Mysteries of 9/11 - Se filmen och kommentera
Moderator: Moderatorgruppen
Jag var i NYC tva manader efter det att attackerna intraffade. Dom hade knappt hunnit fa upp ordentliga avsparrningar, man sag ruinerna av tornen, alla affarer var stangda och hela omradet sag ut som en krigszon. Lastbilar akte 24/7 fran platsen med rester av det som en gang var skyskrapor. I princip alla byggnader runt omkring var skadade, aven de som stod en bra bit fran tornen. Fasaden var bortsliten, stora hal, inga fonster och i vissa fall rejala djupa skador pa manga vaningar. Presenningar tackte vissa skyskrapor som skadats mindre an andra. Dammet var fortfarande overallt. Platsen var spoklik, minst sagt. Pa varje mojlig plats satt bilder pa saknade. Folk gick omkring och satte upp fler bilder, fler plakat. Det var som om tiden stod stilla.
Vad galler WTC7 sa ar 47 vaningar ar inte speciellt gigantiskt i NYC. Jamfort med tvillingtornen sa var 7:an en lilleputt. Merrill Lynch, Amex, Verizon eller Bankers kunde lika garna rykt dom ocksa. En sabla tur att inte fler stora byggnader rasade. En kyrka rasade, och en bro. Tror inte att nagot mer foll. Men som sagt, de skador jag sag med blotta ogat var omfattande.
En god van till mig hade ett mote uppe i WTC den morgonen. Tur for honom att han fastnade i morgontrafiken. Han sag alltihopa fran nara hall istallet, precis nar han kom till WTC-komplexet sa traffade det forsta planet. Alla som var pa motet han skulle till dog.
Vad galler WTC7 sa ar 47 vaningar ar inte speciellt gigantiskt i NYC. Jamfort med tvillingtornen sa var 7:an en lilleputt. Merrill Lynch, Amex, Verizon eller Bankers kunde lika garna rykt dom ocksa. En sabla tur att inte fler stora byggnader rasade. En kyrka rasade, och en bro. Tror inte att nagot mer foll. Men som sagt, de skador jag sag med blotta ogat var omfattande.
En god van till mig hade ett mote uppe i WTC den morgonen. Tur for honom att han fastnade i morgontrafiken. Han sag alltihopa fran nara hall istallet, precis nar han kom till WTC-komplexet sa traffade det forsta planet. Alla som var pa motet han skulle till dog.
- Avantgardet
Levee skrev:Merrill Lynch, Amex, Verizon eller Bankers kunde lika garna rykt dom ocksa. En sabla tur att inte fler stora byggnader rasade.
Nej, det var inte tur, det var modern byggnadskonst som låg bakom att inte fler byggnader föll. Vet dock ingen annan än George Bush som skulle ens komma på tanken att anställa Bin Ladin till att snyggt och kontrollerat riva byggnader, i synnerhet som han är känd för högst tvivelaktiga metoder (men jag vill minnas att de flesta kaparna trots allt hade utbildat sig till ingenjörer - ett högst besynnerligt sammanträffande i sig), annars är ju Bin Ladins kända för att bygga saker. Men det verkar ju tydligen vara ett säkert kort ändå - kanske byggherrarna borde ta efter, lägga ut rivningsjobben på entreprenad, tydligen finns det smarta araber också. Annars vill jag nog bara tacka för den ödemättade skildringen av din livsomvälvande dag Levee, tråkigt att den var stereotyp. Jag väljer mina upplevelser enligt något striktare kriterier.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Torbjörn S. skrev:Fication skrev: Jag gjorde en överslagsräkning (antagande att bultar och pelare deformeras med 10cm innan kollaps och säkerhetsfaktor på 5) och fann att hastigheten efter första fallet (fritt fall 3.7 m) var ungefär 8.5 m/s och minskar vid första deformationen/kollapsen av underliggande plan till ca 8 m/s och lite till för att sätta fart på det nya våningsplanet, 7.7 m/s. Knappt märkbart. Sedan accelererar (fritt fall igen) allt ner till nästa plan och har då v = sqrt(7.7^2+2*g*3.7) = 11.5 m/s osv. För varje våningsplan kommer hastigheten att öka.
När stålnissen (eg metallskärande mjukvaruingenjören) säger att motståndet gör att raset måste minska i hastighet så menar han givetvis att hela förloppet borde sakta av på det stora hela (över flera våningar). Det sker en liten inbromsning vid varje islag/våning men den är bara tillräcklig för att minska medelaccelerationen från 9.8 m/s2 en aning, gissningsvis ca 10%. Och då tar fallet ca 9.4 s istället för 9 s.
Ett annat exempel på analogi*: Kan något verkligen öka hastighet trots att det finns en bromsande kraft? Jo, att en bil kan accelerera trots att det finns luftmotstånd. Drivkraften från däcken är större än luftmotståndet.
Jämförelsen med en accelererande bil är inte relevant eftersom det finns en motor i bilen som driver accelerationen. Om bilaccelerationen ändå ska användas kan den å andra sidan jämföras med en controlled demolition eftersom där drivs processen av explosioner.
Du missar poängen med resonemanget. Ställ bilen i nerförsbacke, frikoppla och släpp handbromsen om det känns bättre. Trots bromsande kraft i form av motvind och friktion i hjullagren kommer bilen att accelerera.
Och vad menar du med "...drivs av explosioner"? Som en raketmotor eller?
I din genomtänkta kollapskalkyl har du förutsatt att byggnaden faller som om det inte fanns något större motstånd. Du tar inte hänsyn till den otroligt kraftiga vertikala stålkonstruktion som ÄR skelettet i hela byggnaden, en konstruktion byggd för att tåla flera Boeings som störtats in i byggnaderna. I den officiella konspirationsteorin (911 commission) som baseras på att det var terrorister i konspiration mot USAs regering förklarar man kollapsen med att byggnaden var beroende av balksystemet som håller upp golven, ett svagt system som endast ska hålla upp vikten av golvplan upphängda i byggnadens fasader.
Jo:
Fication skrev: Jag gjorde en överslagsräkning (antagande att bultar och pelare deformeras med 10cm innan kollaps och säkerhetsfaktor på 5) ...
Beräkningen avser allt som håller uppe ett våningsplan, inklusive den vertikala stålkonstruktionen som fungerar som en pelare. Du får gärna ha synpunkter på antagandena 10cm och faktor 5, jag är lite osäker där. Men det är i alla fall så jag tagit hänsyn till motståndet du efterlyser.
Intressant med att en byggnad på 400 meters höjd skulle falla ihop bara för att fasaderna och de horisontella golvplansbalkarna bågnade, eller hur?
Förklaringen tar inte heller hänsyn till det egentliga vertikala stålskelettet. Om din teori och 911-kommissionen konspirationsteori skulle vara korrekt hade för det första inte alla tre husen fallit till gatuplanet, för de andra hade den vertikala stålkonstruktionen stått kvar säkert 200-300 meter på höjden. Det finns även fotobevis på stålbalkarna som visar att de kapats med förmodad "thermite".
911-kommissionens konspirationsteori förklarar denna totala kollaps med att flygplanen skadade de vertikala stålbalkarna på de golvplan som träffades. De undviker att ta med i beräkning att inga andra vertikala stålbalkar på några andra våningsplan skadades.
911-kommissionens konspirationsteori förklarar inte heller varför byggnad 7 föll, en gigantiskt byggnad på 47 våningars höjd som aldrig träffades av ett plan. De hoppades på att alla skulle ha glömt bort den.
Länk till 911 kommissionens rapport. Kolla själv.
Byggnad 7 vet jag faktiskt inte helt säkert. Jag har svårt att bedöma rimligheten i den officiella förklaringen med branden som försvagade bärande pelare.
WTC 1 och 2:s fallhastighet däremot har jag inga problem att acceptera.
En annan grej, om det skulle vara riggat med thermite eller något - för att ta bort motståndet på varje våning så måste varje vånings pelare ha sprängts bort och så gör man inte, det hade varit totalt onödigt. Se här hur rivningar går till:
http://www.youtube.com/watch?v=-1qgx95SFds
Det verkar som om man typiskt bara sätter sprängladdningar i bottenplanet och eventuellt mitt på byggnaden. Absolut inte på varje våning! Tanken är att sprängningen ska initiera kollapsen så att resten kollapsar av sig själv när det fortskridande raset fått upp lite hastighet, som det får genom att falla ett våningsplan.
Om man ska påverka falltiden nämnvärt måste man aptera sprängmedel på varenda våning för att spränga bort motståndet på varenda våning.
-
Utforskaren
Fication skrev: Det verkar som om man typiskt bara sätter sprängladdningar i bottenplanet och eventuellt mitt på byggnaden. Absolut inte på varje våning! Tanken är att sprängningen ska initiera kollapsen så att resten kollapsar av sig själv när det fortskridande raset fått upp lite hastighet, som det får genom att falla ett våningsplan.
Ok intressant. Det är mer som är värt att kommentera i ditt inlägg, men jag börjar med det här ovan som du skrev. Kan inte låta bli att tänka på de brandmän och annan räddningspersonal som redogör för att de var starka explosioner i källaren som gav chockvågar under deras fötter och uppåt.
Det skulle alltså räcka med att placera laddningar på vissa strategiska våningsplan. Om jag ej minns fel utgjorde var tionde våning i WCT tornen så kallade serviceplan för luftkonditionering, vattencisterner, hissmaskiner etc. Det fanns de som observerade i byggnaden under veckorna innan katastrofen att hantverkare arbetade intensivt på dessa serviceplan.
Ref. http://www.youtube.com/watch?v=3kFNXSAuFAQ
Ref. http://video.google.com/videoplay?docid ... &plindex=1
Torbjörn S. skrev:Det är mer som är värt att kommentera i ditt inlägg,
Please do. För det är ju hela min poäng, att visa att motståndet från våningsplanen och stålpelarna inte minskar falltiden med mer än sisådär en sekund. Och då behöver man inte anta existensen av en massa sprängladdningar för att visa att raset kan gå så fort.
men jag börjar med det här ovan som du skrev. Kan inte låta bli att tänka på de brandmän och annan räddningspersonal som redogör för att de var starka explosioner i källaren som gav chockvågar under deras fötter och uppåt.
Ja, men inte under själva raset väl?! (då hade de inte hunnit ut)
Om man ser på raset så ser man att det börjar uppe vid flygplanen och fortplantar sig neråt. Nedanför rasfronten, ögonblicket innan raset "passerar där" är det orört. Om man ser på filmer hur ras går till så sker första kollapsen oftast nere. I WTC har de alltså hört explosion av något slag under fötterna långt innan.
Om man på något sätt vill speeda upp raset måste man nästan fyra av alla explosioner på en gång som man gör vid riktiga rivningar. Det räcker att initiera raset, sen är det kört.
Det skulle alltså räcka med att placera laddningar på vissa strategiska våningsplan. Om jag ej minns fel utgjorde var tionde våning i WCT tornen så kallade serviceplan för luftkonditionering, vattencisterner, hissmaskiner etc. Det fanns de som observerade i byggnaden under veckorna innan katastrofen att hantverkare arbetade intensivt på dessa serviceplan.
Ref. http://www.youtube.com/watch?v=3kFNXSAuFAQ
Ref. http://video.google.com/videoplay?docid ... &plindex=1
Google-videon gick inte att se.
Angående glasrutorna. Glas är ett sprött material som ofta går sönder vid skakningar som jordbävningar. En flygplansträff som får tornet att svaja till skulle kunna räcka för att slå ut rutorna.
Funderar anda pa en liten detalj, rorande allt detta med sprangamnen. Ar det inte oerhort konstigt att ingenting av dessa pastadda sprangladdningar har patraffats efterat ? Inte en enda liten del ?
Det ar ju inte sma mangder sprangamne+detonatorer+ovriga delar vi pratar om for att plocka ner 110 vaningar. Resterna efter tornen soktes igenom noggrant av tiotusentals personer, bade pa plats och efter bortforslingen. Ar alla dessa ocksa med i konspirationen ?
Finns massvis med fragor. Vem utloste sprangladdningarna ? Hur ? Via timer ? Fjarrkontroll ? Vilken frekvens anvandes ? Hur bestamdes klockslaget ?
Vem satte dit sprangamnena ? Rakna med att det tar veckor att forbereda en demolition i den har storleken, aven for experter. Hur doldes detta fran alla anstallda, dar man kan kallt utga ifran att manga har militar erfarenhet och darmed mycket god kannedom om sprangamnen ?
Att planera en operation och morklaggning av detta slag ar nast intill omojligt, darfor att det finns sa manga saker som kan ga fullstandigt at skogen. Det racker med att en enda laddning inte detonerar och aterfinns sa ar det kort. Eller att en enda anstalld, vaktmastare, brandman eller besokare ser de i forvag utplacerade laddningarna. For att inte tala om alla de tusentals involverade som kravs.
Operationen skulle inte vara 100 % vattentat pa nagot satt. Risken for avslojande skulle vara enorm, och da pratar vi om ett fullstandigt avslojande med konkreta bevis, inte konspirationsteorier. Som min gamle mentor skulle sagt, teorier ar inget varda om man inte kan bevisa att dom stammer.
/Levee
Det ar ju inte sma mangder sprangamne+detonatorer+ovriga delar vi pratar om for att plocka ner 110 vaningar. Resterna efter tornen soktes igenom noggrant av tiotusentals personer, bade pa plats och efter bortforslingen. Ar alla dessa ocksa med i konspirationen ?
Finns massvis med fragor. Vem utloste sprangladdningarna ? Hur ? Via timer ? Fjarrkontroll ? Vilken frekvens anvandes ? Hur bestamdes klockslaget ?
Vem satte dit sprangamnena ? Rakna med att det tar veckor att forbereda en demolition i den har storleken, aven for experter. Hur doldes detta fran alla anstallda, dar man kan kallt utga ifran att manga har militar erfarenhet och darmed mycket god kannedom om sprangamnen ?
Att planera en operation och morklaggning av detta slag ar nast intill omojligt, darfor att det finns sa manga saker som kan ga fullstandigt at skogen. Det racker med att en enda laddning inte detonerar och aterfinns sa ar det kort. Eller att en enda anstalld, vaktmastare, brandman eller besokare ser de i forvag utplacerade laddningarna. For att inte tala om alla de tusentals involverade som kravs.
Operationen skulle inte vara 100 % vattentat pa nagot satt. Risken for avslojande skulle vara enorm, och da pratar vi om ett fullstandigt avslojande med konkreta bevis, inte konspirationsteorier. Som min gamle mentor skulle sagt, teorier ar inget varda om man inte kan bevisa att dom stammer.
/Levee
Levee skrev:Funderar anda pa en liten detalj, rorande allt detta med sprangamnen. Ar det inte oerhort konstigt att ingenting av dessa pastadda sprangladdningar har patraffats efterat ? Inte en enda liten del ?
/Levee
Fast du förutsätter en massa. För det första så stängde de väl av de flesta ställen planen crashade på? Att frivilliga tillåts gå omkring i WTC skulle lika gärna kunna fungera som en säkerhet. "Att ingen såg osv".
Håller med om att det är en otrolig operation, men tänk då på att du kallt accepterar att några araber, ledda av en snubbe som inte ens kan få tag på hyggliga digitalkameror eller sjyssta satelitlänkar, trots att han är multität, kan kapa 2 plan och flyga in dem någorlunda samtidigt utan att deras avvikande kurs rapporteras och försök görs att hindra det. Militären har väl säkert baser som har flygklara plan stående i närheten.
Om du utan problem, till och med kanske anser det vara uppenbart, accepterar att de kan göra det, kan du inte tänka dig att organisationer som har medel att hemligstämpla, och nuförtiden kallt knäppa vem som, dokument som belastar dem, kan komma undan med något större?
Problemet i den här sörjan är ju att man inte kan lita på något då den officiella versionen skulle kunna vara skriven av någon halvdålig thrillermakare, den saknar den tyngd jag skulle vilja se i en sådan utredning.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:Fast du förutsätter en massa. För det första så stängde de väl av de flesta ställen planen crashade på? Att frivilliga tillåts gå omkring i WTC skulle lika gärna kunna fungera som en säkerhet. "Att ingen såg osv".
Du griper efter halmstran. Fundera istallet over nagra av de fragestallningarna som jag lade upp. Det ar svarigheter och risker som en eventuell konspiration hade statt infor. Det ar inte bara att genomfora, man maste dolja sparen ocksa. I detta fall en omojlig sak att gora med 100 % sakerhet. Man genomfor inte en operation av denna skala om det finns sakerhetsluckor. Sa enkelt ar det.
J R Auk skrev:Håller med om att det är en otrolig operation, men tänk då på att du kallt accepterar att några araber, ledda av en snubbe som inte ens kan få tag på hyggliga digitalkameror eller sjyssta satelitlänkar, trots att han är multität, kan kapa 2 plan och flyga in dem någorlunda samtidigt utan att deras avvikande kurs rapporteras och försök görs att hindra det. Militären har väl säkert baser som har flygklara plan stående i närheten."
Visst accepterar jag att nagra araber kan kapa ett par plan och flyga in dom i ett par byggnader. Sjalva planen var ju inte svar att planera eller utfora, bara tidsodande. En finansiar, piloter, kapare och en tidtabell samt kunskap om flygrutterna och flygplanstyperna. En enkel operation. Malen ligger alla i narhet av flygplatser, malen ar klart definierade. Inblandade personer kan enkelt hallas till ett absolut minimum. Lackor under forberedelserna och tidsfaktorn som det svaraste hindret.
Vad galler den avvikande kursen sa ar det inget onormalt, fast da forutsatter man att det ar fel pa planet, inte att det kapats. Med flertalet flygplatser i narheten sa ar det ocksa logiskt att man tappar hojd valdigt fort. Att skicka dit stridsflygplan ar ett alternativ men man skjuter helst inte ner plan over tatbebyggt omrade innan man ar saker pa vad som haller pa att handa. Kommunikation ar det forsta steget. Det visste kaparna om och utnyttjade till sin fordel. Dom behovde bara tid, medan flygledningen vantade pa information.
J R Auk skrev:Om du utan problem, till och med kanske anser det vara uppenbart, accepterar att de kan göra det, kan du inte tänka dig att organisationer som har medel att hemligstämpla, och nuförtiden kallt knäppa vem som, dokument som belastar dem, kan komma undan med något större?
Joda. Men inte sa har stort, det faller pa sin egen orimlighet. Logistiken ar omojlig, riskerna for upptackt (lika med landsforraderi och total katastrof) ar enorma, men framfor allt sa faller det i och med den enorma mangd personer som maste involveras. A och O i sk "black ops" ar att involvera en sa liten mangd personer som mojligt. Satsa pa att grava i Kennedymordet istallet.
J R Auk skrev:Problemet i den här sörjan är ju att man inte kan lita på något då den officiella versionen skulle kunna vara skriven av någon halvdålig thrillermakare, den saknar den tyngd jag skulle vilja se i en sådan utredning.
Den officiella versionen ar skriven av nagra halvdaliga thrillermakare. Ett gang araber som upptackte en lucka i sakerhetssystemen och utnyttjade den till fullo.
/Levee
-
Utforskaren
Ordförande Thomas H. Kean och vice ordförande Lee H. Hamilton för 911 Commission Report tar idag avstånd från rapporten som de själva skrev enligt denna nya dokumentär "Fabled Enemies". Max Cleland som var med i 911 kommissionen hoppade av pga av "brister" i rapporten.
Ref (minut 42-43): http://video.google.com/videoplay?docid ... 0875239407
Ref (sid åtta): http://govinfo.library.unt.edu/911/report/911Report.pdf
Ref: (Cleland) http://www.youtube.com/watch?v=KLuZB6vJUzg
Ref: http://www.washtimes.com/news/2006/sep/ ... 212-7726r/
Är inte det oerhört signifikant att flera huvudansvariga för rapportens korrekthet inte längre står för dess innehåll?
Ref (minut 42-43): http://video.google.com/videoplay?docid ... 0875239407
Ref (sid åtta): http://govinfo.library.unt.edu/911/report/911Report.pdf
Ref: (Cleland) http://www.youtube.com/watch?v=KLuZB6vJUzg
Ref: http://www.washtimes.com/news/2006/sep/ ... 212-7726r/
Är inte det oerhört signifikant att flera huvudansvariga för rapportens korrekthet inte längre står för dess innehåll?
-
Utforskaren
Levee skrev: Joda. Men inte sa har stort, det faller pa sin egen orimlighet. Logistiken ar omojlig, riskerna for upptackt (lika med landsforraderi och total katastrof) ar enorma, men framfor allt sa faller det i och med den enorma mangd personer som maste involveras. A och O i sk "black ops" ar att involvera en sa liten mangd personer som mojligt. Satsa pa att grava i Kennedymordet istallet.
Låt mig gissa att bakom 911 attacken finns bla Blackwater. De har kunskapen att genomföra dådet. De har de ekonomiska incitamenten att göra det. De är knappast patriotiska gentemot den amerikanska konstitutionen. De hade all anledning att genomföra attentatet med det praktiska (demolitions) för att sedermera få miljard-uppdrag i Irak.
Det är intressant att notera att du vill att vi istället ska gräva i JFK mordet 1963 istället för att gräva i ett överhängande problem kring 911. Ok låt oss gräva i JFK. Här har du en anledning till att han mördades. Det är från ett tal JFK höll 1961-04-27.
Author: John F. Kennedy
Date of speech: 1961-04-27
Download the Speech (MP3) (spola fram c:a 1/3)
Source: John F. Kennedy Presidential Library
Recorded by: White House
Reference for date and source
JFK was assassinated on Nov 22 1963
Levee skrev:Det ar inte bara att genomfora, man maste dolja sparen ocksa. I detta fall en omojlig sak att gora med 100 % sakerhet.
Dölja med 100% säkerhet? Glöm inte att konspirationsteoretikerna å ena sidan tillskriver konspiratörerna en närmast obegränsad förmåga att planera, genomföra och mörklägga en gigantisk konspiration, samtidigt som de å andra sidan menar att de har gjort sig skyldiga till fullständigt naiva misstag som att få byggnaderna att falla "för snabbt" och "för rakt", försäga sig i filmade intervjuer ("pull it"), etc, etc. Det är alltså en salig blandning av fantastisk planering och mörkläggning och rena klantarselmisstag.
Levee skrev:Visst accepterar jag att nagra araber kan kapa ett par plan och flyga in dom i ett par byggnader. Sjalva planen var ju inte svar att planera eller utfora, bara tidsodande. En finansiar, piloter, kapare och en tidtabell samt kunskap om flygrutterna och flygplanstyperna. En enkel operation. Malen ligger alla i narhet av flygplatser, malen ar klart definierade. Inblandade personer kan enkelt hallas till ett absolut minimum.
Samt förstås att de inte behövde sopa igen spåren efter sig.
Torbjörn S. skrev:Låt mig gissa att bakom 911 attacken finns bla Blackwater. De har kunskapen att genomföra dådet. De har de ekonomiska incitamenten att göra det. De är knappast patriotiska gentemot den amerikanska konstitutionen. De hade all anledning att genomföra attentatet med det praktiska (demolitions) för att sedermera få miljard-uppdrag i Irak.
Det är intressant att notera att du vill att vi istället ska gräva i JFK mordet 1963 istället för att gräva i ett överhängande problem kring 911
Ja, gissa pa du bara. Det ar vad konspirationsteoretikerna gor bast.
Ibland ar det ganska kul att lasa hur latt vissa tror att det ar att hitta tusentals amerikaner som vill bega grovt landsforraderi. Speciellt latt ar det tydligen om man letar inom militaren och f.d militarer, dar ju alla ar totalt icke-patriotiska. Jag tror att nagon har sett lite for mycket actionfilmer. Verkligheten ar en annan.
Visst serru, jag ar med i konspirationen och vill dra bort uppmarksamheten fran 9/11. Battre att snacka om JFK. Jag kanske rent av ar anstalld pa Blackwater, Halliburton eller varfor inte CIA.
Dura M skrev:Dölja med 100% säkerhet? Glöm inte att konspirationsteoretikerna å ena sidan tillskriver konspiratörerna en närmast obegränsad förmåga att planera, genomföra och mörklägga en gigantisk konspiration, samtidigt som de å andra sidan menar att de har gjort sig skyldiga till fullständigt naiva misstag som att få byggnaderna att falla "för snabbt" och "för rakt", försäga sig i filmade intervjuer ("pull it"), etc, etc. Det är alltså en salig blandning av fantastisk planering och mörkläggning och rena klantarselmisstag.
Jepp, det ar det som gor det sa roligt. Ena dagen sa ar det genier som kan planera det omojliga med en sekretess som saknar motstycke, nasta dag sa ar dom totalt korkade och avslojar allt for vem som helst. Skitkul.
Dura M skrev:Samt förstås att de inte behövde sopa igen spåren efter sig.
Nej, vilket gor det hela mycket enklare. Kul uttryck forresten, att sopa igen sparen fran tva stycken raserade 110-vaningars byggnader, fullsmockade med sprangladdningar som kan hamna precis var som helst inom tre kvarter i raset och som ingen nagonsin far hitta en enda liten del av.
"Ursakta oss en stund har, vi maste skicka in 1000 landsforradare i morka kostymer och solglasogon for att plocka bort bevisen, kan en hel varld blunda nagra dagar medans vi springer runt och letar"
/Levee
Fallenhet för konspirationsteorier har att göra med en paranoid personlighet. Regeringen och en president, som inte kan hålla några hemligheter i verkligheten utan att någon läcker, antas kunna involvera folk i en hemlig operation som kräver minst tusen människor, varav huvudaktörerna är utlänningar. Smörja.
WTC7 hade en speciell konstruktion som gjorde att bottenvåningarna vilade på tre stålbågar. Det räckte med att en gav vika för att hela huset skulle kollapsa. Huset träffades av skrot från tornen, fattade eld och brann i 8 timmar innan det rasade. Huset hade ett antal dieselgeneratorer för reservel och därför flera behållare med många tusen liter brännolja.
Låt oss därför hedra årsdagen med både känsla och förnuft. Detta säger jag inte för att utesluta någon.
WTC7 hade en speciell konstruktion som gjorde att bottenvåningarna vilade på tre stålbågar. Det räckte med att en gav vika för att hela huset skulle kollapsa. Huset träffades av skrot från tornen, fattade eld och brann i 8 timmar innan det rasade. Huset hade ett antal dieselgeneratorer för reservel och därför flera behållare med många tusen liter brännolja.
Låt oss därför hedra årsdagen med både känsla och förnuft. Detta säger jag inte för att utesluta någon.
Chloe skrev:Fallenhet för konspirationsteorier har att göra med en paranoid personlighet. Regeringen och en president, som inte kan hålla några hemligheter i verkligheten utan att någon läcker, antas kunna involvera folk i en hemlig operation som kräver minst tusen människor, varav huvudaktörerna är utlänningar. Smörja.
Ja, du kan verkligen skriva smörja! Först vill jag påtala att paranoida egenskaper bär en majoritet av mänskligheten på, detta är inget negativt utan kopplat till vår överlevnadsinstinkt.
Sjuklig paranoja, är när någon utan rimlig orsak är övertygad om att denne är förföljd alternativt att någon är ute efter att skada denne. Att det inte finns minsta grund för detta är det som gör att det är ett sjukdomstillstånd. Men, det finns fall där personer har haft skäl för sin känsla av att vara förföljda, men då dessa skäl varit för osannolika har de helt enkelt avfärdats som konspirationsidéer och det är först när skälen avslöjats som den "paranoida" fått upprättelse.
( Om ingen visste om att FRA fanns, skulle de flesta förmodligen tycka att hela iden var så otroligt absurd så att det måste handla om sjuka paranoida föreställningar. Om någon då med insyn berättade om FRA, skulle denne med största sannolikhet kallas paranoid. )
USA fick tidigt information om dessa kapningsplaner, men agerade inte för att stoppa dem, något deras säkerhetstjänst kritiserades för i efterhand, varför?
Förklara detta trovärdigt den som kan, samt förklara när de annars inte valt att vidtaga åtgärder vid insiderinformation om reella terrorangrepp?
Återgå till "Politik och samhälle"