När man som jag, börjar närma mig tretti, är det lätt att börja se tillbaka lite på sitt liv och se hur man utvecklats. Jag kom fram till tre faser.
0-10 år: man får en uppfattning av vad livet är och hur det företer sig. Aningen har man fått en dålig uppväxt eller en bra uppväxt.
10-18 år: Man inser att världen inte alls är som man trodde att den var. Mamma och Pappa är inte allvetande varelser. Mer tävlan uppstår mellan kompisar: betyg, tjejer, sport. Man inser att släktmiddagarna som varit trevliga på ytan innehåller diskussioner om otrohet, sjukdomar och släktfejder.
19 -> Man försöker få den nuvarande bilden av världen att passa in i den världen man växte upp i under ens första 10 år. I mitt fall:
- Minst nå samma utbildningsnivå som föräldrarna.
- Hitta en tjej som man kan leva lycklig och monogam med, som mamma och pappa.
- Hitta den där perfekta branschen som alla vuxna verkar vara födda att jobba i
Finns det nån psykolog som sagt nåt liknande. Eller finns nån här som håller med?
Livets tre faser
Moderator: Moderatorgruppen
Livets tre faser
Life is like a game of cards. The hand that is dealt you is determinism; the way you play it is free will.
-Jawaharlal Nehru
-Jawaharlal Nehru
Det finns en genre in psykologin: developmental psychology, eller utvecklingspsykologi... Abraham Maslow och hans behovstrappa är ett väldigt utmärkande exempel. Frued och Jung hör också dit.
Jag har läst endel, och det senaste som jag personligen också tycker är det bästa jag läst är Ken Wilber, han är ganska kontroversiell enligt dagens vetenskap eftersom han försöker sammanföra religion, vetenskap, filosofi, psykologi, konst, kultur ja, allting faktiskt.
Men jag tycker personligen att han lyckas extremt, extremt bra, men jag är ju en väldigt öppen person som inte är låst i våra nuvaran kultur och dess uppfattningar. Om du är en människa som är interesserad av ALLA kulturer och vad dom har att bidra med så är Wilber något för dig.
Om du är en person som försöker gå förbi våran nuvarade kultur och förstå dess begränsningar så rekommenderar jag Ken Wilber och hans bok Integral Psychology.
"This book presents one of the first truly integrative models of consciousness, psychology, and therapy. Drawing on hundreds of sources - East and West, ancient and modern - Wilber creates a psychological model that includes waves of development, streams of development, states of consciousness, and the self, and follows the course of each from subconscious to self-conscious to superconscious. "
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=1570625549
Kostar bara 133 spänn.
Annan kommentar om Wilber:
He is seen as an important representative of transpersonal psychology, which emerged in the sixties from humanistic psychology, and which concerns itself explicitly with spirituality. He is among the most widely read and influential American philosophers of our time, credited with creating a genuine world philosophy. For the fundamental and pioneering nature of his insights, he has been called "the Einstein of consciousness".
Jag har läst endel, och det senaste som jag personligen också tycker är det bästa jag läst är Ken Wilber, han är ganska kontroversiell enligt dagens vetenskap eftersom han försöker sammanföra religion, vetenskap, filosofi, psykologi, konst, kultur ja, allting faktiskt.
Men jag tycker personligen att han lyckas extremt, extremt bra, men jag är ju en väldigt öppen person som inte är låst i våra nuvaran kultur och dess uppfattningar. Om du är en människa som är interesserad av ALLA kulturer och vad dom har att bidra med så är Wilber något för dig.
Om du är en person som försöker gå förbi våran nuvarade kultur och förstå dess begränsningar så rekommenderar jag Ken Wilber och hans bok Integral Psychology.
"This book presents one of the first truly integrative models of consciousness, psychology, and therapy. Drawing on hundreds of sources - East and West, ancient and modern - Wilber creates a psychological model that includes waves of development, streams of development, states of consciousness, and the self, and follows the course of each from subconscious to self-conscious to superconscious. "
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=1570625549
Kostar bara 133 spänn.
Annan kommentar om Wilber:
He is seen as an important representative of transpersonal psychology, which emerged in the sixties from humanistic psychology, and which concerns itself explicitly with spirituality. He is among the most widely read and influential American philosophers of our time, credited with creating a genuine world philosophy. For the fundamental and pioneering nature of his insights, he has been called "the Einstein of consciousness".