Juridisk fråga/dilemma

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Kenneth Höglund

Juridisk fråga/dilemma

Inläggav Kenneth Höglund » 09 apr 2008 03:59

En Fråga.
Har en avliden moster med konstaterad kronisk paranoia 1965-1968.Hon hadde troligen schizofreni hela sitt liv. Blev lurad att skriva på ett testamente 1995. Demens jan 1995. Testamente skrivs aug. 1995. Vi konstaterar att tingsrätt inte tar hänsyn till annat en testamentesdagen. Desutom har all anames till vårdinrättningar skett via mamman till arvingarna. Jag är helt dold som anhörig. Då var det en avlägsen släkting som påverkade henne att skriva på medans hon naturligtvis med hjälp av sin man (Jur Kand i uppsala 1957) skrev ett testamente till förmån för sina söner.
Fråga får verkligen en person som är mor till univelsalarvingarna delta vid
skrivning av testamente??
All hjälp hur jag angriper i min klander i Svea Hovrätt tas tacksamt emot.
Kenneth tomato  :?:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 09 apr 2008 06:28

Flyttar tråden från Psykologi till Politik och Samhälle

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 apr 2008 12:39

Menar du att hennes söner är utskrivna ur testamentet?

Jag trodde inte det gick.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Waggho

Inläggav Waggho » 09 apr 2008 12:58

Haha, skönt att regga sig på ett filosofiforum för att ställa en juridisk fråga. :) Men det finns säkert några jurister här som kan komma med tips.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 10 apr 2008 19:44

Om ingen lagändring skett nyligen får alltid bröstarvingarna sina laglotter (totalt minst 50% av rubbet).

Om hon inte var tillräknelig när hon skrev under måste testamentet vara ogiltigt. Då måste det förstås kunna bevisas. Då gäller också tidigare testamentet.

Är det nya testamentet giltigt i sig, alltså är det bevittnat av oberoende parter? Vad har de att säga om undertecknandet?

Vi kan hjälpa till mer om vi får mer information. Kan också rekommendera att du hör av dig till din tingsrätt - de brukar vara hjälpsamma.

-narr-

Homer Wells

Inläggav Homer Wells » 16 maj 2008 17:54

Testa också http://www.jureka.net/ vilka har många duktiga jurister som snabbt svara på dina juridiska problem.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 maj 2008 18:15

Min mamma fick aldrig veta att hennes biologiska far hade dött, vilket gjorde henne helt arvslös, så i Sverige går allt. :)

Återgå till "Politik och samhälle"