Hejsan. Än en gång vänder jag mig till er, eftersom folket här inne verkligen kan sin grej. Nu har jag fått en skoluppgift som handlar om filosofer, så ja. Lite svårt när man knappt kan något om själva ämnet.
Men just nu vill jag ta upp Sokrates. Frågan lyder : Vad ansåg Sokrates om den atenska demokratin, vad ifrågesatte han och hur ville han förändra den? - Håller du med honom eller vad anser du själv?
Jag vet inte riktigt om jag har förstått mig på Sokrates men jag har skrivit ett svar, så rätta mig om jag har fel, hjälp uppskattas verkligen.
Han tyckte bara att visa människor kunde styra över andra, han ansåg att filosoferna under den tiden skulle styra och att deras ideal skulle följas. Så han ogillade att de rika styrde i samhället, deras sätt att styra samhället var fel och det ville han förändra han ville även att hans ideal skulle följas men det finns kritiker som anser att Soktrates inte menade att det skulle finnas några "filosofiska kungar" eftersom han inte ville säga åt människorna hur de skulle leva eftersom han inte hade någon aning om hur han själv ville leva.
/ En förvirrad stackare, haha. :/
Filosofi hjälp!
Moderator: Moderatorgruppen
Jaa vad tyckte Sokrates om saker och ting? Vem vet? Du får väl fråga Platon, han verkar ha haft pejl på läget. Följde efter Sokrates upp och ner för gatorna, timme efter timme och skrev ned allt som sades. Vad han själv tyckte om det hela förblir ett mysterium.
Och kanske har vi lite av problemet med den atenska demokratin där. Vissa hade tid att spankulera runt fritt medan slavarna torkade deras rumpor, medan andra dog i gruvan. Lite som idag med andra ord.
Och kanske har vi lite av problemet med den atenska demokratin där. Vissa hade tid att spankulera runt fritt medan slavarna torkade deras rumpor, medan andra dog i gruvan. Lite som idag med andra ord.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND