Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 24 okt 2017 15:59

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Självgodhet är givetvis ett bra recept på illamående!
Hur tänker ni vidare sedan? Ska man tycka att mane smartare? Vackrare?

Man kanske inte skall ägna all sin vakna tid åt att tänka på sig själv.

Psykologi är ganska intressant, om det är så att man går å tänker att man är smartare, så blir det ju en karaktär, ett förhållningssätt, och man blir känslig för information som kan rucka på den bilden man har av sig själv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 okt 2017 22:57

klorofyll skrev:Psykologi är ganska intressant, om det är så att man går å tänker att man är smartare, så blir det ju en karaktär, ett förhållningssätt, och man blir känslig för information som kan rucka på den bilden man har av sig själv.

Ett sätt att komma ifrån självcentrering är att ägna sig åt sina intressen, att läsa böcker, delta i någon förening, ägna sig åt en hobby, umgås med vänner och annat.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 okt 2017 10:19

Men är det verkligen fel att tro att man är smartare än andra?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 okt 2017 10:29

klorofyll skrev:Men är det verkligen fel att tro att man är smartare än andra?

Definitivt ja, gå till en schackklubb, eller en matematikkurs, eller valfritt ämne. Det finns alltid de som presterar bättre. Man kan endast tävla mot sina egna prestationer och försöka lära sig något nytt varje dag. Gör något där du slipper tänka på det egna egot!
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 okt 2017 11:58

Man får väl prova om så är fallet. Men innan dess måste väl smarthet begripas eller definieras. Vad menar man med det? Vad menar jag med det?
Det finns ju att vara streetsmart, smart klädd, kunna finna smarta lösningar på problem som uppstår. Är det smart yta som gäller eller på djupet? Man kan lära sig smart saker att säga som verkar just smarta och som går hem. Sen kan det vara en form av kreativitet... vara nyskapande...

Eller förmågan att lura, dupera folk, sno deras cash utan att åka dit.Psykopatens leende charmiga smarthet finns också...

Sen kan man fråga: Är det fel tro eller tom veta att man är Gud?

Svar: Säg det med övertygelse till en psykiater - och se vad som händer!
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 okt 2017 12:16

Pilatus skrev:

Definitivt ja, gå till en schackklubb, eller en matematikkurs, eller valfritt ämne. Det finns alltid de som presterar bättre.

Men bara för att man spelar schack på hygglig nivå så behöver man ju inte nödvändigtvis vara särskilt begåvad, man kanske istället har arbetat hårdare och mer intensivt för att träna upp förmågan..?

Framträdande egenskaper är vanligen gott minne, flexibilitet, förståelse, snabbhet, logik osv. Man kan säga att vi föds med en grundlighande statisk kapacitet, som man kan använda på olika sätt.

Jag vet att många presterar betydligt bättre än jag - i alla grenar - men jag tänker att jag har en större kapacitet.

Förklara gärna vad som är fel med min tanke!

Pilatus skrev:Man kan endast tävla mot sina egna prestationer och försöka lära sig något nytt varje dag.

Vi kan bara begränsa oss själva.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 okt 2017 13:18

klorofyll skrev:Men bara för att man spelar schack på hygglig nivå så behöver man ju inte nödvändigtvis vara särskilt begåvad, man kanske istället har arbetat hårdare och mer intensivt för att träna upp förmågan..?

Alla kan hålla i rodret när sjön vilar stilla. Men det är inte så enkelt då man möter någon med högre Elotal än det man själv har.
klorofyll skrev:Framträdande egenskaper är vanligen gott minne, flexibilitet, förståelse, snabbhet, logik osv.

Eller bara kognitiv förmåga.
klorofyll skrev:Man kan säga att vi föds med en grundlighande statisk kapacitet, som man kan använda på olika sätt.

Kanske det, men mycket talar för att vi kan och bör syssla med det vi är bra på. Det finns alltid sådant som andra klarar bättre.
klorofyll skrev:Jag vet att många presterar betydligt bättre än jag - i alla grenar - men jag tänker att jag har en större kapacitet.

Förklara gärna vad som är fel med min tanke!

Jag säger inte att du tänker fel, jag säger att vi skall göra något som vi trivs med och som gör att vi inte är så fokuserade på hurdana vi är.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 okt 2017 14:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men bara för att man spelar schack på hygglig nivå så behöver man ju inte nödvändigtvis vara särskilt begåvad, man kanske istället har arbetat hårdare och mer intensivt för att träna upp förmågan..?

Alla kan hålla i rodret när sjön vilar stilla. Men det är inte så enkelt då man möter någon med högre Elotal än det man själv har.

Jag gillar varken att vinna eller att förlora i schack. Men idag köpte jag en bok som behandlar ämnet. Eftersom att jag är så kaxig så kanske jag bör gå med i en klubb, anta utmaningen.

Du har en poäng i att erfarenhet gör oss kompetenta. Min kompetens är inget att hänga i granen, men vissa kvaliteter har jag i alla fall.

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 25 okt 2017 14:16

trotsa tomten!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 okt 2017 17:13

klorofyll skrev:Jag gillar varken att vinna eller att förlora i schack. Men idag köpte jag en bok som behandlar ämnet. Eftersom att jag är så kaxig så kanske jag bör gå med i en klubb, anta utmaningen.

Då får jag önska dig en trevlig läsning. Schack är roligt och upprätthåller spänsten i vad som återstår av små hjärnceller. Tycker du om schack skulle jag rekommendera ett schackprogram för din dator. Eller varför inte pröva Friz Chess på nätet, https://fritz.chessbase.com/.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 26 okt 2017 09:49

Pilatus

Tack ska du ha! Det är skönt att vara så lättunderhållen.. Böcker betyder mycket för mig.

Om vi återgår till "smarthet".. Träffar du ofta människor som tror sig vara smartare och vad tänker du om dem?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 okt 2017 11:47

klorofyll skrev:Träffar du ofta människor som tror sig vara smartare och vad tänker du om dem?

Antagligen har jag fäst mig mer vid vad människor gör av sin begåvning än att de är "smarta". De som nöjer sig med att vara smarta brukar inte vara trevliga.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 26 okt 2017 12:50

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Träffar du ofta människor som tror sig vara smartare och vad tänker du om dem?

Antagligen har jag fäst mig mer vid vad människor gör av sin begåvning än att de är "smarta". De som nöjer sig med att vara smarta brukar inte vara trevliga.

Det var ett mycket bra svar! Jag menar att intelligens är helt ovidkommande. Att kategorisera människor efter intelligens är ungefär som att fixera sig vid en speciell person. Om intelligens hade haft ett värde så hade någon tagit det ifrån en, som man rånar en bank.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 okt 2017 22:41

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Antagligen har jag fäst mig mer vid vad människor gör av sin begåvning än att de är "smarta". De som nöjer sig med att vara smarta brukar inte vara trevliga.

Det var ett mycket bra svar! Jag menar att intelligens är helt ovidkommande. Att kategorisera människor efter intelligens är ungefär som att fixera sig vid en speciell person. Om intelligens hade haft ett värde så hade någon tagit det ifrån en, som man rånar en bank.

Intelligens är bra, världen är tokig nog som den är. Men intelligenta människor är krävande och kan bli missanpassade om de ständigt hålls tillbaks. Kanske är Fridolins skola bättre än vad som tidigare varit fallet. Jag såg på nyheterna att MP hamnar under 4% i TV4:s väljaropinion, så det kanske inte har hänt så mycket i skolan som utlovades inför förra valet.
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"