Phileas Fogg skrev:(..)Gud har alltid varit allsmäktig och fördömmer att man tillber det skapade eller idoler, djur avgudabilder också vidare.
Om det är kristendomens Gud vi talar om är det i vissa läror tillåtet att dyrka helgon. Det är tillåtet att dyrka fadern, sonen och den helige anden. Men vad vet jag, allt är tydligen ett och samma. Det är tillåtet att dyrka profeter, apostlar och diverse män som spridit läran. Du får dyrka boken, där allt är skrivet i. Kristendomen är inte den monoteism den utger sig att vara. Jag tror religionerna har glömt att fokusera sin tro på ren gudatro och har blivit en form av historisk dyrkan.
Anders skrev:Globaliseringen verkar inte ha fört religionerna direkt närmare varandra än i alla fall. Möjligen kommer vi att bli mer förvirrade då det blir lättare att flytta omkring och man hör mer om andra religioner(...)
Var och varannan tidning publicerar dagligen horoskop, österländsk tro har flyttat in i våra gym, japaner firar jul, gifter sig i kyrkor och älskar tron på himmel, men fortsätter i sina traditionella buddistiska banor. Vår hedendom har aldrig riktigt försvunnit, vi spottar över vänsteraxlarna och spiller salt i våra boningar. Google sprider information som en vattenspridare, vi har alla möjlighet att nischa in oss på diverse underliga ideologier.
Fication skrev:Jag tror att man i framtiden kommer att kunna acceptera och även ta till sig mer än en gudsbild. Att erkänna olika religioner, inklusive den naturdyrkan du beskriver, som olika vägar och manifestationer av det vi refererar till som Gud. Men också som manifestationer på vår ofullkomlighet att förstå och ta till oss det gudomliga som inte ens säkert existerar...
Kommer vi att stå i samförstånd till andras troföreställningar, eller kommer vi prompt stå fast vid våra egna? Människan är ett flockdjur och följer automatiskt sina ledare och medmänniskor, utan att reflektera sin situation. Jag hoppas på din framtidstro, där personlig andlig utveckling står i centrum och där alla är i samförstånd med detta.
Kommer förnuftet äntligen segra?