Jesus hade Guds ande

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Jesus hade Guds ande

Inläggav Pilatus » 22 feb 2013 12:57

ingenar skrev:Du glömde cellsafer och blodtvätt , ringarlösning e t c.

Forskare på universitetet i North Carolina har framställt partiklar med samma utseende, storlek och flexibilitet som röda blodkroppar.
http://lifescience.idg.se/2.1763/1.363094/syntetiskt-blod-ar-pa-vag
Moderator

förstår mig själv

Jesus hade Guds ande

Inläggav förstår mig själv » 22 feb 2013 13:53

Cellsaver går inte alltid att använda. Ringeracetat dvs kristalloida vätskor kan ges för att hålla cirkulationen igång(temporärt vid blödningar) men ibland är det nödvändigt att ge syretransporterande ämne, blod annars kommer cellerna att dö. Bästa sättet som jag skulle rekommendera är autologblod.Dvs man tappar sitt eget blod att ha i reserv om senare behov skulle uppstå. Hållbarheten är bara ca 2 månader men kan göras inför tex elektiv kirurgi. (tex höftplastik operation). Sedan går blod att frysas och förvaras i flytande kväve för senare behov. Detta är dock inget som sjukvården prioriterar av religiösa skäl mig veterligen då det är resurs och kostnadskrävande.
Visst finns det metoder som du beskriver som minskar behovet av blodtransfusioner och indikationen för att transfundera är mer eller mindre stark i alla situationer så är det ju. Ofta ges ju blod för att minska riskerna för olika komplikationer. Om du tex har en kranskärlssjukdom så uppstår syrebrist i hjärtmuskelceller vid ökad aktivitet(puls). Syreleveransen försämras vid sjunkande blodvärde och hjärtinfarkt kan uppstå. Olika medicinska händelsevarianter som är negativa kan uppstå på grund av blodbrist.
Sedan finns det människor som har blodsjukdomar tex trombocytbrist, förblöder utan trombocyter, hjärnblödningar tex. Hur ser du på blödar sjuka. De har ju brist på koagulationsfaktorer som utvinns ur blod. mm.

förstår mig själv

Jesus hade Guds ande

Inläggav förstår mig själv » 22 feb 2013 13:55

Anta att du tar imot blod vad är det då som sker enligt dig? Får du någon annans själ?. Vad händer med den som ger blod? förlorar den sin själ?

ingenar

Jesus hade Guds ande

Inläggav ingenar » 22 feb 2013 16:23

förstår mig själv skrev:Anta att du tar imot blod vad är det då som sker enligt dig? Får du någon annans själ?. Vad händer med den som ger blod? förlorar den sin själ?

Ingenting just nu.
Kanske jag får en blodöverförd sjukdom.

Rom 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Gal 6:5
” Var och en skall nämligen bära sin egen ansvarsbörda.”

Användarvisningsbild
evasson

Jesus hade Guds ande

Inläggav evasson » 22 feb 2013 17:16

Pilatus skrev:
evasson skrev:Kristna och Judar syftar på annat än ängel Gabriel när de nämner den heliga anden.

Hur menar du att judendomens förhåller sig till den helige anden (pneumatologi)? Det talas visserligen om Guds ande i Gamla testamentets böcker, men är det samma sak som den kristna kyrkan menar?

Det råder en tydlig åsiktsskillnad mellan Judar och Kristna i detta avseende även om båda grupper just syftar på den Heliga Anden som en Ande och inte en Ängel. Denna skillnad handlar om att Judar ser den Heliga Anden som en egenskap utav Gud, och inte Gud själv vilket Kristna menar.

Återgå till "Religion och andlighet"