Avantgardet skrev:Mervärdet är det samlade arbete som det krävts för att åstadkomma något visst. Jag orkar inte sitta och skriva formler på allt detta, och är själv alldeles för lite insatt än så länge, vänta åtminstone tills jag är klar med Marx. På vilket sätt skulle det för dig vara intressant att veta mervärdet här? Mervärdet på ett helt liv? Poängen är att, som Marx säger på ett ställe, givet att målet var detta sista - det som du ändade verksamheten i - så hade det varit bra mycket mindre slösaktigt (i fråga om mervärde) om istället för dessa kapitalistiska kaosartade helomvändningar och kast det hade avsatts en viss mäng resurser just för att åstadkomma detta.
Du är ju en jubelidiot. Mervärdet lyder
inte alls sådär, din nolla. Det märks att du inte är insatt. Men varför uttalar du dig då i så fall? Du sitter här och delar ut förolämpningar för att kunna mjölka debattörer på information hur man ska tolka Marx så att du slipper, det är vad du gör. Engels polimiserade kraftigt mot Dühring vilken sade sig kunna hur värde skapas. Engels skrev "Efter allt harlequiniserande, efter alla utsvävningar och utläggningar visar det sig att han
inte vet hur värde skapas!" Det känns igen...
Som Marx sade när han fick höra en föreläsning vilken skulle hållas av en trogen marxist, "Om det där är marxism, är jag inte marxist".