Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Genom gammalt hederligt samarbete förstås.
lynx skrev:Genom gammalt hederligt samarbete förstås.
Det är nog inte samarbete som vållar problem, det är snarare intoleransen mot dem som lyckas. De blir beskyllda för skattesmitning av Magdalena Andersson (om Leif Östling) som om han var en simpel tjuv. Han har inte norpat en enda krona ur den svenska statskassan genom att äga aktier i Malta.
Moderator
Du och jag har så olika uppfattning om vad det innebär att vara en lyckad person så det är liksom lönlöst att diskutera det vidare. Det är inget berikande samtal.
lynx skrev:Du och jag har så olika uppfattning om vad det innebär att vara en lyckad person så det är liksom lönlöst att diskutera det vidare. Det är inget berikande samtal.
Jag tycker bara att det är ett förskräckligt gnällande. Det finns ju absolut ingenting som hindrar alla som verkligen är beredda att samarbeta att också göra det. Vård och omsorg skulle behöva dessa människors villiga hjälpanda att verkligen göra skillnad. Ett minimum är att skriva på sitt donationskort!
Moderator
Det är ju du som gnäller, Pilatus.
lynx skrev:Det är ju du som gnäller, Pilatus.
Det var du lynx som skrev "alla som vill leva i ett konkurrenssamhälle finge bli avlägsnade". Det är intolerans, liksom gnället på att "eliten" (Thorwalsson) inte betalar in nog med skatt.
Moderator
Du citerar mig inte korrekt.
lynx skrev:Du citerar mig inte korrekt.
"Jag hade inte haft något emot att alla som vill leva i ett konkurrenssamhälle finge bli avlägsnade till ett sådant."
"avlägsnade" är nyckelordet, det innebär att du inte har något emot tvång mot oliktänkande.
Jag tror mer på tolerans, att vi alla får plats.
Moderator
Jag skriver alla som vill. Min uppskattning är att det är en minoritet som vill ha det så. Men för all del, skulle den uppskattningen vara felaktig så skulle jag inte ha något emot att flytta på mig. Ge oss bara en liten plätt så fixar det sig lätt som en plätt och så kan de som gillar konkurrenssamhället få resten.
Sov gott
En av mina vänner blev grovt misshandlad och rånad igår. *Gnäll* förjävligt.
En av mina vänner blev grovt misshandlad och rånad igår. *Gnäll* förjävligt.
Jag inser den trista nödvändigheten att citera. Herregud.
Men några skribenter här tänker jag inte citera förrän det är nödvändigt om de missbrukar sina ord.
Pilatus skrev:lynx skrev:Du citerar mig inte korrekt.
"Jag hade inte haft något emot att alla som vill leva i ett konkurrenssamhälle finge bli avlägsnade till ett sådant."
"avlägsnade" är nyckelordet, det innebär att du inte har något emot tvång mot oliktänkande.
Jag tror mer på tolerans, att vi alla får plats.
Jag har ju toleransen att vissa vill leva så. Det vore väl fint om så många som möjligt fick leva som de ville? Men t ex en människa som njuter av att döda andra människor borde ju inte få sitt önskemål uppfyllt såvida det inte finns folk som vill bli mördade (vilket jag tvivlar starkt på att det finns). En enda sådan människa kan alltså förstöra hela gemenskapen. Skulle jag få vara delaktig i att skapa en utopi så skulle jag inte anse att den personen fick plats. Skulle du?
Jag tycker att det verkar som att rädsla sällan är accepterat. Det är som att känslan av rädsla skulle innebära något omoraliskt.
Återgå till "Tankar och känslor"