Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 okt 2017 11:25

Jag kommer att tänka på konceptet andra människor. Alla människor man möter har olika åsikter, uppfattningar och tolkningar om tillvaron. Egentligen är det ganska skrämmande. Ibland går man ett helt liv och tror på något som inte stämmer.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 okt 2017 11:49

klorofyll skrev:Alla människor man möter har olika åsikter, uppfattningar och tolkningar om tillvaron.

Du får ta en titt på Twitter. Åsikterna som presenteras där går i några stora lätt urskiljbara fåror. Just nu är det "me too" och "svenskarna och internet" som diskuteras.

Bild
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 okt 2017 14:39

Pilatus skrev:Du får ta en titt på Twitter. Åsikterna som presenteras där går i några stora lätt urskiljbara fåror. Just nu är det "me too" och "svenskarna och internet" som diskuteras.

Det skulle jag aldrig göra.. Twitter fastnar i filtret. Dessutom är jag en handlingsmänniska, om jag inte gör saker så upplever jag meningslöshet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 okt 2017 14:50

klorofyll skrev:Det skulle jag aldrig göra.. Twitter fastnar i filtret. Dessutom är jag en handlingsmänniska, om jag inte gör saker så upplever jag meningslöshet.

Så, är du det? Vilka slags handlingar talar du om? Handlingsmänniskor uppfattar jag som människor som tycker om tuffa tag, de behöver motstånd, äventyr, alpinism, resor till alla möjliga platser, jakt, friluftsliv. Är du verkligen en sådan människa klorofyll?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 okt 2017 18:42

Pilatus skrev:Så, är du det? Vilka slags handlingar talar du om? Handlingsmänniskor uppfattar jag som människor som tycker om tuffa tag, de behöver motstånd, äventyr, alpinism, resor till alla möjliga platser, jakt, friluftsliv. Är du verkligen en sådan människa klorofyll?

Okej, sådana människor kallar jag idioter. Jag har alldeles tillräckligt med motstånd. Det går inte en dag utan att jag anstränger mig till max.

Det spelar ingen roll vad det är jag gör, bara jag gör någonting. Avlägsna platser, skidåkning och jakt är understimulerande för mig, det inbegriper så många onödiga moment och omständliga möten. Mycket av min kraft går åt till tänkande, jag vill kunna tänka fritt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 okt 2017 18:55

klorofyll skrev:Mycket av min kraft går åt till tänkande, jag vill kunna tänka fritt.

Jag undrar hur du definierar handling med tanke på att du skrev: Dessutom är jag en handlingsmänniska, om jag inte gör saker så upplever jag meningslöshet.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 okt 2017 19:10

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Mycket av min kraft går åt till tänkande, jag vill kunna tänka fritt.

Jag undrar hur du definierar handling med tanke på att du skrev: Dessutom är jag en handlingsmänniska, om jag inte gör saker så upplever jag meningslöshet.

Men på vilket sätt blir tankar meningsfulla om man inte gör någonting?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 okt 2017 20:06

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jag undrar hur du definierar handling med tanke på att du skrev: Dessutom är jag en handlingsmänniska, om jag inte gör saker så upplever jag meningslöshet.

Men på vilket sätt blir tankar meningsfulla om man inte gör någonting?

Att tänka är att utföra ett intellektuellt arbete. Men brukar man säga att en tänkare är en människa som älskar handling? Det utesluter ju inte att en människa med ett mycket aktivt yrke också är en tänkare. T ex Ernest Hemingway som älskade tjurfäktning, jakt och boxning och som även var en kapabel tänkare.

På vilket sätt är du en handlingsmänniska, klorofyll? Du säger att du tänker, men det gör vi väl alla?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 okt 2017 21:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Alla människor man möter har olika åsikter, uppfattningar och tolkningar om tillvaron.

Du får ta en titt på Twitter. Åsikterna som presenteras där går i några stora lätt urskiljbara fåror. Just nu är det "me too" och "svenskarna och internet" som diskuteras.

Bild

Tankedödande LIKriktning...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 okt 2017 21:10

Tänka är att handla i tankarnas värld. Älta kämpa med begrepp - ett arbete...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 okt 2017 22:16

Algotezza skrev:Tänka är att handla i tankarnas värld. Älta kämpa med begrepp - ett arbete...

Ja, det är härligt. Man behöver inte ens byta sin t-shirt efter en dag med häftigt tankearbete.

Bild
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 20 okt 2017 19:35

Pilatus skrev:På vilket sätt är du en handlingsmänniska, klorofyll? Du säger att du tänker, men det gör vi väl alla?

Jag vet inte så noga.

Själv skulle jag kanske säga att en handlingsmänniska strävar efter att komma överens och lösa konkreta problem, för att nå framgång, med öppet sinne och orädd attityd.

Jag hoppas att det stämmer på mig! :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 20 okt 2017 20:29

klorofyll skrev:Själv skulle jag kanske säga att en handlingsmänniska strävar efter att komma överens och lösa konkreta problem, för att nå framgång, med öppet sinne och orädd attityd.

Att komma överens och lösa konkreta problem vill väl främst människor som vill pröva förhandling framför kamp och strid. Det förutsätter inte en handlande natur, men kanske förmåga till initiativ och kompromiss. Ej prestige eller att se livet som en tävling.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 20 okt 2017 21:04

Man agerar i mån av förmåga. Det här inte skryt. Det är sagt för att exemplifiera att det går att göra saker. Jag har röjt upp på det lilla torget utanför. Det var väldigt busigt. Kioskägaren vågade inte ha öppet efter 17-18. En man skulle inte fixa det, för stor risk för provokation. Vissa dagar orkade jag inte och satte upp gränsen vid åtta pers. Var de fler skulle jag inte fixa det. Polisen och Soc hade inte kunnat fixa det bättre. Systematiska insatser under ett halvår. Nu är det helt lugnt sedan två år tillbaka. Ändå skulle jag inte rekommendera någon att ta sig an ett sådant projekt hur som helst. Det ÄR riskabelt.

Anne

Inläggav Anne » 20 okt 2017 22:01

Nu tänker jag på Martin Timell och Aftonbladetprofilen (som ni kanske vet vem det är). Så ledsen jag blir. Bill Cosby. Människor som framställer sig som vänliga, t ex dårarna i en bil som frågade efter vägen. Därefter gjorde gesten att skaka hand som tack, men greppet hölls kvar medan den andre tryckte på gasen. Detta förstör den vanliga, hyggliga vänligheten så mycket.

Återgå till "Tankar och känslor"