Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 dec 2017 17:29

Pilatus skrev:Du tycks förneka människors olika grad av begåvning? Vad har du fått det ifrån?

Bra fråga. Jag skulle säga, att människor som tror att de har förmågan att förstå saker (som andra inte kan - oavsett tid, plats, lärare), är manipulerade av sin omgivning.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 dec 2017 17:48

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Du tycks förneka människors olika grad av begåvning? Vad har du fått det ifrån?

Bra fråga. Jag skulle säga, att människor som tror att de har förmågan att förstå saker (som andra inte kan - oavsett tid, plats, lärare), är manipulerade av sin omgivning.

Ja, vi får nog finna oss i att vissa människor inte bara tror att de förstår litet bättre än andra.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2017 17:56

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:

Ja, vi får nog finna oss i att vissa människor inte bara tror att de förstår litet bättre än andra.

Men det handlar ju alltid om vad, vad är det man fattar som ingen annan kan upplysa en om?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 dec 2017 18:37

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ja, vi får nog finna oss i att vissa människor inte bara tror att de förstår litet bättre än andra.

Men det handlar ju alltid om vad, vad är det man fattar som ingen annan kan upplysa en om?

Det finns väl mycket som vi inte kan så mycket om, eller förstår?
Vi diskuterar ju åtskilliga ämnen på forumet. Finns det inga områden där du gärna avstår från att diskutera, därför att du inte är särskilt inläst på frågorna?

Att tycka något kan alla, men att veta något om teoribildningen inom en fråga (t ex darwinism) är något annat.
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 04 dec 2017 23:49

hakkapeliitta skrev:Men Rekoj, att föreslå Beethoven på första dejten är dödsdömt. Lek inte intellektuell.
Det är ungefär lika fel som att ta upp sina fysiska handikapp, "jag har tyvärr endast en testikel".
Eller "jag var på prostataundersökning nyligen, fanns ingen prostata!"
Båda ämnen är minst sagt avtändande på första dejten.

Hände mej igår i kön på Systembolaget, ställde mej bakom en tjej, uppskattningsvis 40 år, såg väldigt bra ut, hon vände sej om plötsligt och började fråga vad jag hade i korgen. Va...vanliga starköl och en flaska likör, hon började fiska upp två flaskor mousserat vin ur sin medhavdna nätväska, gillar detta sa hon.
Hon log hela tiden.
Ovanlig händelse. Sen när hon gick genom kassan, fortsatte hon att titta på mej och hade ett vackert leende. Vet inte vad jag ska tro.

Nämnde detta när jag pratade med syrran i telefon senare, hon menade att tjejen hade stött på mej.
Har svårt att tro det, tror snarare att hon var en glad och öppen person.
Hmmm...satans att jag lät tillfället glida ur händerna, haha. Lite sne är jag men blev rätt ställd.

Helt klart gick det åt pipsvängen med den dejten iaf, det är ett som är säkert. Men jag har nog lite behov av att testa andra, är det kört och inget som funkar så är det lika bra att veta i tidigt stadium, typ. Vet inte om det är så bra strategi. Kanske får jag en ny chans denna vecka, men då med nån annan förstås..
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 dec 2017 07:02

Pilatus skrev:Finns det inga områden där du gärna avstår från att diskutera, därför att du inte är särskilt inläst på frågorna?

Jag har inte särskilt bra allmänbildning, det kan vara jobbigt när folk har förväntningar på en, sedan tål jag inte stress.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 dec 2017 11:40

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Finns det inga områden där du gärna avstår från att diskutera, därför att du inte är särskilt inläst på frågorna?

Jag har inte särskilt bra allmänbildning, det kan vara jobbigt när folk har förväntningar på en, sedan tål jag inte stress.

Jag får en kick av stress. Jag kan fungera som åsiktsmaskin eller hålla käften. Beror på dagsformen.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 dec 2017 11:57

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag har inte särskilt bra allmänbildning, det kan vara jobbigt när folk har förväntningar på en, sedan tål jag inte stress.

Jag får en kick av stress. Jag kan fungera som åsiktsmaskin eller hålla käften. Beror på dagsformen.

I dag presenterar SCB sin partisympatiundersökning för november. Jag antar att många känner stresshormonerna pumpa. Nu gäller det för flera partier att överleva valet. Frågan är om S vill offra sig och lägga stödröster för Miljöpartiet, de har ju knappast varit en tillgång.

Litet stress är bra, det får oss att göra något. Och allmänbildningen går att göra någonting åt, att läsa sin tidnings ledarsida kan vara bra. Att odla ett (gärna intellektuellt) intresse är alltid bra och kan bidra till att hålla Alzheimers dimma på visst avstånd.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 dec 2017 13:03

Pilatus skrev:Litet stress är bra, det får oss att göra något. Och allmänbildningen går att göra någonting åt,

Samhället är sjukt, folk är INTE trevliga. Det är tur att man åtminstone har självförtroende, annars hade jag blivit knäckt... Jag ska behandla dem som de förtjänar. Fattar verkligen varför det finns metoo-rörelse, varför äldre har svårt. Det är bara att höja blicken.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 dec 2017 13:28

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Litet stress är bra, det får oss att göra något. Och allmänbildningen går att göra någonting åt,

Samhället är sjukt, folk är INTE trevliga. Det är tur att man åtminstone har självförtroende, annars hade jag blivit knäckt... Jag ska behandla dem som de förtjänar. Fattar verkligen varför det finns metoo-rörelse, varför äldre har svårt. Det är bara att höja blicken.

Alla jag träffar är trevliga. Dem jag möter i realtid öga mot öga och t.ex. snackar med. Men när man läser om människor i tidningar, på sociala media, lyssnar och ser på nyhetsmedia, verkar folk oerhört otrevliga.

Ja, höjer man blicken når man ju massmedias och sociala medias propagandanivåer. Det finns alltid någon som tjänar på nyhetsflödets innehåll och riktningar. Att man varnar för "en bostadsbubbla", att folks bild av att våldet ökar i samhället "bara är en känsla".

Lita på dina ögons vittnesbörd när det gäller det som sker i din närhet och som du faktiskt bevittnar med egna öron - och öron. Lita mindre på rykten, och andra och tredjehands-etc-uppgifter.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 dec 2017 14:23

Jag har inte riktigt fattat tidigare hur avundsjuka människor är. Det var lite mer än vad jag hade räknat med. Men det är bra med verklighet också.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 dec 2017 18:14

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:

Finns både negativ och positiv stress. Negativ stress är ohälsosam.
Kommer ihåg inför tentorna jag var taggad till tusen, kände mej oövervinnlig, haha.
Har endast kul minnen av den stressen.
Å andra sidan sådan stress kan även bli negativ ifall man känner sej osäker.
Genomförde alla utbildningar med lysande betyg. Riktigt stolt över detta.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 dec 2017 18:50

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag har inte särskilt bra allmänbildning, det kan vara jobbigt när folk har förväntningar på en, sedan tål jag inte stress.

Finns både negativ och positiv stress. Negativ stress är ohälsosam.
Kommer ihåg inför tentorna jag var taggad till tusen, kände mej oövervinnlig, haha.
Har endast kul minnen av den stressen.
Å andra sidan sådan stress kan även bli negativ ifall man känner sej osäker.
Genomförde alla utbildningar med lysande betyg. Riktigt stolt över detta.

Jag har alltid varit ojämn. I precis allt. Studier. Som förälder. I jobbet. Matlagning. Brödbak. Musik-text-bildskapande. Det som intresserat mig har blivit rätt bra. Det som varit ointressant har jag tragglat mig igenom på ren vilja. Kort sagt jag är medelgrå och medioker. Intresserad av mycket, Inte särskilt bra på någonting.

Jag brukar skryta med att jag inte har körkort. Är det något att skryta med? undrar vän av ordning. Helt rätt, Jag är även kass på att skryta och boosta mig själv. Men det kanske man gör så här också?

Det enda jag är riktigt bra på är ödmjukhet. Där klår jag de flesta! =P~

Hahaha.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 06 dec 2017 12:14

Hade lite motgång igår, hörde röster i en timme eller så. Det är verkligen fel människor i samhället som har självförtroende. Studenter.. Obegåvade människor med respekt, helt utan framtid.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 06 dec 2017 12:18

Träffa en person som läste Processen av Franz Kafka "därför att det är en klassiker", herregud, vem gör det?

Återgå till "Tankar och känslor"