och cyborgare och avatarer och demokrati är en salig soppa.. men behövs ibland för att göra en bra soppa.

Demokrati existerar precis som andra ideologier. Problemet är inte systemen utan bristerna i systemen som skapas av de som vill åt makten din. Det finns inga skendemokratier eller demokratier egentligen, det är koncept och virtuella verktyg.
Lika lite som det finns lagar om ingen följer lagen. Det handlar om hur vi respekterar andra i grund och botten.

Demokrati handlar inte bara om val, den har många andra inslag.
Själv gillar jag de mänskliga rättigheterna bäst och hur stat måste ge var individ rätt att få ha sin religion, sin egendom och sitt skydd mot våld. Egendom tycker jag vi kan strycka ur demokratin. Sen vill jag införa förbud mot att utnyttja resurser eller människor. Vi för in islams förbud mot att utnyttja räntor mot människor (skuldsätta). Sen skriver vi in att vi inte får ta vinster för att fejka bort räntorna (en dubbelmoral i islam)

Sen tycker jag att vi för in offentlighets principer. All ska vara offentligt som staten gör. Privatpersoners liv ska skyddas mot offentlig insyn och ska inte få dokumenteras mer än av användaren själv.

De som jobbar för demokratin och har makt, men samtidigt bryter mot lagarna ska landsförvisas.
(resultatet blir att företagsledare som tar ut för höga löner till sig själva eller politiker som utnytjar sin makt med att ge skyhöga löner till sig själva kommer att försvinna)

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Kontakt:

Inläggav Elake Karsten » 06 jun 2011 20:32

Bra Marko, nu tillförde du något konstruktivt i debatten. Jag håller till fullo med dig i frågan om räntor. Ränteslaveriet som banker och andra ekonomiska institut utövar är av ondo. Man borde därför förstatliga alla banker och låneinstitut och införa räntefria lån till medborgarna. Likaså tycker jag man borde införa medborgarlön till alla, istället för socialbidrag, sjukbidrag och arbetslöshetsersättning. Medborgarlönen skulle vara knuten till vissa timmars samhällstjänst inom sjukvård, skola, äldrevård och brandförsvar. Alla som sedan vill sätta guldkant på tillvaron genom att jobba är fria att göra detta utan att förlora sin medborgarlön. Medborgarlön kostar förmodligen samhället mindre än dagens ekonomiska transfereringssystem. Vi måste acceptera att det inte finns arbete åt alla och då är det mest rättvist med medborgarlön. Den syn samhället har på arbete är förlegad och hör det förra seklet till, liksom de partier och ideologier som bygger på konflikten mellan arbetare och arbetsgivare. Varken socialdemokrati eller kommunism har något berättigande i dagens västerländska samhälle. Idag finns det andra maktstrukturer som måste bekämpas.
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.

kab

Inläggav kab » 06 jun 2011 22:29

jag slänger mig in i tråden angående verklig demokrati!
jag tycker du hade en bra poäng där Marko med att demokrati finns, men det är innehållet som inte stämmer överens med begreppet. Det är jag villig att hålla med dig om. Demokrati som teori kan sägas finnas men har i praktiken aldrig utövats och gör det inte nu heller. Om jag inte minns fel så har jag för mig att en statsvetare o filosof vid namn Robert A Dahl har fört detta ämne. Hans tes är att demokrati aldrig har existerat mer än i teorin, och att demokrati i praktiskt utövande snarare bör kallas polyarki:

"Polyarki (från poly många, arkhe styre) är ett politiskt system där flera olika grupper konkurrerar om makten och där en stor del av den vuxna befolkningen genom val väljer vilken grupp som under en period har den högsta makten."

Lite av detta blev uppenbart när jag såg en partiledardebatt 2006, när Göran person vänder sig till kameran och säger:
" kära valdeltagare, ni kan rösta antingen på det blå blocket eller på oss rödgröna"???? Detta är inte demokrati!!

Kort kan sägas att grundprincipen är, all makt utgår från folket!

Det Göran sa var, eller visade på var! Här finns makten, vad väljer ni!

:D

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 07 jun 2011 02:09

Kab,
Ja den finns om människor applicerar den rätt,
Om makten inte använder sig av demokratins context så blir ju det något helt annat än demokrati.
Demokrati är en ide, och för att en ide ska bli verklig måste vi ju sätta den i funktion och kontrollera dess process liksom vi kontrollerar och övervakar andra processer.

Den vikt vi lägger på demokratin är viktigt för en helhetsfunktion.
Ger vi demokratin liten betydelse och låter värdsfreden och ekonomin har mer vikt,
då är demokratin självklart av lägre betydelse och krigsstaten och den ekonomiskastaten mer av vikt (en helt annan ideologi appliceras)

Men om vi för in alla ekonomiska och försvarsfrågor in i demokratin som ska avgöra vad som ska gälla,
då har vi en demokrati som styr över underprocesserna.

Det verkar som politiker och folket har olika syn på vad demokrati betyder.

lukas

Inläggav lukas » 07 jun 2011 15:06

Först något om hemskheter och hemska masker:

Dessa hemska masker är nog till för att skrämmas.
Eftersom de som representerar vår skendemokrati inte har för
mycket vett, så är dessa masker troligtvis inte till för att skrämma
vettet av aktuella personer - de har int så mycket
sådant att skrämma bort.

Maskerna är i stället till för att skrämma Ovett av dessa,
så att de kan inhämta lite vett i stället.

M.a.o. skrämma lite vett i dem
----------------------------------------------------------------------

Lite om skendemokrati på riktigt och med enkla ord.

En gång i förra seklet (centennium) gick man ut med
valaffischer och predikade i stil med :

" Gärna en medalj, men först en rejäl pension med ATP m.m."

. För många ungdomar gäller i dag:  gärna "demokrati" m.m.
men först ett JOBB. Dvs ett värdigt sätt att försörja sig på

Angående medborgarlön så är det inte en frågan OM, utan NÄR.

I dag får de personer som inte har ett arbete och fyllt 18 år
en  AKTIVITETSERSÄTTNING. Detta kan de få tills de fyllt 30 år.

Det är frivilligt att aktivera sig för att få denna ersättning.
Ca 40 % gör det frivilligt och detta består då oftast
av idrott eller studier - de andra kan om de så vill rulla
tummarna.

Många av de som rullat tummarna och fyllt 30+ år blir  
därefter förtidspensionärer, sjukpensionärer m.m.

Detta "rulla tummarna stöd" + förtidspension + m.m,
kunde man rakt av kalla MEDBORGARLÖN.

I en skendemokrati kallar man ett Rulla Tummarna Stöd
för "aktivitetsersättning". Dvs man aktiverar tummarna
och då frivilligt.

Allt detta är på riktigt och inget skämt - sådan
är skendemokratin på riktigt.

TREVLIG LÄSNING önska Lukas  :lol:

matahari

Inläggav matahari » 07 jun 2011 17:40

Aktiverings ersättning, aktivitets ersättning!! Vilket horribelt uttryck!

Tryck på Cyborgens starta knapp se den sprätta till och utföra ett arbete!

Staten definierar per implicit defaitism medborgaren som en säck potatis
kallar det förtäckt frivilligt åtagande. Arbetslinjen ånyo, belägg och belasta
den enskilde till att vara en cancersvulst på den samhälleliga människokroppen
vad än den än säger.

Förtäckt fascism i Sverige?

Medborgarlön ett ord vänstern inte kan hantera,  "borgare" huuu!
Folklön? Individ lön? Homo erectus lönicus? Steampunk minne!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 jun 2011 19:26

(Vad kul att se dig igen, matahari :) )
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 07 jun 2011 19:50

Nu börjar det likna något!

Koncentration på dagens moderna petitesser ala arbetslinjen till trots.

Direktdemokrati (med tillhörade ekonomiskt ansvar för kommunal verksamhet, medboragre och allskön annan verksamhet) är ordet för dagen sa Bill. Ty staten hava inget längre med oss att göra.

Varför sa då Bull.

Jo ni ser gott folk. Ty på detta finurliga sätt engageras medborgarna i de gemsamma besluten. Lokalt förankrade och med en samklang med vad den lokala befolkningen vill. Är det denna lokala församlings önskan att inget ge till de arbetslösa så är det så, eller så ska det ges mer i bidrag än vad som nu är fallet. Utfallet i sig har ingen betydelse. Det är principen som räknas. Vi medborgare får agera och vara delaktiga.
Fridens Liljor

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 07 jun 2011 20:20

Förespråkar ingen direktdemokrati. Blir pannkaka när lowlifes bestämmer. Diktatur är enda lösningen.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Kontakt:

Inläggav Elake Karsten » 07 jun 2011 23:46

lösdrivaren skrev:Förespråkar ingen direktdemokrati. Blir pannkaka när lowlifes bestämmer. Diktatur är enda lösningen.

Ska du, ultrakommunisten säga så, proletariatets diktatur det är väl när lowlifes bestämmer?
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 08 jun 2011 00:45

Marko skrev:Demokrati handlar inte bara om val, den har många andra inslag.

"Andra inslag" vet jag inte. Demokrati betyder väl egentligen bara folkmakt. Om den har "andra inslag", måste dessa inslag vara uteslutande av sådan art som kan härledas ur, eller åtminstone är förenliga med, folkmakt, vad jag kan se. Exempelvis går demokrati inte nödvändigtvis ihop med sådana inslag som "okränkbara mänskliga rättigheter". Om t.ex. 99% av ett folk anser att de återstående 1% av folket inte av naturen har, och inte heller ska ges, några mänskliga rättigheter, är det väl just demokratiskt att de 99% får ha samhället på det sättet, eftersom de är i majoritet? Om den där 1 procenten inte behöver rätta sig efter några beslut som de 99% fattar, på vilket sätt har då folket makten? Då är det väl snarare än minoritet (den där 1 procenten) som har makten? "Folket" måste väl nämligen rimligen betyda "majoriteten av folket"? Om det krävs konsensus, blir ju inga beslut någonsin fattade, för alltid är det någon som sätter sig emot vad majoriteten vill. Så kan en demokrati inte fungera, då skulle den bara stå och stampa.

Själv gillar jag de mänskliga rättigheterna bäst och hur stat måste ge var individ rätt att få ha sin religion, sin egendom och sitt skydd mot våld. Egendom tycker jag vi kan strycka ur demokratin.

Jag får inte ihop vad du skriver. Du skriver att var individ ska ha rätt att få ha sin egendom, men längre ned skriver du att ränta ska förbjudas. Hur går det ihop? Om man har pengar (egendom), men inte får använda dem hur man vill, ens när alla inblandade parter är med på det (t.ex. låna ut mot ränta), äger man ju inte ensam pengarna - då är det ju delvis även lagstiftaren som äger dem, genom att lagstiftaren genom sitt förbud mot ränta styr innehavarens användande av sina pengar. För att hårddra det för att visa principen tydligare: om man t.ex. stiftar en lag som säger att det enda medborgarna får använda pengar till är att köpa vitlök, ingen annan mat, inget annat överhuvudtaget, då begränsar man ju hur pengarna får användas, och gör på så sätt att pengarnas innehavare inte äger pengarna mer än i marginell grad; innehavarna av pengarna äger ju då bara "en rätt att köpa vitlök" med pengarna; i övrigt tycks ju pengarna vara statens egendom, då staten bestämmer var pengarna ska befinna sig respektive inte befinnas sig så länge de inte används till att köpa vitlök: nämligen hos den som en gång för alla har dem. Pengar som man inte lagligen kan byta mot varor och tjänster som man vill, äger man inte. Att äga är att ha kontroll över.

Sen vill jag införa förbud mot att utnyttja resurser eller människor.

Hur definierar du då "utnyttja"? Om jag anställer någon för en lön både jag och han/hon tycker är bättre än att jag inte anställer honom/henne alls, kanske jag "utnyttjar" honom/henne (beroende på hur man definierar ordet), men om hon/han får det bättre av att bli anställd av mig jämfört med att inte få någon anställning, vad är då felet med det?

Vi för in islams förbud mot att utnyttja räntor mot människor (skuldsätta).

1. Varför blanda in Islam? Om förbud mot räntor är vettigt, är det väl det oavsett om någon religion förespråkar det eller inte?

2. Vad sänder ett förbud mot räntor egentligen för signal till de personer man antar kan komma att lockas sätta sig i skuld till andra? Jo, det sänder signalen: "du är för korkad för att förstå ditt eget bästa; det är inte bra för dig att kunna ingå överenskommelser med någon annan om att du ska få låna mot att du betalar ränta när du betalar av, men detta inser du tydligen inte själv, så därför hindrar vi dig, med förbud, från att kunna göra detta; det är för ditt eget bästa, du fattar det bara inte själv". Ska en stat verkligen sända sådana signaler till sina medborgare? Ty om staten inte anser medborgarna vara korkade, borde den väl nöja sig med att gå ut och påminna dem om att det är riskabelt att sätta sig i skuld med räntebelagda lån, och lita på att de (medborgarna) vet bäst själva vad som är bäst för dem? Att förbjuda ränta är som att förbjuda knivar i köken. Det är att behandla vuxna som om de vore småbarn. Visst skadar sig folk på knivar ibland, men människor ska rimligen ändå ha rätt att själva välja om de ska äga och använda kniv i sina hem eller inte. Staten ska inte förbjuda folk att använda knivar i sina hem, det vore att omyndigförklara folk. Samma med räntebelagda lån. Vill två parter ingå en överenskommelse som går ut på att den ena lånar ut till den andra och får tillbaka med ränta enligt si och så regler, varför ska de inte få göra det? Att förbjuda det är ju att gå emot båda parters vilja, som om man visste bättre än den ena parten vad som är bäst för honom/henne än vad han/hon själv vet. Det är besserwisser-aktigt, paternalistiskt, omyndigförklarande. Är det inte mer konstruktivt (från statens sida) att signalera att man litar på att människor vet bäst själva vad som är bäst för dem själva?

Sen skriver vi in att vi inte får ta vinster för att fejka bort räntorna (en dubbelmoral i islam)

Vad menar du med "ta vinster för att fejka bort räntorna"?

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 08 jun 2011 01:56

Elake Karsten skrev:
lösdrivaren skrev:Förespråkar ingen direktdemokrati. Blir pannkaka när lowlifes bestämmer. Diktatur är enda lösningen.

Ska du, ultrakommunisten säga så, proletariatets diktatur det är väl när lowlifes bestämmer?

Du glömde nämna att sovjetarmen och Stalin krossade och därmed räddade Väst-Europa från nazismen.
Stort tack till det heroiska sovjetiska folket härmed.
Lätt att ”glömma” saker och ting trots att man är ”akademiker”.
maximal utdelning med minimal ansträngning

lukas

Inläggav lukas » 08 jun 2011 15:50

* Det vi i dag ser är en modell i upplösning och som är
konstruerad av skendemokrater.

Denna interna modell som varit ett sakrament där ingen
med sin heder i behåll fick ifrågasätta.

De som ifrågasatte denna "heliga modell"  ansågs länge
som landsförrädare och bannlystes ofta på livstid.

Denna heliga modell: "Den Svenska Modellen" stod och
sår för heligheten och därför stod den över all demokrati.

Med denna "Svenska Modell"  kunde man köra över
verklig  demokrati,  allt för att på så kunna komma till
det utopiska tillstånd av social frid och frälsning

Eftersom modellen byggde på skendemokrati, var den från
början dopad. Därför  var det  bara en tidsfråga innan den
helt skulle sluta fungera.

* Denna modell var därför DÖMD av demokratin att misslyckas.

Den har, mycket riktigt,  i sin helhet misslyckats. Det är bara skenet
som bedrar för de som ännu bländas av den. Skendemokrater försöker
med skenlösningar på olika sätt klamra sig fast vid något som aldrig
fungerade och som i princip är upplöst av sin egen kraft

Den svenska modellen är Den Svenska Nationens Tragedi.

I en Verklig Demokrati hade man i stället kunnat konstruera
en Verklig Hållbar Modell förankrad vid invånarnas önskemål.

Det där vi står just nu:I  ruinerna av den Svenska Modellen
byggd på en grund av skedemokrati som gett vika.

Nu gäller det att börja från början i detta kaos och med
verklig demokrati bygga MODELLER som är hållbara
flexibla och invånarvänliga.

lukas

Inläggav lukas » 08 jun 2011 17:23

Fots.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jun 2011 17:51

Det finns läge inför nästa val att starta ett riktigt demokratiskt parti, där alla, vem som helst får ringa in på ett ja eller nej nummer i varje fråga som partiet måste följa, inför varje fråga finns det ett test med max 5 frågor som berör frågeställningen, för att kunna delta måste den som ringer först kunna svara korrekt på dessa frågor, vilket visar om eller att man är insatt i frågeställningen, alltså berättigad att svara ja eller nej.
Partiet kan heta något i stil med "didemokrati", det hade verkligen varit en joker i leken!
Partiet skulle lätt kunna få 25% av väljarna.

Återgå till "Politik och samhälle"