Vilket förslag! Men varför ska man stanna där Schyman gör, varför inte...
*Låta män betala en högre skatt för inkomst av tjänst, för att kompensera samhället för bristen på jämställdhet i samhällets topskikt (det är ju männens fel-fel-fel).
*Låta män betala en extra dålig-pappa-skatt, eftersom många män är så dåliga fäder och makar och tvingar sina fruar att ta hand om hushållet och barnen. Tänk bara på vad det kostar samhället!
*Låta också män betala en extra fy-på-dig-skatt för att män begår fler brott än kvinnor.
*Låta enbart män finansiera Sveriges försvar, för om kvinnor styrde skulle det ju inte finnas några krig, och då behövs ju inget försvar!
*Låt slutligen enbart män betala skatt som finansierar kyrkan. Det är ju inte mer än rätt, när nu både Jesus och Gud påstås vara män.
Sedan kan vi alla belöna Schyman med EN applåd: *KLAPP*
för att hon på ett så klokt och vist sätt skapat ett jämställt Sverige.
vänsterpartiets feministiska råd
Det är nästan så att man känner att man borde gå med i V för att kunna engagera sig i verksamheten och styra upp den. Men jag vill inte ha gråa hår och magsår innan jag fyller 30.
- Det måste bli tydligt för var och en att vi har ett gigantiskt samhällsproblem som heter mäns våld mot kvinnor och att detta kostar, säger Schyman till Sveriges Radio Ekot.
Det där låter motsägelsefullt. Jag som precis trodde att det var
män som behövde bli medvetna om att det kostade. Jag har ju mer gemensamt med en hustrumisshandlare än min flickvän, eftersom... just det, eftersom jag är man! Och en muslim som man möter på gatan måste ha mer gemensamt med terrorister än vad jag har också, eller? Nej just det, det var ju rasism det ja. Men att dra alla
män över en kam går ju bra eftersom:
- Vi måste få en diskussion där män förstår att män som grupp också har ett ansvar att ta.
Och detta gör vi på bästa sätt genom att skattebelägga män hårdare än kvinnor? Låt mig se om jag förstått detta rätt. Genom att jag får betala skatt för en brist i samhället så blir jag mer medveten om denna brist och sporras därför att motverka den. Så fort jag t.ex. får höra talas om någon arbetsför lätting som ohederligt låtit sjukskriva sig eller annars lever på bidrag utan synbar grund, bör jag skynda mig att anmäla vederbörande till lämplig myndighet så att jag ska slippa betala för att han/hon inte drar sitt strå till stacken. Hur många tänker/agerar så i praktiken på fullt allvar?
Nu tycks Schyman förutsätta att män som grupp skulle ha en större möjlighet att motverka just denna brist än kvinnor som grupp. Vad i helvete menas med det? Räknar hon med att jag ska slå nån rohypnoltung typ på käften när jag går på krogen om jag får höra att han misshandlar sin fru? Eller förnuftigt försöka övertyga honom om hans klandervärda beteende och lyckas med det mer framgångsrikt, eftersom jag är man? Ringa polisen och anmäla kan ju både män och kvinnor (och sorgligt nog blir det inte alltid bättre för den misshandlade av det).
Jag misshandlar vare sig kvinnor, män eller barn. Så vitt jag vet känner jag inte heller någon som gör det. Om jag gjorde det skulle jag, efter moget övervägande, agera på det sätt som jag trodde ledde till största möjliga lycka för alla inblandade och samhället i stort. Och där har skattebördan inte någon som helst relevans, vare sig till eller ifrån, för mitt handlande (och det tror jag gäller för alla, eller menar Schyman att män skulle tänka "Hmm... om jag hjälper den här familjen så bidrar jag ju i praktiken till att mitt skattetryck minskar något! Det var ju finurligt, låt oss skrida till verket.").
Nej, det här tycks bara vara ett dumt försök till male-bashing. Vi skuldbelägger alla män för vissa mäns beteende, och på så vis behöver kvinnor inte verka i frågan utan kan bekvämt lägga över allt ansvar för att "det ska bli bättre" på männen. Åtminstone vad gäller denna fråga så delar jag Stefans avschy.