Vad är kreativitet i dina ögon?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

suzzette

Vad är kreativitet i dina ögon?

Inläggav suzzette » 16 mar 2011 17:20

Vad är kreativitet?

Det är när hjärnan är igång och du gör något som du är inne i helt och hållet. Man kan säga du har rätt fllyt ock kropp och själ är närvarande i det du gör. Man blir gärna kreativ när man mår dåligt och behöver göra något för att må bättre, Det är ofta då kreativiteten flödar och man försöker hitta nya lösningar på sina problem

När man är kreativ och glad då ställer sig folk på rad. Man gör det man tycker om det är bara resa sig upp och säga kom till ett dukat bord och det är inte bara ord. sätt er ner och njut av det fina nu är det slut på all pina.

Kreativ o glad kom och köp chocklad.
:P  [-X  :smt102

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 mar 2011 17:26

Hej suzzette

För mig är någon kreativ när denne utifrån de rådande förutsättningarna med sin fantasi, sin kunskap, sitt intellekt och sin känsla kan skapa och/eller förändra något så att det är till glädje och/eller nytta för denne själv och/eller andra.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

transversal

Inläggav transversal » 16 mar 2011 17:33

Blir kreativ när jag har jobbat med något mycket och sedan tar en längre paus. När jag sedan kommer tillbaka har ofta något "lossnat" och kreativiteten flödar till. Då gör jag de bilder/alster jag blir mest nöjd med. Ibland händer detsamma när man provar på något helt nytt medium. Men oftast är det massor av jobb innan jag kommer till den "kreativa punkten". Lite som när man ibland upplever flow när man joggar. Det är massor av joggande innan för att känna det.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 mar 2011 20:54

Jag undrar jag. Rent faktiskt tycker jag det är folk som har förmågan och får ändan ur med att skapa en massa saker. Rätt upp och ned så.

Men vad som gör en person kreativ vette tusan. Rätt bakgrund förstås. Rik eller fattig verkar bra, inte mittemellan, inte pappamammabarnuppväxt med föräldrar som förmedlar 8-5.

Antingen ett konstnärligt hem från en släkt där pengar liksom aldrig varit en issue även om man inte är direkt rik. Pappa och mamma jublar så fort man är spännande. Eller så frånskild unge som tvingats ta vara på sig själv och måst ha tagit sig fram i livet på nåt uppfinningsrikt sätt.

Nåt sånt. Tror inte så mycket på att det finns några hallelujaatomer som ramlar över vissa vad det gäller kreativititet.

Och jag har aldrig hört talas om någon som vid 38 eller 52 års ålder plötsligt blir kreativ.

Det här är förstås lite hårddraget. Själv har jag väl en skvätt av både jublande föräldrar, 8-5(en rejäl skvätt), och lite lagom trasiga leksaker. Så lite kreativ är man väl. Oftast då det har varit rätt lugnt ett tag och man har fått vara i sitt otium under en period. Sommar utan fläng.  Då kan det ramla ut några låtrader, eller nån novellstart.

På jobbet är det mest då jag ger mig sjutton på att vara strukturerad. Har dock nästan ingen förmåga alls att vara kreativ i flock på jobbet. Dock var det märkvärdigt lätt att göra låtar tillsammans i garagerockbanden man var i då det kom några pilsner på bordet.

Märkvärdigt nog kommer jag inte på något alls då jag springer eller tränar. Är liksom bara fokuserad på det, själva träningen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 16 mar 2011 21:52

Kreativitet är för mig rent arbete. När man sätter sig och gör rutinjobben så kommer alltid lite nya ider på hur man ska förenkla sitt arbete : ), och verktygslådan fylls på med mer hittepåsaker.

just nu fick jag en ide, är det kreativt eller !

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 mar 2011 08:33

Marko skrev:Kreativitet är för mig rent arbete. När man sätter sig och gör rutinjobben så kommer alltid lite nya ider på hur man ska förenkla sitt arbete : ), och verktygslådan fylls på med mer hittepåsaker.

just nu fick jag en ide, är det kreativt eller !

Det där kan nog variera lite från person till person. Jag sjunker bara in i ett vegetativt tillstånd då jag gör rutinuppgifterna, det krävs att jag får lite tid för lugn och ro och eftertanke för att de bra tankarna skall komma.

Frågan är om bara en ide är kreativitet? Create=skapa och det innefattar ju både tänka och göra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

transversal

Inläggav transversal » 17 mar 2011 11:13

Anders skrev:
Märkvärdigt nog kommer jag inte på något alls då jag springer eller tränar. Är liksom bara fokuserad på det, själva träningen.

Det beror kanske på att du använder vänster hjärnhalva. Personer med dominant eller aktiv höger hjärnhalva "tänker" ofta bättre när de rör på sig eller när de ligger ner. Personer med dominant vänster hjärnhalva tänker bäst när de sitter.

Det var iofs inte flow som i kreativitet som jag syftade på vid joggingen, utan snarare den där känslan av att springandet i sig går bra.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 mar 2011 13:16

Anders skrev:Frågan är om bara en ide är kreativitet? Create=skapa och det innefattar ju både tänka och göra.

En ide är inte fysisk kreativitet utan mer en tankeverksamhet och en hyfsad källa att jobba vidare på.
nattens ide dog ut med morgonljuset och hade inte en bra grund. så just den iden blev inte så kreativ.

Kotten

Inläggav Kotten » 17 mar 2011 14:27

transversal skrev:Blir kreativ när jag har jobbat med något mycket och sedan tar en längre paus. När jag sedan kommer tillbaka har ofta något "lossnat" och kreativiteten flödar till.

Det där kan jag relatera till, om jag inte har spelat på gitarr väldigt länge ex. varit på resa(vilket jag precis har kommit hem ifrån) så blir jag ofta mer inspirerad vilket jag också märker då jag ofta sliter mig ifrån malande stilar som jag spelar och min musik får ofta nya nyanser. Sedan tycker jag att Fredriks definition...

freddemalte skrev:För mig är någon kreativ när denne utifrån de rådande förutsättningarna med sin fantasi, sin kunskap, sitt intellekt och sin känsla kan skapa och/eller förändra något så att det är till glädje och/eller nytta för denne själv och/eller andra.

Är en väldigt bra översättning av vad kreativitet är utifrån tredje person. När jag läser detta så får jag vibbar tillbaka till lumpen. Där jag inte alls kände mig inspirerad, snarare deprimerad. Och från att ha spelat gitarr flera timmar varje dag upphörde detta, när jag kom hem tittade jag bara på gitarren till slut. Jag tänker dock på om kreativitet och motivation är två beting som måste gå hand i hand? Kan man vara kreativ och omotiverad?

Anders skrev något om 8-5 jobbsläkt och jag får vibbarna här av att det kanske snarare att trygga människor tänker i andra banor än otrygga människor huruvida dessa är mindre kreativa än "berg&dalbana" människor kanske stämmer, kanske inte. Det är klart att om man har haft många känslomässiga toppar och djupa gropar så kanske man får en annan inställning till poesi, konst och musik som ofta betraktas som kreativt eftersom de innefattar så mycket känslor. Men matematik på högre nivå har jag också fått bilden av att det är ett kreativt krävande fenomen.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 mar 2011 09:10

Kotten,
vad är kreativitet ?
På 80 talet gjorde jag ett data program som skrev egna limerickar.
jag kunde njuta av det som spottades på skärmnen.
Är datorn kreativ utan lust att göra ? jag tycker det.

Att motoriskt lyfta på en arm och måla är det kreativt ?
ligger inte det en tanke bakom som är än viktigare ?
en robot rörelse kan inte klassas som kreativt.
det är iden bakom som är det kreativa i sig.

Vill man dela med sig av sitt kreativa arbete, ja då får man ta och använda någon form av mekanisk överföring av information.

från denna vinkel är inte skapandet i sig kreativt. Det är dött.

kort

Inläggav kort » 18 mar 2011 13:26

För mig är kreativitet när man lutar sig tillbaka och iaktar något i rörelse, drar en slutsats och sedan applicerar sambandet i det stora perspektivet. Så från att ha legat och fantiserat, så flyttar man över sin fantasi på en situation i det närvarande, något enkelt, ur bilden kommer ett samband som man kan överföra på allt möjligt. Om man tycker att det stämmer, om det ligger någon logik i det som ingen annan "har sett" så förstår man sin existens.

Kotten

Inläggav Kotten » 18 mar 2011 14:11

Marko skrev:Kotten,
vad är kreativitet ?
På 80 talet gjorde jag ett data program som skrev egna limerickar.
jag kunde njuta av det som spottades på skärmnen.
Är datorn kreativ utan lust att göra ? jag tycker det.

Jag tror att vi behöver bli mer specifika i vårt språkbruk till varandra. Det känns som att du aldrig förstår mig längre =\
Eftersom jag är lite inne på att världen är förutbestämd så hittar jag ingen riktigt definition av kreativ så som jag skulle vilja använda ordet(och om det inte var det skulle det ju bara vara slumpmässigt nonsense) men när jag använder språket och säger kreativ så har jag en värdeladdning till ordet.

det är en illusion, men en smidig sådan =)
Ehm.. hm.. Nej gitarren var ett dåligt beskrivande iakttagelse! Det var kanske mer känslan av att känna sig mekanisk. Kanske det är lättare att känna sig kreativ när man är fri?(och antagligen är man det också)

Marko skrev:Att motoriskt lyfta på en arm och måla är det kreativt ?

-Nej.
Marko skrev:ligger inte det en tanke bakom som är än viktigare ?

-Ja

Marko skrev:en robot rörelse kan inte klassas som kreativt.
det är iden bakom som är det kreativa i sig.

Vill man dela med sig av sitt kreativa arbete, ja då får man ta och använda någon form av mekanisk överföring av information.

från denna vinkel är inte skapandet i sig kreativt. Det är dött.

jo.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 mar 2011 18:58

Jag tror att vi behöver bli mer specifika i vårt språkbruk till varandra. Det känns som att du aldrig förstår mig längre =\
Eftersom jag är lite inne på att världen är förutbestämd så hittar jag ingen riktigt definition av kreativ så som jag skulle vilja använda ordet(och om det inte var det skulle det ju bara vara slumpmässigt nonsense) men när jag använder språket och säger kreativ så har jag en värdeladdning till ordet.

Ehm.. hm.. Nej gitarren var ett dåligt beskrivande iakttagelse! Det var kanske mer känslan av att känna sig mekanisk. Kanske det är lättare att känna sig kreativ när man är fri?(och antagligen är man det också)

värdet av förutbestämdhet borde rimligen vara 100%. Vi kan inte värdera det som kommer att ske för vi vet att det kommer att ske.. hur värderar jag min död ?, 0% 23% eller 100% ?
vad vi än tycker så förhindrar det ingenting, ifall världen är förutbestämd och med det saknar världen en mening.
(min död är förutbestämd, men inte mitt liv och mina val)

slumpen är inte nonsens. slumpen är det vi inte känner till. (sen tror inte alla på att slumpen existerar, men det tyds på att så är fallet att äkta slump existerar med osäkerhetsprinciper och kvantmekaniken) Så du får väl värdera in din uppfattning mot vad som empiriskt verkar ske.

Själv tror jag att slumpen existerar. och jag är väldigt säker på att min mjukvara i huvvet har förmågan att skapa saker som inte har något ursprung från tidigare händelser. Visst, jag använder inlärda ord, beteenden mm,  Men valet är i mitt  beslut och hur jag uttrycker mitt inre och vad jag skapar.

Men man ska nog inte jobba med det man tycker är roligt. Det tog ett år innan jag ens ville peta på en dator efter jag jobbat med det i några år.. kämpar än idag med att få lusten att vakna till liv. Jag är kreativ utan att ha lust många gånger.

Det känns som att du aldrig förstår mig längre =\

Jag är ledsen om jag rullar på i mitt eget tempo.
ofta vänder jag på diskutioner och argument, jag ser inte filosofi som att klia varandra på ryggen utan är en debatt för att hitta nya vinklar och fakta.. kliar jag dig på ryggen och säger, jag tycker med du så har vi fastnat i ingenting mer än social  vänskap, och filosofin i det fallet är död.

jag har själv funderat snart i ett halvår på fredriks solipsism, först nu börjar det mogna och min tanke är snart redo för ett par rader om det. när jag skriver det jag kommit fram till så vill jag inte bli kliad under hakan som duktig liten pojke. Jag vill att min ide ska mosas ner till dess beståndsdelar utan nåd :) (men du behöver inte mosa mig...)

Kotten

Inläggav Kotten » 18 mar 2011 19:26

Marko skrev:

värdet av förutbestämdhet borde rimligen vara 100%. Vi kan inte värdera det som kommer att ske för vi vet att det kommer att ske.. hur värderar jag min död ?, 0% 23% eller 100% ?
vad vi än tycker så förhindrar det ingenting, ifall världen är förutbestämd och med det saknar världen en mening.

slumpen är inte nonsens. slumpen är det vi inte känner till. (sen tror inte alla på att slumpen existerar, men det tyds på att så är fallet att äkta slump existerar med osäkerhetsprinciper och kvantmekaniken) Så du får väl värdera in din uppfattning mot vad som empiriskt verkar ske.

Själv tror jag att slumpen existerar. och jag är väldigt säker på att min mjukvara i huvvet har förmågan att skapa saker som inte har något ursprung från tidigare händelser. Visst, jag använder inlärda ord, beteenden mm,  Men valet är mitt i hur jag uttrycker mitt inre och vad jag skapar.

jo det där med kvantmekaniken har väckt många funderingar i mig om verkligen allting är förutbestämt, något jag annars har förutsatt(i min mening väl underbyggt). Jag får nog försöka ge det en chans att omvärdera det där med ödet och slumpen, men det är nog en annan diskussion än den här.

Marko skrev:
Det känns som att du aldrig förstår mig längre =\

Jag är ledsen om jag rullar på i mitt eget tempo.
ofta vänder jag på diskutioner och argument, jag ser inte filosofi som att klia varandra på ryggen utan är en debatt för att hitta nya vinklar och fakta.. kliar jag dig på ryggen och säger, jag tycker med du så har vi fastnat i ingenting mer än social  vänskap, och filosofin i det fallet är död.

jag har själv funderat snart i ett halvår på fredriks solipsism, först nu börjar det mogna och min tanke är snart redo för ett par rader om det. när jag skriver det jag kommit fram till så vill jag inte bli kliad under hakan som duktig liten pojke. Jag vill att min ide ska mosas ner till dess beståndsdelar utan nåd :)

Jag vet inte varför jag skrev det där. Det var mer som ett skämt jag var trött och nyvaken. Jag uppskattar det. Om jag vill ha medhåll för varenda påstående jag lägger så går jag med i ett politiskt ungdomsförbund eller en organiserad religion och köper alla grund teser och basunerar ut det för grupperingen.

Jag uppskattar att du inte håller med mig Marko, och att du har tålamod att utveckla dina idéer för mig.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 mar 2011 19:46

Jag kanske håller med dig, jag vet inte medan jag diskuterar. Det beslutet tar jag när diskussionen är över : )

Bara en fundering.
Anta att du fick uppleva ett paranormalt fenomen med några andra. Det du kommer fram till är att det utan något rimligt tvivel inte är en fejk och uppdiktad händelse. Det absolut mest troliga är att fenomenet har någon anknytning till den objektiva världen. (vi utgår från axiomet att objektiv värld existerar).

Hur skulle du i en sådan situation värdera mening och fri vilja ?
Skulle du i lika hög grad anse att världen är förutbestämd om ditt val blir att själar kan troligen existera efter vi dött ?

Återgå till "Tankar och känslor"